Gå til innhold

Konspirasjonsteorier, vrangforestillinger og propaganda. Hva gjør man?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gikk inn på Facebook-profilen til en far i klassen til datteren min, og jeg fikk helt sjokk! Han poster daglig 2-4 innlegg om 5G, forgiftninger via vaksiner, teorier om 22.juli (tørr ikke trykke på linjene han legger ut, men angivelig er teorien at det var mange terrorister) overvåkning av samfunnet, at Corona er en falsk og kamuflert pandemi med en politisk agenda osv osv. Til og med flystriper på himmelen tror han er flyene som «strør» noe farlig eller giftig eller hva nå teorien bak er.. Altså; han virker seriøst splitte pine gal! 
Har snakket med han før, og da var han veldig opptatt av etterretning og spionasje, og mente vi som samfunn er styrt og overvåket og manipulert. Så jeg visste jo at han er skrudd.. men hjelp! 

Hva gjør man!? Han har en søt kone, men hun bare dilter og diller og ler lett overbærende over denne mannen.

Burde man gi barnevernet en heads up? Psykiatrien? Er usikker på om han er i jobb. Virker ikke sånn, det ser ut som han bor på Facebook. Paranoid psykose, tenker jeg. 

Anonymkode: 128ba...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som han er paranoid schizofren, eller i psykose. Hadde ringt barnevernet anonymt og snakket med de.

Anonymkode: 3163c...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er så gjennomført hos ham tror jeg faktisk at jeg ville tipset barnevernet om det, for det er virkelig ikke sunt for barn å vokse opp full tid med dette. Jeg antar at det er psykiatri inne i bildet når det er så gjennomført ille.

Anonymkode: 46009...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det er så gjennomført hos ham tror jeg faktisk at jeg ville tipset barnevernet om det, for det er virkelig ikke sunt for barn å vokse opp full tid med dette. Jeg antar at det er psykiatri inne i bildet når det er så gjennomført ille.

Anonymkode: 46009...f6a

Ja, jeg tenker det samme. Paranoid schizofreni eller psykose av noe slag. 

Anonymkode: 128ba...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg tenker det samme. Paranoid schizofreni eller psykose av noe slag. 

Anonymkode: 128ba...bc6

Kontakt barnevernet, du.

Anonymkode: 46009...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rikrlig med folk som tror på denslags. Det betyr ikke at de utøver omsorgssvikt (og aldeles ikke at de er i psykose), selv om korrelasjon nok er høy. 

Hva du gjør? Ingenting. 

Anonymkode: eabf4...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er rikrlig med folk som tror på denslags. Det betyr ikke at de utøver omsorgssvikt (og aldeles ikke at de er i psykose), selv om korrelasjon nok er høy. 

Hva du gjør? Ingenting. 

Anonymkode: eabf4...6e7

Dette er en avgjørelse barnevernet må ta, ikke utenforstående. Det er ikke slik at hvis noen bryter seg inn i en bil så må en forsikre seg om at det faktisk er en tyv først, og ikke bare bil-eieren som har låst seg ute av sin egen bil. Det er politiet som må finne ut av det. På samme måte er det ikke en selv som må finne ut av om det faktisk foregår omsorgssvikt før en kontakter barnevernet, mistanke er nok, så tar en kontakt.

Anonymkode: b63a1...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dere vet hva psykose er. Vrangforestillinger kan finnes også hod folk som ikke er psykotiske - faktisk er det vel sånn med de fleste som har vrangforestillinger; de lider ikke av psykose.

Anonymkode: 65dda...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er rikrlig med folk som tror på denslags. Det betyr ikke at de utøver omsorgssvikt (og aldeles ikke at de er i psykose), selv om korrelasjon nok er høy. 

Hva du gjør? Ingenting. 

Anonymkode: eabf4...6e7

Dette.

En psykose er vesentlig mye mer enn skrudde ideer og paranoia.

Anonymkode: 6b3cb...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en avgjørelse barnevernet må ta, ikke utenforstående. Det er ikke slik at hvis noen bryter seg inn i en bil så må en forsikre seg om at det faktisk er en tyv først, og ikke bare bil-eieren som har låst seg ute av sin egen bil. Det er politiet som må finne ut av det. På samme måte er det ikke en selv som må finne ut av om det faktisk foregår omsorgssvikt før en kontakter barnevernet, mistanke er nok, så tar en kontakt.

Anonymkode: b63a1...249

Barnevernet skal kobles inn hvis det er mistanke om omsorgssvikt, det er det ingen indikasjoner på her. Og tro meg, han hadde ikke hatt en partner som lo overbærende hvis han han var i en psykose. 

Anonymkode: 6b3cb...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnevernet skal kobles inn hvis det er mistanke om omsorgssvikt, det er det ingen indikasjoner på her. Og tro meg, han hadde ikke hatt en partner som lo overbærende hvis han han var i en psykose. 

Anonymkode: 6b3cb...2f2

Hun virker helt underkuet, jeg tror ikke hun tørr annet enn å være «enig» med han. Men hva vet vel jeg. 
Han har åpen profil, så flere enn meg må jo få det med seg. 
Flere av innleggene hans er sensurert av Facebook, fordi de er konspiratoriske.

Anonymkode: 128ba...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun virker helt underkuet, jeg tror ikke hun tørr annet enn å være «enig» med han. Men hva vet vel jeg. 
Han har åpen profil, så flere enn meg må jo få det med seg. 
Flere av innleggene hans er sensurert av Facebook, fordi de er konspiratoriske.

Anonymkode: 128ba...bc6

Du skjønner ikke hva en psykose er.

Anonymkode: 6b3cb...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså lider jenta av noe? Er hun tynn? Mager? Blåmerker? Sky? Feil klær til årstidene? Problemer på skolen? Osv? Er svaret nei på alle disse så kan du virkelig ikke kontakte barnevernet fordi du ikke liker hva faren tenker!!!

Anonymkode: 7dcf9...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange former for overbevisning. Religion er en av dem. Hvis far hadde lagt ut kristne sanger og prekener i stedet, hadde du vurdert barnevernet? Eller vurderer du å kontakte barnevernet kun fordi de tingene han poster er litt rare for deg? 

Anonymkode: f8b0c...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk lov å tru det ein vil her til lands, ytringsfrihet har vi òg. Barnevernet har vel ikkje noko med om far er alternativ i si tolkning av verda. Blir veldig skummelt om vi skal byrje å plukke ungar ut av dei familiane vi er ueinige med!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Syngensang skrev:

Det er jo faktisk lov å tru det ein vil her til lands, ytringsfrihet har vi òg. Barnevernet har vel ikkje noko med om far er alternativ i si tolkning av verda. Blir veldig skummelt om vi skal byrje å plukke ungar ut av dei familiane vi er ueinige med!!! 

Hvis jeg skulle bestemme, hadde ikke mange fått lov til å oppdra ungene som Jehovas vitner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Pashla skrev:

Hvis jeg skulle bestemme, hadde ikke mange fått lov til å oppdra ungene som Jehovas vitner...

Heldigvis bestemmer ikke du

Anonymkode: 7f798...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser litt sånne teorier selv. Synes det er interessante teorier innimellom. Ikke for at jeg tror på ting ukritisk, men jeg tror på endel. Som at samfunnet overvåkes mye mer enn vi tror. Om du har en mailkonto så er det en ganske stor sannsynlighet for at vi overvåkes. Leste en sak om feks Outlook. En laaaang artikkel jeg ikke skal gjengi. Men bevisene for overvåkning var ganske overbevisende. Ellers tror jeg også at det er myyyyye mer kommersielle krefter i stormakt land som påvirker handel og teknologisk utvikling mye mer enn vi forstår. Angående 5G og de nye strømmålerne så er jeg faktisk litt opptatt av stråling, MEN her venter jeg på seriøs forskning. Eller vil kommersielle krefter påvirke forskningen slik at resultater kommer til oss i moderert format?

Jeg vet ikke. Men jeg liker å følge med (med kritiske blikk) på hva som rører seg i disse miljøene. Det er noe sannhet der, men en ekstrem variant. 

Anonymkode: b35e7...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis bestemmer ikke du

Anonymkode: 7f798...2be

Nei, det hadde jo vært fæle greier om vi måtte nøye oss med rasjonalitet og måtte bli av med sekter som forbyr medlemmer å forlate 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Hvis jeg skulle bestemme, hadde ikke mange fått lov til å oppdra ungene som Jehovas vitner...

Nei nei, det kan vi jo vere einige om, men vi ringer vel ikkje barnevernet fordi foreldra er med der😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pashla skrev:

Nei, det hadde jo vært fæle greier om vi måtte nøye oss med rasjonalitet og måtte bli av med sekter som forbyr medlemmer å forlate 🙄

Om rasjonalitet og liten sjanse til å forlate det religiøse samfunnet man er medlem av var kriterier for å ikke få oppdra ungene sine er det flere enn Jehovas vitner som er ute på tynn is...

Anonymkode: e847f...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes mange former for overbevisning. Religion er en av dem. Hvis far hadde lagt ut kristne sanger og prekener i stedet, hadde du vurdert barnevernet? Eller vurderer du å kontakte barnevernet kun fordi de tingene han poster er litt rare for deg? 

Anonymkode: f8b0c...801

De er ikke bare «litt rare». 

Anonymkode: 128ba...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er ikke bare «litt rare». 

Anonymkode: 128ba...bc6

For deg er de ekstreme, for flere som mener det samme som han, er de fakta. Faren min legger flere ganger om dagen ut videoer hvor han holder andakter og flere laaaange innlegg hvor han priser både Gud og hvermann omtrent. Han var ekstremt religiøs da vi vokste opp og preket for foreldre hver gang han møtte på dem. Han hadde merkelige meninger, han var merkelig, vi kunne ikke spise ditt og datt, vi kunne ikke snakke med enkelte folk, vi måtte trekke mannakorn og lese bibelen hver dag, fikk ikke være ute før etter kirketid på søndager, måtte på vekkelsesmøter og nattverder og Gud vet hva. Men jeg levde ikke med omsorgssvikt. 

Anonymkode: f8b0c...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For deg er de ekstreme, for flere som mener det samme som han, er de fakta. Faren min legger flere ganger om dagen ut videoer hvor han holder andakter og flere laaaange innlegg hvor han priser både Gud og hvermann omtrent. Han var ekstremt religiøs da vi vokste opp og preket for foreldre hver gang han møtte på dem. Han hadde merkelige meninger, han var merkelig, vi kunne ikke spise ditt og datt, vi kunne ikke snakke med enkelte folk, vi måtte trekke mannakorn og lese bibelen hver dag, fikk ikke være ute før etter kirketid på søndager, måtte på vekkelsesmøter og nattverder og Gud vet hva. Men jeg levde ikke med omsorgssvikt. 

Anonymkode: f8b0c...801

Det er jo ikke meningene hans som evnt er omsorgssvikt, de kan det jo godt hende han holder for seg selv. Men å vokse opp med en forelder som er psykisk syk kan være skadelig. Han virker manisk og paranoid. Derfor jeg spør hva man bør gjøre. 

Anonymkode: 128ba...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...