Gå til innhold

Hvis det blir krig i Norge, hvor tenker du å flykte til?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har familia i Australia, så jeg hadde nok tatt den turen til andre siden av kloden.

Anonymkode: 0f0f9...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på årsaken til krigen og hvilken måte det kriges på. Hvis det ikke er fare for at krigen sprer seg hadde jeg gjort det enkelt og dratt til Sverige elle Danmark. 

Anonymkode: 96816...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hun her over nevner, ville det kommet an på omstendighetene rundt denne krigen. Jeg har engelsk statsborgerskap, så regner meg både jeg og familien min ville ha lov til å dra dit. Men England er jo ikke et ideelt land å leve i akkurat nå 😬 Så kanskje heller Finland. Håper jeg aldri trenger å vurdere det seriøst.

Anonymkode: c5a75...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle andre land ta oss imot? Vi har jo ikke akkurat stått med åpne armer for andre lands flyktninger. 

Anonymkode: 6b206...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg dratt til Vega. En koselig liten øy midt i ingensteds hvor det alltid er fredelig, samme hva.

Anonymkode: 8699b...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i alle dager skulle jeg rømt? Jeg ville blitt og kjempet for landet mitt så lenge jeg kunne. 

Anonymkode: 6027b...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg dratt til Vega. En koselig liten øy midt i ingensteds hvor det alltid er fredelig, samme hva.

Anonymkode: 8699b...574

Ganske nær Ylvingen, der 250 krigsfanger ble brukt til tvangsarbeide på festningen under krigen...

Anonymkode: 7ed93...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ganske nær Ylvingen, der 250 krigsfanger ble brukt til tvangsarbeide på festningen under krigen...

Anonymkode: 7ed93...550

Og sikkert like koselig som Hovedøya som var tysk militærleir under krigen og statens interneringsleir for tyskertøser etter krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av årsak. Men nærmeste trygge land jeg kom meg til, så Sverige, Finland, England, eller nedover på kontinentet. Hvis det ikke hadde vært for baby håper jeg jeg hadde funnet mot til å bidra. 

Anonymkode: f8cd7...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke flyktet. Hadde blitt og gjort så godt jeg kunne for å hjelpe her i landet 

Anonymkode: 79adc...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sverige så klart. Slik som vi har vært savnet der de siste månedene, burde jeg blitt tatt i mot der med åpne armer. Selv uten penger og shoppingslyst. Ehhhe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandet. Der familien til mannen bor. Hadde følt meg trygg oppi fjellene der 

Anonymkode: fae9e...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt ungene til svigermor og så hadde jeg bidratt som best jeg kunne. Jeg er dårlig på skyting men er veldig god med lappesaker og jeg kan være så streng at selv store mannfolk griner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Avhengig av årsak. Men nærmeste trygge land jeg kom meg til, så Sverige, Finland, England, eller nedover på kontinentet. Hvis det ikke hadde vært for baby håper jeg jeg hadde funnet mot til å bidra. 

Anonymkode: f8cd7...bf9

Du husker hva som skjedde da kongefamilien ville flykte til Sverige under andre verdenskrig eller?

Anonymkode: 182e3...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig moralske og skråsikre noen dere er da, når dere erklærer at for dere ville det vært utenkelig å flykte. Der vet dere jo ikke. Dere har vel barn, de fleste av dere, det kan jobbende en krig ville ha gjort det Ulevelig for dem der dere bor nå. Kanskje folk som -la oss si IS - omringet området dere bor i og skulle drepe babyene deres, voldta jentene deres og dere selv og torturere mennene deres. Ja da ville dere blitt værende og kjempet imot? Hva har du i huset som du kunne va kjempet med? H a bille dj ha gjort hvis hele byen din ble bombet sønder og sammen og alt av vann, strøm, mat og medisiner ble umulig å skaffe? Ville du da modig ha blitt der med mann og barn og gamle foreldre og kjempet imot? 
Det er lett å sitte på sin høye hest i verdens fredeligste og tryggeste og rikeste land og erklære at man ville ha blitt værende og hjulpet til  og kjempet. 
Min far og hans foreldre måtte flykte til Sverige under andre verdenskrig. Og der var FORDI foreldre hadde blitt igjen og kjempet imot tyskerne, så de ble etterlyst. Andre som de hadde samarbeidet med som ikke rakk å flykte, ble arrestert av tyskerne og skutt.

Hi spør om hvor dere hadde flyktet, og hun mener vel da HVIS dere hadde flyktet, og var kanskje ikke ute etter hvor uselviske og tapre dere tenker dere heller ville ha vært.

Anonymkode: 3252a...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så veldig moralske og skråsikre noen dere er da, når dere erklærer at for dere ville det vært utenkelig å flykte. Der vet dere jo ikke. Dere har vel barn, de fleste av dere, det kan jobbende en krig ville ha gjort det Ulevelig for dem der dere bor nå. Kanskje folk som -la oss si IS - omringet området dere bor i og skulle drepe babyene deres, voldta jentene deres og dere selv og torturere mennene deres. Ja da ville dere blitt værende og kjempet imot? Hva har du i huset som du kunne va kjempet med? H a bille dj ha gjort hvis hele byen din ble bombet sønder og sammen og alt av vann, strøm, mat og medisiner ble umulig å skaffe? Ville du da modig ha blitt der med mann og barn og gamle foreldre og kjempet imot? 
Det er lett å sitte på sin høye hest i verdens fredeligste og tryggeste og rikeste land og erklære at man ville ha blitt værende og hjulpet til  og kjempet. 
Min far og hans foreldre måtte flykte til Sverige under andre verdenskrig. Og der var FORDI foreldre hadde blitt igjen og kjempet imot tyskerne, så de ble etterlyst. Andre som de hadde samarbeidet med som ikke rakk å flykte, ble arrestert av tyskerne og skutt.

Hi spør om hvor dere hadde flyktet, og hun mener vel da HVIS dere hadde flyktet, og var kanskje ikke ute etter hvor uselviske og tapre dere tenker dere heller ville ha vært.

Anonymkode: 3252a...a7c

Hvis vi måtte flykte er ikke spørsmålet hvor vi hadde villet reise men hvor vi kunne reist. Det er umulig å vite.

Anonymkode: 7ed93...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så syrere på flykt er puser? De burde blittnog kjempet. Glem mangelen på alle ressurser midt oppi, ingen forlater en synkende skute! 

Anonymkode: 96816...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først hadde jeg løpt på butikken og hamstret bananer, bananer må man ha. Så hadde jeg tatt ungene og stukket til skogs🤪

 

Anonymkode: 1b278...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du husker hva som skjedde da kongefamilien ville flykte til Sverige under andre verdenskrig eller?

Anonymkode: 182e3...fb7

Det var nok med at de var noen metre fra svenske-grensen så ble det skikkelig leven fra svenskene. Hvorfor? Det forteller Hans Majestet Kong Olav i dette intervjuet:

https://tv.nrk.no/serie/kongefamilien/1990/FNYH70001390/avspiller#t=33m42s

Anonymkode: 8699b...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Jeg flykter ikke, jeg går i stilling.

Dette. Sammen med sug lut starter jeg "Dib-damene på skauen" og slenger utysket på hue og rævva ut av landet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle andre land ta oss imot? Vi har jo ikke akkurat stått med åpne armer for andre lands flyktninger. 

Anonymkode: 6b206...1b0

Vitalt poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...