Gå til innhold

12 år, går rundt toppløs, si noe eller..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er rart at ei så stor jente vil gå rundt i bare trusa. Både jeg, og mine døtre, har absolutt ikke ville vist oss nakne for resten av familien.

Anonymkode: dc8f2...7fb

 

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hørt om å ta hensyn til andre? 

Anonymkode: e2a2a...4a1

Jeg svarte på innlegget over her. ⬆️
HIs datter trenger neppe ta hensyn til hva anonym 7fb ikke ville like å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du seriøst at de blir påført skam for å bli bedt om å ta på seg klær? 

Anonymkode: dae41...5fd

Hvis begrunnelsen er «andre kan se puppene dine, og du er kommet for langt i puberteten til å gå uten» så er det jo et forsøk på å påføre skam. Kroppsskam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Hvis begrunnelsen er «andre kan se puppene dine, og du er kommet for langt i puberteten til å gå uten» så er det jo et forsøk på å påføre skam. Kroppsskam.

Nei, nå må du gi deg

Anonymkode: 07199...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo det, han har sett meg toppløs ved flere anledninger, han er 14 år- og syns ikke det er stas å se mora sine pupper. Noe han tydelig sier ifra om. Så da klarer jeg faktisk å vise hensyn å dra på meg en singlet. 

Anonymkode: e7ef1...190

Så å snu seg bort var aldri et alternativ? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nå må du gi deg

Anonymkode: 07199...d8c

Hvorfor det? Hva tenker du er det gudegitte antall kvadratcentimeter man kan vise verden, liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Hvorfor det? Hva tenker du er det gudegitte antall kvadratcentimeter man kan vise verden, liksom? 

Det er greit å gå rundt helt naken og da?

Anonymkode: 07199...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Pashla skrev:

Hvis begrunnelsen er «andre kan se puppene dine, og du er kommet for langt i puberteten til å gå uten» så er det jo et forsøk på å påføre skam. Kroppsskam.

For meg er det ser det mer ut som et forsøk på å lære hun normal folkeskikk. Hvis hun blir skamfull av å bli bedt om å ta på seg litt klær tenker jeg at hun vil få stor problemer med mye i framtiden.

Anonymkode: dae41...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg er det ser det mer ut som et forsøk på å lære hun normal folkeskikk. Hvis hun blir skamfull av å bli bedt om å ta på seg litt klær tenker jeg at hun vil få stor problemer med mye i framtiden.

Anonymkode: dae41...5fd

«Normal folkeskikk» ser ulikt ut i ulike familier og på ulike steder. For meg er det helt unormalt å gjøre ungene flaue over nakenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er greit å gå rundt helt naken og da?

Anonymkode: 07199...d8c

Noen steder er det det, ja. I mitt eget hjem, for eksempel, gjør jeg ofte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For meg er det ser det mer ut som et forsøk på å lære hun normal folkeskikk. Hvis hun blir skamfull av å bli bedt om å ta på seg litt klær tenker jeg at hun vil få stor problemer med mye i framtiden.

Anonymkode: dae41...5fd

Her kler vi på oss til måltider og når det kommer gjester. Det gjelder ALLE. Ellers kan vi fint gå svært lettkledd om det er varmt. Skal vi ligge i sofaen tar vi enten på litt klær eller legger teppe under, av hygieniske årsaker. Mine barn har ALDRI vist behov for å gå svært lettkledd ute selv om de fint kan gå i bare truse hjemme med «pubertetspuppene» fri. Å si til tolvåringen at hun må dekke til puppene gjør jeg av prinsipp ikke når broren ikke må. Som sagt når det kommer folk, venner eller familie så kler vi oss litt mer anstendig. 

Anonymkode: 7d70c...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Pashla skrev:

Så å snu seg bort var aldri et alternativ? 😂

Du er jo ute etter å diskutere 😂 så du mener vi skal omgås på kjøkkenet med meg og lillesøstra toppløse og at han bare skal snu seg bort.. Stakkars gutt. Han skal få lov å smøre seg frokost uten å få puppene våre trøkt opp i trynet!  Selv han tar på seg en t-skjorte til frokostbordet altså 😅 

men for all del; folk må få gjøre som de vil i eget hjem :) 

Anonymkode: e7ef1...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Noen steder er det det, ja. I mitt eget hjem, for eksempel, gjør jeg ofte det.

Men du har vel aldri fulgt normal norsk folkeskikk heller?

Anonymkode: e282c...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du seriøst at de blir påført skam for å bli bedt om å ta på seg klær? 

Anonymkode: dae41...5fd

De lærer at kropp er tabu og nakenhet er moe de bør sakamme seg over ja. Alternativt må du jobbe mye med å forklare dem at det ikke er noe å skamme seg over, men at så mange mennesker har fått den ideen at det å brute et slikt idiotisk tabu desverre kan få negative konsekvenser som hun bør kjenne til.

Anonymkode: 8ff96...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, Anonym bruker said:

Eller bare la henne finne utav ting selv? Hun begynner å få antydning til bryst, men bryr seg ikke. Jeg sier hun godt kan ta på seg en topp om vi får besøk da, men når det bare er oss har jeg til nå ikke sagt noe. Greit eller ikke? Skal sies at hun også er veldig guttete, går helst i gutteklær osv. 

Anonymkode: fa4c6...ebd

Nei det er ikke greit. hadde bedt henne kle på seg

Anonymkode: 51e16...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i hjemmet bor kun meg og min 17 år gamle datter. Det er ingen menn her, vi har gått toppløs i alle år, ikke bare toppløs, men også helt nakne. Det er slik hun er vokst opp. Hun har kun vokst opp med meg, jeg er frigjort, så det har hun fått inn under oppveksten. Vi går alltid toppløs her hjemme... 

Anonymkode: b19ae...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Her i hjemmet bor kun meg og min 17 år gamle datter. Det er ingen menn her, vi har gått toppløs i alle år, ikke bare toppløs, men også helt nakne. Det er slik hun er vokst opp. Hun har kun vokst opp med meg, jeg er frigjort, så det har hun fått inn under oppveksten. Vi går alltid toppløs her hjemme... 

Anonymkode: b19ae...0a9

E K K E L T

Anonymkode: 51e16...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

«Normal folkeskikk» ser ulikt ut i ulike familier og på ulike steder. For meg er det helt unormalt å gjøre ungene flaue over nakenhet. 

Det er og unormalt å legitmiere det å trykke det opp i andres ansikt. Hvis barnet læres at det er skamfullt å kle på seg foran andre så er det jo du som har feilet

Anonymkode: 07199...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De lærer at kropp er tabu og nakenhet er moe de bør sakamme seg over ja. Alternativt må du jobbe mye med å forklare dem at det ikke er noe å skamme seg over, men at så mange mennesker har fått den ideen at det å brute et slikt idiotisk tabu desverre kan få negative konsekvenser som hun bør kjenne til.

Anonymkode: 8ff96...0e7

Dette var da en veldig passiv aggressiv forklaring, som selvfølgelig ikke er den eneste måten å forklare dette for jenta på. 

Jeg er selv meget avslappet i forhold til nakenhet, kan gå i truse en tidlig morgen, og naken mellom bad og soverom. Når jeg er i garderobe i forbindelse med basseng etc, er jeg ofte en av de få som kler meg naken og vasker meg godt i alle kriker og kroker. Jeg gjør alltid dette, og har lært det til barna mine også - noe de gjør med stor frimodighet og uten skam. Det selv om foruroligende mange voksne kvinner står og gjemmer seg bort fullt påkledd med badedrakt, mens de bare lar noen få stråler sildre overfladisk over seg. 

Men det var forsåvidt en annen diskusjon. Uansett, vil si at både jeg og mine barn har et rimelig avslappet forhold til kropp og nakenhet. Vi går ut og inn av badet også, mens noen sitter på do, noen dusjer etc. 

Likevel, det har aldri vært aktuelt med en slik nakenhet som HI beskriver. Mine jenter har selv fått justere grad av tildekking, og fra fire/fem år har de ikke ønsker å gå naken/uten overdel utenom i bad/dusj situasjoner. Dette har skjedd naturlig med alle mine jenter, jeg har fire. 

Må derfor innrømme at det blir litt merkelig for meg å høre om en jente på 12 som selv ønsker en slik grad av nakenhet, selv om hun er i en familie som har et avslappet forhold til dette. 

Tror jeg ville tatt en prat med henne. Sagt at jeg er kjempeglad for at hun har et så avslappet forhold til kroppen sin, men at det er greit å dekke til private områder når man er utenfor bad/dusj/garderobe. Dette trenger absolutt ikke trekkes i en retning som har med skam å gjøre. Det er mange temaer som er litt vanskelig å snakke med barna om, men alternativet er ikke å alltid la dem gjøre det som føles naturlig for dem. 

Det handler om å fungere greit i et sosialt fellesskap, og da skal man faktisk ha perspektiv på hvordan dette oppleves for andre også. Dere som sier at toppløshet og nakenhet var mer naturlig før. Vel, jeg er oppvokst på 80-tallet, og registrerer at jeg har en over middels avslappethet til kropp/nakenhet. Likevel kan jeg huske at jeg i barndommen opplevde forskjellig grad av ubehag i forbindelse med mennesker som i forskjellig grad var avkledd (både kvinner/menn med bar overkropp, nudister etc). Det gjorde meg rett og slett utrygg. 

Anonymkode: 98206...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De lærer at kropp er tabu og nakenhet er moe de bør sakamme seg over ja. Alternativt må du jobbe mye med å forklare dem at det ikke er noe å skamme seg over, men at så mange mennesker har fått den ideen at det å brute et slikt idiotisk tabu desverre kan få negative konsekvenser som hun bør kjenne til.

Anonymkode: 8ff96...0e7

Nei? Det er jo ikke pga skam eller tabu? Det er normal folkeskikk og hygiene? Går fint å lære barna å dekke seg til litt uten å påføre skam eller tabu!! Det er jo faktisk essensielt at de lærer dette! De kan jo ikke forvente å kunne vase rundt nakne overalt og i alle situasjoner.

Tipper dere ikke mener det samme om 50 årige herr Andersen, naboen som alltid går naken, også til postkassa på andre siden av feltet?

Anonymkode: e2a2a...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

D U M

Anonymkode: b19ae...0a9

Ikke normalt og gå naken med barna sine altså , og ikke en tenåring

Anonymkode: 51e16...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri hørt om noen felles skikk for påkledning hjemme.

Jeg er med på at "normert tildekking" offentlig er som du beskriver, en amerikanisering forsåvidt. Helt fram til 90-tallet var bare pupper vanlig på stranden, men nå er det uglesett. Men som sagt, dette gjelder ikke i hjemmene til folk. Der er skikkene høyst variable.

Jeg er oppvokst med at det første man gjorde om morgenen var å kle på seg, ingen nakensprading der. Husker at moren til en barndomsvenn åpna døra i bare truse en gang, og vi syntes det var hårreisende (det synes jeg forsåvidt enda, idet man åpner døra åpner man mot det offentlige). I voksen alder er jeg ikke opptatt av tildekking hjemme, jeg har adaptert til skikken min mann er oppvokst med. Og det er at det på ingen måte er så nøye med bare familie tilstede. 

Anonymkode: 663e8...583

Nei, det var ikke pupper i fri flyt annet enn akkurat åttitallet. Før og etter var de dekket.

Anonymkode: 368a9...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her i hjemmet bor kun meg og min 17 år gamle datter. Det er ingen menn her, vi har gått toppløs i alle år, ikke bare toppløs, men også helt nakne. Det er slik hun er vokst opp. Hun har kun vokst opp med meg, jeg er frigjort, så det har hun fått inn under oppveksten. Vi går alltid toppløs her hjemme... 

Anonymkode: b19ae...0a9

Men  at dere går toppløse hjemme alene (hvilket er rimelig sært i seg selv) er vel ikke det samme som at dere går toppløse om dere har besøk? Om din datters venner kommer håper jeg faktisk at du kler på deg. Og sørger for at hun gjør det samme om du får besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Pashla skrev:

Du eier ikke definisjonen på hva som er normalt og hva som er vår kultur. 

Det var ikke svar på spørsmålet mitt. Hva kan skje med storebror? 

Det som kan skje med storebror er at han blir ubekvem og føler seg ille til mote. 

Han dør ikke av det, men det kan faktisk tas hensyn begge veier. 

Hos oss er regelen at vi har på minimum truse og T-skjorte ved måltider. Jeg blir ubekvem av å spise i lag med halvnakne folk. Jeg dør ikke av det, men de andre i familien viser hensyn. 

Anonymkode: 09ecf...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det var ikke pupper i fri flyt annet enn akkurat åttitallet. Før og etter var de dekket.

Anonymkode: 368a9...229

Seksti- og syttitallet var enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...