Gå til innhold

Er jeg slem som presser mannen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Redd for å ikke bli trodd.... Jeg stolte på barnevernet.. nå føler jeg meg sviktet av de

Anonymkode: 45458...d16

Hva har det å si om du blir «trodd»? Hva har det å si om barnevernet mener det ene eller det andre?!! Du ser jo selv at verken du eller ungen har det bra med den mannen, da er det vel ikke så mye å lure på? Ingen andre skal velge hvem du lever sammen med, ikke verken mannen din, FVK eller barnevernet. Det er du som bestemmer hvilke mennesker som bor i huset ditt, og nå har du bestemt at det skal bo en fyr der som ødelegger for de andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, Pashla skrev:

Hva har det å si om du blir «trodd»? Hva har det å si om barnevernet mener det ene eller det andre?!! Du ser jo selv at verken du eller ungen har det bra med den mannen, da er det vel ikke så mye å lure på? Ingen andre skal velge hvem du lever sammen med, ikke verken mannen din, FVK eller barnevernet. Det er du som bestemmer hvilke mennesker som bor i huset ditt, og nå har du bestemt at det skal bo en fyr der som ødelegger for de andre. 

Jeg må ha støtte!  Nettop fordi hva skjer når han må flytte? Og jeg er redd for hva som kommer til å skje hvis han skal ha samvær med barnet sitt. Jeg stoler ikke på han ! Jeg må vite hva jeg går til!

Anonymkode: 45458...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg må ha støtte!  Nettop fordi hva skjer når han må flytte? Og jeg er redd for hva som kommer til å skje hvis han skal ha samvær med barnet sitt. Jeg stoler ikke på han ! Jeg må vite hva jeg går til!

Anonymkode: 45458...d16

Så da er du villig til å ofre din eldste sønn underveis, for det viktigste er jo at du kan kjenne deg trygg? Tipper sønnen din er minst like redd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må ha støtte!  Nettop fordi hva skjer når han må flytte? Og jeg er redd for hva som kommer til å skje hvis han skal ha samvær med barnet sitt. Jeg stoler ikke på han ! Jeg må vite hva jeg går til!

Anonymkode: 45458...d16

Du må innse realiteten i dette, du kommer aldri til å få vite hva du går til. Ingen kan spå hvordan mannen vil reagerer på et brudd eller hvordan han vil oppføre seg mot deg eller mot sønnen sin etter et brudd.

Du stoler ikke på han, det er fakta, og det må du leve med.

Du frykter hvordan samværet kommer til å bli når han skal ha sin sønn alene, det må du ta når det kommer.

Men uansett må du vite at det er bedre for sønnen dere har sammen å ha et normalt, trygt godt hjem hos mamma og et ustabilt hjem hos pappa, enn å et ustabilt hjem hele tiden med mamma og pappa. Om han er litt hos hver av dere kan du påvirke han og vise han hvordan et hjem skal være, nå ser han bare hvordan et hjem ikke skal være og vil sannsynligvis vokse opp og få et tilsvarende hjem selv, for han tror det skal være sånn.

Sønnen du har fra før, vil bare vinne på at dere går fra hverandre, for han vil slippe samvær med denne ustabile mannen.

Så når du summerer opp, så er det flere positive sider ved å gå enn i å fortsette. Innse at livet ikke kommer med garantier, du kan ikke fortsette med denne mannen fordi du helst vil se i glasskula og se hva fremtiden bringer om du bryter, det er helt umulig å vite.

Du kommer nok til å få tøffe stunder, men det har du nå også. Fordelen ved et brudd er at de tøffe stundene blir færre, usikkerheten blir borde og du får en mer stabil hverdag.

Anonymkode: 6217a...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må ha støtte!  Nettop fordi hva skjer når han må flytte? Og jeg er redd for hva som kommer til å skje hvis han skal ha samvær med barnet sitt. Jeg stoler ikke på han ! Jeg må vite hva jeg går til!

Anonymkode: 45458...d16

Du vet veldig godt hva du går IFRA, men likevel ser det ikke ut til å dytte deg i rett retning. 
Få i alle fall den ungen ut. Samboeren din vil neppe krangle på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2020 den 23.52, Anonym bruker skrev:

Skadet barnet? Hvordan? 

Anonymkode: 45458...d16

HI; du har fått noen gode svar her. Noen lange og utfyllende, noen korte og fyndige. Fellesnevneren er at folk engasjerer seg og syns synd på deg og på barnet ditt. Jeg gjenkjenner også at du har deltatt i andre tråder her den siste tiden, hvor du blant annet har fortalt at barnevernet ikke ser like alvorlig på tingene som du selv gjør.  Men din egen bekymring er der fortsatt.

Det er utrolig skuffende å lese at ditt fokus hver gang koker ned til dine egne følelser, din egen bekymring og din egen forelskelse i denne mannen. Plutselig er han søt og snill, da glemmer du at sønnen din har det dårlig i familien. Mange av oss sitter med erfaringer, jeg med å ha hatt et slikt barn selv, som ikke ble behandlet bra. Andre med å ha vært det barnet. Og ikke kunne søke støtte av sin egen mor, fordi hun tok parti med stefaren (ved å bli boende/tillate atferden). Og vi kan leve oss inn i det. Men nå har du skrevet om saken i ukevis, jeg har lest dine innlegg flere ganger i sommer. Og du virker handlingslammet.

Så nå tar jeg silkehanskene av: Hvert minutt du blir boende med samboeren din, er et minutt du velger bevisst å skade ditt eget barn. Du kunne like godt valgt å slå ham 60 ganger i timen. Du velger med vilje å skade din egen unge, fordi du heller VIL det. Heller enn å føle på usikkerhet selv, vil du at sønnen skal ha det vondt.

Anonymkode: 00cfa...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må ha støtte!  Nettop fordi hva skjer når han må flytte? Og jeg er redd for hva som kommer til å skje hvis han skal ha samvær med barnet sitt. Jeg stoler ikke på han ! Jeg må vite hva jeg går til!

Anonymkode: 45458...d16

Det eneste du må vite er at du gjør alt i din makt for å beskytte barnet ditt, noe du ikke gjør nå. Slutt å fokuser bare på deg selv

Anonymkode: df878...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva skulle jeg gjort uten sånne som deg? Det er dette jeg trenger å høre! Dette hjelper meg! Tusen takk! ❤❤

Jeg må hoppe i det. Men er livredd for hva som skjer når jeg sier at han må ut. Jeg vet ikke om legen kan hjelpe meg. Men legen vet sikkert hvem som kan.

Jeg skal oppdatere 

Anonymkode: 45458...d16

Og det er nettopp derfor jeg tidligere i tråden skrev at du ikke bør snakke mer med ham om dette nå, fordi det kan bli svært farlig for deg og/eller gutten din. Du må huske at han allerede har vært fysisk voldelig mot deg, så han har ikke lenger den sperren mange har. Og enda viktigere at du husker - han mener at det er din sønn som er problemet. Med andre ord, om din sønn forsvinner så løser hans egne problemer seg...

Derfor er det bedre at du og barna får bo på Krisesenter inntil han er ute av huset, om det er ditt. Der vil du få faglig hjelp og støtte og du vil også få hjelp av politiet om han nekter å flytte.

Og ikke minst - gutten din og du vil være trygge!

 

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal til legen i dag i håp om hjelp. Jeg skreiv denne tråden for å lufte om dette var ok eller ikke. Fordi jeg blir usikker! Og vet du hvorfor jeg blir usikker?  Jo fordi vi har tatt cos kurs! Vi har gått til familievernkontoret i 1,5 år. Han kjempe sint på slep med inn! Jeg har sagt alt til barnevernet!  De sa først at vi levde i vold, men etter å ha snakket med min mann så snudde de og sa at de hadde tatt en helhetsvurdering og det var at et nytt cos kurs var løsningen. De sa og at jeg var en hysterisk mor! Barnevernet sier at jeg er altfor opptatt av å være en god mor. De sa at det virker som om jeg mener at hvis min mann endrer seg så blir alt bra! Dette gjør meg så ufattelig usikker. Redd for å lage en storm i et vannglass. Redd for å ikke bli trodd.... Jeg stolte på barnevernet.. nå føler jeg meg sviktet av de

Anonymkode: 45458...d16

Dessverre så har psykopater altfor ofte evnen til å vite hva de skal si for å manipulere andre til å tro at det ikke er noe galt med dem. Psykopaten vet akkurat hva han skal si for å fremstå som imøtekommende, sjarmerende, angrende, løsningsorienter. Og dette gjør de kun når de vet at dette er til deres eget beste. Hans beste i disse tilfellene er å bli kvitt bv, slippe å gå på kurs han uansett ikke bryr seg om å følge - for han har ikke tenkt å endre seg, han har ikke tenkt å behandle hverken deg eller gutten din bra. Og derfor må han få deg til å tvile enda mer på deg selv, og det oppnår han når han får fagpersoner på sin side.

Psykolog og advokat Grete Nordhelle har skrevet en del om dette, at også fagpersoner altfor ofte blir lurt av psykopatene og hvor farlig det er for de kvinnene og barna som da rammes enda hardere.

Hvis du i tillegg kanskje ikke har fortalt at han er fysisk voldelig mot deg, har voldtatt deg og vil utføre seksuelle ting med deg med barna tilstede, da har barnevernet enda mindre å ta tak i.

Han har tydeligvis greid å sjarmere barnevernet, men ber du om hjelp av Krisesenteret så har de direkte erfaring med akkurat slike tilfeller som det du opplever. Det vet fremgangsmåten til disse mennene, de vet at dette er "normalt" for å få kontroll over kona/samboeren. Og de vet også at eneste måten å overleve på når man har med slike, det er å komme seg unna og holde seg unna!

Krisesenteret kan og vil hjelpe deg, Hi, og ikke minst, de kan beskytte deg og gutten din! Jeg er alvorlig bekymret for sikkerheten til deg og gutten om du ikke kommer deg unna ham (men ikke fortell ham det før du har kommet til Krisesenteret, for han er typen som kan bli alvorlig farlig ved et brudd).

Anonymkode: 13710...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI; du har fått noen gode svar her. Noen lange og utfyllende, noen korte og fyndige. Fellesnevneren er at folk engasjerer seg og syns synd på deg og på barnet ditt. Jeg gjenkjenner også at du har deltatt i andre tråder her den siste tiden, hvor du blant annet har fortalt at barnevernet ikke ser like alvorlig på tingene som du selv gjør.  Men din egen bekymring er der fortsatt.

Det er utrolig skuffende å lese at ditt fokus hver gang koker ned til dine egne følelser, din egen bekymring og din egen forelskelse i denne mannen. Plutselig er han søt og snill, da glemmer du at sønnen din har det dårlig i familien. Mange av oss sitter med erfaringer, jeg med å ha hatt et slikt barn selv, som ikke ble behandlet bra. Andre med å ha vært det barnet. Og ikke kunne søke støtte av sin egen mor, fordi hun tok parti med stefaren (ved å bli boende/tillate atferden). Og vi kan leve oss inn i det. Men nå har du skrevet om saken i ukevis, jeg har lest dine innlegg flere ganger i sommer. Og du virker handlingslammet.

Så nå tar jeg silkehanskene av: Hvert minutt du blir boende med samboeren din, er et minutt du velger bevisst å skade ditt eget barn. Du kunne like godt valgt å slå ham 60 ganger i timen. Du velger med vilje å skade din egen unge, fordi du heller VIL det. Heller enn å føle på usikkerhet selv, vil du at sønnen skal ha det vondt.

Anonymkode: 00cfa...1b2

Hi, jeg har skrevet flere lange svar til deg. Men det anonym 1b2 skriver her, det er dessverre sant.

Jeg vet at du ikke ønsker at gutten din skal ødelegges. Men likevel er det akkurat det du bevisst velger hver eneste gang du velger å bli en dag lenger sammen med denne mannen.

Du forsøker nok å "overleve" og du ser fra episode til episode hvor mannen er stygg mot gutten din. Gutten din, han lever ikke fra episode til episode. Han lever hvert sekund, hvert minutt, hver time, hver eneste dag og natt hver eneste uke med vissheten om at han er uønsket i eget hjem. Gutten din lever i konstant frykt. Frykt for å gjøre eller si noe galt, frykt for å glemme å gjøre eller ikke gjøre noe, frykt for å provosere stefar til å bli stygt bare ved å komme inn i et rom. Når han er 8 år har han uten tvil også fått med seg at du lar stefar behandle deg på samme måte. Han har fått med seg at du godtar at stefar er stygg med ham selv (fordi du fortsetter å bo med stefar). Han har garantert fått med seg at mannen er voldelig mot deg (barn får med seg slikt, selv når foreldrene selv er overbeviste om at barna ikke vet noe om det, men tro meg, de VET!).

Du er usikker og redd. Hvordan tror du gutten din har det absolutt hele tiden? Han lever med konstant frykt og terror i det som skulle vært et trygt hjem.

Dette skader ham, HI. Og du godtar det, hver eneste dag og time godtar du det. Kroppen og hjernen til gutten din får ikke utvikle seg slik han skal, fordi han lever i konstant frykt og stress som påvirker utviklingen av hjernen hans og alle stresshormonene påvirker hans fysiske helse. Du vil ikke se dette nå. Men det skjer, det er ikke noe du kan bortforklare.

Nå MÅ du ta grep, Hi! Du må velge sønnen din. Nå kan du hjelpe ham og begrense skadene han allerede har fått, og du kan greie å snu det. Men da må du velge ham NÅ, komme deg unna NÅ. Du har allerede ventet altfor lenge...

Som andre sier, du trenger ikke at noen sier til deg at dette er horribelt galt og ikke kan bli bra, for det vet du selv. Du VET, Hi!

Du sier at du trenger hjelp, og det er fornuftig. Men du kan ikke utsette dette lenger, Hi. Du må kontakte nærmeste Krisesenter, så kan du komme dit allerede i morgen, f.eks. når mannen er på jobb, slik at du og ungene kommer dere unna trygt. (Og tro meg, det er LANGT viktigere enn alle unnskyldninger du måtte ha om at det ikke passer akkurat nå, at du må vite mer osv.) Krisesenteret vil hjelpe deg videre, de er vant med å håndtere slike situasjoner.

Så du må ta et valg nå, HI. NÅ!

Vil du velge å fortsette å bli i hjemmet sammen med mannen du VET skader gutten din? I så fall er det DU som velger å skade gutten din.

Du kan beskytte gutten din - men vil du?

 

Ps... hvis det er du, HI, som har opprettet en tråd i dag om psykopater, så blir jeg alvorlig bekymret, for det tar jeg som et tegn på at du fremdeles ikke har forstått alvoret og fremdeles ikke har planer om å flytte fra ham.

Du trenger ingen plan. Krisesenteret vil hjelpe deg med ALT - hvis du vil beskytte gutten din.

Anonymkode: 13710...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt det er sagt - jeg håper inderlig at du greide å være ærlig med legen din og fikk forklart alvoret i dag, HI, slik at du nå er i ferd med å få hjelp.

Hvis ikke kan du kontakte nærmeste Krisesenter direkte: https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Du må ikke gå gjennom andre, du kan kontakte Krisesenteret direkte.

Du kan også kontakte politiet, eller bare gå inn på en politistasjon og si at du trenger hjelp for å komme deg til Krisesenteret.

Hjelpen og støtten er der, Hi, men du må selv be om den!

Hvordan gikk det hos legen i dag?

Anonymkode: 13710...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du tar i mot alle de gode rådene her og får hjelp. Jeg vil bare føye til en ting til. Det er lov å gjøre det slutt med noen. Det MÅ ikke være fordi han ikke er grei (selvom det ikke er noe tvil om det i dette tilfellet.) man kan gjøre det slutt fordi man ikke er glad i hverandre, har funnet en annen, ikke liker hverdagen sammen etc. Dette er kanskje banalt, men jeg tenker at du også kan minnes på at du trenger ikke begrunne bruddet noe som helst. Du er ferdig, thats it. Og så kan sønnen din slippe å ha mer å gjøre med han. 

Anonymkode: 728ee...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om denne tråden er at de to barna vokser opp med to voksne som dessverre ikke er voksne. De skal ivaretas av to som burde satt barnas behov først, men som begge handler mest på grunnlag av egne følelser og behov. Det er faktisk ikke sånn når man er voksen at man kan basere livsavgjørelser på hva legen mener eller hva barneverntjeneste mener. Du som mamma må ta ansvar for egne valg og prioriteringer, og du må akseptere at de valgene du tar, tar du på vegne av flere enn deg selv. Å velge å bli er et valg. Ganske uforståelig slik du har fremstilt din livssituasjon, men det er det valget du tar hver dag. Å bli, men samtidig be andre om å si at du bør gå, er lite hjelpsomt. Antar du vet utmerket godt hvilke råd du vil få etter å ha fortalt om en mann som behandler både deg og barnet svært dårlig. Å allikevel bli i det forholdet er uforståelig for utenforstående, og jeg blir svært bekymret for barna dine. Du virker ikke i stand til å ivareta dem, og det håper jeg noen rundt dere ser. Legger merke til at du blir fornærmet når andre her i tråden sier lignende ting, for meg er det dessverre et tydelig «bevis» på at pr i dag er du ikke i stand til å sette barna først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva skjer i livet ditt nå, Hi?

Anonymkode: 13710...3b1

Hun ble lei av å få motstand, så hun forsvant fra tråden...

Anonymkode: 00cfa...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2020 den 1.32, Pashla skrev:

Hvordan tror du det er for et barn da, hvis du, som er voksen og vant til å håndtere følelser, ikke greier med dette ubehaget? Se til å høre på alle i tråden her: få ungen ut av en utrygg hverdag! 

Dette er en av de sjeldne gangene jeg er enig med deg! Barnet er viktigst! Har aldri skjønt de som setter mannen foran barnet!

Anonymkode: 67274...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva skjer i livet ditt nå, Hi?

Anonymkode: 13710...3b1

Hun ble lei av å få motstand, så hun for

Jeg har ringt krisesenteret i dag ! Jeg skal få hjelp.

Anonymkode: 45458...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ringt krisesenteret i dag ! Jeg skal få hjelp.

Anonymkode: 45458...d16

Så bra du har ringt!

Når skal du møte dem?

Anonymkode: 13710...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ringt krisesenteret i dag ! Jeg skal få hjelp.

Anonymkode: 45458...d16

Så bra du har ringt!

Når skal du møte dem?

Anonymkode: 13710...3b1

I dag !

Anonymkode: 45458...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

I dag !

Anonymkode: 45458...d16

Så bra! Husk bare å være helt åpen og ærlig med dem om alt han har gjort mot deg og gutten din. Det er ingen tvil om at dere lever i et alvorlig voldelig forhold og at du må få deg selv og ungene ut av det!

Lykke til i da!

Anonymkode: 13710...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...