Gå til innhold

Regler for hvor tidlig det er lov å bråke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ok. Jeg skjønner at meningen min er kontroversiell. Men jeg mener fremdeles at støyende arbeid klokka 7 om morran ikke bør være tillatt i helger og fellesferie. Dere må nesten bare akseptere at jeg har den meningen.

Det kan da ikke være overraskende at ikke samtlige mennesker i dette landet er enige i en enkeltsak? Det er lite sannsynlig at dey blir noen endring i regelverket her, så det er ikke noe å bli hissig for.

Anonymkode: 48b40...78d

Putt propper i øra, snu deg rundt og sov videre. Problem løst. Guri malla. 

Anonymkode: 7aa61...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Putt propper i øra, snu deg rundt og sov videre. Problem løst. Guri malla. 

Anonymkode: 7aa61...994

Joda, men det er litt dumt å sove med ørepropper når man har baby i hus. Ville jo vært dumt om babyen lå og skrek hele natta uten at jeg hørte den.

Anonymkode: 48b40...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tvert imot synes jeg det er egoistisk å insistere på å få vekke et helt nabolag klokka 7 om morran i fellesferien.

Jeg er dessuten sikker på at håndverkerne har mindre støyende arbeid de kan utfør mellom klokka 7 og 9. Planlegging, innkjøp, fakturering, papirarbeid, arbeid som ikke krever støyende maskiner...

Anonymkode: 48b40...78d

Du tror faktisk at f.eks alle snekkere fakturerer og driver med papirarbeid. Du er både navlebeskuende og fullstendig ignorant med henhold til hva andre arbeidsgrupper faktisk bedriver tiden sin med. Jeg synes det egentllig er ganske festlig ironisk at du kaller de som jobber for egoistiske

Anonymkode: 4352e...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tror faktisk at f.eks alle snekkere fakturerer og driver med papirarbeid. Du er både navlebeskuende og fullstendig ignorant med henhold til hva andre arbeidsgrupper faktisk bedriver tiden sin med. Jeg synes det egentllig er ganske festlig ironisk at du kaller de som jobber for egoistiske

Anonymkode: 4352e...55d

Tja, min snekkermann bruker i hvert fall mange timer på papirarbeid i uka. Men godt mulig det ikke gjelder for alle, noe jeg heller aldri har påstått.

Blir du alltid like sint når noen er uenige med deg i noe? Det er faktisk ikke sånn at arbeidstid fra 7-15 er eneste løsning. Det eksisterer andre arbeidstider, både i Norge og andre land.

Anonymkode: 48b40...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legger vi ut på felles Facebookside hvis det er arbeid som foregår i gata. Slik at alle er forberedt på at det kan bli bråk fra kl.7. 

Jeg sender også ut barna mine kl.9 hvis vi endelig har en solskinnsdag med litt varme. Slik at de får hoppe på trampoline, uten rop og hyl selvsagt.

Anonymkode: 6d730...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tvert imot synes jeg det er egoistisk å insistere på å få vekke et helt nabolag klokka 7 om morran i fellesferien.

Jeg er dessuten sikker på at håndverkerne har mindre støyende arbeid de kan utfør mellom klokka 7 og 9. Planlegging, innkjøp, fakturering, papirarbeid, arbeid som ikke krever støyende maskiner...

Anonymkode: 48b40...78d

Virker ikke helt som om du har peiling på hvordan håndtverkerbedrifter fungerer...

Vurdert å flytte til ein stad ingen skulle tru at nokon kunne bu? ;)

Anonymkode: 0c473...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men det er litt dumt å sove med ørepropper når man har baby i hus. Ville jo vært dumt om babyen lå og skrek hele natta uten at jeg hørte den.

Anonymkode: 48b40...78d

Vel, det er jo ditt problem

Anonymkode: 4352e...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Virker ikke helt som om du har peiling på hvordan håndtverkerbedrifter fungerer...

Vurdert å flytte til ein stad ingen skulle tru at nokon kunne bu? ;)

Anonymkode: 0c473...54f

Som kone av en snekker mener jeg å ha en viss oversikt jo 😊

Har heller aldri påstått at jeg personlig er plager med støy. Vi har vært heldige der.

Utover det så må det vel gå an å være uenige om ting? 

Anonymkode: 48b40...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vel, det er jo ditt problem

Anonymkode: 4352e...55d

Ja det er jo det.

Hvorfor blir du så sur?

Anonymkode: 48b40...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Jeg skjønner at meningen min er kontroversiell. Men jeg mener fremdeles at støyende arbeid klokka 7 om morran ikke bør være tillatt i helger og fellesferie. Dere må nesten bare akseptere at jeg har den meningen.

Det kan da ikke være overraskende at ikke samtlige mennesker i dette landet er enige i en enkeltsak? Det er lite sannsynlig at dey blir noen endring i regelverket her, så det er ikke noe å bli hissig for.

Anonymkode: 48b40...78d

Det er ikke tillatt på søndager eller på helligdager. Da skal det være rolig hele dagen (med mindre arbeideter kritisk). 

Anonymkode: eaebc...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det står du fritt til å mene. Jeg mener det er rimelig egoistisk å insistere på å gjennomføre arbeid som potensielt vekker et helt nabolag fordi man på død og liv  sette opp dem muren eller isolere den veggen midt i fellesferien når folk endelig har mulighet til å sove litt.

Men det er helt ok å ha ulike meninger om ting, et det ikke? Uten at man må påstå at meningsmotstanderen ikke forstår helt åpenbare ting?

Anonymkode: 48b40...78d

Fantastisk å kalle arbeidsfolk for egoistiske når de utfører jobben sin. Du tror ikke at de også kunne ha lyst til å heller ligge under dyna?

Fornøyelig. 

Anonymkode: 1ac46...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Virker ikke helt som om du har peiling på hvordan håndtverkerbedrifter fungerer...

Vurdert å flytte til ein stad ingen skulle tru at nokon kunne bu? ;)

Anonymkode: 0c473...54f

Ikke meg du svarte, men jeg har et godt innblikk i håndverkerbransjen. Det er faktisk en del som gjør deler av dette. Starter dagen med morgenmøte, planlegger jobber og laster nødvendig materialer/verktøy før de dukker opp hos kunden mellom 08-09. 
 

Papirarbeid er det som regel daglig leder eller noen på kontoret som gjør, ikke håndverkerne. 

Anonymkode: f82e4...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå trekker du en smule overilte konklusjoner her, gjør du ikke? Tror du helt oppriktig at jeg ikke forstår at ikke alle har ferie samtidig? Tror du virkelig jeg har så lav kognitiv kapasitet at jeg oppriktig tror alle har ferie fire uker i juli, og at til og med sykehjem, butikker og hoteller stenger slik at alle får tatt ferie?

Da kan jeg opplyse deg om at det ikke stemmer. Jeg skjønner selvsagt at mange jobber også i juli - inkludert meg selv. Men selv om jeg altså forstår dette, så mener jeg likevel at arbeid som er til sjenanse for andre kan vente til etter 09-10 når mange har ferie (derav begrepet «fellesferie»). Håndverkere ville ikke være den første yrkesgruppen som må tilpasse arbeidstiden sin til fellesskapets behov, og her er det snakk noen uker på sommeren når dagene uansett er lange. Kanskje mange av dem hadde foretrukket å starte senere også?
 

Så er helt sikkert du og flere med deg uenige i dette, og det er helt greit. Men jeg mener altså at folk bør få sove til senest 0930 i fellesferien hvis de ønsker det. Det er min mening, og det har altså ingenting å gjøre med at jeg ikke skjønner at ikke alle har ferie i juli. Jeg tror faktisk ikke det finnes et eneste menneske i hele Norge som tror at samtlige medborgere har ferie samtidig.

Anonymkode: 48b40...78d

Så de som jobber når andre har fri skal få dobbeltstraff ved at de må jobbe langt utover ettermiddagen i tillegg?

God idé!

Anonymkode: 582bf...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fantastisk å kalle arbeidsfolk for egoistiske når de utfører jobben sin. Du tror ikke at de også kunne ha lyst til å heller ligge under dyna?

Fornøyelig. 

Anonymkode: 1ac46...828

Nå er det vel ikke arbeidsfolkene jeg kaller egoistiske, er det vel?

Dette er så typisk DIB. Man har en mening som går imot det store flertallet, så blir man møtt med sarkasme og frekkheter. Det MÅ da kunne gå an å være uenige uten at det blir dårlig stemning?

Anonymkode: 48b40...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Anonym bruker said:

Er det ikke noe regler for hvor tidlig det er lov å bråke om morgenen? Hele huset her våknet 7.30 pga naboene har fagfolk som jobber med huset deres,å de holder forsatt på nå. 

Anonymkode: c5699...b64

7-23 skal det være stille hverdagen og 8-00 i helgene

Anonymkode: 74b05...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

De reglene burde faktisk endres. Det burde være lov å bråke tidligst kl 0930 i helger og fellesferie. Hvorfor skal alt tilpasses A-menneskene?

Anonymkode: 48b40...78d

Og du tror A-mennesker ikke plages av bråk om sommeren? Fest og bråk er fast inventar på sommerkvelder og som regel lenge etter at det skal være stille.

Anonymkode: 2861a...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

7-23 skal det være stille hverdagen og 8-00 i helgene

Anonymkode: 74b05...ad2

Tøys! 

Det skal være stille kl 23, alle dager, også på lørdag, søndag og helligdager.

Arbeid kan begynne kl 07 alle hverdager, det vil si mandag til lørdag. Lørdag kl. 17 begynner helgen. 

Dette står relativt enkelt i lovverket. 

Anonymkode: 7aa61...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

De reglene burde faktisk endres. Det burde være lov å bråke tidligst kl 0930 i helger og fellesferie. Hvorfor skal alt tilpasses A-menneskene?

Anonymkode: 48b40...78d

Så då skal snekkarar og andre "bråkmakarar" jobbe til langt utpå ettermiddagen fordi du skal sove lenge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel ikke arbeidsfolkene jeg kaller egoistiske, er det vel?

Dette er så typisk DIB. Man har en mening som går imot det store flertallet, så blir man møtt med sarkasme og frekkheter. Det MÅ da kunne gå an å være uenige uten at det blir dårlig stemning?

Anonymkode: 48b40...78d

Hvem er det som er egoistiske da? Var det ikke de som starter å jobbe før kl 9 midt i fellesferien? 

Anonymkode: 1ac46...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Anonym bruker said:

Tøys! 

Det skal være stille kl 23, alle dager, også på lørdag, søndag og helligdager.

Arbeid kan begynne kl 07 alle hverdager, det vil si mandag til lørdag. Lørdag kl. 17 begynner helgen. 

Dette står relativt enkelt i lovverket. 

Anonymkode: 7aa61...994

her jeg bor er det ikke det.

Anonymkode: 74b05...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2020 den 11.51, Anonym bruker skrev:

De reglene burde faktisk endres. Det burde være lov å bråke tidligst kl 0930 i helger og fellesferie. Hvorfor skal alt tilpasses A-menneskene?

Anonymkode: 48b40...78d

Jeg vil ikke si den regelen er tilpasset A-mennesker, ettersom det er lov å bråke frem til kl 23. Jeg legger meg kl 21...

Anonymkode: 06c61...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Hvor lite oppegående er det mulig å være? Folk jobber. Deal with it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

her jeg bor er det ikke det.

Anonymkode: 74b05...ad2

Hvor bor du som har eget lovverk?

Anonymkode: 4352e...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter straffeloven § 181 kan man straffes dersom man "ved støy eller annen utilbørlig atferd" forstyrrer "omgivelsenes nattero". Såvidt jeg vet er det ikke noen faste tidspunkter som gjelder for når det skal være nattero etter straffelovens bestemmelse. 

Derimot:

23-06-regelen kommer nok fra politiets egne vedtekter. Ifølge normalpolitivedtekten, skal det på offentlig sted være nattero mellom kl. 23.00 og kl. 06.00. Den enkelte kommune kan også ha egne bestemmelser om dette. 

Ellers er det også regler i naboloven som kan få betydning for skade eller ulempe man påfører naboen, f.eks. på grunn av urimelig støy. Etter naboloven kan man bli pålagt å betale naboen skadebot for slik ulempe. 

 

Vanlig praksis er at arbeidere jobber fra kl 07.

Anonymkode: e857f...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...