Gå til innhold

Lurer på om de som har reist til utlandet skammer seg nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke helt med på at de som trekker hit noe som dreper mange mennesker ikke skal skamme seg.

Anonymkode: dcfe3...72d

Det er her fra før. Det ble trukket hit for mange måneder siden.

 

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke de som har reist til utlandet skammer seg, nei. Uansett hvordan smitteutviklingen er/blir.

Anonymkode: 46cd3...45e

«Utlandet». Verdens største land... 🙄

Mange land har like lav smitterisiko som Norge, og mange har lavere. 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener ikke du har behov for å skamme deg, men den sistekommentaren om Oslo kunne du ha spart deg. De siste tallene viser at de fleste nysmittete i Oslo ble smittet utenfor byen, de fleste av dem i utlandet. Dette til tross for at de aller, aller fleste Osloborgere nok ikke har vært i utlandet i det siste.

Så i Oslo er man et uskyldig offer hvis man får dette, men i Danmark er man en pestrotte og en smittespreder hvis man får det...? Så naiv er vel ingen. 

Anonymkode: ec24b...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 hours ago, Anonym bruker said:

Flere og flere land blir røde. Smitten øker. Moss, Sveio. Ingen kommuner har negativ smitte utvikling. 

Broren min er i Nederland. Skulle på å liv og død reise. Forstår det bare ikke.... 🙄 🙄 🙄 

Anonymkode: 3b19f...23c

den i moss kommer fra en bryllup fest i norge, og har ikke noe med utlandet og gjøre i hele tatt.. jeg har vert i Spania,Hellas og Italia i år 0 skam her altså... ble bare en mye mindre tur til spania enn vi regnet med siden det ble rødt igjen

Anonymkode: 8fdf4...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

den i moss kommer fra en bryllup fest i norge, og har ikke noe med utlandet og gjøre i hele tatt.. jeg har vert i Spania,Hellas og Italia i år 0 skam her altså... ble bare en mye mindre tur til spania enn vi regnet med siden det ble rødt igjen

Anonymkode: 8fdf4...bba

Men smitten kom i utgangspunktet fra noen av bryllupsgjestene som var smittet i utlandet. I alle fall var det det som ble sagt. 

Anonymkode: 2a559...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skammer meg ikke. Er lite smitte i Finland og anser det som trygt. Hadde nok vært mer risiko å stå i trengsel i Lofoten eller på Preikestolen 

Anonymkode: 8e2c8...264

Du må jo ikke gå i kø, da.. det er ikke enten reise til utlandet eller gå i kø, liksom..

Anonymkode: 951f6...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

den i moss kommer fra en bryllup fest i norge, og har ikke noe med utlandet og gjøre i hele tatt.. jeg har vert i Spania,Hellas og Italia i år 0 skam her altså... ble bare en mye mindre tur til spania enn vi regnet med siden det ble rødt igjen

Anonymkode: 8fdf4...bba

Du har åpenbart like lite peiling på det du snakker om her som du har på skriftspråket ditt, så da er det greit å minne deg på at av og til er taushet gull.

Smitten kom utenfra, jo, men ble spredt videre her.

At du har null skam er bare sånn det er, hadde du hatt et snev av skam i livet hadde du latt reisene være.

Anonymkode: 951f6...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er i Danmark nå og føler null skam for det. Det har vært en nøye vurdering av hvor mye smitte det er her kontra Norge, og vi konkluderte med at det var helt innafor. Vi skulle egentlig vært i Hellas nå, men det slo vi fra oss. Min opplevelse er at danskene er mye flinkere til å tenke smittevern enn nordmenn er, f.eks. er det godt innarbeidet å holde seg til høyre side på gater osv, og folk står med god avstand. 

Anonymkode: 52ada...592

Jeg har akkurat vært i Danmark, og har totalt forskjellig opplevelse enn deg. Synes danskene var ekstremt dårlige til å blant annet holde avstand. Var til tider litt ubehagelig, selv om vi unngikk store byer og steder som feks Legoland. Overnattet i Skåne på vei hjem, og der var det så mye bedre enn i Danmark. Store forskjeller i alle land tror jeg. 

Anonymkode: 498e1...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er så herlig at Prekestolen og Lofoten blir dratt frem som verstinger, altså det er store geografiske områder utendørs, det skal ganske godt gjøres å bli smittet der altså.. Tror sannsynligheten for å bli smittet på et kjøpesenter eller en bar er rimelig mye større.. 

For øvrig synes jeg ingen som har reist til grønne land bør skamme seg. Myndighetene har åpnet for reiser, da er det faktisk deres ansvar. Hadde de sagt nei, så hadde ingen reist. 

Anonymkode: 25fa7...b1c

Har du sett folkemengden på Preikestolen? Jeg hadde ikke gått Preikestolen nå, pga. smittefare. Jeg følte meg mye tryggere på campingplassen og badelandet i Danmark. 

Anonymkode: 15d19...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du sett folkemengden på Preikestolen? Jeg hadde ikke gått Preikestolen nå, pga. smittefare. Jeg følte meg mye tryggere på campingplassen og badelandet i Danmark. 

Anonymkode: 15d19...abf

Hvordan i alle dager vet du at du følte deg tryggere om du ikke har gått Prekestolen? Fordi du har lest om det i avisen? Tro det eller ei, men media ønsker klikk og fremstiller alt mye verre enn det er. Turen er fire km og ganske bred på mange strekker, du går tettere på kjøpesenter eller Karl Johan, for ikke å snakke om restauranter hvor man også blir sittende ved siden av de samme menneskene over tid. Og hvis du føler det tryggere på et badeland enn på Prekestolen, så aner du ikke hva du snakker om.

Folk elsker å hate i disse dager, og media vet å hjelpe dem med hva som skal hates.. 

Anonymkode: 25fa7...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du sett folkemengden på Preikestolen? Jeg hadde ikke gått Preikestolen nå, pga. smittefare. Jeg følte meg mye tryggere på campingplassen og badelandet i Danmark. 

Anonymkode: 15d19...abf

Ut fra det jeg har lest er det færre på prekestolen i år enn det har vært tidligere. Og bildet som har værsert i diverse aviser er hentet fra i fjor. 

Anonymkode: d5e29...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt hi.

Økonomisk er vi helt avhengig av å få igang luftfart, hoteller og reisevirksomhet. 
 

Jeg vil heller oppfordre folk til å reise. Vask hender, hold avstand, og hold deg hjemme hvis du blir syk. 
Ut på tur! Kom igang med livet igjen!

Anonymkode: 9b657...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Slutt hi.

Økonomisk er vi helt avhengig av å få igang luftfart, hoteller og reisevirksomhet. 
 

Jeg vil heller oppfordre folk til å reise. Vask hender, hold avstand, og hold deg hjemme hvis du blir syk. 
Ut på tur! Kom igang med livet igjen!

Anonymkode: 9b657...d3c

Helt enig!

Anonymkode: b9c3e...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slutt hi.

Økonomisk er vi helt avhengig av å få igang luftfart, hoteller og reisevirksomhet. 
 

Jeg vil heller oppfordre folk til å reise. Vask hender, hold avstand, og hold deg hjemme hvis du blir syk. 
Ut på tur! Kom igang med livet igjen!

Anonymkode: 9b657...d3c

Jeg er ikke økonom, men forstår selvfølgelig det økonomiske aspektet ved å åpne. Det jeg lurer på er om dette er som å tisse i buksa for å holde seg varm. Ved en forverring av situasjonen, og en ny nedstenging av samfunnet, vil ikke de økonomiske negative konsekvensene kunne bli større på lang sikt? Redder vi en turistattraksjon ved å ofre andre bedrifter og arbeidsplasser? Vil for sen diagnostisering av ulike sykdommer gi et stort negativt utslag på helsebudsjett? Og hva med det menneskelige aspektet ved nye restriksjoner på sykehjem og i omsorgsboliger? 

Anonymkode: 2a559...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke økonom, men forstår selvfølgelig det økonomiske aspektet ved å åpne. Det jeg lurer på er om dette er som å tisse i buksa for å holde seg varm. Ved en forverring av situasjonen, og en ny nedstenging av samfunnet, vil ikke de økonomiske negative konsekvensene kunne bli større på lang sikt? Redder vi en turistattraksjon ved å ofre andre bedrifter og arbeidsplasser? Vil for sen diagnostisering av ulike sykdommer gi et stort negativt utslag på helsebudsjett? Og hva med det menneskelige aspektet ved nye restriksjoner på sykehjem og i omsorgsboliger? 

Anonymkode: 2a559...1ed

Jeg er heller ikke økonom, men jeg jobber innen luftfart. Det jeg ser er at med smittevernveilederen og tiltakene som er innført, er det minimalt/ingen smitte ombord i flyene våre. Dersom folk som hi daglig skal gjøre det hun kan for å påføre folk reiseskam (jeg ser minst fem innlegg hver dag), vil det ødelegge for mange, mer enn jeg tror det gavner.
Det er trygt å fly. Det er trygt å reise. Dersom man følger rådene med å vaske hender, holde avstand og være hjemme når man føler seg syk, vil man ikke utsette seg selv eller andre for fare. Det er åpnet fra regjeringen og fhi at man kan reise, så hvorfor skal noen stille seg over det og påstå at de som gjør det er en fare for samfunnet?

Vil dere reise med fly, tog og båt i fremtiden? Ønsker dere muligheten til å dra på ferie til et hotell med basseng og god mat om ett til to år? I så fall må vi benytte oss av det, ellers finnes de ikke når vi er på andre siden av Covid-19. 
Og om ikke du ønsker å reise nå selv, helt greit det. Men ikke påfør andre skam og frykt for det.
Vær så snill. 

Anonymkode: 9b657...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som reiste har ikke kapasitet til å føle skyld. De er maskiner.

Anonymkode: e4d7e...d94

Er det nødvendig med sånne kommentarer? 

Anonymkode: 9b657...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Det er åpnet fra regjeringen og fhi at man kan reise, så hvorfor skal noen stille seg over det og påstå at de som gjør det er en fare for samfunnet?

 

Anonymkode: 9b657...d3c

Myndighetene åpnet for at man KAN reise, men anbefaler at man kun foretar strengt nødvendige reiser. Hvor mange av de som har reist nå kan forsvare reisen sin med at det var strengt nødvendig? Alle de som reiste av andre grunner bør faktisk skamme seg litt. 

Anonymkode: 8bcf8...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er heller ikke økonom, men jeg jobber innen luftfart. Det jeg ser er at med smittevernveilederen og tiltakene som er innført, er det minimalt/ingen smitte ombord i flyene våre. Dersom folk som hi daglig skal gjøre det hun kan for å påføre folk reiseskam (jeg ser minst fem innlegg hver dag), vil det ødelegge for mange, mer enn jeg tror det gavner.
Det er trygt å fly. Det er trygt å reise. Dersom man følger rådene med å vaske hender, holde avstand og være hjemme når man føler seg syk, vil man ikke utsette seg selv eller andre for fare. Det er åpnet fra regjeringen og fhi at man kan reise, så hvorfor skal noen stille seg over det og påstå at de som gjør det er en fare for samfunnet?

Vil dere reise med fly, tog og båt i fremtiden? Ønsker dere muligheten til å dra på ferie til et hotell med basseng og god mat om ett til to år? I så fall må vi benytte oss av det, ellers finnes de ikke når vi er på andre siden av Covid-19. 
Og om ikke du ønsker å reise nå selv, helt greit det. Men ikke påfør andre skam og frykt for det.
Vær så snill. 

Anonymkode: 9b657...d3c

Hvordan kan du di at det er minimal/ingen smitte ombord på fly? Altså; hvordan vet dere faktisk det helt konkret?

Så vidt meg bekjent krever ingen flyselskap at nan legger fram negativ test før reise? Det er videre sagt at størsteparten av den økende smitten i Norge nå har kommet fra utlandet. Tror du ingen av disse har flydd? Det er registrert smitte etter reiser til Kosovo, Serbia, Sverige, Danmark, Tyskland, Polen.....

 

Anonymkode: 0ce93...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du di at det er minimal/ingen smitte ombord på fly? Altså; hvordan vet dere faktisk det helt konkret?

Så vidt meg bekjent krever ingen flyselskap at nan legger fram negativ test før reise? Det er videre sagt at størsteparten av den økende smitten i Norge nå har kommet fra utlandet. Tror du ingen av disse har flydd? Det er registrert smitte etter reiser til Kosovo, Serbia, Sverige, Danmark, Tyskland, Polen.....

 

Anonymkode: 0ce93...ead

Ikke jeg som skrev det første, men jeg er enig i at smitten antagelig er minimal på fly. Alle må ha på munnbind, og personalet sjekker jevnlig at folk har det (riktig) på underveis også. Jeg tror fly er veldig trygge med tanke på smitte. De som er syke etter reiser har neppe blitt smittet på selve flyet.

Anonymkode: 52ada...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo ikke gå i kø, da.. det er ikke enten reise til utlandet eller gå i kø, liksom..

Anonymkode: 951f6...26f

Det er ikke enten «bli hjemme eller bli smittet» heller.

Anonymkode: ec24b...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg som skrev det første, men jeg er enig i at smitten antagelig er minimal på fly. Alle må ha på munnbind, og personalet sjekker jevnlig at folk har det (riktig) på underveis også. Jeg tror fly er veldig trygge med tanke på smitte. De som er syke etter reiser har neppe blitt smittet på selve flyet.

Anonymkode: 52ada...592

Pr i dag så er det nok mest sannsynlig at de som allerede er syke ble smittet i utlandet. Men Dersom de ble det, har de vært smittebærere på hjemveien - og kan dermed potensielt ha smittet mange andre. Disse igjen kan nå være smittet uten symptomer, og kan igjen h smittet andre. 
 

Anonymkode: 0ce93...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du di at det er minimal/ingen smitte ombord på fly? Altså; hvordan vet dere faktisk det helt konkret?

Så vidt meg bekjent krever ingen flyselskap at nan legger fram negativ test før reise? Det er videre sagt at størsteparten av den økende smitten i Norge nå har kommet fra utlandet. Tror du ingen av disse har flydd? Det er registrert smitte etter reiser til Kosovo, Serbia, Sverige, Danmark, Tyskland, Polen.....

 

Anonymkode: 0ce93...ead

Det er satt igang mange tiltak for å minimere smitten ombord i fly. Maske og avstand mellom pax blant annet. 
Luften i en flykabin byttes ut mange, mange ganger i løpet av en time. I tillegg er det installert HEPA-filter som fjerner opp mot 99% av virus og bakterier. Folk blir ikke smittet ombord i fly. 
 

https://www.aftenposten.no/norge/i/qLaxMg/100000-har-reist-med-fly-der-det-var-koronasmittede-om-bord-ikke-en

Anonymkode: 9b657...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk blir ikke smittet ombord i fly.

Anonymkode: 9b657...d3c

Artikkelen du la ut er fra 11:te mai. Den 8:de juli gikk FHI ut med:

– Men det er veldig få som faktisk blir smittet i fly. Det har nok noe med det at det er god ventilasjon om bord og kort reisetid på de fleste flygingene som nå er tillatt, sier Forland.

Ifølge Forland har det imidlertid vært noen smittetilfeller om bord på fly den siste tiden. Det er en del av grunnen til at de nå gjeninnfører smittesporingen.
https://www.nrk.no/norge/fhi-har-gjeninnfort-smittesporing-pa-fly-1.15083110

Dette avkrefter din påstand at folk ikke blir smittet ombord i fly.

Anonymkode: dcfe3...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nå som vi har åpnet landet for reiser til områder med betydelig høyere smittetrykk enn i Norge, kan det se ut som vi ikke lærte så mye fra reisene tidligere i år, i februar/mars, som endte i en smittesituasjon i Norge ute av kontroll. Vi advarte på nytt om dette for to uker siden, sier Log.

Han viser til kronikken «Åpning mot høyrisikoland kan koste oss dyrt» i VG 15. juni, som Log skrev sammen med Gunnar Kvåle, professor emeritus i internasjonal helse ved Universitet i Bergen og Dag Svanæs, professor i informatikk ved NTNU.

I kronikken går de ut mot Folkehelseinstituttets liberale kriterier for åpning mot land med langt høyere smittepress enn det vi har i Norge i dag.

Folkehelseinstituttet har ikke besvart Dagbladets henvendelse.
https://www.dagbladet.no/nyheter/har-avslort-den-aller-forste-smitten/72704130

Anonymkode: dcfe3...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...