Gå til innhold

Lurer på om de som har reist til utlandet skammer seg nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Flere og flere land blir røde. Smitten øker. Moss, Sveio. Ingen kommuner har negativ smitte utvikling. 

Broren min er i Nederland. Skulle på å liv og død reise. Forstår det bare ikke.... 🙄 🙄 🙄 

Anonymkode: 3b19f...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke helt med på at de som trekker hit noe som dreper mange mennesker ikke skal skamme seg.

Anonymkode: dcfe3...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de som har reist til utlandet skammer seg, nei. Uansett hvordan smitteutviklingen er/blir.

Anonymkode: 46cd3...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har reist, og kommer hjem, skal ikke skamme seg, de skal teste seg, sa Bent Høie. 

Anonymkode: 0fa14...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flere og flere land blir røde. Smitten øker. Moss, Sveio. Ingen kommuner har negativ smitte utvikling. 

Broren min er i Nederland. Skulle på å liv og død reise. Forstår det bare ikke.... 🙄 🙄 🙄 

Anonymkode: 3b19f...23c

Nei, det har de dessverre ikke intelligens nok til å gjøre. 

Anonymkode: 70e3c...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som har reist, og kommer hjem, skal ikke skamme seg, de skal teste seg, sa Bent Høie. 

Anonymkode: 0fa14...724

Det er fordi folk nå ikke tester seg fordi de ikke vil bli uglesett. SÅ utrolig korka er de. 

Anonymkode: 7aa05...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skammer meg ikke. Jeg måtte ta en tur til ferieboligen. Var i underkant av ei uke. Fulgte landets regler, som forøvrig er mye strengere enn her i Norge. Var hverken på restaurant, pub eller nattklubb. Hadde bikini på den dagen jeg vasket ut. Da ble t-skjorte for varmt. Ellers satt vi lenge ute på terrassen på kveldene. Deilig!

Til tross for at vi var i et grønt land, har vi tatt en frivillig karantene etter hjemkomst. Det er over ei uke siden nå, er karantenefrie over helga. Vurderte etter dagens pressekonferanse om vi skulle tatt kontakt med fastlegen, for å få tatt test. Med tanke på at vi ikke har symptomer, gjorde vi ikke det. Mulig vi tar kontakt på mandag. 

Forøvrig viser de smitteutbruddene som er nå, at vi må fortsette å holde avstand. Vi bør også begrense hvor mange nærkontakter vi har. Akkurat slik som i mars/ april. 

Neste uke må jeg til Oslo. Tror faktisk den turen er mer risikofylt, med tanke på smitte. Den er ikke likevel ikke forbundet med like mye skam. Ser for meg at den turen gir større utfordringer i forhold til smittevern, enn utenlandsturen. Garantert.

Anonymkode: 95838...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som har reist, og kommer hjem, skal ikke skamme seg, de skal teste seg, sa Bent Høie. 

Anonymkode: 0fa14...724

Hva annet kan han/de si?

Anonymkode: 9a39a...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammer meg ikke. Er lite smitte i Finland og anser det som trygt. Hadde nok vært mer risiko å stå i trengsel i Lofoten eller på Preikestolen 

Anonymkode: 8e2c8...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skamme seg syns jeg ikke folk skal gjøre. Det er lovlig også lenge de holder smittevern regler osv, så ser jeg ikke problemet. Men lurer mer på hva lysten til å reise til feks Spania når alt er så strengt.. Betale 20-50.000 kr for en svært begrenset ferie liksom. Ville heller spart pengene å tatt en all inclusive når ting er mer normalt😅 Akkurat det klarer ikke jeg å vri hodet mitt rundt.

Folk som har eiendommer /familie skjønner jeg. Men på død å liv reise, for man bare mååå ha en utenlandstur (som er super begrenset...) ser jeg som bortkastede penger 😅

 

Anonymkode: ef28b...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg skammer meg ikke. Jeg måtte ta en tur til ferieboligen. Var i underkant av ei uke. Fulgte landets regler, som forøvrig er mye strengere enn her i Norge. Var hverken på restaurant, pub eller nattklubb. Hadde bikini på den dagen jeg vasket ut. Da ble t-skjorte for varmt. Ellers satt vi lenge ute på terrassen på kveldene. Deilig!

Til tross for at vi var i et grønt land, har vi tatt en frivillig karantene etter hjemkomst. Det er over ei uke siden nå, er karantenefrie over helga. Vurderte etter dagens pressekonferanse om vi skulle tatt kontakt med fastlegen, for å få tatt test. Med tanke på at vi ikke har symptomer, gjorde vi ikke det. Mulig vi tar kontakt på mandag. 

Forøvrig viser de smitteutbruddene som er nå, at vi må fortsette å holde avstand. Vi bør også begrense hvor mange nærkontakter vi har. Akkurat slik som i mars/ april. 

Neste uke må jeg til Oslo. Tror faktisk den turen er mer risikofylt, med tanke på smitte. Den er ikke likevel ikke forbundet med like mye skam. Ser for meg at den turen gir større utfordringer i forhold til smittevern, enn utenlandsturen. Garantert.

Anonymkode: 95838...b78

Jeg mener ikke du har behov for å skamme deg, men den sistekommentaren om Oslo kunne du ha spart deg. De siste tallene viser at de fleste nysmittete i Oslo ble smittet utenfor byen, de fleste av dem i utlandet. Dette til tross for at de aller, aller fleste Osloborgere nok ikke har vært i utlandet i det siste.

Når det er flere (per 100 000 innbyggere) som blir smittet i Spania enn i Norge til tross for de strenge tiltakene, sier det seg selv at det er mer risikabelt å dra dit. Å påstå noe annet er tull. Du velger selv om du syns risikoen er verdt å ta, og det er helt OK, men kom ikke å påstå at Oslo er like farlig bare for å snakke opp deg selv.

Anonymkode: 0199e...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skam og skyld er følelser hi har av en grunn. disse følelsene er blant annet viktige for å gjøre gode valg og forhindre dårlige valg. 
 

Så litt skyld og skam for å gjøre noe dumt er som regel på sin plass. At det var/er lov å reise betyr ikke at det er lurt.

Men hvis skammen blir så stor st nan ikke tlf innrømme feil, ikke tør teste seg, ikke tar telefonen når helsetjenesten ringer, ikke tør å innrømme smitte eller ikke vil si hvor mange/hvem som har vært på festen - da blir følelsene farlige. Derfor måtte Høie gå ut å advare. 

Anonymkode: 0ce93...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ingen skam for å ha besøkt familien i Danmark nei. Jeg synes i grunn de som har reist til grønne land og har fulgt landets anbefalinger ikke har noe å skamme seg over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skammer de seg ikke. Hadde de hatt evnen til å se utenfor sine egne behov hadde de ikke vært i den situasjonen fra starten av. 

De som reiste ut vil bli husket for det. 

Anonymkode: 5bbcd...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i Danmark nå og føler null skam for det. Det har vært en nøye vurdering av hvor mye smitte det er her kontra Norge, og vi konkluderte med at det var helt innafor. Vi skulle egentlig vært i Hellas nå, men det slo vi fra oss. Min opplevelse er at danskene er mye flinkere til å tenke smittevern enn nordmenn er, f.eks. er det godt innarbeidet å holde seg til høyre side på gater osv, og folk står med god avstand. 

Anonymkode: 52ada...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skamme seg syns jeg ikke folk skal gjøre. Det er lovlig også lenge de holder smittevern regler osv, så ser jeg ikke problemet. Men lurer mer på hva lysten til å reise til feks Spania når alt er så strengt.. Betale 20-50.000 kr for en svært begrenset ferie liksom. Ville heller spart pengene å tatt en all inclusive når ting er mer normalt😅 Akkurat det klarer ikke jeg å vri hodet mitt rundt.

Folk som har eiendommer /familie skjønner jeg. Men på død å liv reise, for man bare mååå ha en utenlandstur (som er super begrenset...) ser jeg som bortkastede penger 😅

 

Anonymkode: ef28b...12f

Enig i at det virker litt bortkastet å bestille reise nå. Men husk at mange bestilte før korona. Når landet da blir grønt før avreise, så får man ikke pengene tilbake. Da er det jo ikke et alternativ å spare de pengene for å reise senere.

Anonymkode: 90ac4...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg synes ordet SKAM blir for mye brukt. Vi begynner å ta etter en kultur  hvor skam og ære har en for stor rolle. 
 

 Enkelte folk burde ha tenkt litt på konsekvensene av å reise til Spania og rundt hele landet.  Men skamme seg?  De gjorde ikke noe ulovlig. Det  regeringen og helsemyndighetene  burde ha gjort er å si ingen har lov å reise mer en 1 time hjemmefra. 
holdt Norge stengt for tilreisende og utreisende til vi i Norge var fri for viruset. 

Anonymkode: 0a560...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flere og flere land blir røde. Smitten øker. Moss, Sveio. Ingen kommuner har negativ smitte utvikling. 

Broren min er i Nederland. Skulle på å liv og død reise. Forstår det bare ikke.... 🙄 🙄 🙄 

Anonymkode: 3b19f...23c

De som reiser skammer seg ikke, de har favnen full av unnskyldninger og «argumenter» for hvor viktig det var å dra. 
«Vi måtte bare se til feriehuset»

»vi måtte bare signere noen papirer»

»vi måtte i en bursdag, vi har jo ikke møttes på så lang tid»

»vi måtte ha sol, sommeren uten som er ikke en sommer»

»vi måtte jo reise mens det var lov! De sa jo det var lov»

»vi måtte jo reise, for vi hadde jo billetter. Dessuten er dette viruset såååå overdrevent»
Osv osv. 

Anonymkode: 16ff6...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skammer meg ikke. Er lite smitte i Finland og anser det som trygt. Hadde nok vært mer risiko å stå i trengsel i Lofoten eller på Preikestolen 

Anonymkode: 8e2c8...264

Synes det er så herlig at Prekestolen og Lofoten blir dratt frem som verstinger, altså det er store geografiske områder utendørs, det skal ganske godt gjøres å bli smittet der altså.. Tror sannsynligheten for å bli smittet på et kjøpesenter eller en bar er rimelig mye større.. 

For øvrig synes jeg ingen som har reist til grønne land bør skamme seg. Myndighetene har åpnet for reiser, da er det faktisk deres ansvar. Hadde de sagt nei, så hadde ingen reist. 

Anonymkode: 25fa7...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de skammer seg. Det er så latterlig at det går ikke an. Måååååå til feriehuset, mååååå til syden....måååååå ditt og datt. Nei dere MÅ ingen av delene. 

Anonymkode: b2591...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...