Gå til innhold

Barna spiser lunsjen foran skjerm i skolen - hva tenker dere om det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det gjør at barnet mitt som er ekstremt sjenert spiser hele matpakka på skolen. Så jeg er for. Da blir fokuset rettet mot skjermen enn at de i klassen glaner. Ingen kommentarer om hva man har med i matboksen. 

Fint med et avbrekk også. 

Anonymkode: fdc29...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det her også. Jeg synes det er litt irriterende fordi sønnen min glemmer å spise. Men han spiser godt til frokost og har ikke så lange dager ennå, så jeg har ikke tatt det opp.

Anonymkode: dfa0f...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit. Når fokuset er på skjermen registrerer man ikke hva og hvor mye man spiser, og selvregulerer dårligere. Glimrende grunnlag for senere å sitte foran tv med grandisen sin, og spise opp hele fordi man ikke kjenner etter om man er mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leser de voksne første årene, så går de over på skjerm fra 3/4 klasse. Barn klarer fint å lære seg forskjell på skole og hjemme. 

Anonymkode: 17d11...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg reagerer mest på er at barnet forteller at de blir hysjet på hvis de begynner å snakke med hverandre.. det skal være stille i lunsjen.. 

Barnet kommer hjem med nesten full matboks hver dag og er ihjelsulten.. Spiser de ikke i lunsjen så er jo sjansen borte, liksom.. i alle fall for mitt barn som er regelryttere, og aldri ville drømme om å snike seg til noe gjennom dagen

Syns at Innlegget pekte på viktige ting.. 

HI

Anonymkode: 5e43f...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør at barnet mitt som er ekstremt sjenert spiser hele matpakka på skolen. Så jeg er for. Da blir fokuset rettet mot skjermen enn at de i klassen glaner. Ingen kommentarer om hva man har med i matboksen. 

Fint med et avbrekk også. 

Anonymkode: fdc29...34c

Jeg ser den - er også selv en som syns at lunsjen på konferanser kan bli veldig kleint..

Men du tror ikke at barnet kunne trengt å trene seg litt, og er ikke lunsjen en arena for de samtalene som ikke skjer når alle løper hvert til sitt i friminuttet? 
 

Lærerne burde hatt matpause etter barnas spisetider, slik at de kunne være med og ved behov styre samtalen i lunsjen til barna

HI

Anonymkode: 5e43f...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har barna 45 min lunsjpause, første kvarteret brukes til å spise i klasserommet også har de 30 til å leke ute etterpå.

Her ser de på supernytt når de har lunsj, og etterpå leser læreren høyt fra ukens bok. Det fungerer greit her, alle må konsentrere seg om å spise og assistenten som også er i klasserommet følger med på at ingen "glemmer seg" mens de lytter.

De har prøvd med småprat og sosialisering i spisetiden, men da får nesten ingen spist opp matpakka, da sirkulerer de rundt, snakker, ler og tøyser, så når de 15 minuttene til spising har gått har nesten ingen spist opp maten....

Det er først på ungdomsskolen de slutter med underholdning til maten. Jeg har fire barn, og det har virkelig aldri vært noe problem at de ser supernytt og har høytlesning i lunsjen på skolen altså, ingen spiser foran TV her hjemme for det.

Anonymkode: 25504...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har barna 45 min lunsjpause, første kvarteret brukes til å spise i klasserommet også har de 30 til å leke ute etterpå.

Her ser de på supernytt når de har lunsj, og etterpå leser læreren høyt fra ukens bok. Det fungerer greit her, alle må konsentrere seg om å spise og assistenten som også er i klasserommet følger med på at ingen "glemmer seg" mens de lytter.

De har prøvd med småprat og sosialisering i spisetiden, men da får nesten ingen spist opp matpakka, da sirkulerer de rundt, snakker, ler og tøyser, så når de 15 minuttene til spising har gått har nesten ingen spist opp maten....

Det er først på ungdomsskolen de slutter med underholdning til maten. Jeg har fire barn, og det har virkelig aldri vært noe problem at de ser supernytt og har høytlesning i lunsjen på skolen altså, ingen spiser foran TV her hjemme for det.

Anonymkode: 25504...ff0

Det er også et godt poeng - at det ville blitt for mye fokus på å snakke/sirkulere Dersom lunsjen skulle bestå av mat og prat..

Vi klarte det fint i min skoletid altså, men... 

Anonymkode: 5e43f...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er også et godt poeng - at det ville blitt for mye fokus på å snakke/sirkulere Dersom lunsjen skulle bestå av mat og prat..

Vi klarte det fint i min skoletid altså, men... 

Anonymkode: 5e43f...9d2

HI

Anonymkode: 5e43f...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funka fint med mine to barn i hvert fall. Lærer bytter mellom å lese for barna og å la dem få se Supernytt. Helt uproblematisk.

Anonymkode: 52c03...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er helt greit at de spiser matpakkene sine foran smartboard på skolen.  
 

Anonymkode: 892ae...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uproblematisk! Tror det kan være positivt mtp at de får koblet ut/en halvtime med ro og «film». Veldig mange regulerer seg ned med det. 
Gikk fint da vi vokste opp uten, men da satt frøken og leste kjedelig bok istedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser alle sammen i kantine. Det serveres varm lunsj, elevene har faste plasser på små bord der. Synes det høres trust ut at det skal være stille når man skal spise. Her fokuserer de på det sosiale rundt matbordet. 

Anonymkode: 78137...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her spiser alle sammen i kantine. Det serveres varm lunsj, elevene har faste plasser på små bord der. Synes det høres trust ut at det skal være stille når man skal spise. Her fokuserer de på det sosiale rundt matbordet. 

Anonymkode: 78137...8ee

Slik er det hos oss også. Synes Norge burde ta seg råd til skikkelig skolemat. Det er en investering i fremtiden. 

Anonymkode: 947de...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er enklere for lærerne når elevene sitter der som en gjeng zombier med skjermene sine. 

Synes skjermtid skal begrenses, og når de bruker skjerm på skolen, skjerm til lekser, og skjerm til spill og film etter de er ferdige med leksene blir det for mye. Skolen er utrolig viktig for å lære barn sosialt samspill og de går glipp av mye når de bare skal sitte der med skjerm hele dagen. Vi ødelegger en hel generasjon med folk som ikke klarer seg uten skjerm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser den - er også selv en som syns at lunsjen på konferanser kan bli veldig kleint..

Men du tror ikke at barnet kunne trengt å trene seg litt, og er ikke lunsjen en arena for de samtalene som ikke skjer når alle løper hvert til sitt i friminuttet? 
 

Lærerne burde hatt matpause etter barnas spisetider, slik at de kunne være med og ved behov styre samtalen i lunsjen til barna

HI

Anonymkode: 5e43f...9d2

Når man spiser, har man jo munnen full av mat. Her funker det at de ser på skjerm mens de spiser. Hvis noen skal skravle med barnet mitt mens det spiser, blir det lite mat. Så de 20 min med skjerm går superbra tenker jeg. 

Anonymkode: fdc29...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man spiser, har man jo munnen full av mat. Her funker det at de ser på skjerm mens de spiser. Hvis noen skal skravle med barnet mitt mens det spiser, blir det lite mat. Så de 20 min med skjerm går superbra tenker jeg. 

Anonymkode: fdc29...34c

Gjelder det for alle middagsselskaper og lunsj på høyere trinn og jobb også?

HI

Anonymkode: 5e43f...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes dette er helt greit jeg :) de spiser og må få lov til og få et lite avbrekk

Anonymkode: d83c2...5d4

Burde de ikke heller få et lite avbrekk fra skjerm?

Lurer litt på den pedagogiske tanken bak. Er det fundert i at de ser at barna har godt av det, og at de spiser bedre - helt greit. Dersom det er for å lette lærerne - ikke så greit.. 

HI 

Anonymkode: 5e43f...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2020 den 7.37, sug lut skrev:

Totalt knefall og fallitterklæring.

Synes praksisen er helt vanvittig. Ikke bare på prinsipielt grunnlag av hva et fellesmåltid bør være og hvilket eksempel skolen setter ved å holde på slik, men det at de legger opp til "læring" i spisetid. I stedet for å ha skoledagen 30 min lengre, settes ungene foran et eller annet læringsprogram, slik at de får fylt opp timekvoten innenfor tidlig ettermiddag (her er skolen konsekvent slutt rundt 13 på småtrinn). Hvorfor kan ikke ungene få en anstendig lunsj, ha en time fysisk aktivitet gjerne med lek inkludert i skoletiden hver dag i stedet for et spekulativt og varierende SFO tilbud?

Vet hva jeg skal stemme til høsten gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger greier ikke å få i seg maten på den korte tiden de får på skolen, unntaket er når de har sett på et eller annet og dermed ikke hatt anledning til å prate med hverandre. Da er matboksen tom og ungene kommer ikke hjem som sultne og grinete. 

Men feilen er først og fremst den korte tiden de har til rådighet, skjermen løser et problem som ikke burde eksistert. 

Anonymkode: 6b17e...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...