Gå til innhold

Hva gjør jeg med samboer nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har økt verdien av boligen min på 1 mill de siste to årene. Jeg er amatørsnekker.

Anonymkode: 24339...599

Da håper jeg du eier den selv. For ellers er det ikke noen regler på at du har krav på andel i den verdiøkningen.

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, dette er et hus han har lagt ned både penger og arbeidstimer i. Det blir litt annerledes enn en familiehytte han aldri har hatt noe med å gjøre. 

Måten mange her snakker på, får det til å virke mer som en forretningsforbindelse enn et samboerforhold med barn. Det blir fremmed for meg å tenke slik. 

Anonymkode: 7895c...bde

Men leste du hovedinnlegget da? Det er jo på grunn av mannens historie at kona har måttet inngå en forretningsmessig avtale med ham. Og hun har jo fått bevis for at det er riktig å tenke sånn - for hvis han hadde fått LOV, ville han ha sløst vekk både hans og hennes penger. 

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hmm vi har pusset opp en del i huset vi leier mot avslag i husleia. Har vi krav på verdiøkningen da? 😛

Anonymkode: 6dddc...67c

Har du et ekteskapslignende forhold med huseier?

Anonymkode: 24339...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da håper jeg du eier den selv. For ellers er det ikke noen regler på at du har krav på andel i den verdiøkningen.

Anonymkode: c9f1d...117

Jeg skrev vel boligen min, så da er den jo min

Anonymkode: 24339...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev vel boligen min, så da er den jo min

Anonymkode: 24339...599

Jeg tror de fleste anser det stedet der de bor som boligen sin.

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror de fleste anser det stedet der de bor som boligen sin.

Anonymkode: c9f1d...117

Det vet jeg ikke noe om, jeg har aldri leid bolig

Anonymkode: 24339...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men leste du hovedinnlegget da? Det er jo på grunn av mannens historie at kona har måttet inngå en forretningsmessig avtale med ham. Og hun har jo fått bevis for at det er riktig å tenke sånn - for hvis han hadde fått LOV, ville han ha sløst vekk både hans og hennes penger. 

Anonymkode: c9f1d...117

Jo da, men det er forskjell på å lage ordninger/ha kontroll med felles økonomi som hindrer han i å sløse bort pengene, og det å hindre han i å i det hele tatt eie verdier. 

Anonymkode: 7895c...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror de fleste anser det stedet der de bor som boligen sin.

Anonymkode: c9f1d...117

Jeg leier, og det er hjemmet mitt, men det er ikke boligen min

Anonymkode: ac7a2...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du må sette grenser for samboeren din, og de 300 000 er selvfølgelig dine penger. 

Men denne ordningen er ikke heldig for samboeren din, som ikke opparbeider seg boligformue. Jeg hadde aldri gått med på å bo i en annens hus uten å eie noe av det. Jeg sier ikke at du skal gi ham en andel av huset du har arvet, men det er nok lurt for hans del at han forsøker å investere i utleiebolig eller fritidseiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo da, men det er forskjell på å lage ordninger/ha kontroll med felles økonomi som hindrer han i å sløse bort pengene, og det å hindre han i å i det hele tatt eie verdier. 

Anonymkode: 7895c...bde

Har noen hindret han i å eie verdier? Han kan jo bare kjøpe seg inn, hvis han klarer å disponere pengene sine litt bedre. Og når han etter hvert arver noe selv, så får han jo det uten innblanding fra HI. Han trenger ikke selge farsarven selv om et kjærlighetsfohold går i dass.

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Forstår at du må sette grenser for samboeren din, og de 300 000 er selvfølgelig dine penger. 

Men denne ordningen er ikke heldig for samboeren din, som ikke opparbeider seg boligformue. Jeg hadde aldri gått med på å bo i en annens hus uten å eie noe av det. Jeg sier ikke at du skal gi ham en andel av huset du har arvet, men det er nok lurt for hans del at han forsøker å investere i utleiebolig eller fritidseiendom.

Hadde han klart å opparbeide seg formue ellers, da?

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hadde han klart å opparbeide seg formue ellers, da?

Anonymkode: c9f1d...117

Nei det kan du si, han høres jo ut som et økonomisk ødeland😂

Synes bare at det bestandig er trist når jeg hører om par som har langvarige forhold og barn sammen hvor den ene eier huset alene.

Når mine barn skal etablere seg kommer jeg til å oppfordre dem til å eie felles bolig sammen, det tror jeg er best utgangspunkt for et likeverdig forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke like mye som han bidrar til verdiøkning. Hvis slitasjen tilsier at det må pusses opp for 150 000,- og verdiøkningen etter at han har gjort jobben er 500 000, så er 250 000 av det hans

Anonymkode: 24339...599

Den argumentasjonen prøvde min ekssamboer seg på også, men det kom han ingen vei med og han fikk ikke 1 krone av meg. 

Anonymkode: f544b...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er IKKE en menneskerett å eie bolig. Samboer har bodd så og si gratis i mange år har hatt mulighet til å se lenger enn sin egen hobby, men har valgt å ikke gjøre det. Det at HI har klart å spare opp penger skal hun vel ikke straffes for, han har hatt lik mulighet til dette. 

Om han ønsker å spare seg opp egne verdier så må jo han selv ta tak i dette. Jeg er sikker på HI mer enn gjerne gir han råd på dette området. 

Hadde jeg fått samboer så ville jeg aldri gjort han medeier i mine eiendommer, han må gjerne ha sitt eget å leie ut og på samme måte ville ikke jeg forventet å bli medeier i hans ting. 

Anonymkode: 8fd8c...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

Bare for å ha sagt det, hadde jeg leid ut huset kunne jeg fått en leieinntekt på 15-20.000 i måneden.
Hadde jeg leid ut sokkelen som han nå bruker til bildeler og verktøy kunne jeg fått en leieinntekt på 5.000 i måneden.

Ja, jeg kunne sikkert ha krevd en symbolsk leie av han på 5.000 i måneden, 60.000 i året.
Vi deler på vedlikeholdskostnadene til huset, nå vet jeg ikke hvordan dere bor, men hans andel av dette beløper seg i gjennomsnitt lengt under 60.000 i året.

Får eller siden kommer han også til å få arv etter sine foreldre, ja jeg kommer nok til å gi han råd om hva han burde gjør når den tid kommer, men i likhet med at jeg ikke gir han eierandel i min arv, kommer jeg heller ikke til å kreve eierandel i hans.
Nei, han får ikke verdiøkningen i min bolig, men boligen til hans foreldre øker også i verdi så lange de lever.

Anonymkode: dc46e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på HI, du virker reflektert og oppegående! Skjønner ikke hvordan noen her tenker. 

Anonymkode: 8fd8c...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her.

Bare for å ha sagt det, hadde jeg leid ut huset kunne jeg fått en leieinntekt på 15-20.000 i måneden.
Hadde jeg leid ut sokkelen som han nå bruker til bildeler og verktøy kunne jeg fått en leieinntekt på 5.000 i måneden.

Ja, jeg kunne sikkert ha krevd en symbolsk leie av han på 5.000 i måneden, 60.000 i året.
Vi deler på vedlikeholdskostnadene til huset, nå vet jeg ikke hvordan dere bor, men hans andel av dette beløper seg i gjennomsnitt lengt under 60.000 i året.

Får eller siden kommer han også til å få arv etter sine foreldre, ja jeg kommer nok til å gi han råd om hva han burde gjør når den tid kommer, men i likhet med at jeg ikke gir han eierandel i min arv, kommer jeg heller ikke til å kreve eierandel i hans.
Nei, han får ikke verdiøkningen i min bolig, men boligen til hans foreldre øker også i verdi så lange de lever.

Anonymkode: dc46e...130

Med det du her skriver er jeg enig i at han ikke bør få noen eierandel i ditt hus. Hans bidrag på under 60 000 i året, samt at han legger beslag på en hybelleilighet du kunne tjent penger på, tatt med i betraktning. 

For min del hadde det stilt seg annerledes om han hadde pusset opp bad og kjøkken for flere hundre tusen, bygget platting rundt hele huset, lagt nytt tak, bygget garasje, leid mini-graver og drenert rundt huset, anlagt hage, stått for maling av fasade i alle år etc, etc (dette var noen eksempler). 

Noe sier meg at samboeren din er langt fra dette, at han er langt mer opptatt av å dyrke egen hobby med å mekke bil, enn å tenke på vedlikehold av hus. 

De 300 000 er uansett definitivt dine. 

Anonymkode: 7895c...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med det du her skriver er jeg enig i at han ikke bør få noen eierandel i ditt hus. Hans bidrag på under 60 000 i året, samt at han legger beslag på en hybelleilighet du kunne tjent penger på, tatt med i betraktning. 

For min del hadde det stilt seg annerledes om han hadde pusset opp bad og kjøkken for flere hundre tusen, bygget platting rundt hele huset, lagt nytt tak, bygget garasje, leid mini-graver og drenert rundt huset, anlagt hage, stått for maling av fasade i alle år etc, etc (dette var noen eksempler). 

Noe sier meg at samboeren din er langt fra dette, at han er langt mer opptatt av å dyrke egen hobby med å mekke bil, enn å tenke på vedlikehold av hus. 

De 300 000 er uansett definitivt dine. 

Anonymkode: 7895c...bde

For det første, selv om jeg har arvet huset så betyr ikke det at det er gammelt og trenger totalrenovering og mye vedlikehold.
For det andre, selv om han har en hobby som koster en del penger betyr det ikke at har ikke hadde gjort det om det hadde vært behov for det.

Han bruker tid på hobbyen sin når det er rom for det.
Hjelper til med det daglige som husarbeid og unger på lik linje med meg

Anonymkode: dc46e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sette et opp et budsjett sammen med han? Der det blir satt opp et fast beløp til sparing? Da vil han få visualisert hva han har av penger hver måned, og at det vil lønne seg på sikt å spare?

Utover det, er dine oppsparte midler kun dine😉.

Anonymkode: c2e39...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...