Gå til innhold

9 år siden tragedien. Vi må aldri glemme. ❤️ Utøya ❤️


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Denne forferdelige tragedien som tok fra oss så mange mennesker. ❤️

Anonymkode: 16cb8...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er glemt. Og hatet som blir spydd ut på FB, kommentarsfelt, klosett, og mange andre høyreekstreme nettsteder, er mye verre i dag enn det var for 10 år siden. Vi har allerede fått en ny copycat...

Vi lever i farlige tider.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er glemt. Og hatet som blir spydd ut på FB, kommentarsfelt, klosett, og mange andre høyreekstreme nettsteder, er mye verre i dag enn det var for 10 år siden. Vi har allerede fått en ny copycat...

Vi lever i farlige tider.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Det ER farlige tider. Og en rose bekjemper ikke ekstremisme. Likevel må vi som har vettet i behold ikke glemme. Vi som evner å tenke klart må bringe historien videre, slik mine besteforeldre har gjort krigen levende for meg. Skal vi ha sjans mot disse gærningene må vi i det minste minnes, reflektere og prate om det. 22. Juli er en bra dag å prate om dette. Hatet er der ute men det vinner ikke over meg. 

Anonymkode: 16cb8...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ER farlige tider. Og en rose bekjemper ikke ekstremisme. Likevel må vi som har vettet i behold ikke glemme. Vi som evner å tenke klart må bringe historien videre, slik mine besteforeldre har gjort krigen levende for meg. Skal vi ha sjans mot disse gærningene må vi i det minste minnes, reflektere og prate om det. 22. Juli er en bra dag å prate om dette. Hatet er der ute men det vinner ikke over meg. 

Anonymkode: 16cb8...95d

Å prate om det en dag i året hjelper ikke. Det gir hatet 364 fridager i året.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan overvinner man hat?

Helt oppriktig tror jeg ikke det er mulig. Hat er en for menneskelig følelese. 

Anonymkode: 5af44...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å prate om det en dag i året hjelper ikke. Det gir hatet 364 fridager i året.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Så å ha fokus på dette i dag utelukker at man ikke gir hatet motstand de andre dagene i året?

Anonymkode: 16cb8...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan overvinner man hat?

Helt oppriktig tror jeg ikke det er mulig. Hat er en for menneskelig følelese. 

Anonymkode: 5af44...6db

Ved å bryte ned fordommene som ligger bak hatet. Ved å gi kjærligheten større plass. Ved å vise mer medmenneskelighet og medfølelse med mennesker.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så å ha fokus på dette i dag utelukker at man ikke gir hatet motstand de andre dagene i året?

Anonymkode: 16cb8...95d

I dag taler Erna Solberg om hatet. En dag i året. Hvor ofte gjør hun det ellers i året? I dag taler mange politikere flotte ord, for å fremstå som de som fordømmer hatet. Men de gjør ikke noe ellers i året. Jeg ser allerede at min FB-feed er full av folk som vil minnes 22 juli, folk som ellers kan få seg til å skrive litt av hvert av dritt.

Så ja, hatet får fritt spillerom 364 dager i året.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Øverlands "Du må ikke sove":

Jeg roper med siste pust av min stemme:

Du har ikke lov til å gå der og glemme!

 

Tilgi dem ikke; de vet hva de gjør!

De puster på hatets og ondskapens glør!

Anonymkode: 4225f...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved å bryte ned fordommene som ligger bak hatet. Ved å gi kjærligheten større plass. Ved å vise mer medmenneskelighet og medfølelse med mennesker.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Du får det til å høres så enkelt ut. Hvem avgjør hvilke fordommer som skal bekjempes (alle mennesker har fordommer, de er en forutsetning for vår forståelse) og hvem tar ansvar for å bryte dem ned? Hvem tar ansvar for å gi mer kjærlighet, og til hvem? Hvilke mennesket skal tilegnes mer medmenneskelighet og medfølelse?

La oss si du møtte en ung Breivik. Han hadde nylig meldt seg inn i FrP, og du så klare tendenser til at han utviklet rasistiske holdninger. Hvordan hadde du møtt ham? Med kjærlighet og forståelse? Eller hadde du skjøvet ham fra deg?

Anonymkode: 5af44...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får det til å høres så enkelt ut. Hvem avgjør hvilke fordommer som skal bekjempes (alle mennesker har fordommer, de er en forutsetning for vår forståelse) og hvem tar ansvar for å bryte dem ned? Hvem tar ansvar for å gi mer kjærlighet, og til hvem? Hvilke mennesket skal tilegnes mer medmenneskelighet og medfølelse?

La oss si du møtte en ung Breivik. Han hadde nylig meldt seg inn i FrP, og du så klare tendenser til at han utviklet rasistiske holdninger. Hvordan hadde du møtt ham? Med kjærlighet og forståelse? Eller hadde du skjøvet ham fra deg?

Anonymkode: 5af44...6db

Nei, nå ser jeg det, du har helt rett. Vi burde gi hatet fritt spillerom i stedet. La fordommer og hat få fritt spillerom. Du har et poeng der.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nå ser jeg det, du har helt rett. Vi burde gi hatet fritt spillerom i stedet. La fordommer og hat få fritt spillerom. Du har et poeng der.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Naaaawww. Jeg ga deg litt motstand på «vi må bare alle gi mer kjærlighet❤️❤️❤️«- løsningen din, også klapper du fullstendig sammen. 

Det er veldig fascinerende med mennesker som kun ser svart eller hvitt. Men blir ikke livet litt kjedelig da?

Anonymkode: 5af44...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nå ser jeg det, du har helt rett. Vi burde gi hatet fritt spillerom i stedet. La fordommer og hat få fritt spillerom. Du har et poeng der.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Ikke litt i forsvarsposisjon du vel

Anonymkode: 3845a...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Naaaawww. Jeg ga deg litt motstand på «vi må bare alle gi mer kjærlighet❤️❤️❤️«- løsningen din, også klapper du fullstendig sammen. 

Det er veldig fascinerende med mennesker som kun ser svart eller hvitt. Men blir ikke livet litt kjedelig da?

Anonymkode: 5af44...6db

Det du sier er at du ikke har noe eget ståsted, du er ikke overbevist om noe. Du sier bare noe for å gi motstand for motstandets skyld, for å være uenig bare for å være uenig. Ikke fordi du er overbevist om at hat og fordommer må få flyte fritt, men fordi du vil krangle, uten noe du faktisk står for.

Jeg gir deg ikke den gleden. Uff, sorry, men jeg finner ikke glede i å krangle bare for å krangle.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke litt i forsvarsposisjon du vel

Anonymkode: 3845a...f80

Nei, jeg er bare overbevist av henne jeg, argumentene hennes var så gode så nå er jeg helt enig med henne, la hatet og fordommene få flyte fritt. Er ikke du enig med henne?

Anonymkode: e6a4b...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er bare overbevist av henne jeg, argumentene hennes var så gode så nå er jeg helt enig med henne, la hatet og fordommene få flyte fritt. Er ikke du enig med henne?

Anonymkode: e6a4b...e0f

Gud bedre

Anonymkode: 3845a...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gud bedre

Anonymkode: 3845a...f80

Du mener at hat og fordommer må bekjempes? Du er utydelig.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier er at du ikke har noe eget ståsted, du er ikke overbevist om noe. Du sier bare noe for å gi motstand for motstandets skyld, for å være uenig bare for å være uenig. Ikke fordi du er overbevist om at hat og fordommer må få flyte fritt, men fordi du vil krangle, uten noe du faktisk står for.

Jeg gir deg ikke den gleden. Uff, sorry, men jeg finner ikke glede i å krangle bare for å krangle.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Se her ja, her kommer det tydelig frem at du alllerede har opparbeida deg noen fordommer mot meg. En 4-5 stykket bare i det korte innlegget ditt - en hel rekke antakelser om meg som bunner i åpenbare fordommer.

Hvordan har du tenkt å bekjempe disse fordommene dine? Med litt kjærlighet og medfølelse? Eller er det å vise kjærlighet og medfølelse bare noe du vil pålegge alle andre enn deg selv? 
Her har du en glitrende anledning til å vise at du vil leve slik du lærer bort!

Anonymkode: 5af44...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at hat og fordommer må bekjempes? Du er utydelig.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Debattferdigehetene dine er like elendige i denne tråden som de er i alle andre tråder, så ser ingen grunn til å kaste bort en eneste kalori til på deg, etter dette innlegget

Anonymkode: 3845a...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Se her ja, her kommer det tydelig frem at du alllerede har opparbeida deg noen fordommer mot meg. En 4-5 stykket bare i det korte innlegget ditt - en hel rekke antakelser om meg som bunner i åpenbare fordommer.

Hvordan har du tenkt å bekjempe disse fordommene dine? Med litt kjærlighet og medfølelse? Eller er det å vise kjærlighet og medfølelse bare noe du vil pålegge alle andre enn deg selv? 
Her har du en glitrende anledning til å vise at du vil leve slik du lærer bort!

Anonymkode: 5af44...6db

Så du er mot hat og fordommer likevel?

Anonymkode: e6a4b...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Debattferdigehetene dine er like elendige i denne tråden som de er i alle andre tråder, så ser ingen grunn til å kaste bort en eneste kalori til på deg, etter dette innlegget

Anonymkode: 3845a...f80

Ja, men da er det ikke det at du er uenig, du hater meg bare. Verre er det ikke. Da hjelper det jo ikke hva jeg mener, du vil alltid ha forakt for alt jeg mener.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så du er mot hat og fordommer likevel?

Anonymkode: e6a4b...e0f

Du er virkelig elendig til å debattere.

Svar meg på dette: Hvor skriver jeg at jeg er for hat og fordommer?

Anonymkode: 5af44...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men da er det ikke det at du er uenig, du hater meg bare. Verre er det ikke. Da hjelper det jo ikke hva jeg mener, du vil alltid ha forakt for alt jeg mener.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Fordom nummer 5-6 så langt i denne tråden.

Du må virkelig jobbe med alle fordommene dine.

Anonymkode: 5af44...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er virkelig elendig til å debattere.

Svar meg på dette: Hvor skriver jeg at jeg er for hat og fordommer?

Anonymkode: 5af44...6db

Jeg spør bare, så du er for hat og fordommer likevel?

Jeg gidder ikke diskutere med deg før du tar et standpunkt. Enten for eller mot hat, enten for eller mot fordommer.

Anonymkode: e6a4b...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...