Gå til innhold

Hvis det blir krig i Norge, hvor tenker du å flykte til?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da sender jeg ungene med besteforeldre til Sverige, og jeg blir igjen og sloss. Går i stilling sammen med et par av de andre her. 👊🏻⚔️💣

Anonymkode: 8d258...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veit jo ikkje korleis ein slik krig ville blitt, og ein kan kome i situasjonar der ein er nøydd til å rømme landet, men i utgangspunktet tenkjer eg at eg hadde gjort mest nytte for meg her som sjukepleiar. Ungane hadde gjerne reist til slekta på bygda, som er bønder. Hadde først forsøkt meg i eit av dei skandinaviske nabolanda om eg måtte dra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, soleia skrev:

Veit jo ikkje korleis ein slik krig ville blitt, og ein kan kome i situasjonar der ein er nøydd til å rømme landet, men i utgangspunktet tenkjer eg at eg hadde gjort mest nytte for meg her som sjukepleiar. Ungane hadde gjerne reist til slekta på bygda, som er bønder. Hadde først forsøkt meg i eit av dei skandinaviske nabolanda om eg måtte dra.

 

Jeg er bonde på bygda og ser for meg at jeg hadde hatt mer enn nok å gjøre med jobb og egne barn til å ta imot ungene til de i familien som har valgt å flytte til byen. Du kan ikke regne med at ungene dine blir tatt imot med åpne armer selv om dere har slekt som er bønder på bygda.

Anonymkode: 7ed93...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tysk statsborgerskap så ville reist dit. Med mindre det var tyskere vi er i krig med. Da vet jeg ikke.

Anonymkode: 84913...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er bonde på bygda og ser for meg at jeg hadde hatt mer enn nok å gjøre med jobb og egne barn til å ta imot ungene til de i familien som har valgt å flytte til byen. Du kan ikke regne med at ungene dine blir tatt imot med åpne armer selv om dere har slekt som er bønder på bygda.

Anonymkode: 7ed93...550

Så om det ble krig og dine tantebarn trengte et trygt sted å være,  mens foreldrene var i krig, ville du sagt nei....

Meget spesielt. 

Jeg hadde tatt inn hele nabolaget om det trengtes. Man blir vel litt mindre egoistisk under kriser håper jeg. 

Anonymkode: fdaf1...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har tysk statsborgerskap så ville reist dit. Med mindre det var tyskere vi er i krig med. Da vet jeg ikke.

Anonymkode: 84913...276

Heldigvis kan jeg en setning på tysk som alltid gjør tyskere blide og glade. Blir en stoppet i tollen i Tyskland, for eksempel, gjør det at tollerne smiler og slipper en forbi.

"Kennen Sie Adolf?"

Anonymkode: 8699b...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så om det ble krig og dine tantebarn trengte et trygt sted å være,  mens foreldrene var i krig, ville du sagt nei....

Meget spesielt. 

Jeg hadde tatt inn hele nabolaget om det trengtes. Man blir vel litt mindre egoistisk under kriser håper jeg. 

Anonymkode: fdaf1...046

Om begge de voksne i familien ble drept, komandert i militære eller satt i fangenskap slik at det ikke var noen igjen for å se etter mine nevøer og nieser ville jeg vurder å ta dem inn, men jeg hadd egentlig regnet med at andre, med mindre viktige jobber, tok den oppgaven. Det er ingen god grunn for at jeg skal passe unger selv om jeg har gård.

Anonymkode: 7ed93...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er bonde på bygda og ser for meg at jeg hadde hatt mer enn nok å gjøre med jobb og egne barn til å ta imot ungene til de i familien som har valgt å flytte til byen. Du kan ikke regne med at ungene dine blir tatt imot med åpne armer selv om dere har slekt som er bønder på bygda.

Anonymkode: 7ed93...550

Eg kjenner slekta mi. Ungane måtte sjølvsagt gjort nytte for seg. Dette skjedde mykje under 2. Verdskrig, pga lite mat, og bombing i byen. Vi snakkar om ein krigssituasjon, der alle må bidra der det gagnar mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du husker hva som skjedde da kongefamilien ville flykte til Sverige under andre verdenskrig eller?

Anonymkode: 182e3...fb7

Du, Märtha var svensk og kunne dra dit helt fritt. Men de valgte å la være. Den svenske kongefamilien hadde feil sympatier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om begge de voksne i familien ble drept, komandert i militære eller satt i fangenskap slik at det ikke var noen igjen for å se etter mine nevøer og nieser ville jeg vurder å ta dem inn, men jeg hadd egentlig regnet med at andre, med mindre viktige jobber, tok den oppgaven. Det er ingen god grunn for at jeg skal passe unger selv om jeg har gård.

Anonymkode: 7ed93...550

He he . Ikke spesielt glad i tantebarna dine du. Og vi har stort sett alle viktige jobber. 😉

Anonymkode: fdaf1...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, soleia skrev:

Eg kjenner slekta mi. Ungane måtte sjølvsagt gjort nytte for seg. Dette skjedde mykje under 2. Verdskrig, pga lite mat, og bombing i byen. Vi snakkar om ein krigssituasjon, der alle må bidra der det gagnar mest. 

Ungdomer som var villige til å jobbe ville sikker gått greit å ta inn. Mindre barn og lste unger bør foreldrene regne med å ta seg av selv.

"Krig" kan være mye forskjellig. Det er ingen selvfølge at det vil være enkelt å bo på landet eller at de voksne ville gjøre stor nytte for seg i byen.

Anonymkode: 7ed93...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke flyktet umiddelbart. Litt avhengig av type krig, så vet jeg ikke hvilket land jeg ville dratt til. Skulle det blitt aktuelt å flykte fra byen jeg bor i så ville jeg kanskje tatt med familien «hjem», langt nord der jeg kommer fra. Der er jeg kjent i hvert fjell, hver hule og vann, og jeg vet hvor mine forfedre måtte gjemme seg ved bombeangrep under andre verdenskrig. Slik tror keg vi kunne holdt oss selvforsynt en stund. Alle kjenner alle, mye slekt og venner som kunne hjulpet hverandre. Eventuelt kunne vi rømt helt nord i landet, helt på grensen til Russland og Finland hvor det har vært flere fluktmuligheter videre og hvor jeg også har familie. 
 

Min umiddelbare tanke er dog ikke å flykte, men å kjempe. Men så har man jo barn da.. De vil jeg ha i sikkerhet. Jeg tror ikke man vet hva man gjør før man står i det! 

Anonymkode: a4f3e...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

He he . Ikke spesielt glad i tantebarna dine du. Og vi har stort sett alle viktige jobber. 😉

Anonymkode: fdaf1...046

Jeg er glad i dem, men det er ikke alle jeg liker. Og, nei, alle har ikke viktige jobber. Noen jobber er direkte negative, noen er uvesentlige og ganske mange er viktige i større eller mindre grad. Matproduksjon er blandt det dessidert viktigste og bør ikke hindres fordi bøndene blir degradert til barnevakter.

Anonymkode: 7ed93...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så om det ble krig og dine tantebarn trengte et trygt sted å være,  mens foreldrene var i krig, ville du sagt nei....

Meget spesielt. 

Jeg hadde tatt inn hele nabolaget om det trengtes. Man blir vel litt mindre egoistisk under kriser håper jeg. 

Anonymkode: fdaf1...046

Ofte er det vel dessverre omvendt. At folk blir mer egoistiske i kriser. Opptatt av å sikre seg og sine. 

Anonymkode: 53415...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er glad i dem, men det er ikke alle jeg liker. Og, nei, alle har ikke viktige jobber. Noen jobber er direkte negative, noen er uvesentlige og ganske mange er viktige i større eller mindre grad. Matproduksjon er blandt det dessidert viktigste og bør ikke hindres fordi bøndene blir degradert til barnevakter.

Anonymkode: 7ed93...550

Dere klarer jo knapt å produsere noen ting, og iallefall ikke uten subsidier. Bare syt og stønn. Kunne umulig gjort en dårligere jobb som barnevakter.

Anonymkode: 182e3...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle andre land ta oss imot? Vi har jo ikke akkurat stått med åpne armer for andre lands flyktninger. 

Anonymkode: 6b206...1b0

Land som Danmark, Frankrike og Luxemburg tar imot enda færre flyktninger (i forhold til innbyggertall) enn Norge. Det er jo lov å håpe at flyktninger fra disse landene vil få hjelp om landene deres kommer i krig? Er antall flyktninger en asylsøkers land har tatt imot et kriterie når norske myndigheter vurderer asyl?

Anonymkode: 33a72...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere klarer jo knapt å produsere noen ting, og iallefall ikke uten subsidier. Bare syt og stønn. Kunne umulig gjort en dårligere jobb som barnevakter.

Anonymkode: 182e3...fb7

Jeg hadde nå klart å produsert nok til å holde meg og mange i lokalmiljøet med ferske råvarer: egg, melk (oa melkeprodukt), kjøtt, fisk, poteter oa grønnsaker/frukt og bær ... 

Jeg hadde nok blitt boende ganske lenge, under 2.vk var det trygt her. Og siden vi har gård klarer vi oss lenge mtp mat, ved osv. Vi har en del kunnskap som gjør at vi kan drive uten maskiner ol en god stund og holde oss selvforsynt + i mange år. Ikke så spennende kosthold i lengden, men variert nok til at vi hadde overlevd. Ikke er vinteren så kald heller ☺️


Om det blir en krig der all import ryker, er bøndene de siste du bør irritere i alle fall. Og, sånn for sikkerhetsskyld: Vi hadde klart oss fint uten subsidier om resten av røkla hadde vært villige til å betale for maten. Men her til lands betyr dyrevelferd og trygge matvarer ikke noe ifht pris.

Tror alle yrkesgrupper ønsker å få betalt for den jobben de legger ned, uten at man kan kalle det syt og stønn. De bøndene jeg kjenner (og det er en del) syter og stønner ikke over å måtte jobbe, men de syns det er kjipt å ikke bli verdsatt for den innsatsen de gjør ifht matproduksjon og vedlikehold av kulturlandskapet som turistene kommer for å se. 

Anonymkode: 70cce...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra at jeg bor midt oppå et strategisk mål , ville jeg nok blitt til damp eller støv på flekken og merket fint lite til krigen.

Anonymkode: 57736...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser scenarioet for meg:

April 202x: IS er i ferd med å rykke inn i Porsgrunn. Anon...550s bror er drept i kamphandlingene, Anon...550s svigerinne sender desperat sms der hun ber Anon om å ta i mot barna hennes slik at hun kan slutte seg til motstandsorganisasjonen Dibdamene på skauen (DDS). Anon svarer: Nei, jeg har griser å fore, ikke tid til å passe andres unger.

Mai 202x: Porsgrunn faller, etter at Norges siste håp, geriljabevegelsen DDS, tapte et viktig slag fordi de hadde akkurat en mann (dvs. dame) for lite.

Juni 202x: IS rykker oppover i Telemark.

Nov 202x: IS tar over hele Norge og starter med en storstilt utrenskning av landets svinebønder.

Sånn kan det gå, Anon...550! Karma kan være skikkelig ille.

Anonymkode: e3d8e...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sug lut skrev:

Jeg flykter ikke, jeg går i stilling.

Mhm, skulle likt å sett det hvis det først kom til stykke. Folk som deg er jo de som er tøffe bak tastaturet men de første til å løpe når det blir virkelighet.

Anonymkode: 07759...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sug lut skrev:

Jeg flykter ikke, jeg går i stilling.

Fosterstilling?

Anonymkode: 4b134...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fosterstilling?

Anonymkode: 4b134...641

😂😂😂 Er vel ikke så mye mer enn det hun kunne bidratt med!

Anonymkode: 07759...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere klarer jo knapt å produsere noen ting, og iallefall ikke uten subsidier. Bare syt og stønn. Kunne umulig gjort en dårligere jobb som barnevakter.

Anonymkode: 182e3...fb7

🤣

Anonymkode: 7ed93...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser scenarioet for meg:

April 202x: IS er i ferd med å rykke inn i Porsgrunn. Anon...550s bror er drept i kamphandlingene, Anon...550s svigerinne sender desperat sms der hun ber Anon om å ta i mot barna hennes slik at hun kan slutte seg til motstandsorganisasjonen Dibdamene på skauen (DDS). Anon svarer: Nei, jeg har griser å fore, ikke tid til å passe andres unger.

Mai 202x: Porsgrunn faller, etter at Norges siste håp, geriljabevegelsen DDS, tapte et viktig slag fordi de hadde akkurat en mann (dvs. dame) for lite.

Juni 202x: IS rykker oppover i Telemark.

Nov 202x: IS tar over hele Norge og starter med en storstilt utrenskning av landets svinebønder.

Sånn kan det gå, Anon...550! Karma kan være skikkelig ille.

Anonymkode: e3d8e...0b7

Ja, eller at dds taper på grunn av sult siden bønnene er opptatt med å passe ungene deres.

Anonymkode: 7ed93...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva slags krig. Er det verdenskrig, så er det ikke så mange steder å rømme. Blir det krig her i landet, så hadde jeg fått barna mine vekk herfra til Træna, og så hadde jeg kanskje slåss for landet mitt

Anonymkode: 9621c...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...