Gå til innhold

Konspirasjonsteorier, vrangforestillinger og propaganda. Hva gjør man?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke meningene hans som evnt er omsorgssvikt, de kan det jo godt hende han holder for seg selv. Men å vokse opp med en forelder som er psykisk syk kan være skadelig. Han virker manisk og paranoid. Derfor jeg spør hva man bør gjøre. 

Anonymkode: 128ba...bc6

Mulig han er det, men det kan hende han bare tror på de tingene han legger ut? Og hvordan er han manisk? Hvordan er han paranoid? Fordi han tror på det han tror på? Du har ingen konkrete eksempler som vitner om psykisk lidelse. Samtidig finnes det mange barn som er oppvokst med foreldre med psykisk sykdom uten at det er et problem. (Og nei- jeg sier ikke at psykisk sykdom aldri er negativt for barn)

Anonymkode: f8b0c...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Apropos konspirasjoner, mangler det ikke flere innlegg i denne tråden plutselig? 

Anonymkode: eabf4...6e7

Nei, jeg har lest fortløpende. 

Anonymkode: 128ba...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig han er det, men det kan hende han bare tror på de tingene han legger ut? Og hvordan er han manisk? Hvordan er han paranoid? Fordi han tror på det han tror på? Du har ingen konkrete eksempler som vitner om psykisk lidelse. Samtidig finnes det mange barn som er oppvokst med foreldre med psykisk sykdom uten at det er et problem. (Og nei- jeg sier ikke at psykisk sykdom aldri er negativt for barn)

Anonymkode: f8b0c...801

Kan hende... men nå er det slik at Hi - som har møtt mannen og familien og vet at barnet er blitt utsatt for noen av farens teorier - er bekymret.

Da ER det grunn til å gi bv en bekymringsmelding.

Denne mannen har, som HI sier, et nesten manisk forhold til å legge ut konspirasjonsteorier på fb. Personer som tror på slike teorier har oftere schizotypi og paranoia. Hos noen er det personlighetstrekk - hos andre er det psykisk sykdom.

Hi mener at det her er såpass mye at hun bekymrer seg for barnet deres. Da er det eneste rette å melde fra til bv.

Som bufdir sier, man må ikke selv ha beviser for omsorgssvikt, det er det opp til barnevernet å avgjøre, men er man bekymret for et barn, da skal man melde fra om dette!

Anonymkode: 46009...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om rasjonalitet og liten sjanse til å forlate det religiøse samfunnet man er medlem av var kriterier for å ikke få oppdra ungene sine er det flere enn Jehovas vitner som er ute på tynn is...

Anonymkode: e847f...7e2

Ja, det ville det jo være. Men religiøs tvang er fortsatt lov. Når jeg blir diktator kan jeg love en rask slutt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pashla skrev:

Ja, det ville det jo være. Men religiøs tvang er fortsatt lov. Når jeg blir diktator kan jeg love en rask slutt på det.

Det hadde vært fint!

Anonymkode: e847f...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Pashla skrev:

Ja, det ville det jo være. Men religiøs tvang er fortsatt lov. Når jeg blir diktator kan jeg love en rask slutt på det.

Den var faktisk morsom.😂

Anonymkode: bcd2d...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg skrevet underskrevet som fagperson uten at vi i Foreldreforum kan vite om dette stemmer, og svar til dette.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt BV. La de vurdere om det er skadelig.

 

Forstår godt at du er bekymret ❤️

Anonymkode: ae703...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Forumansvarlig skrev:

Tråden er ryddet for innlegg skrevet underskrevet som fagperson uten at vi i Foreldreforum kan vite om dette stemmer, og svar til dette.

Forumansvarlig

Hvilken forumregel er det brudd på? Barnevernansatte er ikke helsepersonell, innleggene var relevante og yrkesangivelse ble kun kommentert som tilsvar på en påstand om at barnevernet ville være vilt uenige i det faktiske svaret. 

Anonymkode: eabf4...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken forumregel er det brudd på? Barnevernansatte er ikke helsepersonell, innleggene var relevante og yrkesangivelse ble kun kommentert som tilsvar på en påstand om at barnevernet ville være vilt uenige i det faktiske svaret. 

Anonymkode: eabf4...6e7

Reglene her er som hos Bent Høie: plastiske, forvirrende og tvetydige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremstår om ikke annet ganske uryddig å fjerne innlegg fra en tråd, for så først å opplyse om det når det blir påpekt. 

Anonymkode: eabf4...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mulig han er det, men det kan hende han bare tror på de tingene han legger ut? Og hvordan er han manisk? Hvordan er han paranoid? Fordi han tror på det han tror på? Du har ingen konkrete eksempler som vitner om psykisk lidelse. Samtidig finnes det mange barn som er oppvokst med foreldre med psykisk sykdom uten at det er et problem. (Og nei- jeg sier ikke at psykisk sykdom aldri er negativt for barn)

Anonymkode: f8b0c...801

Hvordan manisk? 14 nye innlegg siden i går. Hvordan paranoid? Jeg har nylig fått vite at han mistet jobben fordi han mente han ble avlyttet på jobb. Han mente seg overvåket. I tillegg ser jeg jo hva innleggene handler om.
Du kan gjerne kverulere og krangle med meg, men hadde du kikket på profilen hans, ville du skjønt det. 

Anonymkode: 128ba...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/11/2020 at 12:05 AM, Anonym bruker said:

Gikk inn på Facebook-profilen til en far i klassen til datteren min, og jeg fikk helt sjokk! Han poster daglig 2-4 innlegg om 5G, forgiftninger via vaksiner, teorier om 22.juli (tørr ikke trykke på linjene han legger ut, men angivelig er teorien at det var mange terrorister) overvåkning av samfunnet, at Corona er en falsk og kamuflert pandemi med en politisk agenda osv osv. Til og med flystriper på himmelen tror han er flyene som «strør» noe farlig eller giftig eller hva nå teorien bak er.. Altså; han virker seriøst splitte pine gal! 
Har snakket med han før, og da var han veldig opptatt av etterretning og spionasje, og mente vi som samfunn er styrt og overvåket og manipulert. Så jeg visste jo at han er skrudd.. men hjelp! 

Hva gjør man!? Han har en søt kone, men hun bare dilter og diller og ler lett overbærende over denne mannen.

Burde man gi barnevernet en heads up? Psykiatrien? Er usikker på om han er i jobb. Virker ikke sånn, det ser ut som han bor på Facebook. Paranoid psykose, tenker jeg. 

Anonymkode: 128ba...bc6

Vet du man har ytringsfrihet i norge, selvom dette ikke virker bra, er ikke dette en sak for bv

Anonymkode: 38c7d...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du man har ytringsfrihet i norge, selvom dette ikke virker bra, er ikke dette en sak for bv

Anonymkode: 38c7d...b43

La det være en avgjørelse barnevernet får ta. De kan nok jobben sin så pass at de vet om dette er noe de burde undersøke.

Anonymkode: b63a1...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan manisk? 14 nye innlegg siden i går. Hvordan paranoid? Jeg har nylig fått vite at han mistet jobben fordi han mente han ble avlyttet på jobb. Han mente seg overvåket. I tillegg ser jeg jo hva innleggene handler om.
Du kan gjerne kverulere og krangle med meg, men hadde du kikket på profilen hans, ville du skjønt det. 

Anonymkode: 128ba...bc6

Hvordan går dette utover barna hans? 

Anonymkode: f8b0c...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Anonym bruker said:

La det være en avgjørelse barnevernet får ta. De kan nok jobben sin så pass at de vet om dette er noe de burde undersøke.

Anonymkode: b63a1...249

tragisk og ødelegge en familie av denne grunn. rett og slett TRAGISK

Anonymkode: 38c7d...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2020 den 22.43, Anonym bruker skrev:

For deg er de ekstreme, for flere som mener det samme som han, er de fakta.

Tror du at myndighetene prøver å drepe deg med 5G og at covid-19 er en hoax, ja da er du psyk. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, loffenn skrev:

Tror du at myndighetene prøver å drepe deg med 5G og at covid-19 er en hoax, ja da er du psyk. Sånn er det bare.

Vet du hvor mange som faktisk tror det? Det er ganske mange. Men de fleste legger ikke ut om det på Facebook. 

Anonymkode: f8b0c...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hvor mange som faktisk tror det? Det er ganske mange.

Anonymkode: f8b0c...801

Virkelig? Du tror det kanskje selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, loffenn skrev:

Virkelig? Du tror det kanskje selv.

Ja, virkelig. Det et også enormt mange i USA som tror det, inkludert en viss president. Og nei, jeg tror ikke på det. 

Anonymkode: f8b0c...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ønsker bare å minne dere på hvor mange mennesker opp igjennom tidene ble brent og kastet i fengsel for at de blant annet ikke trodde at jorden var flat eller at jorden var midtpunktet i universet. Trenger vi virkelig gå tilbake på det nivået? Det er ytringsfrihet selv om dere ikke liker det

Anonymkode: 7dcf9...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, virkelig. Det et også enormt mange i USA som tror det, inkludert en viss president. Og nei, jeg tror ikke på det. 

Anonymkode: f8b0c...801

Ikke de smarteste folka som tror dette. Skolesystemet i USA er elendig.

Anonymkode: d568b...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså ønsker bare å minne dere på hvor mange mennesker opp igjennom tidene ble brent og kastet i fengsel for at de blant annet ikke trodde at jorden var flat eller at jorden var midtpunktet i universet.

Anonymkode: 7dcf9...0f4

Det var en virkelig god sammenligning. NOT.

Anonymkode: d568b...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken forumregel er det brudd på? Barnevernansatte er ikke helsepersonell, innleggene var relevante og yrkesangivelse ble kun kommentert som tilsvar på en påstand om at barnevernet ville være vilt uenige i det faktiske svaret. 

Anonymkode: eabf4...6e7

Det er brudd på denne regelen, den fastslår riktignok helsepersonell, men yrkestitler der noen gir råd på bakgrunn av denne må vi fjerne når vi ikke kjenner til om opplysningene stemmer. Vi kan godt spesifisere dette bedre, og legge inn "fagpersoner", da jeg forstår det ikke er så godt beskrevet i regelpunktet.

* Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer, farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene.

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det fremstår om ikke annet ganske uryddig å fjerne innlegg fra en tråd, for så først å opplyse om det når det blir påpekt. 

Anonymkode: eabf4...6e7

Årsaken til at det ikke ble lagt inn ryddemelding først, er at admin ryddet første del av tråden, og så rakk hun ikke rydde ferdig, og da kom jeg inn senere og fullførte og la inn ryddemelding.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...