Gå til innhold

12 år, går rundt toppløs, si noe eller..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller bare la henne finne utav ting selv? Hun begynner å få antydning til bryst, men bryr seg ikke. Jeg sier hun godt kan ta på seg en topp om vi får besøk da, men når det bare er oss har jeg til nå ikke sagt noe. Greit eller ikke? Skal sies at hun også er veldig guttete, går helst i gutteklær osv. 

Anonymkode: fa4c6...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La henne være et barn så lenge hun vil. Det er heller ikke sååå lenge siden alle damer fløy rundt toppløse på stranden og i hagen. 

Anonymkode: cf9e4...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke blitt godtatt her i huset. Jeg har også en "guttejente"på samme alder  i hus, og hun føler seg ukomfortabel uten klær på overkroppen . Men alle er forskjellig , så dette må du nesten føle på og finne ut av selv. Tror ikke det skader å hinte frempå akkurat.

Anonymkode: e292d...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den samme problemstillingen selv. Jeg har sagt hun kan kle på seg når vi får gjester eller skal spise. Ellers må hun gjerne løpe rundt toppløs. Regner med det snart løser seg selv, hun har begynt å bli litt redd for at gutter på hennes egen alder skal kommentere de. Hun er født tidlig på året og tidlig utviklet i forhold til venninner. 

Anonymkode: 7d70c...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er greit hun kler på seg når det kommer gjester. Det kan være litt sårt hvis noen plutselig sier noe, og så blir hun stående som et spørsmålstegn og føler seg dum. Dere veileder henne om hva som ses på som gangbart og ikke, og så kan hun evt velge å trosse normalen, men da vet hun i hvert fall om det.

Anonymkode: e3c34...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to jenter på 11 og 13 år selv, og den perioden når de begynner "knoppe seg" er brystvortene såre og ømme, mine har spurt etter topper for det er vondt når t-skjorte og genser gnisser imot. Kanskje din datter synes det er mest behagelig å gå uten noe...?

 

Anonymkode: e6ebe...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har to jenter på 11 og 13 år selv, og den perioden når de begynner "knoppe seg" er brystvortene såre og ømme, mine har spurt etter topper for det er vondt når t-skjorte og genser gnisser imot. Kanskje din datter synes det er mest behagelig å gå uten noe...?

 

Anonymkode: e6ebe...40b

Jeg er 50 og synes fortsatt det er mest behaglig å gå toppløs.

Anonymkode: 8ff96...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært min datter så hadde hun helt klart måttet kle på seg når det kom noen. Utenom det hadde jeg latt være å si noe, så fremt hun ikke har eldre brødre for eks som syns det er pinlig. Syns kanskje det er litt rart at ei så stor jente som begynner å få bryster velger å gå toppløs. Det er og hadde vært helt uaktuelt for min datter som er snart 14.

Anonymkode: 7f481...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må ha på seg undertøy som absolutt minimum når de sprader rundt i huset og er eldre enn 4 år gamle. Det er regelen her. Ikke noe ned skam å gjøre, det er bare fakta at å se andre sine kjønnsorganer kan være ukomfortabelt og vi lærer barna våre at slike ting er private. At man er naken etter en dusj og går fra bad til soverom o.l. er helt greit, men man sprader ikke rundt i huset naken når det er andre tilstede. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er 11 år og har fått bryster. Jeg sier hun må ha på en t skjorte etter dusj nå. Hun elsker å gå rundt i trusa, men storebror er 14 og brystene er ganske tydelige, så jeg må faktisk ta hensyn til han også 😊

Anonymkode: e7ef1...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pobie skrev:

Folk må ha på seg undertøy som absolutt minimum når de sprader rundt i huset og er eldre enn 4 år gamle. Det er regelen her. Ikke noe ned skam å gjøre, det er bare fakta at å se andre sine kjønnsorganer kan være ukomfortabelt og vi lærer barna våre at slike ting er private. At man er naken etter en dusj og går fra bad til soverom o.l. er helt greit, men man sprader ikke rundt i huset naken når det er andre tilstede. 

Når ble en pupp kjønnsorgan? 😳

Anonymkode: 7d70c...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet?

Anonymkode: 8ff96...0e7

Pedofile. Pedofile er problemet. Du vet aldri hvem som er det og kan finne på å stirre inn hjemme hos dem.

Anonymkode: c4512...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Pobie skrev:

Folk må ha på seg undertøy som absolutt minimum når de sprader rundt i huset og er eldre enn 4 år gamle. Det er regelen her. Ikke noe ned skam å gjøre, det er bare fakta at å se andre sine kjønnsorganer kan være ukomfortabelt og vi lærer barna våre at slike ting er private. At man er naken etter en dusj og går fra bad til soverom o.l. er helt greit, men man sprader ikke rundt i huset naken når det er andre tilstede. 

Det er snakk om å gå toppløs, ikke naken. Jeg håper da virkelig ikke du tvinger en femåring til å dekke til brystvortene?

Anonymkode: 65607...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke blitt godtatt her i huset. Jeg har også en "guttejente"på samme alder  i hus, og hun føler seg ukomfortabel uten klær på overkroppen . Men alle er forskjellig , så dette må du nesten føle på og finne ut av selv. Tror ikke det skader å hinte frempå akkurat.

Anonymkode: e292d...585

Jo, det er jo nettopp det som skader. Da definerer du hva som skal tabubelegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pedofile. Pedofile er problemet. Du vet aldri hvem som er det og kan finne på å stirre inn hjemme hos dem.

Anonymkode: c4512...0ce

Jøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min er 11 år og har fått bryster. Jeg sier hun må ha på en t skjorte etter dusj nå. Hun elsker å gå rundt i trusa, men storebror er 14 og brystene er ganske tydelige, så jeg må faktisk ta hensyn til han også 😊

Anonymkode: e7ef1...190

Hva kan skje med storebror, mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Pobie skrev:

Folk må ha på seg undertøy som absolutt minimum når de sprader rundt i huset og er eldre enn 4 år gamle. Det er regelen her. Ikke noe ned skam å gjøre, det er bare fakta at å se andre sine kjønnsorganer kan være ukomfortabelt og vi lærer barna våre at slike ting er private. At man er naken etter en dusj og går fra bad til soverom o.l. er helt greit, men man sprader ikke rundt i huset naken når det er andre tilstede. 

Eldre enn 4?? Gurimalla. Så en femåring kan ikke gå i trusa i sitt eget hjem? Gjelder regelen for gutter også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pedofile. Pedofile er problemet. Du vet aldri hvem som er det og kan finne på å stirre inn hjemme hos dem.

Anonymkode: c4512...0ce

Du tuller?

Logisk sett skulle da problemet være over når puppene blir litt større slik at hun ikke lengre "har verdi" for pedofile,

Anonymkode: 8ff96...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, steinbukk30 skrev:

Eldre enn 4?? Gurimalla. Så en femåring kan ikke gå i trusa i sitt eget hjem? Gjelder regelen for gutter også? 

Hæ? Jeg sier jo at truse er minimum. Så jo, kun truse i eget hjem er helt greit. 

Ja, det gjelder guttene og. Mannen min vil ikke ha rumpe og penis i fjeset når han lekeslåss med dem. 

 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er snakk om å gå toppløs, ikke naken. Jeg håper da virkelig ikke du tvinger en femåring til å dekke til brystvortene?

Anonymkode: 65607...a5f

Ok, ser det jeg skrev kan misforstås. 

Jeg mente at man dekker til ting som har med kjønn å gjøre. Dvs man har på seg truse når man går rundt i huset og det er andre tilstede, så snart man ikke er småbarn lenger. 

Hvis man er jente i puberteten eller eldre dekker man til puppene når det er andre tilstede. 

Det er ikke pga skam, men pga det er normalt i vår kultur å dekke til pupper og kjønnsorganer. 

Gjelder ikke hvis man nettopp har kommet ut av dusjen og går fra badet til soverommet osv. Men man går ikke inn på stua og setter deg naken på sofaen eller står på kjøkkenet og spiser naken hvis det er andre tilstede. Er da helt normalt å hive på seg noen klær når det er andre folk tilstede uten at dette betyr at kroppen er skambelagt eller tabu. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pobie skrev:

Ok, ser det jeg skrev kan misforstås. 

Jeg mente at man dekker til ting som har med kjønn å gjøre. Dvs man har på seg truse når man går rundt i huset og det er andre tilstede, så snart man ikke er småbarn lenger. 

Hvis man er jente i puberteten eller eldre dekker man til puppene når det er andre tilstede. 

Det er ikke pga skam, men pga det er normalt i vår kultur å dekke til pupper og kjønnsorganer. 

Gjelder ikke hvis man nettopp har kommet ut av dusjen og går fra badet til soverommet osv. Men man går ikke inn på stua og setter deg naken på sofaen eller står på kjøkkenet og spiser naken hvis det er andre tilstede. Er da helt normalt å hive på seg noen klær når det er andre folk tilstede uten at dette betyr at kroppen er skambelagt eller tabu. 

Jeg jan ikke se noen annen grunn enn skam, egen eller andres, til å skulle dekke seg til for andre. At det er normalt å hive på seg klær er jo på grunn at nakenhet er tabu og skambelagt.

Anonymkode: 8ff96...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Pashla skrev:

Hva kan skje med storebror, mener du? 

Han skal få lov til å slippe å se både meg og lillesøstra si toppløs. En singlet eller t skjorte er faktisk helt normalt å ta på seg når brystene er blitt store. 

Anonymkode: e7ef1...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...