Gå til innhold

Jeg nekter. Jeg kommer IKKE til å bruke munnbind.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den plansjen forutsetter at folk bærer masken korrekt. Og all erfaring viser at det klarer de ikke. 
 

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

Men det er jo ikke noe argument for at ingen skal bruke det. Eller skal vi droppe avstand, håndvask og spriting også fordi at ikke alle gjør det ofte nok eller riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den plansjen forutsetter at folk bærer masken korrekt. Og all erfaring viser at det klarer de ikke. 
 

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

At det finnes noen få mennesker som ikke bruker det korrekt betyr ikke at den store majoriteten som klarer det bør la være. 

Anonymkode: 2d936...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den plansjen forutsetter at folk bærer masken korrekt. Og all erfaring viser at det klarer de ikke. 
 

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

Men klarer du å bruke den korrekt? Det er vel alt du trenger å bry deg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke tenkt til å stå å skrike i butikken. Jeg skriver her for å lufte min frustrasjon. 
Jeg tror ikke munnbind hjelper, med mindre det er de samme som helsepersonell bruker. Bomullsmasker er kun en forretningsidé for å tjene på folks frykt.

I tillegg bruker folk dem feil. De peller på dem, retter, tar de av og på, har dem kun over munnen, eller nedpå haka. Det vil gi en falsk trygghet, og folk kommer til å slurve med håndvask og sprit i den tro at "jeg har jo maske."

Se på landene hvor de brukes - USA og Brasil bl.a. Ingen bruker dem korrekt, og smittetallene har aldri vært høyere. 
 

Hi
 

 

Anonymkode: 183f2...4d9

Du virker mer som du prøver å provosere,  enn som du lufter frustrasjon.

Og som du sier kan du jo holde deg inne om du må (du har ikke jobb?) - og gjør du det er det jo ikke noe å være frustrert over, for påbud om munnbind hjemme blir det neppe. 

Anonymkode: dc056...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er like flink som no, og klarar å halde avstand, så treng du ikkje bruke munnbind. Problemet er der folk vert stua saman utan å kunne halde avstand, feks i kollektivtrafikken.  Eg trur dei fleste er så oppegåande at dei kan klare å bruke munnbind korrekt, berre ein informerer godt. Eg brukar munnibnd i lange periodar på jobben min, og det går altså heilt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, Anonym bruker said:

Men munnbind, det kommer ikke på tale! Selv om media prøver å skremme oss, er det nesten ikke smitte i Norge. Og om så, ja vel, da tar jeg sjansen. Alle jeg kjenner som har fått positiv korona-prøve sier det er kjipt, men helt overkommelig. 

Anonymkode: 183f2...4d9

Smittevern er bare noe du bryr deg om til en viss grad? Du får håpe du er blant de heldige - for jeg har erfart at det ikke er noen selvfølge at covid-19 bare er "kjipt, men helt overkommelig". 

Kan vel håpe at det blir som her jeg bor, hvor de som unnlater å bruke munnbind der det er påkrevd, kan bøtelegges. Blir dyrt i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke troa på munnbind. Flertallet bruker det feil og hvem skal betale for alle munnbinda? Kjempe dyrt i lengden. 

Anonymkode: dfe1c...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke troa på munnbind. Flertallet bruker det feil og hvem skal betale for alle munnbinda? Kjempe dyrt i lengden. 

Anonymkode: dfe1c...3d7

Flertallet bruker det feil? Hvor har du den statistikken fra? Det er ikke akkurat vanskelig. Klarer du å feste setebeltet eller pusse tennene, greier du helt fint å ta på et enkelt munnbind. 

Anonymkode: 2d936...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flertallet bruker det feil? Hvor har du den statistikken fra? Det er ikke akkurat vanskelig. Klarer du å feste setebeltet eller pusse tennene, greier du helt fint å ta på et enkelt munnbind. 

Anonymkode: 2d936...0f9

Har vært på flytur og fikk da observere ganske mange mennesker som tok på munnbind før de boardet flyet, og tro meg, minst halvparten gjorde det feil!

Anonymkode: 1a904...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har vært på flytur og fikk da observere ganske mange mennesker som tok på munnbind før de boardet flyet, og tro meg, minst halvparten gjorde det feil!

Anonymkode: 1a904...aa2

Da vil de ikke en gang prøve. Jeg jobber i helsevesenet, med alt fra elever på utplassering fra vgs til erfarne kirurger og alt i mellom. Har tilgode å se noen bruke munnbind feil. Men klart, hvis du vil være idiot er det en fin måte å vise det på. Uansett er det ingen unnskyldning for de av oss som har evne til å feste strikker bak ørene, dra munnbindet over nesen og under haken og klemme til over nesen. Verre er det ikke, og alle med IQ nok til å åpne en dør klarer det helt fint. 

Anonymkode: 2d936...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et land i Europa hvor munnbind er påbudt på offentlig transport og i butikker. La meg si det sånn; jeg har sydd meg et munnbind selv som jeg har med meg i veska. Når bussen kommer så ser jeg flertallet av menneskene som skal på bussen dra frem sitt eget munnbind fra veske, sekk eller lomme og ta det på. Videre på de neste stoppestedene så kommer folk på bussen uten munnbind, men drar så plutselig fram et fra lomma.

Folk går ute i gata med munnbindet hengende fra ett øre, eller dratt under haka - fram til neste butikk de skal inn i. 

Det er ingen som bruker munnbindene riktig for det betyr 2-4 munnbind pr/dag x 1- 4 familiemedlemmer = 2 - 16 munnbind pr&dag. Hvis noen har lyst til å regne på det med det et  munnbind koster i dag (10 kroner ca?) så gjør det. Men det sier seg selv at det blir ganske håpløst å holde på med munnbind på riktig måte. Derfor gjør folk det feil. Helt feil. 

Anonymkode: fa15e...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vil de ikke en gang prøve. Jeg jobber i helsevesenet, med alt fra elever på utplassering fra vgs til erfarne kirurger og alt i mellom. Har tilgode å se noen bruke munnbind feil. Men klart, hvis du vil være idiot er det en fin måte å vise det på. Uansett er det ingen unnskyldning for de av oss som har evne til å feste strikker bak ørene, dra munnbindet over nesen og under haken og klemme til over nesen. Verre er det ikke, og alle med IQ nok til å åpne en dør klarer det helt fint. 

Anonymkode: 2d936...0f9

Det er godt mulig, men faktum gjenstår jo likevel da. Mange bruker det feil. Mange hadde f.eks. tatt det på og dratt det ned under nesen eller haken mens de venter og dro det opp rett før de skulle på flyet. Svært få spritet hendene først. Mange gikk og hipset på det, stakk hendene under for å klø seg osv. Husk på at de du møter er helsepersonell, de anstrenger seg nok litt mer enn andre folk.

Anonymkode: 1a904...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er godt mulig, men faktum gjenstår jo likevel da. Mange bruker det feil. Mange hadde f.eks. tatt det på og dratt det ned under nesen eller haken mens de venter og dro det opp rett før de skulle på flyet. Svært få spritet hendene først. Mange gikk og hipset på det, stakk hendene under for å klø seg osv. Husk på at de du møter er helsepersonell, de anstrenger seg nok litt mer enn andre folk.

Anonymkode: 1a904...aa2

At noen ikke evner å bruke munnbind gjør det bare viktigere at andre bruker (hvis/der det blir nødvendig). Argumentet med at noen andre ikke gjør det er så utrolig lite nyttig. Ser det samme når det gjelder klimagassutslipp også. Enkelte mener det ikke er noen vits i å kutte utslipp i lille Norge fordi det finnes land som samlet sett har større utslipp (selv om vi i Norge har svært høye utslipp per capita). Det er ansvarsfraskrivelse og skylappargumentasjon, og fører ikke noe konstruktivt med seg. 

Anonymkode: 2d936...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du gjør det myndighetene sier du skal gjøre, så enkelt er det. 

Anonymkode: 11706...367

Hehe. Nei. Det kan man faktisk velge selv, så lenge man er villig til å ta konsekvensene av det. 

Anonymkode: 42c24...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den plansjen forutsetter at folk bærer masken korrekt. Og all erfaring viser at det klarer de ikke. 
 

Hi

Anonymkode: 183f2...4d9

Nå tror jeg du misforstår - maske for å beskytte deg mot smitte, må brukes «korrekt» for å gi beskyttelse. Hvis du har et virus reduserer du faren for å smitte andre i høy grad dersom du stenger det inne i masken. 

Anonymkode: 97848...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg følger alle smittevernsregler. Jeg vasker hender før jeg forlater hjemmet, når jeg kommer til nye steder, og jeg går ikke forbi en spritdispenser uten å forsyne meg. 
Jeg er ikke ute hvis jeg er syk, og jeg hoster eller kremter i armkroken. 
Jeg holder god avstand overalt, og venter pent på tur hvis noen står i veien. 
Jeg har unngått IKEA og andre steder det fort kan bli mye mennesker selv om vi trenger ny seng til tenåringen. 
Kollektivtransport har jeg ikke brukt siden mars, kun bilen. 
 

Men munnbind, det kommer ikke på tale! Selv om media prøver å skremme oss, er det nesten ikke smitte i Norge. Og om så, ja vel, da tar jeg sjansen. Alle jeg kjenner som har fått positiv korona-prøve sier det er kjipt, men helt overkommelig. 
 

Sånn. Shoot me. Jeg nekter uansett å bruke munnbind. 

Anonymkode: 183f2...4d9

Det er jo ikke deg selv du beskytter ved å bruke munnbind, men alle andre. 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 60af3...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vil du ikke bruke det? Lurer oppriktig fordi jeg blir ganske fascinert av sånn som jeg oppfatter som ren "trass" 🤔

Anonymkode: 67b7b...be0

Prøv selv... jeg bor i et land der munnbindet skal på når man er i butikker, på kafeer, buss, trikk, offentlige bygg... å stikke innom butikken går for så vidt Ok, men å ta en 4 timers togtur er klaustrofobisk. Holdt på å få panikk inne i maska sist jeg var på fly.

Anonymkode: f6acc...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i et land i Europa hvor munnbind er påbudt på offentlig transport og i butikker. La meg si det sånn; jeg har sydd meg et munnbind selv som jeg har med meg i veska. Når bussen kommer så ser jeg flertallet av menneskene som skal på bussen dra frem sitt eget munnbind fra veske, sekk eller lomme og ta det på. Videre på de neste stoppestedene så kommer folk på bussen uten munnbind, men drar så plutselig fram et fra lomma.

Folk går ute i gata med munnbindet hengende fra ett øre, eller dratt under haka - fram til neste butikk de skal inn i. 

Det er ingen som bruker munnbindene riktig for det betyr 2-4 munnbind pr/dag x 1- 4 familiemedlemmer = 2 - 16 munnbind pr&dag. Hvis noen har lyst til å regne på det med det et  munnbind koster i dag (10 kroner ca?) så gjør det. Men det sier seg selv at det blir ganske håpløst å holde på med munnbind på riktig måte. Derfor gjør folk det feil. Helt feil. 

Anonymkode: fa15e...b49

Dette. Fingrer med det, setter det på seg når de går ombord i bussen f eks, og med de samme fingrene som nettopp tok i et potensielt besmittet munnbind, betaler de sjåføren, holder seg i stanga eller stroppen mens bussen går, trykker på knappen, og når de går av bussen fingrer de seg oppi ansiktet igjen, for da skal de av med maska...

Anonymkode: f6acc...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette. Fingrer med det, setter det på seg når de går ombord i bussen f eks, og med de samme fingrene som nettopp tok i et potensielt besmittet munnbind, betaler de sjåføren, holder seg i stanga eller stroppen mens bussen går, trykker på knappen, og når de går av bussen fingrer de seg oppi ansiktet igjen, for da skal de av med maska...

Anonymkode: f6acc...d73

Derfor skal du vaske og sprite hender i tillegg til ikke i stedet for! Folk altså! 

Anonymkode: 7bfe1...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke troa på munnbind. Flertallet bruker det feil og hvem skal betale for alle munnbinda? Kjempe dyrt i lengden. 

Anonymkode: dfe1c...3d7

Jøss, for en fjern uttalelse... 

Anonymkode: 11706...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for deg, jeg har sydd selv og velger å bruke de om det blir påbudt. De er mer behagelige enn disse medisinke munnbindene, de sitter bedre og dekker mer. I tillegg har jeg sydd inn en filterlomme så jeg bytter filter hver gang jeg vasker de i tillegg.

Anonymkode: 6c667...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fint for deg, jeg har sydd selv og velger å bruke de om det blir påbudt. De er mer behagelige enn disse medisinke munnbindene, de sitter bedre og dekker mer. I tillegg har jeg sydd inn en filterlomme så jeg bytter filter hver gang jeg vasker de i tillegg.

Anonymkode: 6c667...f6a

Hvor får du tak i/hva bruker du som filter?

Anonymkode: 2d936...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Derfor skal du vaske og sprite hender i tillegg til ikke i stedet for! Folk altså! 

Anonymkode: 7bfe1...fbf

Det gjør de ikke. Og ikke er det alltid at de kan det heller. På bussen, f eks.

Anonymkode: f6acc...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør de ikke. Og ikke er det alltid at de kan det heller. På bussen, f eks.

Anonymkode: f6acc...d73

Hvorfor kan de ikke sprite hendene på bussen?

Anonymkode: 2d936...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...