Gå til innhold

Strålende! Sverigetur og sosialisering rett etterpå.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir svært irritert. Familien til min datters bestevenn var i Sverige. Dette var ikke vi klar over. Dagen etter sender de datteren på besøk hit, og nå har hele familien der blitt forkjøla(?) De skal testes for korona i morgen. Fikk vite at se var en av en drøss som hadde stått i kø for å handle på grensa. 
Nå begynner jentungen her å bli tett i nesa. Min datter har gledet seg ett år til sommerleir neste uke, og hvis ikke symptomene forsvinner raskt, så utgår det. Hennes moro rett i vasken sammen med flere tusen kroner. Hurra! 
Vi har vært svært forsiktige hele tiden, og andres ubetenksomhet og egoisme gjør meg sur 😡

Anonymkode: 19ec5...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår deg godt.

Jeg ville ringt og bedt om at datteren din blir testet i morgen tidlig, så kanskje hun likevel får leir. De andre vil forhåpentligvis få svar på sine tester i helgen, og da vet dere jo også om de har vanlig forkjølelse eller korona.

Jeg ville sagt klart og tydelig fra til dem, at det faktisk ikke er greit at de utsetter andre for slik risiko. Og om jenta di mister sin leir og det det koster ville jeg fortalt hva det vil koste også og spurt om de mener det var verdt turen til Sverige...

 

 

Anonymkode: c8e1d...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir svært irritert. Familien til min datters bestevenn var i Sverige. Dette var ikke vi klar over. Dagen etter sender de datteren på besøk hit, og nå har hele familien der blitt forkjøla(?) De skal testes for korona i morgen. Fikk vite at se var en av en drøss som hadde stått i kø for å handle på grensa. 
Nå begynner jentungen her å bli tett i nesa. Min datter har gledet seg ett år til sommerleir neste uke, og hvis ikke symptomene forsvinner raskt, så utgår det. Hennes moro rett i vasken sammen med flere tusen kroner. Hurra! 
Vi har vært svært forsiktige hele tiden, og andres ubetenksomhet og egoisme gjør meg sur 😡

Anonymkode: 19ec5...a39

Om hun skulle være smittet, er det fullt mulig at det har skjedd via andre kanaler. Ikke sett deg på din høye hest, og ikke spre falske anklager. 

Anonymkode: ef67d...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dette er surt og det er helt idioti av familien å ikke opplyse om hvor de har vært. På en annen side, ville jeg holdt meg unna folk i et par uker før leiren begynner hvis den er så viktig, men det er jo for sent. Det er mye forkjølelse som går nå. Fikk selv ødelagt ferien pga forkjølelse rett etter skoleslutt. 

Anonymkode: a624f...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om hun skulle være smittet, er det fullt mulig at det har skjedd via andre kanaler. Ikke sett deg på din høye hest, og ikke spre falske anklager. 

Anonymkode: ef67d...a63

Men den jenta er den eneste hun har vært i nærheten av og de. Eneste vi vet om som ble syk rett før min datter. Ute blant folk har vi hatt veldig strenge rutiner, og vi Jar inngått folkemengder og ferie rundt andre folk. Derfor vil jeg si det er stor sannsynlighet for at det kommer derfra. Ingen andre i familien her har noen symptomer. 
Ikke sitter keg på en høy hest hellet. Jeg er bare lei av at mennesker virker likegyldige til om de blir smittet, de tåler det sikkert greit, uten å tenke på at de da blir vandrende smittespredere i samme slengen. 

Anonymkode: 19ec5...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner dette er surt og det er helt idioti av familien å ikke opplyse om hvor de har vært. På en annen side, ville jeg holdt meg unna folk i et par uker før leiren begynner hvis den er så viktig, men det er jo for sent. Det er mye forkjølelse som går nå. Fikk selv ødelagt ferien pga forkjølelse rett etter skoleslutt. 

Anonymkode: a624f...1d1

Vill holdt henne unna venninnen om vi visste. Denne familien har før dette kun vært i nærmiljøet her, så de var blant de trygge som vi har latt henne omgås. 

Anonymkode: 19ec5...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men den jenta er den eneste hun har vært i nærheten av og de. Eneste vi vet om som ble syk rett før min datter. Ute blant folk har vi hatt veldig strenge rutiner, og vi Jar inngått folkemengder og ferie rundt andre folk. Derfor vil jeg si det er stor sannsynlighet for at det kommer derfra. Ingen andre i familien her har noen symptomer. 
Ikke sitter keg på en høy hest hellet. Jeg er bare lei av at mennesker virker likegyldige til om de blir smittet, de tåler det sikkert greit, uten å tenke på at de da blir vandrende smittespredere i samme slengen. 

Anonymkode: 19ec5...a39

Og en ting til. At jeg sitter anonymt her og «anklager» dem, er ikke å spre anklager som de blir hengt ut. Jeg har ikke postet på sosiale medier eller slarvet med naboen mens jeg utleverer navn. 

Anonymkode: 19ec5...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forstår deg godt.

Jeg ville ringt og bedt om at datteren din blir testet i morgen tidlig, så kanskje hun likevel får leir. De andre vil forhåpentligvis få svar på sine tester i helgen, og da vet dere jo også om de har vanlig forkjølelse eller korona.

Jeg ville sagt klart og tydelig fra til dem, at det faktisk ikke er greit at de utsetter andre for slik risiko. Og om jenta di mister sin leir og det det koster ville jeg fortalt hva det vil koste også og spurt om de mener det var verdt turen til Sverige...

 

 

Anonymkode: c8e1d...199

Ja, må vel bare pent teste i morgen, og krysse fingra for raskt forbigående forkjølelse... 

Anonymkode: 19ec5...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om hun skulle være smittet, er det fullt mulig at det har skjedd via andre kanaler. Ikke sett deg på din høye hest, og ikke spre falske anklager. 

Anonymkode: ef67d...a63

Jeg er ikke Hi, men det spiller faktisk ikke noen rolle. Når situasjonen er som den er i landet og verden med koronasmitte, da er det opplagt at man bør informere de rundt seg om man har vært i utlandet eller på annen måte satt seg selv i en smitterisiko.

Svenskehandel nå er egoisme, helt unødvendig av disse foreldrene. Når de så unnlater å informere Hi og hennes familie at de har valgt å utsette seg for såpass høy risiko for potensiell smitte, da viser de enda større egoisme. For da unnlater de å ta ansvar for egen adferd og egne valg, men lar det gå utover andre.

Spiller ingen rolle om det er disse som er årsak til at His datter nå har fått noe eller ikke - den andre familien skulle ha informert at de har reist som de har gjort!

Anonymkode: c8e1d...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, må vel bare pent teste i morgen, og krysse fingra for raskt forbigående forkjølelse... 

Anonymkode: 19ec5...a39

Ring tidlig i morgen, så får hun kanskje testet seg allerede i morgen formiddag.

Håper det bare er forkjølelse og at det ordner seg.

Anonymkode: c8e1d...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om hun skulle være smittet, er det fullt mulig at det har skjedd via andre kanaler. Ikke sett deg på din høye hest, og ikke spre falske anklager. 

Anonymkode: ef67d...a63

Selvfølgelig, men man sender da ikke ungen sin til noen hvis man har vært i utlandet. Det blir som å gamble med andres liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig er de bare forkjølet. Det er jo en viss inkubasjonstid for både den familien og for din datter, så hvis de har vært i Sverige nylig, så er det nok ikke korona 

Anonymkode: befd6...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Antakelig er de bare forkjølet. Det er jo en viss inkubasjonstid for både den familien og for din datter, så hvis de har vært i Sverige nylig, så er det nok ikke korona 

Anonymkode: befd6...52e

Det kan det godt være. De kunne blutt smittet første dage og inkubasjonstiden kan være inder 2 dager i noen tilfeller.

Anonymkode: c824e...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Blop skrev:

Selvfølgelig, men man sender da ikke ungen sin til noen hvis man har vært i utlandet. Det blir som å gamble med andres liv. 

Snakk om å overdrive. Gamble med andres liv. 🙄

Det er åpnet mot Sverige fordi norske myndigheter har vurdert det trygt nok. 
 

Det blir spekulasjoner å si at de har blitt syke i Sverige. De/dere kan like gjerne ha blitt forkjøla etter en tur på nærbutikken forrige uke. Større sannsynlighet for det. 

Anonymkode: 42cd7...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om å overdrive. Gamble med andres liv. 🙄

Det er åpnet mot Sverige fordi norske myndigheter har vurdert det trygt nok. 
 

Det blir spekulasjoner å si at de har blitt syke i Sverige. De/dere kan like gjerne ha blitt forkjøla etter en tur på nærbutikken forrige uke. Større sannsynlighet for det. 

Anonymkode: 42cd7...0eb

Vet du, jeg overdriver ikke på en flekk. Jeg har en sjelden form for kreft, som har satt seg i lungene, får jeg korona regner jeg med at jeg dør. Hvorfor ta sjansen på at det går fint å dra til Sverige eller andre "grønne" områder selv om norske myndigheter har åpnet opp for det? Det er ingen som har anbefalt å reise. Det eneste man kan være sikker på, er at det vil bli mer smitte i Norge. At folk ikke går i frivillig karantene er helt uforståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ring tidlig i morgen, så får hun kanskje testet seg allerede i morgen formiddag.

Håper det bare er forkjølelse og at det ordner seg.

Anonymkode: c8e1d...199

Her fungerer det ikke sånn, det er bare de som kommer i nyhetene som blir testet fort og får svar fort 

En venninne ringte lege på onsdag, fikk time for testing på fredag og svarer på tirsdsg uka etter, for det hadde jo vært helg... Dette var forrige uke. 

Anonymkode: 4fb4d...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om hun skulle være smittet, er det fullt mulig at det har skjedd via andre kanaler. Ikke sett deg på din høye hest, og ikke spre falske anklager. 

Anonymkode: ef67d...a63

Ja, i dette tilfellet virker det jo sannsynlig at hun må ha blitt smittet gjennom andre kanaler. Gud forby å ta litt tak i tankeløse folk som reiser på harryhandel midt i pandemien. 
 

Det minste de burde gjort var å høre med dere om det var greit at de sendte jenta til dere etter Sverigetur. Det er et valg dere burde få ta selv - nettopp fordi folk står på to sider her i landet. For noen er flesk og kos viktigst. For andre oppleves det tryggere å ikke krysse grenser. 

Anonymkode: 8e606...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Antakelig er de bare forkjølet. Det er jo en viss inkubasjonstid for både den familien og for din datter, så hvis de har vært i Sverige nylig, så er det nok ikke korona 

Anonymkode: befd6...52e

Det hjelper lite når hun skal på sommerleir hvor man sannsynligvis ikke får bli med når man har luftveissymptomer - i alle fall ikke når de har vært sammen ned folk som har blitt syke etter ferietur til Sverige

Anonymkode: 8e606...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Antakelig er de bare forkjølet. Det er jo en viss inkubasjonstid for både den familien og for din datter, så hvis de har vært i Sverige nylig, så er det nok ikke korona 

Anonymkode: befd6...52e

Spiller i grunn ikke noen rolle. Det er ikke lov til å delta på sommerleiren med forkjølelsessymptomer heller. De reiste til er sted tråkket fullt med folk. Da er faren for smitte mye høyere. I respekt for andre holder du deg hjemme når du har utsatt deg selv for smitte. Etter at vi begynte å ta forholdsregler i mars, har vi ikke hatt en med forkjølelse i huset - noe som er litt mot normalt. Denne jenta ble syk rett før min datter fikk nesesymptomer, og de er de eneste vi omgås som har symptomer eller som har beveget seg på steder du ikke bør være. 
 

hi

Anonymkode: 19ec5...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men den jenta er den eneste hun har vært i nærheten av og de. Eneste vi vet om som ble syk rett før min datter. Ute blant folk har vi hatt veldig strenge rutiner, og vi Jar inngått folkemengder og ferie rundt andre folk. Derfor vil jeg si det er stor sannsynlighet for at det kommer derfra. Ingen andre i familien her har noen symptomer. 
Ikke sitter keg på en høy hest hellet. Jeg er bare lei av at mennesker virker likegyldige til om de blir smittet, de tåler det sikkert greit, uten å tenke på at de da blir vandrende smittespredere i samme slengen. 

Anonymkode: 19ec5...a39

Viruset smitter via flater også. Kan bli smittet helt uten å møte andre mennesker hvis man tar på en forurenset flate,

Anonymkode: ef67d...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Viruset smitter via flater også. Kan bli smittet helt uten å møte andre mennesker hvis man tar på en forurenset flate,

Anonymkode: ef67d...a63

Jeg skjønner det, men vi Jar vært strenge med håndhygiene og avstand ute. Oppsøker ikke steder der det er vanskelig å overholde. Det er i alle fall påfallende at bestevennen får symptomer 2 dager før min jente.

 

hi

Anonymkode: 19ec5...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du... dere sender jenta deres på leir hvor hun møter Og skal bo med masse andre folk rett før skolestart?  Hvordan er dette annerledes enn å reise til Sverige? 

Anonymkode: 096d3...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du... dere sender jenta deres på leir hvor hun møter Og skal bo med masse andre folk rett før skolestart?  Hvordan er dette annerledes enn å reise til Sverige? 

Anonymkode: 096d3...9be

Hun skal ikke bo der. Til vanlig kan man overnatte, men ikke i år.  De er 5-6 stykk i hver gruppe. De må bruke beskyttelse som hansker, maske, vasking av hender, spriting. De deler ikke utstyr og de skal holde avstand. Det er ingen grunn til at de skal være innpå hverandre i denne sporten. 

Anonymkode: 19ec5...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun skal ikke bo der. Til vanlig kan man overnatte, men ikke i år.  De er 5-6 stykk i hver gruppe. De må bruke beskyttelse som hansker, maske, vasking av hender, spriting. De deler ikke utstyr og de skal holde avstand. Det er ingen grunn til at de skal være innpå hverandre i denne sporten. 

Anonymkode: 19ec5...a39

Hørtes i grunn ikke så kjekt ut.. 

Anonymkode: 8e606...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hørtes i grunn ikke så kjekt ut.. 

Anonymkode: 8e606...ec5

Hun får gjort det hun liker i flere timer om dagen. De kommer jo til å prate, hygge seg og spise lunsjen sin sammen selv om de ikke sitter på hverandres fang. Valget sto mellom å avlyse eller å gjennomføre med restriksjoner. Slik er det bare. 

Anonymkode: 19ec5...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...