Gå til innhold

Hvis DIN mann var sæddonor.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er en donor og biologi skaper ikke mye til far, det er det oppvekst og omsorg og juss som gjør.

Anonymkode: b0153...382

Far er den som eier en av de to cellene som har skapt et individ. Alt annet er en FARSFIGUR.

Anonymkode: 6978f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Far er den som eier en av de to cellene som har skapt et individ. Alt annet er en FARSFIGUR.

Anonymkode: 6978f...15e

Takk! Nettopp det jeg også mener. Takk.

Enda et bevis på hvor absurd påstand det er er at hvis det var slik hun skrev,

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er en donor og biologi skaper ikke mye til far, det er det oppvekst og omsorg og juss som gjør.

Anonymkode: b0153...382

så ville det i så fall ikke eksistert slike begreper som, "medmor". Da ville hun som i dag kalles, "medmor", bare bli kalt "far" i stedet. Men ingen kvinne ønsker å bli kalt "far", for det er jo en mann. En mann som har bidratt til å skape barnet.

Anonymkode: 163ce...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Nettopp det jeg også mener. Takk.

Enda et bevis på hvor absurd påstand det er er at hvis det var slik hun skrev,

så ville det i så fall ikke eksistert slike begreper som, "medmor". Da ville hun som i dag kalles, "medmor", bare bli kalt "far" i stedet. Men ingen kvinne ønsker å bli kalt "far", for det er jo en mann. En mann som har bidratt til å skape barnet.

Anonymkode: 163ce...7ce

Hun er jo ikke mann. Far er en mann. Men om man kun har bidratt i en kopp  for å få penger det fullstendig uinteressant å bli oppsøkt av noen halvstore ungdommer som har fått innprenta at han er en så viktig skikkelse.  Nei, utover anlegg for måne og høyt blodtrykk er han ikke det. Mora deres var desperat og fikk seg ikke noe, så hun kjøpte seg unger i stedet. Det kunne hun jo greit latt være. Og de får derfor døra kontant i trynet.

Anonymkode: b0153...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er jo ikke mann. Far er en mann. Men om man kun har bidratt i en kopp  for å få penger det fullstendig uinteressant å bli oppsøkt av noen halvstore ungdommer som har fått innprenta at han er en så viktig skikkelse.  Nei, utover anlegg for måne og høyt blodtrykk er han ikke det. Mora deres var desperat og fikk seg ikke noe, så hun kjøpte seg unger i stedet. Det kunne hun jo greit latt være. Og de får derfor døra kontant i trynet.

Anonymkode: b0153...382

Nettopp! Altså er det å være donor det å være med på å skape barn som nektes kontakt med faren sin. Det var jo snilt av han. Ut over å ha bidratt genetisk så har han ikke vært til stede for barna han har vært med på å skape, nei. 

Anonymkode: 163ce...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Altså er det å være donor det å være med på å skape barn som nektes kontakt med faren sin. Det var jo snilt av han. Ut over å ha bidratt genetisk så har han ikke vært til stede for barna han har vært med på å skape, nei. 

Anonymkode: 163ce...7ce

Men det er mors ansvar å skaffe en fungerende far. Hvordan kan du harpe på at dette har noe med donor å gjøre? Da hadde han ikke vært donor, da hadde de hatt seg og laget familie.

Anonymkode: b0153...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er mors ansvar å skaffe en fungerende far. Hvordan kan du harpe på at dette har noe med donor å gjøre? Da hadde han ikke vært donor, da hadde de hatt seg og laget familie.

Anonymkode: b0153...382

Spørsmålet i HI er altså, "hvis din mann vad sæddonor". Derfor "harper" jeg på at dette har noe med donor å gjøre. Hvis min mann hadde vært donor så ville han ha hatt en ganske forkastelig holdning til barna sine, ville jeg ment.

Det er begges ansvar å være fungerende foreldre.

Anonymkode: 163ce...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet i HI er altså, "hvis din mann vad sæddonor". Derfor "harper" jeg på at dette har noe med donor å gjøre. Hvis min mann hadde vært donor så ville han ha hatt en ganske forkastelig holdning til barna sine, ville jeg ment.

Det er begges ansvar å være fungerende foreldre.

Anonymkode: 163ce...7ce

Du har jo ikke skjønt et kvekk. Man blir ikke far og får ikke barn av å donere. Det som om du skulle stå ansvarlig for ei nyre du donerte eller ditt avklipte hår som ble noens parykk.

Anonymkode: b0153...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo ikke skjønt et kvekk. Man blir ikke far og får ikke barn av å donere. Det som om du skulle stå ansvarlig for ei nyre du donerte eller ditt avklipte hår som ble noens parykk.

Anonymkode: b0153...382

Nei men da kan kvinner også bli "far". Da trenger vi ikke uttrykk som "medmor", for da blir den andre kvinnen en far hun også.

At jeg ikke går med på dine premisser betyr ikke at jeg ikke skjønt noe. Det betyr bare at dine premisser ikke er særlig overbevisende. Når du legger til personangrep så er du i hvert fall ikke overbevisende.

Kan en kvinne være en "far"?

Anonymkode: 163ce...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei men da kan kvinner også bli "far". Da trenger vi ikke uttrykk som "medmor", for da blir den andre kvinnen en far hun også.

At jeg ikke går med på dine premisser betyr ikke at jeg ikke skjønt noe. Det betyr bare at dine premisser ikke er særlig overbevisende. Når du legger til personangrep så er du i hvert fall ikke overbevisende.

Kan en kvinne være en "far"?

Anonymkode: 163ce...7ce

Hvordan i alle dager kan en kvinne - pupper, mens, livmor - bli en far - penis, baller, adamseple? 

Anonymkode: b0153...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan i alle dager kan en kvinne - pupper, mens, livmor - bli en far - penis, baller, adamseple? 

Anonymkode: b0153...382

Det lurer jeg også på. Hvis en kvinne ikke kan være en far, hvorfor kan hun da ikke det? Er det fordi en far er noen som bidrar med noe mer enn omsorg? Hva kan det være som bare en mann kan bidra med som en kvinne ikke kan bidra med? Hva kan det være? 🤔

Anonymkode: 163ce...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det lurer jeg også på. Hvis en kvinne ikke kan være en far, hvorfor kan hun da ikke det? Er det fordi en far er noen som bidrar med noe mer enn omsorg? Hva kan det være som bare en mann kan bidra med som en kvinne ikke kan bidra med? Hva kan det være? 🤔

Anonymkode: 163ce...7ce

Å være mann. Mann er ikke kvinne.

Anonymkode: b0153...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å være mann. Mann er ikke kvinne.

Anonymkode: b0153...382

Jeg vet. Vi har allerede slått fast at bare menn kan være fedre. Det vi prøver å finne ut av nå er hvorfor bare menn kan være fedre. Det er jo fordi menn bidrar med noe som kvinner ikke kan bidra med. Hva kan det være? Hva er det menn bidrar med som gjør at de blir fedre? Hva er det for noe? Hva heter det? 🤔

Anonymkode: 163ce...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet. Vi har allerede slått fast at bare menn kan være fedre. Det vi prøver å finne ut av nå er hvorfor bare menn kan være fedre. Det er jo fordi menn bidrar med noe som kvinner ikke kan bidra med. Hva kan det være? Hva er det menn bidrar med som gjør at de blir fedre? Hva er det for noe? Hva heter det? 🤔

Anonymkode: 163ce...7ce

Jeg gir deg opp. Du er kjedelig. Dette handler om språk og språk er kjønnet veldig greit. Du, derimot, er bare usexy.

Anonymkode: b0153...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo ikke skjønt et kvekk. Man blir ikke far og får ikke barn av å donere. Det som om du skulle stå ansvarlig for ei nyre du donerte eller ditt avklipte hår som ble noens parykk.

Anonymkode: b0153...382

Du kan ikke sammenligne å donere hår og en nyre med å donere celler som skaper et nytt, levende individ som du er 50% av opphavet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, KatrinesMammaBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne å donere hår og en nyre med å donere celler som skaper et nytt, levende individ som du er 50% av opphavet til.

Jo. Det er begge deler handlinger der alt av ansvar og alt av relasjon opphører ved overføring. Det er ingen sosial interesse og ingen økonomisk interesse og ingen bånd der etter sæd evt nyre evt hår er deponert hos noen  som kan bruke dem til å avhjelpe mangler og feil hos noen andre.

Anonymkode: b0153...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2020 den 12.51, Anonym bruker skrev:

Jo. Det er begge deler handlinger der alt av ansvar og alt av relasjon opphører ved overføring. Det er ingen sosial interesse og ingen økonomisk interesse og ingen bånd der etter sæd evt nyre evt hår er deponert hos noen  som kan bruke dem til å avhjelpe mangler og feil hos noen andre.

Anonymkode: b0153...382

Det kan godt hende at det båndet opphører for enkelte. Men det er jo sjukt i seg sjøl at noen anser sine egne potensielle barn, som de i tillegg donerer bort, som noe som ikke angår dem. 

Anonymkode: 6978f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke innledet et forhold til en mann som har vært donor. Vi er så grunnleggende forskjellige da, at det ville ikke fungert.

Anonymkode: 25950...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2020 den 12.51, Anonym bruker skrev:

Jo. Det er begge deler handlinger der alt av ansvar og alt av relasjon opphører ved overføring. Det er ingen sosial interesse og ingen økonomisk interesse og ingen bånd der etter sæd evt nyre evt hår er deponert hos noen  som kan bruke dem til å avhjelpe mangler og feil hos noen andre.

Anonymkode: b0153...382

Hvorfor tror du det blir så intenst viktig for mange adoptivbarn å finne sitt biologiske opphav?

Anonymkode: b3a11...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2020 den 13.59, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke innledet et forhold til en mann som har vært donor. Vi er så grunnleggende forskjellige da, at det ville ikke fungert.

Anonymkode: 25950...b70

Enig.

Anonymkode: 6978f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2020 den 10.41, Anonym bruker skrev:

Jeg vet. Vi har allerede slått fast at bare menn kan være fedre. Det vi prøver å finne ut av nå er hvorfor bare menn kan være fedre. Det er jo fordi menn bidrar med noe som kvinner ikke kan bidra med. Hva kan det være? Hva er det menn bidrar med som gjør at de blir fedre? Hva er det for noe? Hva heter det? 🤔

Anonymkode: 163ce...7ce

Testosteron, sannsynligvis. 
Får du et kick av å flisespikke.

Anonymkode: 8747b...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2020 den 14.05, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du det blir så intenst viktig for mange adoptivbarn å finne sitt biologiske opphav?

Anonymkode: b3a11...64c

Fordi de ble gitt vekk ETTER at de ble født. Det var dermed et bevisst valg å IKKE få dem. Men donorbarn har det motsatt: det var et bevisst valg AT man får dem.

Anonymkode: 8747b...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2020 den 8.59, Anonym bruker skrev:

Men det er mors ansvar å skaffe en fungerende far. Hvordan kan du harpe på at dette har noe med donor å gjøre? Da hadde han ikke vært donor, da hadde de hatt seg og laget familie.

Anonymkode: b0153...382

Tenker du at en mor har ansvar hvis den hun velger som far til barnet plutselig viser seg å være en dust?

Anonymkode: 6978f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2020 den 11.55, KatrinesMammaBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne å donere hår og en nyre med å donere celler som skaper et nytt, levende individ som du er 50% av opphavet til.

Å donere en nyre gir 100% av individet. For uten den nyra ville personen dø.

Anonymkode: 8747b...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...