Gå til innhold

Hva gjør jeg med samboer nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg møtte er fantastisk mann for noen år siden.
Det var bare en stor feil med han, han hadde ingen økonomisk sans overhode, og var ved å få problemer.
Jeg var ganske klar at dersom vi skal fortsette å være sammen, og flytte sammen som vi snakket om når jeg fant dette ut hadde jeg noen krav.

1. Han skulle selge unna ting han hadde av verdi og betale ned kredittkortgjelden sin
2. Vi skulle ha semifelles økonomi, det vil si, vi setter opp budsjett over hva vi trenger som er felles. Hver måned setter vi over en fast sum til en felleskonto som skal dekke ALLE fellesutgifter, og en fast sum over på en bufferkonto. Vi skal hver av oss ha det samme igjen på hver av våre kontoer til fritt bruk.
3. De første årene skulle ikke han ha kredittkort slik at han lærer seg å leve på de pengene han faktisk har.

Dette har gått veldig bra, vi har vært samboere en del år nå og har 2 felles barn.
Men det er en stor forskjell på oss, han bruker opp alle pengene sine hver eneste måned på alt mulig dill, jeg har ikke noe behov for å bruke opp alt jeg har, og har spart på min private sparekonto.

Her forrige uke satt jeg og skulle legge inn et par regninger og han tittet over skulderen min.
Til hans store overraskelse så han at jeg har klart å spare opp kr 300.000,-.
Nå før i dag spurte han om når jeg kom til å sette disse pengene over på felleskontoen, det er så mye han tenkte vi trenger (han sier "vi", men egentlig er det "han") å bruke de på.
Jeg sa at vi har hatt like mye hver oss til rådighet hver måned, og dette er mine oppsparte midler.

Han har falt rett tilbake der han var føler jeg :(
Han ble sur og grinete, kunne ikke skjønne hvordan jeg bare kunne ha de stående der.
Dersom jeg ønsker å ha pengene mine slik, er det faktisk MITT valg.
Så beskylder han meg for å spare opp til å forlate han, noe jeg overhode ikke gjør.

Så, hva gjør jeg nå?
Ønsker ikke at han skal bruke opp mine hardt oppsparte midler på idiotiske verktøy og bildeler, men ønsker heller ikke at han skal være sur og "misunnelig".

Anonymkode: dc46e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Invester pengene i noe som er kun ditt. Aner ikke hva det skulle være, men ikke finn på å dele med en som sløser.

Nå som du har lært han å sette av penger til regninger erc, så må du lære han å spare. Sånn er det å ha valgt å få seg et stort barn uten økonomisk sans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir sur på dine vegne. Her tenker jeg du først som sist burde sette han skikkelig på plass. Sett opp et regnestykke på sparing over fem år og vis han totalbeløpet. Si du er villig til å overføre til felleskassen hvis han overfører nøyaktig samme beløp. 
Siden han ble sur hadde jeg vært ekstra varsom fremover. Er du trygg på at han ikke vil dra deg ned i møkka? Belåne felles eiendom? Kredittkortgjeld i ditt navn osv?

Denne mannen er ikke til å stole på. 

Anonymkode: 9bf00...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir sur på dine vegne. Her tenker jeg du først som sist burde sette han skikkelig på plass. Sett opp et regnestykke på sparing over fem år og vis han totalbeløpet. Si du er villig til å overføre til felleskassen hvis han overfører nøyaktig samme beløp. 
Siden han ble sur hadde jeg vært ekstra varsom fremover. Er du trygg på at han ikke vil dra deg ned i møkka? Belåne felles eiendom? Kredittkortgjeld i ditt navn osv?

Denne mannen er ikke til å stole på. 

Anonymkode: 9bf00...4af

Det var han som flyttet inn hos meg så huset står på kun meg, og på grunn an hans historie kredittsjekker jeg meg selv jevnlig.
I begynnelsen gjorde jeg det etter råd fra ei venninne som hadde blitt dratt ned i grøfta, nå gjør jeg det siden det har blitt en vane jeg bare gjør..

HI

Anonymkode: dc46e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var han som flyttet inn hos meg så huset står på kun meg, og på grunn an hans historie kredittsjekker jeg meg selv jevnlig.
I begynnelsen gjorde jeg det etter råd fra ei venninne som hadde blitt dratt ned i grøfta, nå gjør jeg det siden det har blitt en vane jeg bare gjør..

HI

Anonymkode: dc46e...130

Lurt. Og fortsett å holde han helt unna egen økonomi. Om han tror du sparer for å komme deg unna han er han jo dum. Siden du eier alene så har du alltid kunnet komme deg vekk fra han. 

Anonymkode: 9bf00...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva konkret er det han mener "dere" trenger 300 000 til? Dette er jo DINE penger. At han har valgt å sløse vekk sine potensielt 300 000 er vel ikke ditt problem?

Anonymkode: 599ac...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville sikret meg at han ikke får tak i denne kontoen via deres felles. Han der blir helt sikkert fristet til å ta eller låne av disse pengene selv om det er dine. 

Ikke gift deg med ham, fortsett og bare være samboere. 

Anonymkode: 33bfc...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke gift deg med han😅 For da må alt etter inngått ekteskap deles. Dine penger, ferdig.

Dere kan jo opprette en felles sparekonto hvis han ønsker å bli med å spare. Hvor det er fast trekk på 500 kr eller no. Eller han kan spare alene. Finnes ikke urettferdig.

Anonymkode: 53967...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Betaler han mye på ditt hus?

Anonymkode: 103c4...8b3

Nei, huset er arv etter min far og har ikke boliglån.
Teoretisk skulle han ha betalt en symbolsk leie, men bidrar til noe av vedlikeholdet istedenfor

Anonymkode: dc46e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, huset er arv etter min far og har ikke boliglån.
Teoretisk skulle han ha betalt en symbolsk leie, men bidrar til noe av vedlikeholdet istedenfor

Anonymkode: dc46e...130

Ok. Da hadde jeg holdt han langt unna disse pengene!

Anonymkode: 103c4...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja ikke gift deg med han😅 For da må alt etter inngått ekteskap deles. Dine penger, ferdig.

Dere kan jo opprette en felles sparekonto hvis han ønsker å bli med å spare. Hvor det er fast trekk på 500 kr eller no. Eller han kan spare alene. Finnes ikke urettferdig.

Anonymkode: 53967...f1f

Vi har en fellesbufferkonto som vi begge setter inn på hver måned som jeg skrev i hovedinnlegget

HI

Anonymkode: dc46e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han bare være sur, men hold pengene for deg selv. Du må ikke gjøre noe. Ikke gift deg med ham! 

Anonymkode: ff412...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, huset er arv etter min far og har ikke boliglån.
Teoretisk skulle han ha betalt en symbolsk leie, men bidrar til noe av vedlikeholdet istedenfor

Anonymkode: dc46e...130

Så han bor praktisk talt gratis hos deg, og klarer alikevel ikke å spare noe. Hold på pengene dine

Anonymkode: ac7a2...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Så, hva gjør jeg nå?
Ønsker ikke at han skal bruke opp mine hardt oppsparte midler på idiotiske verktøy og bildeler, men ønsker heller ikke at han skal være sur og "misunnelig".

Anonymkode: dc46e...130

Tar praten på nytt. Viser ham regnestykket. Forklarer hvor mye han har SLØSA vekk ved å ikke ha et bevisst forhold til penger.

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oktavia skrev:

Invester pengene i noe som er kun ditt. Aner ikke hva det skulle være, men ikke finn på å dele med en som sløser.

 

Hytte.

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle gi deg et umiddelbart råd, så er det: kom deg vekk! Men jeg skjønner jo at det ikke er det du ønsker. Jeg har nemlig bodd sammen med en mann med ekstremt dårlig økonomisk sans i 17 år. Vi giftet oss heldigvis aldri. Jeg klarte hele tiden å holde hodet over vannet, -så vidt. Men de økonomiske problemene tæret ekstremt hardt på. Til slutt gikk jeg. Vi Eide hus sammen, men han satt ikke igjen med noe etter salg, annet enn fortsatt gjeld uten å eie noe. Jeg fikk grei egenkapital til ny bolig. Det jeg vil poengtere er at økonomiske problemer kan slite ut folk psykisk og ødelegge forholdet. Så du må holde på ditt. Og pengene dine må du selv ha kontroll på. Enten du investerer i noe eller ikke. 

Anonymkode: b3cc6...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det, han ryddet opp i sin kredittkortgjeld før vi flyttet sammen.
Han har ikke tatt opp kredittkortgjeld siden, det vet jeg siden jeg har sett selvangivelsen hans de årene vi har bodd sammen.
Ved tanke på at vi har 2 barn så har vi faktisk bodd sammen noen år.

Han var ganske stille under middagen i dag, etter middag gikk han ned i garasjen for å mekke bil med en kamerat han har kjent siden han var liten. Den samme kameraten har tidligere takket meg siden jeg fikk han på rett kjøl.
Nei, han har ikke klar å spare noen av de pengene han her igjen etter at han har satt over penger til felleskontoene (brukskonto og bufferkonto), men han her heller ikke tatt penger fra de kontoene til personlig forbruk heller. På bufferkontoen er det også ganske mye akkurat nå siden vi snart trenger ny bil og har tenkt å kjøpe uten å ta opp lån.

Han kom hjem for en halvtime siden og var ganske spak, han hadde klaget litt til kameraten over at disse pengene ikke var felles og han trenger ditten og datten. Kameraten hadde spurt han rett ut om han ikke hadde lært noe de siste årene. Vi begge har hatt like mye å rutte med, det at han kjøper nye klær, mobiler, bildeler, verktøy i hytt og pine og ikke sparer noe er da ikke min feil. Dette er penger jeg har siden jeg ikke har unnet meg denne luksusen og han skal holde fingrene av fatet.
Virker som om kameraten fikk han til å forstå litt.

Beklager maset fra meg, men elsker den mannen, og han har snudd i forhold til hvordan han holdt på før.
Ble bare redd når jeg så antydning til den han var før

HI

Anonymkode: dc46e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra han tok en prat med den fornuftige kameraten. Likevel, ikke bli svak å gi etter nå. Pass på dine egne penger 

Anonymkode: ff412...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var bra han tok en prat med den fornuftige kameraten. Likevel, ikke bli svak å gi etter nå. Pass på dine egne penger 

Anonymkode: ff412...71d

Ta det med ro, de er mine.

HI

Anonymkode: dc46e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke bruker noe særlig penger. Vel og bra. Har han brukt "sine" penger på felles ting? Type verktøy til oppussing av huset, større investeringer som hvitevarer, felles biler eller bilreparasjoner? 

Bare spør da jeg kjenner et ektepar der mannen betalte for så godt som alt, mens kjerringen satt og sparte hele sin inntekt hver måned. Dette "oppdaget" ikke mannen før etter flere år. Da hadde hun flere hundre tusen på konto og han ingenting. Han hadde forsørget hele familien i alle år. Til informasjon måtte hun dele alt dette med han da de skilte seg. Hun trodde hun fikk alt... 😂

Sier ikke dette gjelder dere altså. I tillegg er ikke dere gift og din mann har et dårlig forhold til økonomi fra før, men kan være verdt å se på hva han kjøper for "sine" penger. Om det er til fellesskapet eller til han selv.

Anonymkode: 19c16...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier du ikke bruker noe særlig penger. Vel og bra. Har han brukt "sine" penger på felles ting? Type verktøy til oppussing av huset, større investeringer som hvitevarer, felles biler eller bilreparasjoner? 

Bare spør da jeg kjenner et ektepar der mannen betalte for så godt som alt, mens kjerringen satt og sparte hele sin inntekt hver måned. Dette "oppdaget" ikke mannen før etter flere år. Da hadde hun flere hundre tusen på konto og han ingenting. Han hadde forsørget hele familien i alle år. Til informasjon måtte hun dele alt dette med han da de skilte seg. Hun trodde hun fikk alt... 😂

Sier ikke dette gjelder dere altså. I tillegg er ikke dere gift og din mann har et dårlig forhold til økonomi fra før, men kan være verdt å se på hva han kjøper for "sine" penger. Om det er til fellesskapet eller til han selv.

Anonymkode: 19c16...4d5

Han er veldig flink til å kjøpe nye klær selv om han ikke trenger det, en mobil vare sjeldent så mye som et år, kaffe fra kaffebaren ved siden av jobb er mye bedre enn den på jobb, verktøy til å mekke på det gamle vraket, bildeler til vraket ++

Ting til til for eksempel til oppussing av huset regnes som uforutsette utgifter og tas fra bufferkontoen som vi begge setter penger inn på. Felles er felles.

HI

Anonymkode: dc46e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dette den ultimate anledningen til å vise ham hvor mye han kan spre om han vil. Dere er jo kroneksempel på hvordan det er å være nøysom vs ikke. Kanskje han får et lyspæreøyeblikk?

Anonymkode: 01c4d...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er veldig flink til å kjøpe nye klær selv om han ikke trenger det, en mobil vare sjeldent så mye som et år, kaffe fra kaffebaren ved siden av jobb er mye bedre enn den på jobb, verktøy til å mekke på det gamle vraket, bildeler til vraket ++

Ting til til for eksempel til oppussing av huset regnes som uforutsette utgifter og tas fra bufferkontoen som vi begge setter penger inn på. Felles er felles.

HI

Anonymkode: dc46e...130

Høres ut som dere i hovedsak har en ryddig  ordning. MEN, strengt tatt er vel utgifter til oppussing av ditt hus dine utgifter? Felles er felles, men huset er jo ikke felles...

Greit nok at han bor billig og bidrar med arbeidstimer som «husleie». Men jeg hadde ikke sponset halve utgiften til nytt bad, kjøkken eller tak på ditt hus, hvor du får hele verdistigningen alene. Hvorfor tenker du at han burde det?

Anonymkode: f7418...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som dere i hovedsak har en ryddig  ordning. MEN, strengt tatt er vel utgifter til oppussing av ditt hus dine utgifter? Felles er felles, men huset er jo ikke felles...

Greit nok at han bor billig og bidrar med arbeidstimer som «husleie». Men jeg hadde ikke sponset halve utgiften til nytt bad, kjøkken eller tak på ditt hus, hvor du får hele verdistigningen alene. Hvorfor tenker du at han burde det?

Anonymkode: f7418...483

Dette er jeg faktisk enig i. 

Altså, jeg synes absolutt det høres ut som han er et økonomisk rotehode, som burde holdes i kraven i forhold til felles økonomi. Det høres det ut som du gjør, og det er jeg enig med deg i. 

Men jeg er også enig med brukeren som stiller spørsmål ved rettferdigheten i at han skal sponse 50/50 oppussing av et hus du eier alene. Det høres rett og slett ikke rett ut. Dersom dere går fra hverandre sitter du igjen med et godt vedlikeholdt hus, bekostet av dere begge. Han sitter igjen med ingenting. 

Anonymkode: 7895c...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...