Gå til innhold

Så snur vi litt på det. Er det uhøflig å ikke tilby en liten matbit og drikke når man får planlagte gjester.


prekæs

Anbefalte innlegg

I mitt tilfelle får alltid planlagt besøk noe å bite i. Det uplanlagte, "bli med inn på en kopp kaffe", får alltid noe å drikke(selvsagt) og har jeg noe i hus kan det bli is, frukt eller noe sånt. Opplært til ikke å tigge mat, men også oppdratt til å alltid tilby gjester noe å bite i.

Dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt. 

Må tilføye at planlagte besøk alltid blir invitert "på noe", for eksempel middag eller en kopp kaffe. Ber jeg folk på middag inkluderer det mat (selvsagt), gjerne dessert, kaffe og kake etterpå. Blir folk bedt på kaffe har jeg selvsagt noe til kaffen, vanligvis kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg si er ganske uhøflig.

Alle som kommer innom, bedt eller ubedt, får minimum kaffe, te, vann eller brus. Inviterte gjester har jeg alltid forberedt noe spiselig til. 

Jeg har vel aldri opplevd å komme på ventet besøk og ikke fått mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat likt. Å lage i stand og dekke på og kokkelerer er jo halve kosen med å invitere. Og så har vi døgnåpne sjudagers butikker nær nok til at NOE vil kunne skaffes på et øyeblikk om de som stikker innom på sparket vil ha noe.

Enkelte gjester regnes dessuten som familie. Både av de voksnes og barnas venner. De kan i praksis gå i skapene selv og forsyne seg, og noen av dem gjør det. Om jeg vet de skal være her har jeg alltid liggende noe jeg vet de er begeistret for så de kan finne det om nattmat blir påkrevd.

Utover det omgås jeg folk med oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her, inviterer vi til kaffe er det kake eller kanelboller ved siden av. Er det middag eller lunsj så er det alltid med dessert eller kake etter maten. 

Er det spontant besøk så disker jeg opp noe kjapt, evt tar ut noe fra fryseren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inviterer vel omtrent alltid til noe, f.eks. lunsj, middag eller kaffemat, og jeg kan faktisk ikke komme på mange besøk der det ikke er planlagt på nettopp denne måten. Derimot har jeg et forbedringspotensial når det gjelder kaffe. Jeg spør ofte om gjestene vil ha noe drikke, og svarer de da "nei" eller "et glass vann" (som de får), glemmer jeg å gjenta spørsmålet etter en tid, og jeg glemmer i hvert fall å spørre spesifikt om de ønsker kaffe. Det er rett og slett fordi jeg ikke drikker det selv, så jeg glemmer helt oppriktig at andre kunne tenke seg en kopp. I tillegg er det mest vanlige at vi har gjester felles, og da spør alltid mannen min om dette med kaffe, noe som forsterker at jeg ikke tenker på det selv om det bare er jeg som har gjester. Heldigvis kjenner vennene mine meg godt nok til å vite dette, så de spør selv, og får selvfølgelig!

Anonymkode: eb4e7...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ALLTID servering til alle. Jeg liker å få besøk, og besøker folk oss så er det jo fordi de liker oss også. Har alltid noe hjemmebakt i fryseren som tiner på ti minutter i ovnen. 
 

Anonymkode: 99332...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvem det er og når på dagen de kommer. 

Alle får tilbud om noe å drikke. Har vi invitert på lunsj eller middag før de selvfølgelig det. Hvis det er mellom måltidene får de tilbud om kjeks eller kaker, eller noen ganger kun drikke. Vi har ikke kaker i huset utenom når vi har planlagt besøk, så er det uplanlagt besøk har vi kun drikke å tilby. 

Svigers kommer ofte på besøk mellom måltider for å se barna, og de blir sjelden lenger enn en time. Da drikker de ofte kun en kopp kaffe. Av og til har de med en kake selv, andre ganger kjøper vi inn en kake. 

Forventer ikke noe annet enn tilbud om en kaffe når jeg er på besøk hos andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uplanlagt besøk får beskjed om å ha matvett å ta seg mat hvis de ønsker😜 he he. Tilbyr alltid det jeg har av drikke også sier jeg at man må bare si i fra hvis noen vil ha noe å spise. Dersom jeg uansett skulle fikse no/har kjeks o.l. Så tilbyr jeg :)

Anonymkode: 83d9e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som oftest ikke annet enn drikke å tilby uplanlagt besøk, har ikke engang frukt i hus, men det vet alle som kan finne på å komme på et spontant besøk, så de kommer som oftest med noe de vil spise selv. 

Planlagt besøk har jeg selvfølgelig alltid noe til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg invitert gjester, så får de såklart noe å spise og drikke. Kommer folk uanmeldt, får de alltid kaffe/brus/øl og det vi måtte ha av snacks - frukt, kjeks, nøtter, ost og kjeks el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ikkje falt meg inn å invitere på besøk uten å servere dei noko!!! Men om folk kjem på tunet uten forvarsel inviterer eg dei inn på kaffi, om vi har noko som passar til får dei det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til planlagt besøk er det selvfølgelig alltid servering. Man inviterer vel ikke folk hjem til seg for å sitte og skravle uten mat og drikke? 

Uplanlagt skjer så altfor sjelden, men kaffe og et eller annet til fikser vi alltid. 

Anonymkode: 48840...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis jeg inviterer, er det alltid til et eller annet måltid.

Uplanlagt får også tilbud, i det minste om kaffe eller vann eller til og med ei brødskive hvis det er det eneste som finnes i hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serverer alltid noe, eller tilbyr ihvertfall. Planlagt besøk får det jeg har planlagt og spontane gjester får det jeg har i skap eller fryser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviterer vi til besøk så får gjestene enten lunsj, middag eller kaffe m is/ kaker. Allt etter hva vi inviterer til. Har sjelden ting på lur hvis uanmeldte gjester kommer. Men kjøpte nettopp inn et lager med kjeks og småis til disse besøkene. Hadde just et slikt besøk og det var direkte pinlig å ikke kunne tilby noe. De fikk kaffe, te og brus da. Vi bor ikke så sentralt så det er ikke lett å kjøpe inn noe på øyeblikket heller. Så nå er lageret i hus, og det føles bedre å vite at det er der😉 har litt uanmeldte visitter så jeg burde ha lært for lenge siden egentlig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig folkeskikk å tilby noe uansett. Til planlagt besøk er det alltid mat i en eller annen form. Spontant besøk blir alltid tilbudt kaffe eller annen drikke, evt det jeg har i skapet av is, snacks eller frukt. Men jeg kjenner noen som faktisk aldri tilbyr så mye som et glass vann en gang. Det er spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbyr ALLTID noe å bite i. Er det uplanlagt, så er det alltids noe i frysen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De uplanlagte må nøye seg med det jeg tilfeldigvis har i skapet, så de kan bli budt på de rareste ting. Men te og kaffe har jeg alltid, og som regel klarer jeg å trylle fram et knekkebrød eller en skive med noe på. Jeg vil også gjerne framsnakke rullekaka - verdens raskeste kake å bake. Inneholder bare ting du vanligvis har tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

De uplanlagte må nøye seg med det jeg tilfeldigvis har i skapet, så de kan bli budt på de rareste ting. Men te og kaffe har jeg alltid, og som regel klarer jeg å trylle fram et knekkebrød eller en skive med noe på. Jeg vil også gjerne framsnakke rullekaka - verdens raskeste kake å bake. Inneholder bare ting du vanligvis har tilgjengelig. 

Med rullekake er det jo fyllet som kan være en utfordring? Er ikke ofte jeg har kremfløte i hus uten å ha spesifikke planer om å bruke det. Men bruker du kun bær/syltetøy som fyll, kanskje?

Anonymkode: a78e2...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med rullekake er det jo fyllet som kan være en utfordring? Er ikke ofte jeg har kremfløte i hus uten å ha spesifikke planer om å bruke det. Men bruker du kun bær/syltetøy som fyll, kanskje?

Anonymkode: a78e2...876

Hos oss er det helt vanlig å bruke bare syltetøy i rullekake. 

Edit: Nå kom jeg på en gang vi besøkte min tante, jeg var vel kanskje 13-14 år. Hun hadde bakt rullekake, skåret den i skiver og på hver skive hadde hun sprøytet en kremtopp og satt på en sånn litt snirklete, tynn sjokolade. Det føltes som den største luksus!

Endret av Superdolly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Både planlagte og ikke planlagte gjester får mat og drikke, noe annet anser jeg som uhøflig.

Naboens gutt hadde hagefest, min sønn hadde sååå lyst til å være med å leke. Han stod lenge ved gjerdet og spurte så en gutt som var på besøk om han kunne være med å leke. Gutten svarte NEI. Dette hørte naboguttens far. Han kom til gjerdet og sa at sønnen min selvfølgelig fikk lov til å komme og leke. Ikke nok med det, han fikk også mat og drikke. Det ble jeg meget imponert over. Makan til gjestfrihet må man lete lenge etter. Må nevne at naboen er utenlandsk. Derfor også større gjestfrihet. De tidligere naboene var norske og liknende situasjon oppstod der, og sønnen min fikk til svar fra de at:" nå kan dere ikke leke sammen for vi har besøk".

Anonymkode: d2903...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...