Gå til innhold

Ville dere ha klaget/gitt tilbakemelding på dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes du skal klage. Ikke på at hun fikk tilsnakk, men for måten det ble gjort på. De skal opptre skikkelig, også når folk sniker.

Sønnen min og to kamerater tok toget da de var 13 år gamle (den gangen var det barnebillett opp til 16 år). Det ble kontroll og en skikkelig ufin konduktør truet med å kaste den ene gutten av toget fordi han ikke kunne bevise at han var barn. To av guttene hadde bankkort med bilde, og kunne vise at de var 13 år, men tredjemann hadde ikke sånt bankkort og derfor ikke leg med seg. De tok siste toget gjennom et øde skogsområde og den sinna mannen ville kaste den ene gutten av toget. Han ble jo totalt ydmyket og var helt på gråten, og han hadde faktisk gyldig billett.

Mammaen hans klaget, sånn snakker man ikke til ungdommen altså, greit at han ville ha bevis for at denne lange 13-åringen var under 16 år, men det kunne blitt gjort på så mange bedre måter. Hun fikk medhold og de var veldig enige i at denne konduktøren ikke kunne oppføre seg sånn.

I dag får jo ingen ungdommer bankkort med bilde lenger heller, så de har med seg kopi av passet, for de kan ikke løpe rundt med passet på lomma heller (også har det vel blitt barnebillett opp til 18 år nå?)

Regner med at du også får medhold. De kan skrive ut bøter, de kan rettlede og de kan fortelle at ting ikke er greit, men de kan ikke gå fire menn mot en ung jente og kjefte, true med politi og det som er.

Anonymkode: 5ae8b...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekterene oppfattet det nok som enda en ungdom som forsøkte å snakke seg fra sniking. Nå slapp hun til og med unna uten å betale bot. Da synes jeg heller du skal sende en takk for at hun ble trodd enn en klage på skjenneprekenen.

Anonymkode: dafbd...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville jeg.

Din datter har skjermdump av at hun har forsøkt å betale, da er hun å regne som uskyldig siden det er buss selskapet sitt ansvar at betalingssystemene er oppe og går. Dette skal vekterne ta hensyn til.

Måten de oppførte seg på er også langt over streken uansett hvem det gjøres mot, men enda verre når det er et barn som utsettes for det, håper du har navn på vitnene.

Dersom de ikke kommer med en unnskyldning tror jeg at jeg hadde gått til pressen
 

Anonymkode: 39f4c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Saken er følgende:

Datteren min på 15 var i går på bytur, og skulle ta bussen hjem. Hun tar bussen innimellom, og er LIVREDD for å bryte regler i alle mulige former, så billett er (selvsagt) alltid kjøpt og betalt. 

I går hadde hun derimot kommet på busstoppet akkurat da bussen kom, og kastet seg på bussen og tenkte å kjøpe mobilbillett med én gang. Vi er veldig klar over at billett skal være gyldig før ombordstigning, men denne gangen rakk hun det ikke. Da hun satte seg og skulle kjøpe billett gjennom appen, gikk det ikke, uansett hvor mye hun prøvde. Hun prøvde da å sende tekstmelding for å kjøpe billett på den måten (er enten via app eller ved tekstmelding), men dette gikk heller ikke, hun fikk bare feilmelding tilbake. Fortvilet ringte hun meg og ba meg kjøpe billett, sende skjermbilde og kvittering til henne. Dette gjorde jeg.

Da hun gikk av bussen, var det kontroll. Før vekteren rakk å si noe, fortalte hun hele hendelsesforløpet og sa at hun hadde en skjermdump, MEN kvittering fra meg på kjøp. Selvsagt er ikke dette gyldig billett, noe hun også var klar over sa hun, men hun sa det slik det var. Da kom det plutselig fire vektere rundt henne og begynte å kjefte henne opp til de grader, og de truet med å tilkalle politi og at hun kom til å bli anmeldt og at dette var EKSTREMT alvorlig. De sa også at hun kom til å få en saftig bot og at det UANSETT var hennes ansvar å ha gyldig billett, så dette kom til å koste henne. Dette ble gjenfortalt både av min datter etterpå +
et vitne som var der med henne. Hun slapp etterhvert med en kraftig advarsel etter at dette vitnet også hadde blandet seg. 

Altså...  jeg har full forståelse for at de ønsker å ta ungdom som stadig sniker på buss, og hadde hun sneket med vilje og viten skulle hun ha fått lov til å få kjenne litt på det, men jeg må innrømme at jeg reagerete på disse vekterene sin oppførsel her. Å gå så totalt rett i strupen på en 15-åring at hun kom hjem og bare skalv og gråt... Vurderer sterkt å sende en tilbakemelding til busselskapet om dette, eller skal man måtte tåle såpass...?

Takk for innspill!

Anonymkode: 2f388...436

Kanskje de må oppføre seg slik for å få de som stadig sniker til å slutte med det? De aner jo ikke om hun pleier snike.

Anonymkode: 5f734...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje de må oppføre seg slik for å få de som stadig sniker til å slutte med det? De aner jo ikke om hun pleier snike.

Anonymkode: 5f734...52a

Hun hadde faktisk en skjermdump som viser at hun faktisk hadde prøvd å betale, men det tok de ikke hensyn til.

Anonymkode: 39f4c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, de kan faktisk sjekke historikken og gi en advarsel om det er første gang.

Det er uansett ikke boten i seg selv, men måten de opptrådte på som er klanderverdig her.

 

Anonymkode: 45e8f...49a

Hun fikk jo ikke bot, bare advarsel, så de VAR jo snille med henne. 

Anonymkode: 5f734...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun hadde faktisk en skjermdump som viser at hun faktisk hadde prøvd å betale, men det tok de ikke hensyn til.

Anonymkode: 39f4c...1ac

Jo, hun fikk da ikke bot, bare advarsel.

Anonymkode: 5f734...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, hun fikk da ikke bot, bare advarsel.

Anonymkode: 5f734...52a

Og ble omringet av 4 vektere som kjeftet, truet med stor bot og å tilkalle politiet.
Det er ikke greit når hun kan bevise at hun har prøvd å betale.
Det er faktisk buss selskapet sitt ansvar at betalingssystemene er oppe og går.
Hun skulle ikke ha fått en advarsel en gang

Anonymkode: 39f4c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og ble omringet av 4 vektere som kjeftet, truet med stor bot og å tilkalle politiet.
Det er ikke greit når hun kan bevise at hun har prøvd å betale.
Det er faktisk buss selskapet sitt ansvar at betalingssystemene er oppe og går.
Hun skulle ikke ha fått en advarsel en gang

Anonymkode: 39f4c...1ac

Kan hun bevise at betalingssystemet ikke virket? Hun skulle jo kjøpt billetten FØR hun gikk på bussen. Det gjorde hun ikke. Hun prøvde å betale etter hun hadde kommet på...

Anonymkode: 11ee3...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan hun bevise at betalingssystemet ikke virket? Hun skulle jo kjøpt billetten FØR hun gikk på bussen. Det gjorde hun ikke. Hun prøvde å betale etter hun hadde kommet på...

Anonymkode: 11ee3...92e

Etter hva jeg forstod av hovedinnlegget hadde hun tatt skjermbilde av feilmeldingen som kom opp når hun prøvde å betale billetten.

Anonymkode: 39f4c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og ble omringet av 4 vektere som kjeftet, truet med stor bot og å tilkalle politiet.
Det er ikke greit når hun kan bevise at hun har prøvd å betale.
Det er faktisk buss selskapet sitt ansvar at betalingssystemene er oppe og går.
Hun skulle ikke ha fått en advarsel en gang

Anonymkode: 39f4c...1ac

De visste jo ikke det FØR hun hadde fått forklart seg vel. Og høres ut som hun ikke greide det selv, men måtte ha hjelp. Kan jo helt sikkert virke som en veldig skyldig sniker da. Det var jo hennes tlf som sviktet, moren fikk jo brukt systemet. Hun kunne feks snakket med sjåføren. 

Anonymkode: 5f734...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De visste jo ikke det FØR hun hadde fått forklart seg vel. Og høres ut som hun ikke greide det selv, men måtte ha hjelp. Kan jo helt sikkert virke som en veldig skyldig sniker da. Det var jo hennes tlf som sviktet, moren fikk jo brukt systemet. Hun kunne feks snakket med sjåføren. 

Anonymkode: 5f734...52a

Har du i det hele tatt tatt bussen den siste tiden.
I disse koronatider er det ikke mulig å snakke med sjåføren.

Slik jeg forstod innlegget ga de henne ikke en gang sjansen til å bevise at hun hadde forsøkt å betale, hun prøvde faktisk å forklare seg

Anonymkode: 39f4c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du i det hele tatt tatt bussen den siste tiden.
I disse koronatider er det ikke mulig å snakke med sjåføren.

Slik jeg forstod innlegget ga de henne ikke en gang sjansen til å bevise at hun hadde forsøkt å betale, hun prøvde faktisk å forklare seg

Anonymkode: 39f4c...1ac

Nei, jeg kjører sjelden buss. Men vet at jeg skal kjøpe billett FØR jeg går på for det. Det første en sniker ville gjort var jo nettopp det hun gjorde, prøve å snakke seg ut av bota. 

Anonymkode: 5f734...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvfølgelig klage. Når appen ikke virker så er ikke det passasjerene sin feil og de kan kjøre gratis. Har opplevd det samme flere ganger selv. 

Utrolig uprofesjonelt av vekterne. De skal vise skjønn i dette tilfellet. 

Anonymkode: 04601...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg kjører sjelden buss. Men vet at jeg skal kjøpe billett FØR jeg går på for det. Det første en sniker ville gjort var jo nettopp det hun gjorde, prøve å snakke seg ut av bota. 

Anonymkode: 5f734...52a

Hun rakk ikke det. Her jeg bor går det bare buss en gang i timen, og jeg ville også hoppet på bussen da om den kom før jeg rakk å kjøpe billett. Det får være måte på firkantethet. Normalt tar det bare noen sekunder å kjøpe billetten via app uansett, og jeg tror de færreste, om de et helt ærlige med seg selv, ville ventet f.eks. en hel time på neste buss bare for å være helt sikker på at billetten var kjøpt på forhånd. 

Anonymkode: 63d7c...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektere er så sykt enkle i hodet. De kan ta det 14 dagers kurset sitt og stappe det opp der sola ikke skinner. Bare klag!!! 

Anonymkode: f69f1...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! 

At hun brøt reglene og ikke hadde gyldig billett er vi jo fullstendig klar over, noe hun også var og ga beskjed om umiddelbart til vekterne, derfor mener jeg også at oppførselen til disse vekterne var direkte usmakelig. Fire stykker mot ei jente på 15.

HI

Anonymkode: 2f388...436

Stakkars jenta di. Du bør informere om hvordan din datter ble behandlet til busselskapet, dette var ikke greit i det hele tatt! 

Anonymkode: fd41d...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

AtB? 🙄

Anonymkode: 5f2d9...e4b

Ja 😳

Anonymkode: 2f388...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja 😳

Anonymkode: 2f388...436

Hva er AtB? 

Anonymkode: facfe...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er AtB? 

Anonymkode: facfe...c90

Busselskapet i Trondheim.

Anonymkode: 2f388...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kamomille skrev:

Hva mener du de skal faktasjekke? Hun hadde ikke betalt billett. Hun hadde en skjermdump at en billett betalt av en annen. Men deling av billetter er sånn sett ikke lov. Ergo har hun jo reist uten gyldig billett. det er det samme som å snike uansett hvordan de vrir å vender på akkurat den biten.

Og ja, man kan selvfølgelig klage på oppførselen til vekterne. Det burde man jo. Men man må skille jentas manglende kjøp av billett og vekternes oppførsel. Vekterne skal oppføre seg saklig, nøkternt og greit uavhengig av om de reisende kan fremvise billett eller ikke

Nå må du lese ordentlig.

De skal ikke faktasjekke.

De skal sjekke historikken på snikegebyr og se om hun er tatt for sniking før.

Anonymkode: 45e8f...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sagt i fra, for har virkelig ikke vanskeligheter med å tru at vektere kan oppføre seg sånn(seff ikke alle), har sett det mange ganger selv. Har jobbet på Oslo s, kjøpesentere og eventer hvor en del vektere  trur de har politimyndighet.

Enkelte av dem trur viset at alt er en trussel og bruser seg opp over barn/tenåringer. De fremstår som svært truende mange ganger. Har sett dem være fysiske først og eskalere situasjoner. 
 

Igjen gjelder absolutt ikke alle, og i denne situasjonen kan det ha vært 1 av 4 som var ufin/truende mens de andre sto der. Det kan virke truende. Videre er det helt riktig å si i fra at hun ikke hadde ugyldig billet  også gi henne en bot... Men true med alt mulig rart står ikke i jobb beskrivelsen.

Anonymkode: aee79...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag! Framgangsmåten til vekterne er helt uakseptabel. Hvis man forsøker å betale både med app og SMS, skal man ikke kunne få bot en gang. Hadde hun fått det og klaget, skulle hun hatt medhold på klagen. De har en tjeneste som ikke fungerer, i tillegg har hun fått noen andre til å gjøre opp for seg (noe hun ikke måtte når deres tjenester svikter). At vektere samler seg sammen og bruker sin autoritet til å skremme ungdom er langt over streken. 

Anonymkode: 3fa6e...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...