Gå til innhold

Konspirasjonsteorier, vrangforestillinger og propaganda. Hva gjør man?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

Det er brudd på denne regelen, den fastslår riktignok helsepersonell, men yrkestitler der noen gir råd på bakgrunn av denne må vi fjerne når vi ikke kjenner til om opplysningene stemmer. Vi kan godt spesifisere dette bedre, og legge inn "fagpersoner", da jeg forstår det ikke er så godt beskrevet i regelpunktet.

* Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer, farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene.

Årsaken til at det ikke ble lagt inn ryddemelding først, er at admin ryddet første del av tråden, og så rakk hun ikke rydde ferdig, og da kom jeg inn senere og fullførte og la inn ryddemelding.

Forumansvarlig

Så jeg som er gartner kan ikke fortelle det i en tråd om hagearbeid og en lærer kan ikke fortelle yrket sitt i en tråd om rettskrivning?

Anonymkode: bcd2d...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så jeg som er gartner kan ikke fortelle det i en tråd om hagearbeid og en lærer kan ikke fortelle yrket sitt i en tråd om rettskrivning?

Anonymkode: bcd2d...937

Jo, det kan du/dere selvsagt. Det dreier seg om råd som kan være til skade for andre om de følges om man stoler på at de kommer fra en fagperson, uten at dette kan verifiseres.  I dette tilfellet kan det å følge råd om å melde eller ikke melde ifra til barnevernet ha konsekvenser til skade. 

Jeg skal sammen med admin se på hvordan vi kan konkretisere dette bedre i reglene.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innleggene dere fjernet, oppfordret jeg også til å ringe lokal barneverntjeneste og drøfte saken ved usikkerhet, samt fortalte at det er en ganske vanlig del av jobben i barnevernets mottak. Og det er altså ikke brudd på en forumregel selv om dere føler at den burde omfatte noe som ikke faktisk står i regelen. Men for all del. 

Det er også til skade for de barna som faktisk behøver det, om barneverntjenesten rennes ned av meldinger om ting som ikke omfattes av barnevernloven. Det er heldigvis ingen spesielt utbredt problemstilling, men det forekommer absolutt. 

 

Anonymkode: eabf4...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye DigiBarnevern vil sikre at de som ønsker å melde kan gjøre det med letthet på nett, og at det vil være langt mindre krevende arbeid med papirer og dokumentasjon, i og med at alt går på nett i strømlinjet form. I tillegg vil det bli bedre kommunikasjon mellom de forskjellige kommunene.

https://bufdir.no/prosjekter/digibarnevern/om_digibarnevern/

Anonymkode: b63a1...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...