Gå til innhold

Hva gjør jeg med samboer nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som dere i hovedsak har en ryddig  ordning. MEN, strengt tatt er vel utgifter til oppussing av ditt hus dine utgifter? Felles er felles, men huset er jo ikke felles...

Greit nok at han bor billig og bidrar med arbeidstimer som «husleie». Men jeg hadde ikke sponset halve utgiften til nytt bad, kjøkken eller tak på ditt hus, hvor du får hele verdistigningen alene. Hvorfor tenker du at han burde det?

Anonymkode: f7418...483

Alternativet er jo å betale husleie. Det er mye dyrere. Eller spare 300.000 og kjøpe seg inn? 

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres rett og slett ikke rett ut. Dersom dere går fra hverandre sitter du igjen med et godt vedlikeholdt hus, bekostet av dere begge. Han sitter igjen med ingenting. 

Anonymkode: 7895c...bde

Hva sitter andre igjen med når de har bodd i leiet bolig...?

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva sitter andre igjen med når de har bodd i leiet bolig...?

Anonymkode: c9f1d...117

Andre som bor i leiet bolig betaler ikke for renovering, oppgradering og oppussing. De kostnadene tar huseier. 

Anonymkode: f7418...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Andre som bor i leiet bolig betaler ikke for renovering, oppgradering og oppussing. De kostnadene tar huseier. 

Anonymkode: f7418...483

Men de betaler husleie

Anonymkode: ac7a2...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva sitter andre igjen med når de har bodd i leiet bolig...?

Anonymkode: c9f1d...117

Jeg tenker at når man er i et forhold med noen, har man et litt mindre forretningsmessig forhold enn man ville hatt til en leieboer. Man har omsorg på en annen måte, og ønsker at den andre også skal sikres en bra deal. 

Anonymkode: 7895c...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Andre som bor i leiet bolig betaler ikke for renovering, oppgradering og oppussing. De kostnadene tar huseier. 

Anonymkode: f7418...483

Ehhhh ... jo. De betaler for det gjennom leiesummen. 🙄

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at når man er i et forhold med noen, har man et litt mindre forretningsmessig forhold enn man ville hatt til en leieboer. Man har omsorg på en annen måte, og ønsker at den andre også skal sikres en bra deal. 

Anonymkode: 7895c...bde

Men her har jo begge en superbra deal. Hvis HIs mann hadde spart alle pengene han IKKE bruker på f eks husleie eller lån, og som heller ikke går til barneforsørgelse og fellesutgifter, så hadde han

1) bodd gratis hele perioden og

2) vært 300.000 kr rikere. 

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jeg faktisk enig i. 

Altså, jeg synes absolutt det høres ut som han er et økonomisk rotehode, som burde holdes i kraven i forhold til felles økonomi. Det høres det ut som du gjør, og det er jeg enig med deg i. 

Men jeg er også enig med brukeren som stiller spørsmål ved rettferdigheten i at han skal sponse 50/50 oppussing av et hus du eier alene. Det høres rett og slett ikke rett ut. Dersom dere går fra hverandre sitter du igjen med et godt vedlikeholdt hus, bekostet av dere begge. Han sitter igjen med ingenting. 

Anonymkode: 7895c...bde

Siden han bor gratis kan han fint spare opp husleien han ikke betaler til noe eget. Da er ikke det å være med å sponse et bad eller et kjøkken all verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, TheWitch skrev:

Siden han bor gratis kan han fint spare opp husleien han ikke betaler til noe eget. Da er ikke det å være med å sponse et bad eller et kjøkken all verden. 

Har du fått badet ditt pusset opp noen gang? Koster skjorta. 

Selv om mannen til HI hadde spart de 300 000, hadde fremdeles HI kommet unna med en mye bedre deal. Både økonomisk og praktisk hjelp til et godt vedlikeholdt hus, pluss penger på bok.

Joda, hun bør nyte godt av å ha noen å dele utgiftene med, men han bør også nyte godt av å være i noe mer enn en leieboer-relasjon til et annet menneske. Noe annet synes jeg blir feil etter et langt samliv med barn og full pakke. 

Anonymkode: 7895c...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal ha et likt beløp igjen hver måned til eget bruk. Altså går resten av lønnen hans til felles utgifter. Hva er disse felles utgiftene? Er lån for bolig inkludert der? Da betaler han jo egentlig på et lån som han ikke «eier». 
Her regnet vi ut hvor mye vi hadde i fellesutgifter, og delte på 2. Resterende måtte vi bruke på personlige utgifter og som vi selv ville. Jeg betalte altså huslånet med min andel av lønnen etter at jeg hadde betalt til «felleskassen». Ved bruddet kjøpte jeg han ut for verdiøkningen de årene han hadde bodd der.

Anonymkode: 24339...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du fått badet ditt pusset opp noen gang? Koster skjorta. 

Selv om mannen til HI hadde spart de 300 000, hadde fremdeles HI kommet unna med en mye bedre deal. Både økonomisk og praktisk hjelp til et godt vedlikeholdt hus, pluss penger på bok.

Joda, hun bør nyte godt av å ha noen å dele utgiftene med, men han bør også nyte godt av å være i noe mer enn en leieboer-relasjon til et annet menneske. Noe annet synes jeg blir feil etter et langt samliv med barn og full pakke. 

Anonymkode: 7895c...bde

Jada jeg har pusset opp både bad, kjøkken, byttet vinduer og bordkledning så ta det helt med ro jeg vet hva det kan koste. Jeg leier også ut så jeg vet at det er leietakerne som betaler oppussingen i form av husleien. Har de bodd sammen i 10 år så kunne han ha spart over en mill om regner en husleie for å være 8000 kroner i mnd. De pengene kunne han brukt til å kjøpe noe for seg selv for å leie ut eller han kunne investert pengene på en annen måte. Han valgt å leve ganske bra og unt seg mye ekstra i hverdagen og det er greit nok det, men da kan han ikke komme å grine etterpå fordi han selv ikke har spart noe.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere skal ha et likt beløp igjen hver måned til eget bruk. Altså går resten av lønnen hans til felles utgifter. Hva er disse felles utgiftene? Er lån for bolig inkludert der? Da betaler han jo egentlig på et lån som han ikke «eier». 
Her regnet vi ut hvor mye vi hadde i fellesutgifter, og delte på 2. Resterende måtte vi bruke på personlige utgifter og som vi selv ville. Jeg betalte altså huslånet med min andel av lønnen etter at jeg hadde betalt til «felleskassen». Ved bruddet kjøpte jeg han ut for verdiøkningen de årene han hadde bodd der.

Anonymkode: 24339...599

HI skrev hun hadde arvet huset og dermed ikke hadde boliglån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TheWitch skrev:

HI skrev hun hadde arvet huset og dermed ikke hadde boliglån. 

Jaja, samboer eier jo 50% av all verdiøkning fra dagen han flyttet inn. Så da er det lurt å spare de 300 000 til det

Anonymkode: 24339...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaja, samboer eier jo 50% av all verdiøkning fra dagen han flyttet inn. Så da er det lurt å spare de 300 000 til det

Anonymkode: 24339...599

Det er sant, det bør han iallfall ha. 

Anonymkode: 7895c...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaja, samboer eier jo 50% av all verdiøkning fra dagen han flyttet inn. Så da er det lurt å spare de 300 000 til det

Anonymkode: 24339...599

Hvor er logikken i det? Om jeg bor gratis så skal jeg vel ikke samtidig tjene på dette? Så om jeg i teorien får bo gratis med ei venninne i et år så må hun kjøpe meg ut når jeg flytter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, TheWitch skrev:

Hvor er logikken i det? Om jeg bor gratis så skal jeg vel ikke samtidig tjene på dette? Så om jeg i teorien får bo gratis med ei venninne i et år så må hun kjøpe meg ut når jeg flytter? 

Deltatt i vedlikehold. hvis du hjelper venninnen din å pusse opp boligen hennes mens du bor der, så har du krav på å få deler av verdiøkningen ja. 

Anonymkode: 24339...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du fått badet ditt pusset opp noen gang? Koster skjorta. 

Selv om mannen til HI hadde spart de 300 000, hadde fremdeles HI kommet unna med en mye bedre deal. Både økonomisk og praktisk hjelp til et godt vedlikeholdt hus, pluss penger på bok.

Joda, hun bør nyte godt av å ha noen å dele utgiftene med, men han bør også nyte godt av å være i noe mer enn en leieboer-relasjon til et annet menneske. Noe annet synes jeg blir feil etter et langt samliv med barn og full pakke. 

Anonymkode: 7895c...bde

Så mannen bør sitte igjen med mer av HIs arv...? Det er jo det du sier. Hva når han selv arver, skal HI ha andel i det da, fordi de er kjærester og har unger sammen? 

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Deltatt i vedlikehold. hvis du hjelper venninnen din å pusse opp boligen hennes mens du bor der, så har du krav på å få deler av verdiøkningen ja. 

Anonymkode: 24339...599

Nei? Ikke hvis hun ikke har krevd deg for leie. Det kan jo beløpe seg til MYE mer. De færreste amatørsnekkere klarer å øke leilighetens verdi med 100.000 altså.

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaja, samboer eier jo 50% av all verdiøkning fra dagen han flyttet inn. Så da er det lurt å spare de 300 000 til det

Anonymkode: 24339...599

Så når han selv arver, hva eier HI i hans arvegods? 

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så når han selv arver, hva eier HI i hans arvegods? 

Anonymkode: c9f1d...117

Det hun bidrar til å øke verdien av

Anonymkode: 24339...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hun bidrar til å øke verdien av

Anonymkode: 24339...599

Så han bidrar ikke med noe slitasje i det huset..?

Anonymkode: c9f1d...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så han bidrar ikke med noe slitasje i det huset..?

Anonymkode: c9f1d...117

Ikke like mye som han bidrar til verdiøkning. Hvis slitasjen tilsier at det må pusses opp for 150 000,- og verdiøkningen etter at han har gjort jobben er 500 000, så er 250 000 av det hans

Anonymkode: 24339...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så mannen bør sitte igjen med mer av HIs arv...? Det er jo det du sier. Hva når han selv arver, skal HI ha andel i det da, fordi de er kjærester og har unger sammen? 

Anonymkode: c9f1d...117

Altså, dette er et hus han har lagt ned både penger og arbeidstimer i. Det blir litt annerledes enn en familiehytte han aldri har hatt noe med å gjøre. 

Måten mange her snakker på, får det til å virke mer som en forretningsforbindelse enn et samboerforhold med barn. Det blir fremmed for meg å tenke slik. 

Anonymkode: 7895c...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei? Ikke hvis hun ikke har krevd deg for leie. Det kan jo beløpe seg til MYE mer. De færreste amatørsnekkere klarer å øke leilighetens verdi med 100.000 altså.

Anonymkode: c9f1d...117

Jeg har økt verdien av boligen min på 1 mill de siste to årene. Jeg er amatørsnekker.

Anonymkode: 24339...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm vi har pusset opp en del i huset vi leier mot avslag i husleia. Har vi krav på verdiøkningen da? 😛

Anonymkode: 6dddc...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...