Gå til innhold

Hvis DIN mann var sæddonor.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Begynte å tenke på dette. Altså, det er mange menn som donerer til sædbanker, men hva med dem de gifter seg med og eventuelt får barn med disse mennene i ettertid? Jeg hadde ikke likt det. Hva tenker dere?

Anonymkode: 6978f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde han gått inn for at barn skulle bli født uten å noensinne få muligheten til å vokse opp med sine fedre, med sin familie.

Anonymkode: 163ce...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, det hadde ikke jeg klart å leve med. Men det er jo litt seint nå da. I tillegg ville han ha holdt dette fra meg, vært noe han ikke hadde fortalt meg. Det ville også føltes veldig skuffende.

Anonymkode: 163ce...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri blitt sammen med en som var sæddonor, beklager, men det hadde jeg ikke takla»Petter, du har 10 søsken en plass i verden»....😬

Anonymkode: 62ac6...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse donorene er jo fantastiske mennesker, for all del, men hadde heller ikke likt at min mann hadde barn med 10+ andre kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vore heilt uproblematisk. Om det mot formodning kom 18-åringar på døra ville eg ønska å bli kjent med dei og at dei vart kjent med ungane. Eg hadde ønska kontakt, men dei hadde ikkje blitt ein del av den nære familien. Dei har sin eigen familie.

Anonymkode: dab5e...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært helt ok. Hadde respektert han enda mer fordi han ønsket å hjelpe barnløse. Å være sæddonor , som det man er på en fertilitetsklinikk , er jo en ryddig affære. For meg , er det mye mer betenkelig, om han fortalte at han hadde hatt samleie med et hundretalls damer oppigjennom årene. Men var det før min tid,  var vel det og ok.  Om en mann har barn fra tidligere forhold, får en jo vurdere om en orker alt som følger med å være steforeldre, samt hans evner som far. Men sæddonor, null problem .

Anonymkode: 7d708...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eg hadde ønska kontakt, men dei hadde ikkje blitt ein del av den nære familien. Dei har sin eigen familie.

Anonymkode: dab5e...f48

Det hadde vel ikke vært opp til deg å bestemme? Du har jo ikke noe med disse barna å gjøre, det er jo ikke du som er biologisk forelder.

Noen damer ass...

Anonymkode: b3a11...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde vore heilt uproblematisk. Om det mot formodning kom 18-åringar på døra ville eg ønska å bli kjent med dei og at dei vart kjent med ungane. Eg hadde ønska kontakt, men dei hadde ikkje blitt ein del av den nære familien. Dei har sin eigen familie.

Anonymkode: dab5e...f48

Enig i denne.

Anonymkode: 08eed...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde vel ikke vært opp til deg å bestemme? Du har jo ikke noe med disse barna å gjøre, det er jo ikke du som er biologisk forelder.

Noen damer ass...

Anonymkode: b3a11...64c

Jo, det er opp til meg å bestemme kva eg ønskar. Korleis det blir i praksis er derimot ikkje opp til meg.

Det er donorbarnet som først og fremst bestemmer det. Donoren ville nok også hatt ei meining, men donorbarnet ville vore over 18, så noko vetorett hadde han ikkje hatt om donorbarnet ønska kontakt. Det er hans gener, men biologisk sett halvsøsken til barna. Han kan ikkje aleine bestemme at barna våre ikkje skal få bli kjent med donorbarnet. 

Anonymkode: dab5e...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, det er opp til meg å bestemme kva eg ønskar. Korleis det blir i praksis er derimot ikkje opp til meg.

Det er donorbarnet som først og fremst bestemmer det. Donoren ville nok også hatt ei meining, men donorbarnet ville vore over 18, så noko vetorett hadde han ikkje hatt om donorbarnet ønska kontakt. Det er hans gener, men biologisk sett halvsøsken til barna. Han kan ikkje aleine bestemme at barna våre ikkje skal få bli kjent med donorbarnet. 

Anonymkode: dab5e...f48

Men det var ikke det du skrev. Du skrev: Eg hadde ønska kontakt, men dei hadde ikkje blitt ein del av den nære familien..

Så hvis både ungdommen og biologisk far ønsket at ungdommen skulle bli «del av den nære familien», så føler du at du er i en posisjon det du kan nekte dette?

Anonymkode: b3a11...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det var ikke det du skrev. Du skrev: Eg hadde ønska kontakt, men dei hadde ikkje blitt ein del av den nære familien..

Så hvis både ungdommen og biologisk far ønsket at ungdommen skulle bli «del av den nære familien», så føler du at du er i en posisjon det du kan nekte dette?

Anonymkode: b3a11...64c

Kan sjølvsagt ikkje nekte mann og barn å ansjå donorbarnet som nær familie, og det har eg heller aldri påstått. Svarar utelukkande på korleis eg ville ansett et donorbarn.

Anonymkode: dab5e...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan sjølvsagt ikkje nekte mann og barn å ansjå donorbarnet som nær familie, og det har eg heller aldri påstått. Svarar utelukkande på korleis eg ville ansett et donorbarn.

Anonymkode: dab5e...f48

Ok, bra. For det er jo ikke du som er viktig i den relasjonen, du er jo ikke i biologisk slekt med barnet. Om mann og andre barn vil ha nær kontakt så er ikke det noe utenforstående skal blande seg oppi.

Anonymkode: b3a11...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gøy å lese så mange forskjellige svar! 🙂 For meg så er også tanken på å ikke vite hvor mange barn min kjæreste har andre steder veldig vanskelig. Det kan være 5, 20 eller 100. Jeg synes det er ganske skremmende. 100 attenåringer på døra. 

Anonymkode: 6978f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gøy å lese så mange forskjellige svar! 🙂 For meg så er også tanken på å ikke vite hvor mange barn min kjæreste har andre steder veldig vanskelig. Det kan være 5, 20 eller 100. Jeg synes det er ganske skremmende. 100 attenåringer på døra. 

Anonymkode: 6978f...15e

I Norge er vel 6 barn det maksimale pr donor. Skal godt gjerast at alle 6 oppsøker sitt genetiske opphav.

Anonymkode: dab5e...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I Norge er vel 6 barn det maksimale pr donor. Skal godt gjerast at alle 6 oppsøker sitt genetiske opphav.

Anonymkode: dab5e...f48

Sant, det stemmer kanskje 🙂Tenkte på ei venninne av meg som har barn med en donor i Danmark, der er det jo ingen grenser for hvor mange barn en donor kan få, så der kan den som gifter seg med han fort få en overraskelse, hvis ikke han sier det flere år før, da. Bra at folk donerer, men du dæven for noen kinkige situasjoner som kan oppstå. 

Anonymkode: 6978f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde aldri blitt sammen med en som var sæddonor, beklager, men det hadde jeg ikke takla»Petter, du har 10 søsken en plass i verden»....😬

Anonymkode: 62ac6...b5f

10? Eller hundrevis? 

Anonymkode: bb69c...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rLJle8/thomas-kan-bli-far-til-100-barn

Til dere med VG+

Dette er jo det som fikk meg til å tenke. Hvis donorer kan bli far til over hundre donorbarn, så lurer jeg på om ikke alle donorer egentlig bør gå til innkjøp av flere ringeklokker, en ekstra innkjørsler eventuelt. For hundre attenåringer er mye. Det er 1/3 av min gamle ungdomsskole. 

Anonymkode: 6978f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rLJle8/thomas-kan-bli-far-til-100-barn

Til dere med VG+

Dette er jo det som fikk meg til å tenke. Hvis donorer kan bli far til over hundre donorbarn, så lurer jeg på om ikke alle donorer egentlig bør gå til innkjøp av flere ringeklokker, en ekstra innkjørsler eventuelt. For hundre attenåringer er mye. Det er 1/3 av min gamle ungdomsskole. 

Anonymkode: 6978f...15e

Ja for det er et utbredt problem at alle kommer samme dag 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt todelt her

På den ene siden hadde jeg ikke likt om MIN mann hadde vært sæddonor og potensielt flere barn rundt omkring han ikke kjenner til som vil være halvsøsken til våre barn.
På den andre siden er jeg for at kvinner som er lesbiske, enslige, sammen med menn som ikke kan få barn og så videre skal kunne få barn ved hjelp av donor.

Hadde nok bitt det i meg og ikke sagt noe på det, er likevel ikke min sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke sikkert at samtlige donorbarn har noe ønske om å treffe sin donorfar. De fleste av dem har dessuten sansynligvis foreldre de er glad i. Voksne er de og, så om det skulle dukke opp noen, kan det neppe bli så stort arbeid med dem.  Hvis man vet mannen er/ har vært sæddonor, er jo det en ærlig sak. Mye vanskeligere med ukjente barn som plutselig dukker opp, og er et resultat av fester med for mye alkohol osv osv.

Anonymkode: 7d708...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Ja for det er et utbredt problem at alle kommer samme dag 🙄

Det var en metafor.....

Anonymkode: 6978f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...