Gå til innhold

Så snur vi litt på det. Er det uhøflig å ikke tilby en liten matbit og drikke når man får planlagte gjester.


prekæs

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig! Både planlagte og ikke planlagte gjester får mat og drikke, noe annet anser jeg som uhøflig.

Naboens gutt hadde hagefest, min sønn hadde sååå lyst til å være med å leke. Han stod lenge ved gjerdet og spurte så en gutt som var på besøk om han kunne være med å leke. Gutten svarte NEI. Dette hørte naboguttens far. Han kom til gjerdet og sa at sønnen min selvfølgelig fikk lov til å komme og leke. Ikke nok med det, han fikk også mat og drikke. Det ble jeg meget imponert over. Makan til gjestfrihet må man lete lenge etter. Må nevne at naboen er utenlandsk. Derfor også større gjestfrihet. De tidligere naboene var norske og liknende situasjon oppstod der, og sønnen min fikk til svar fra de at:" nå kan dere ikke leke sammen for vi har besøk".

Anonymkode: d2903...654

Så du synes det er greit at barnet ditt inviterer seg selv på en hagefest?

Anonymkode: a0559...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle får noe. Alltid. Kaffe, te, vann, brus, saft og juice finnes alltid i hus. Ikke så ofte kake, men sjokolade og brød/rundstykker finnes alltid. 

Anonymkode: b12eb...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er uhøflig hvis jeg kommer på uplanlagt besøk å de ikke tilbyr noe, men jeg har alltid noe å tilby, uplanlagte besøk får alltid kaffe, eller noe annet å drikke, å kjeks, frukt, sjokolade eller noe sånt 🙂

Anonymkode: 8a8a8...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, prekæs said:

I mitt tilfelle får alltid planlagt besøk noe å bite i. Det uplanlagte, "bli med inn på en kopp kaffe", får alltid noe å drikke(selvsagt) og har jeg noe i hus kan det bli is, frukt eller noe sånt. Opplært til ikke å tigge mat, men også oppdratt til å alltid tilby gjester noe å bite i.

Dere da?

ja det synes jeg er veldig uhøflig tilbyr alltid

Anonymkode: 66317...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du synes det er greit at barnet ditt inviterer seg selv på en hagefest?

Anonymkode: a0559...912

Skjønner ikke hvorfor dette skulle være uhøflig. Høy musikk, ballonger, barn som leker ute og en veldig nysgjerrig unge. 

Deres unge var like nysgjerrig på hva som skjedde hos oss da vi hadde barnebursdag ute. Og selvfølgelig inviterte vi gutten. Kunne ikke la han stå der ved gjerdet og bare se på. 

Men antar du hadde ignorert gutten fordi du har et "lukket" selskap KUN for de inviterte. Ikke rart nordmenn beskrives som kalde og lukkede...

Anonymkode: d2903...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med rullekake er det jo fyllet som kan være en utfordring? Er ikke ofte jeg har kremfløte i hus uten å ha spesifikke planer om å bruke det. Men bruker du kun bær/syltetøy som fyll, kanskje?

Anonymkode: a78e2...876

Jeg bruker som regel bringebærsyltetøy :)  Enkel og god kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Pashla skrev:

De uplanlagte må nøye seg med det jeg tilfeldigvis har i skapet, så de kan bli budt på de rareste ting. Men te og kaffe har jeg alltid, og som regel klarer jeg å trylle fram et knekkebrød eller en skive med noe på. Jeg vil også gjerne framsnakke rullekaka - verdens raskeste kake å bake. Inneholder bare ting du vanligvis har tilgjengelig. 

Rullekake er genialt, også er det kjempegodt, og den kan lages glutenfri uten spesialprodukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos nær familie, avtalt besøk. Vi kom langveisfra og vi skulle være der fra kl 14 og utover. Vi har små barn, og de har barn som er like gamle som våres. Når kl ble 17, holdt vi på å sulte ihjel. Så vi takket for oss og dro hjem. 

Jeg turte rett og slett ikke spørre om vi skulle bestille pizza eller noe. Angrer på at jeg ikke turte å spørre om det. Jeg skal gjøre det neste gang. Veldig hyggelige folk, men vi måtte spørre om vann selv. Helt greit det altså. 

Når jeg får planlagt besøk er det omtrent 3 retters meny, vafler, kaker  frukt og is. 10 slag drikke å velge i. Så jeg er i den andre enden av skalaen. Og andre irriterer seg over meg. Men jeg synes det er rart å ikke tilby gjester noe. Spesielt rundt middagstid. 

Anonymkode: 9a7cb...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde på rundgang hos mine venninner at vi annenhver uke kom sammen og så på en TV- serie og skravlet. Vi pleide alltid å bake noe til disse besøkene, noen serverte litt småretter etc. Da hun ene venninnen min skulle være vertinne, fikk vi te. Ikke noe frukt eller noe annet å bite i. Det reagerte jeg på. 

Her serverer jeg kaffe/te hvis vi får uplanlagt besøk, hvis jeg ikke får tid til å røre sammen vaffelrøre eller ta opp noe fra fryseren (de som ringer når de er på vei for å komme innom en tur). Serverer alltid noe til planlagt besøk. 

Anonymkode: 375d5...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barna mine har besøk er ofte mor eller far med inn. Det begynte da de var små, og nå er det blitt en hyggelig greie. Jeg har derfor uplanlagt besøk flere ganger i uken. Vi drikker alltid kaffe, og hvis det passer seg sånn spiser vi kanskje litt frukt eller sjokolade. Innimellom blir det spontant middagsbesøk også.

Jeg er mye alene med barna, og setter stor pris på disse besøkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med rullekake er det jo fyllet som kan være en utfordring? Er ikke ofte jeg har kremfløte i hus uten å ha spesifikke planer om å bruke det. Men bruker du kun bær/syltetøy som fyll, kanskje?

Anonymkode: a78e2...876

Jeg har aldri brukt krem i den, krem er bonus (hvis vi har) som man evt kan klaske oppå! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlagte besøk uten servering kan jeg rett og slett ikke forestille meg. Ville syntes det var veldig rart hvis jeg ble invitert til noen og ikke fikk servert noe som helst. Hvis jeg inviterer, er det typisk lunch, middag, kaffe eller noe på kvelden. Tidspunkt og rammer for invitasjonen sier noe om hva som serveres. Da vi var yngre kunne det hende at det kun ble servert snacks, til vorspiel, men det skjer i hovedsak ikke nå lenger. 

Planlagte eller spontane besøk må nøye seg med det jeg har, men det ville vært veldig rart å ikke gi dem noe. Kaffe, te eller noe annet å drikke er en selvfølge. Frukt, kjeks, is eller noe annet lar seg som regel ordne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor dette skulle være uhøflig. Høy musikk, ballonger, barn som leker ute og en veldig nysgjerrig unge. 

Deres unge var like nysgjerrig på hva som skjedde hos oss da vi hadde barnebursdag ute. Og selvfølgelig inviterte vi gutten. Kunne ikke la han stå der ved gjerdet og bare se på. 

Men antar du hadde ignorert gutten fordi du har et "lukket" selskap KUN for de inviterte. Ikke rart nordmenn beskrives som kalde og lukkede...

Anonymkode: d2903...654

Hadde en unge stått på utsiden av gjerdet og glodd inn hadde den nok blitt inkludert, men det er ingen oppførsel jeg ønsker at mine barn skal drive med. Har naboen selskap eller besøk i hagen prøver vi å ta hensyn ved å ikke henge oppå dem eller luske rundt langs gjerder for å håpe på en invitasjon. 

Anonymkode: a0559...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her serveres det allti noe, både når det er planlagt og uplanlagt besøk. Er noen av de besøkende sultne utover det som blir servert er det alltid noe mat og finne 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, sug lut skrev:

Akkurat likt. Å lage i stand og dekke på og kokkelerer er jo halve kosen med å invitere. Og så har vi døgnåpne sjudagers butikker nær nok til at NOE vil kunne skaffes på et øyeblikk om de som stikker innom på sparket vil ha noe.

Enkelte gjester regnes dessuten som familie. Både av de voksnes og barnas venner. De kan i praksis gå i skapene selv og forsyne seg, og noen av dem gjør det. Om jeg vet de skal være her har jeg alltid liggende noe jeg vet de er begeistret for så de kan finne det om nattmat blir påkrevd.

Utover det omgås jeg folk med oppdragelse.

Oppdragelse??!! Du??

Anonymkode: ae74f...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du synes det er greit at barnet ditt inviterer seg selv på en hagefest?

Anonymkode: a0559...912

Her er det vanlig at har man selskap ute og barna er med så får og nabobarna være med om de vill, de voksne og for den sakens skyld. Gjestfrihet er noe som fort blir glemt og det koster ikke mye og være på tilbudsiden. 

Og barnet til Ano som du siterte ba seg ikke på mat og drikke men han vill leke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde en unge stått på utsiden av gjerdet og glodd inn hadde den nok blitt inkludert, men det er ingen oppførsel jeg ønsker at mine barn skal drive med. Har naboen selskap eller besøk i hagen prøver vi å ta hensyn ved å ikke henge oppå dem eller luske rundt langs gjerder for å håpe på en invitasjon. 

Anonymkode: a0559...912

Har vanskelig for å tro at dere hadde invitert nabo ungen. Ser for meg heller at dere hadde ignorert ungen og begynt å snakke om hvor uforskammet ungen er og mangel på oppdragelse.

Anonymkode: d2903...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har vanskelig for å tro at dere hadde invitert nabo ungen. Ser for meg heller at dere hadde ignorert ungen og begynt å snakke om hvor uforskammet ungen er og mangel på oppdragelse.

Anonymkode: d2903...654

Oj, traff det et ømt punkt hos deg?

Anonymkode: a0559...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du synes det er greit at barnet ditt inviterer seg selv på en hagefest?

Anonymkode: a0559...912

Jeg er vel nesten som "utlending å regne", eller iallefall nordlending, og jeg ville SELVFØLGELIG invitert inn gutten og gitt han samme servering som de andre fikk. Dessuten tenker jeg at selv om et barn "inviterer seg selv", betyr ikke det at barnet blir kriminell. Barn gjør slikt uten at det er så nøye, vel?

Anonymkode: 1dd80...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig! Både planlagte og ikke planlagte gjester får mat og drikke, noe annet anser jeg som uhøflig.

Naboens gutt hadde hagefest, min sønn hadde sååå lyst til å være med å leke. Han stod lenge ved gjerdet og spurte så en gutt som var på besøk om han kunne være med å leke. Gutten svarte NEI. Dette hørte naboguttens far. Han kom til gjerdet og sa at sønnen min selvfølgelig fikk lov til å komme og leke. Ikke nok med det, han fikk også mat og drikke. Det ble jeg meget imponert over. Makan til gjestfrihet må man lete lenge etter. Må nevne at naboen er utenlandsk. Derfor også større gjestfrihet. De tidligere naboene var norske og liknende situasjon oppstod der, og sønnen min fikk til svar fra de at:" nå kan dere ikke leke sammen for vi har besøk".

Anonymkode: d2903...654

Litt merkelig at din gutt ikke var invitert til hagefesten i første omgang egentlig? Når dere er naboer altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbyr kun kaffe eller te om de kommer på dagen, men middag om de kommer om kvelden

Anonymkode: 30255...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var hos nær familie, avtalt besøk. Vi kom langveisfra og vi skulle være der fra kl 14 og utover. Vi har små barn, og de har barn som er like gamle som våres. Når kl ble 17, holdt vi på å sulte ihjel. Så vi takket for oss og dro hjem. 

Jeg turte rett og slett ikke spørre om vi skulle bestille pizza eller noe. Angrer på at jeg ikke turte å spørre om det. Jeg skal gjøre det neste gang. Veldig hyggelige folk, men vi måtte spørre om vann selv. Helt greit det altså. 

Når jeg får planlagt besøk er det omtrent 3 retters meny, vafler, kaker  frukt og is. 10 slag drikke å velge i. Så jeg er i den andre enden av skalaen. Og andre irriterer seg over meg. Men jeg synes det er rart å ikke tilby gjester noe. Spesielt rundt middagstid. 

Anonymkode: 9a7cb...a9b

Når jeg er hos nær familie, klarer jeg fint å finne meg et glass vann (eller annen drikke) selv. Det gjør (heldigvis) nær familie når de er hos meg også. 

Med små barn og ettermiddagsbesøk, pleier vi å avtale mat på forhånd. Snakker ikke deres familie sammen?

"Du, når vi kommer i 14 tiden, nærmer det seg mattid for både store og små. Forslag til hva vi kan spise? Skal jeg handle med noe?" 

Eller 

"Planlegger dere noe mat utpå efta? Blir lenge å gå uten mat fra 14-18". 

 

Anonymkode: ec0e5...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2020 den 8.51, Anonym bruker skrev:

Oj, traff det et ømt punkt hos deg?

Anonymkode: a0559...912

Nei.

Men kanskje hos deg?

Anonymkode: d2903...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2020 den 14.11, Sommerkroppen 2029 skrev:

Litt merkelig at din gutt ikke var invitert til hagefesten i første omgang egentlig? Når dere er naboer altså. 

Tja.,.. så du inviterer alltid din nabo/barna?

Anonymkode: d2903...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja.,.. så du inviterer alltid din nabo/barna?

Anonymkode: d2903...654

Jeg er ikke den du siterer, men for å gi et eksempel på hva som er helt normal atferd: jeg inviterer ikke noen som helst "alltid". Ikke noe selskap er likt det forrige, og det innebærer også gjestelista. Men dersom jeg allikevel hadde fest, og tilfeldigvis fikk se naboens sjuåring eller tiåring gløtte lengselsfullt inn, så ville jeg så klart spørre om hen ville være med. Noe annet ville jo være litt ...rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...