Gå til innhold

Jeg nekter. Jeg kommer IKKE til å bruke munnbind.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser ikke problemet med å bruke det på offentlige steder. Klart enkelt for meg som da kanskje kun trenger å bruke det på butikken /kjøpesenter /bhg en gang i blant. Ikke bruker jeg offentlig transport og har hjemmekontor. Dersom jeg må inn på kontoret tar jeg bilen.

Du har jo lite valg annet enn å holde deg hjemme hvis det blir påbudt... Eller betale bøter 😅

Så klart deilig å slippe... men kanskje vi nå kan legge fra oss egne dustete prinsipper for felles gode?

Anonymkode: 8d2ec...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan de ikke sprite hendene på bussen?

Anonymkode: 2d936...0f9

I dette landet er det ikke spritdispensere verken på buss eller tog. Det opereres også med kontant betaling for billetter osv. Men det er masketvang, da.

Selv har jeg våtservietter i veska, men det legges altså ikke til rette for at man skal kunne sprite seg etter å ha tatt på maska.

Anonymkode: f6acc...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.klikk.no/korona/riktig-og-feil-bruk-av-munnbind-og-ansiktsmaske-6937641
 

Tydeligvis ikke bare jeg som ser ulempene ved ansiktsmaskebruk. Legg spesielt merke til uttalelsen fra FHI om at det kan øke smittefaren. 
«Ulemper ved bruk av ansiktsmasker omfatter risiko for feil bruk, falsk trygghetsfølelse (som kan føre til lemping av andre tiltak) og tilskitning av maskene. Noen opplever også pustebesvær, andre ubehag og kommunikasjonsvansker. Hvor mange mennesker som opplever disse ulempene er usikkert. Med en lav forekomst av covid-19, vil antagelig personer som opplever ulemper sannsynligvis være mye større enn antall infeksjoner som forebygges», heter det i en FHI-rapport fra juni i år.

HI

Anonymkode: 183f2...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.klikk.no/korona/riktig-og-feil-bruk-av-munnbind-og-ansiktsmaske-6937641
 

Tydeligvis ikke bare jeg som ser ulempene ved ansiktsmaskebruk. Legg spesielt merke til uttalelsen fra FHI om at det kan øke smittefaren. 
«Ulemper ved bruk av ansiktsmasker omfatter risiko for feil bruk, falsk trygghetsfølelse (som kan føre til lemping av andre tiltak) og tilskitning av maskene. Noen opplever også pustebesvær, andre ubehag og kommunikasjonsvansker. Hvor mange mennesker som opplever disse ulempene er usikkert. Med en lav forekomst av covid-19, vil antagelig personer som opplever ulemper sannsynligvis være mye større enn antall infeksjoner som forebygges», heter det i en FHI-rapport fra juni i år.

HI

Anonymkode: 183f2...4d9

Jeg tåler noen ulemper og litt ubehag om det i ytterste konsekvens kan redde et liv eller spare noen for komplikasjoner etter corona. Det er ubehagelig å ha på seg både sykkelhjelm og sikkerhetsbelte, men jeg gjør det også, selv om risikoen for ulykker er veldig liten. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.klikk.no/korona/riktig-og-feil-bruk-av-munnbind-og-ansiktsmaske-6937641
 

Tydeligvis ikke bare jeg som ser ulempene ved ansiktsmaskebruk. Legg spesielt merke til uttalelsen fra FHI om at det kan øke smittefaren. 
«Ulemper ved bruk av ansiktsmasker omfatter risiko for feil bruk, falsk trygghetsfølelse (som kan føre til lemping av andre tiltak) og tilskitning av maskene. Noen opplever også pustebesvær, andre ubehag og kommunikasjonsvansker. Hvor mange mennesker som opplever disse ulempene er usikkert. Med en lav forekomst av covid-19, vil antagelig personer som opplever ulemper sannsynligvis være mye større enn antall infeksjoner som forebygges», heter det i en FHI-rapport fra juni i år.

HI

Anonymkode: 183f2...4d9

Fra juni, ja. De er jo i ferd med å snu på dette nå, da. Nye rapporter og funn har vist at masker har god effekt, selv når det ikke brukes optimalt. Litt beskyttelse er bedre enn ingen i det hele tatt.

Går uansett i retning av anbefaling, ikke påbud, så da gjør du som du vil.

Anonymkode: bb00a...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Nullstress;) skrev:

Usikker på om jeg skal se på deg som Karen eller Troll...

Av oss er det du som er nærmest både Karen og troll med en sånn uttalelse. Hva er greia med å kalle andre ting fordi de har en annen mening? 
 

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Av oss er det du som er nærmest både Karen og troll med en sånn uttalelse. Hva er greia med å kalle andre ting fordi de har en annen mening? 
 

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

Du har selvfølgelig lov til å mene hva du vil, men når du sier som i overskrifta at du vil nekte å bruke munnbind selv om det det blir anbefalt eller pålagt av myndighetene, er det ikke noe rart folk reagerer. Du kan mene at det er lite effektivt eller gir falsk trygghet, men blir det pålagt, blir det pålagt. Å nekte da blir som å insistere på å kjøre i 110 i 80-sone fordi du selv mener det er trygt. Du kan ha rett eller ta feil, men loven gjelder for deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Av oss er det du som er nærmest både Karen og troll med en sånn uttalelse. Hva er greia med å kalle andre ting fordi de har en annen mening? 
 

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

Du setter andre i fare, din klovn 🤡

Anonymkode: 006a8...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du setter andre i fare, din klovn 🤡

Anonymkode: 006a8...1a4

Nei, det gjør jeg så visst ikke.
Jeg vasker hender, unngår å ta på ting, holder avstand og er hjemme ved minste antydning til symptom. Noe mer får ikke jeg gjort - og noe mer trenger jeg heller ikke å gjøre. 
 

Og der kom det igjen, du kalte meg klovn.

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør jeg så visst ikke.
Jeg vasker hender, unngår å ta på ting, holder avstand og er hjemme ved minste antydning til symptom. Noe mer får ikke jeg gjort - og noe mer trenger jeg heller ikke å gjøre. 
 

Og der kom det igjen, du kalte meg klovn.

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

Hvis det finnes tiltak du kan ta for å forebygge smitte, men du velger å ignorere dem, setter du andre i fare med vilje. Det er åpenbart fra alt du har skrevet her inne, at du ikke verdsetter andres velværelse. Valget du tar, er egoistisk og enten idiotisk eller ondsinnet. Jeg foreslår at du tar på deg maska og slutter å sutre. Det er ingen grunn til å fortsette å dumme seg ut på denne måten. Maska er der for at du, som uvitende smittebærer, eller noen andre skal smitte hverandre. Smitterisikoen når to mennesker har maske, er nærmest null prosent. Hvis bare én person bruker maske, enten den friske eller den syke, er risikoen tretti prosent. Hvis begge går uten maske, er det så godt som et hundre prosent sjanse for at smitten sprer seg.

Anonymkode: 006a8...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper vi slipper. Men jeg bruker sikkerhetsbelte i bilen fordi det er smart og påbudt. Selv om det kanskje hadde vært bedre å sitte uten. 
Hvem er Karen?

Anonymkode: 16d1e...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det vil være en falsk trygghet i å pålegge folk å bruke munnbind. Hvis den ikke blir brukt riktig, så har det liten hensikt og jeg ser for meg at mange kan bli sløver på andre tiltak (håndhygiene og avstand) om de bruker munnbind. Prisen og tilgjengeligheten på munnbind er en annen ting som gjør jeg håper det ikke blir påbudt. Jada, er man flink å sy kan man sikkert lage selv, men det gjelder ikke alle (jeg kan ikke sy i en knapp en gang, så å sy munnbind er uaktuelt), og hvis munnbind skal brukes riktig er det behov for mange pr dag og det blir veldig dyrt for mange og muligens også vanskelig å få tak i visse steder. 
Jeg er selv avhengig av å ta buss til og fra jobb i en storby, og håper jeg ikke blir pålagt munnbind - men kommer selvsagt til å bruke det om det blir påbudt, men ikke om det kun blir anbefalt. Jeg passer på håndhygiene og avstand, og tror det er tilstrekkelig. 

Anonymkode: a9feb...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener det vil være en falsk trygghet i å pålegge folk å bruke munnbind. Hvis den ikke blir brukt riktig, så har det liten hensikt og jeg ser for meg at mange kan bli sløver på andre tiltak (håndhygiene og avstand) om de bruker munnbind. Prisen og tilgjengeligheten på munnbind er en annen ting som gjør jeg håper det ikke blir påbudt. Jada, er man flink å sy kan man sikkert lage selv, men det gjelder ikke alle (jeg kan ikke sy i en knapp en gang, så å sy munnbind er uaktuelt), og hvis munnbind skal brukes riktig er det behov for mange pr dag og det blir veldig dyrt for mange og muligens også vanskelig å få tak i visse steder. 
Jeg er selv avhengig av å ta buss til og fra jobb i en storby, og håper jeg ikke blir pålagt munnbind - men kommer selvsagt til å bruke det om det blir påbudt, men ikke om det kun blir anbefalt. Jeg passer på håndhygiene og avstand, og tror det er tilstrekkelig. 

Anonymkode: a9feb...60f

Du får kjøpt munnbind i stoff som du kan vaske og bruke om igjen. Kjøp to-tre av dem så kan du bruke et mens de andre er til vask. Når det gjelder riktig munnbind- og makseetikette, er det beste vi kan gjøre å informere alle våre bekjente og be dem om å spre ordet.

Anonymkode: 006a8...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det finnes tiltak du kan ta for å forebygge smitte, men du velger å ignorere dem, setter du andre i fare med vilje. Det er åpenbart fra alt du har skrevet her inne, at du ikke verdsetter andres velværelse. Valget du tar, er egoistisk og enten idiotisk eller ondsinnet. Jeg foreslår at du tar på deg maska og slutter å sutre. Det er ingen grunn til å fortsette å dumme seg ut på denne måten. Maska er der for at du, som uvitende smittebærer, eller noen andre skal smitte hverandre. Smitterisikoen når to mennesker har maske, er nærmest null prosent. Hvis bare én person bruker maske, enten den friske eller den syke, er risikoen tretti prosent. Hvis begge går uten maske, er det så godt som et hundre prosent sjanse for at smitten sprer seg.

Anonymkode: 006a8...1a4

Tull. Du vet ingenting om meg, og du sitter definitivt ikke på fasiten. 
 

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tull. Du vet ingenting om meg, og du sitter definitivt ikke på fasiten. 
 

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

Alt jeg vet om deg, et det jeg har lest her. Og hvis du står for alt du har skrevet, er det jeg sa korrekt.

Anonymkode: 006a8...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt jeg vet om deg, et det jeg har lest her. Og hvis du står for alt du har skrevet, er det jeg sa korrekt.

Anonymkode: 006a8...1a4

Du kalte meg ond. Men vi runder av her. Dette sklir ut. Jeg mener fremdeles at munnbind gir en falsk trygghet, og jeg kommer ikke til å bruke munnbind så lenge jeg ikke blir pålagt det. 
 

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Anonym bruker said:

jeg kommer ikke til å bruke munnbind så lenge jeg ikke blir pålagt det. 
 

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

Men dette er jo noe helt annet igjen - du skrev at du nekter å bruke munnbind uansett i hovedinnlegget ditt. Nå sier at du at du nekter så lenge det ikke blir påbudt. Ja, men da nekter du jo egentlig ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/5/2020 at 9:50 AM, Anonym bruker said:

Jeg følger alle smittevernsregler. Jeg vasker hender før jeg forlater hjemmet, når jeg kommer til nye steder, og jeg går ikke forbi en spritdispenser uten å forsyne meg. 
Jeg er ikke ute hvis jeg er syk, og jeg hoster eller kremter i armkroken. 
Jeg holder god avstand overalt, og venter pent på tur hvis noen står i veien. 
Jeg har unngått IKEA og andre steder det fort kan bli mye mennesker selv om vi trenger ny seng til tenåringen. 
Kollektivtransport har jeg ikke brukt siden mars, kun bilen. 
 

Men munnbind, det kommer ikke på tale! Selv om media prøver å skremme oss, er det nesten ikke smitte i Norge. Og om så, ja vel, da tar jeg sjansen. Alle jeg kjenner som har fått positiv korona-prøve sier det er kjipt, men helt overkommelig. 
 

Sånn. Shoot me. Jeg nekter uansett å bruke munnbind. 

Anonymkode: 183f2...4d9

blir du påbudt får du bot

Anonymkode: 44cad...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...