Gå til innhold

Hvis DIN mann var sæddonor.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er tanken på å ikke ha peiling på hvor mange barn han har og hvor i verden de bor  som er verst i mine øyne. Så ja. Er enig. For uansett hvordan man vrir og vender på det, så er barna som blir til ved sæddonasjon donorens barn. Han er pappa. Sånn vil det alltid være. Hadde ikke orket å forholde meg til at det plutselig kom en million ukjente barn fra alle mulige steder i verden på dørstokken om 18 år. Dette er et valg jeg hadde tatt FØR jeg ble sammen med han. Hadde trekt meg unna hvis jeg visste det. Det er ikke min sak, det er riktig. Men det er min sak om jeg orker å være en del av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, KatrinesMammaBruker skrev:

Er tanken på å ikke ha peiling på hvor mange barn han har og hvor i verden de bor  som er verst i mine øyne. Så ja. Er enig. For uansett hvordan man vrir og vender på det, så er barna som blir til ved sæddonasjon donorens barn. Han er pappa. Sånn vil det alltid være. Hadde ikke orket å forholde meg til at det plutselig kom en million ukjente barn fra alle mulige steder i verden på dørstokken om 18 år. Dette er et valg jeg hadde tatt FØR jeg ble sammen med han. Hadde trekt meg unna hvis jeg visste det. Det er ikke min sak, det er riktig. Men det er min sak om jeg orker å være en del av det.

Men tror du at han hadde fortalt tidlig i forholdet at han var sæddonor? Og hadde du avbrutt en forlovelse pga det?

Anonymkode: 08eed...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre tror jeg at jeg ville slitt med dette, og kanskje også droppet en mann pga. det.

Jeg har akkurat møtt en mann. Jeg er rimelig sikker på at han ikke er sæddonor, da han har tatt en del veldig bevisste valg for å følge opp egne barn tett, veldig bevisst sitt ansvar som far. Men man vet jo aldri, han kan jo ha gjort det før han selv fikk barn. Om jeg tenker på det nå så kjenner jeg at det ikke ville gjort noen endring. Det ville egentlig bare bekreftet det jeg vet om han, at han er en mann med stor omsorg for andres ve og vel. Så om han hadde vært sæddonor så ville det vært et veldig bevisst valg fra hans side. Større gave enn å gi andre barn er vel nesten ikke mulig å gi. Og om det skulle dukke opp et eller flere voksne barn etterhvert som ønsket kontakt, da ville jeg ønsket dem velkommen.

Jeg ville nesten synes det var verre å ikke ha kontakt, lure på hvem disse barna var, hvordan de hadde det i livet.

Nå er det ikke ukjent at barn kan ha andre fedre enn de tror, men jeg tenker også litt på hvordan man på sikt skal sikre at halvsøsken ikke blir par og får barn med hverandre? Man risikerer jo at to som ikke vet de er søsken kan møtes og falle for hverandre. Jeg tror på sikt det vil komme krav om å teste slikt. Men det er jo en helt annen problemstilling.

Det er så mange ulike mosaikkfamilier i dag, at barn etter sæddonasjon egentlig ikke er så spesielt. Om det vil fungere eller ikke kommer helt an på holdningen man har til det.

 

Anonymkode: 898da...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eksmann var det før vi møttes, og jeg synes det er helt pyto. Jeg visste det godt før vi ble sammen, men den gangen betydde det ikke annet for meg enn et kjærkomment bevis på at han hadde god sædkvalitet. Etter at mine egne barn kom til verden, tenker jeg annerledes. 

Jeg hater å tenke på at mine unger kan ha utallige halvsøsken rundt omkring i landet. Vi bor attpåtil i Danmark, så gudene vet hvor mange. Men det er fint lite jeg kan gjøre med det. Vi er ikke gift lenger, så eventuelle donorbarn som skulle dukke opp har heldigvis ingenting med meg å gjøre. Sliter mer med tanken på at en av jentene en dag kommer hjem med en som likner på faren - et ikke usedvanlig scenario, ettersom jenter visstnok ofte blir tiltrukket av menn som minner om faren deres. 

Han donerte ikke av altruistiske grunner heller, utelukkende for pengenes skyld. Ikke at det gjør noen forskjell nå. 

Anonymkode: 5a4f1...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men tror du at han hadde fortalt tidlig i forholdet at han var sæddonor? Og hadde du avbrutt en forlovelse pga det?

Anonymkode: 08eed...880

Tenker at dette er en elementær ting å fortelle når forholdet blir seriøst, hadde klikka hvis jeg var forlovet og han LENGE ETTERPÅ sa at han har vært sæddonor. Forventer jo at sånne ting kommer på bordet før en eventuell forlovelse. Men her er det kanskje bare jeg som er sær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Min eksmann var det før vi møttes, og jeg synes det er helt pyto. Jeg visste det godt før vi ble sammen, men den gangen betydde det ikke annet for meg enn et kjærkomment bevis på at han hadde god sædkvalitet. Etter at mine egne barn kom til verden, tenker jeg annerledes. 

Jeg hater å tenke på at mine unger kan ha utallige halvsøsken rundt omkring i landet. Vi bor attpåtil i Danmark, så gudene vet hvor mange. Men det er fint lite jeg kan gjøre med det. Vi er ikke gift lenger, så eventuelle donorbarn som skulle dukke opp har heldigvis ingenting med meg å gjøre. Sliter mer med tanken på at en av jentene en dag kommer hjem med en som likner på faren - et ikke usedvanlig scenario, ettersom jenter visstnok ofte blir tiltrukket av menn som minner om faren deres. 

Han donerte ikke av altruistiske grunner heller, utelukkende for pengenes skyld. Ikke at det gjør noen forskjell nå. 

Anonymkode: 5a4f1...147

*pyton

Anonymkode: 5a4f1...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, bra. For det er jo ikke du som er viktig i den relasjonen, du er jo ikke i biologisk slekt med barnet. Om mann og andre barn vil ha nær kontakt så er ikke det noe utenforstående skal blande seg oppi.

Anonymkode: b3a11...64c

Hun er jo ikke «utenforstående» når hun lever sammen med mannen, og har barn med ham. Jeg hadde ikke hatt problemer med at mannen var donor, men vi hadde jo snakket om muligheten for 18-åringer på døren FØR det ble en eventuell realitet. 

Anonymkode: 86b95...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, KatrinesMammaBruker skrev:

Tenker at dette er en elementær ting å fortelle når forholdet blir seriøst, hadde klikka hvis jeg var forlovet og han LENGE ETTERPÅ sa at han har vært sæddonor. Forventer jo at sånne ting kommer på bordet før en eventuell forlovelse. Men her er det kanskje bare jeg som er sær. 

Jeg tenker ikke det. Om jeg hadde donert egg hadde det vært en privatsak og ikke noe en fremtidig partner har noe med. Jeg ville heller ikke tatt det opp.

Anonymkode: 08eed...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker ikke det. Om jeg hadde donert egg hadde det vært en privatsak og ikke noe en fremtidig partner har noe med. Jeg ville heller ikke tatt det opp.

Anonymkode: 08eed...880

Så du hadde ventet til barna var atten, og de kom på døra før din mann fikk vite noe? Spør ut av nysgjerrighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det var litt rart og sikkert også vanskelig. At barna mine hadde søsken vi ikke visste hvem/hvor var.

Forøvrig er jeg ikke for sæddonasjon til enslige.

Anonymkode: 530ab...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville synes det var litt rart og sikkert også vanskelig. At barna mine hadde søsken vi ikke visste hvem/hvor var.

Forøvrig er jeg ikke for sæddonasjon til enslige.

Anonymkode: 530ab...49e

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 6978f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville synes det var litt rart og sikkert også vanskelig. At barna mine hadde søsken vi ikke visste hvem/hvor var.

Forøvrig er jeg ikke for sæddonasjon til enslige.

Anonymkode: 530ab...49e

Godt du fikk sagt det da, selv om det er fullstendig urelevant for hi sitt spørsmål 🙄

Anonymkode: 7425b...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KatrinesMammaBruker skrev:

Så du hadde ventet til barna var atten, og de kom på døra før din mann fikk vite noe? Spør ut av nysgjerrighet. 

Ja, om det kom noen på døra hadde jeg tatt det da. Det ville vært biologisk mitt, men hadde ikke ansett det som mitt/mine barn. De skulle fått vite hvem jeg var, men jeg hadde ikke hatt dem som en del av familien min. De har egen familie.

Anonymkode: 08eed...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville overhodet ikke hatt noe problem med det. Han har jo hjulpet barnløse og det er i mine øyne veldig generøst. En donor har ikke barn MED disse, han har ingen ansvar og det finnes mikroskopiske sjanser for at et barn laget av donor "kommer på døra". Er ikke de fleste anonyme givere tro? 

Snu på flisa folkens. Tenker dere ville benyttet dere av donor selv jeg dersom mannen deres hadde vært ufruktbar 😛

Anonymkode: d8d52...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville overhodet ikke hatt noe problem med det. Han har jo hjulpet barnløse og det er i mine øyne veldig generøst. En donor har ikke barn MED disse, han har ingen ansvar og det finnes mikroskopiske sjanser for at et barn laget av donor "kommer på døra". Er ikke de fleste anonyme givere tro? 

Snu på flisa folkens. Tenker dere ville benyttet dere av donor selv jeg dersom mannen deres hadde vært ufruktbar 😛

Anonymkode: d8d52...f4d

Det er sant, men la oss si at man får 100 donorbarn. Sjansen er stor for at i alle fall halvparten kommer på døra, jeg hadde ønsket å se dette mennesket i alle fall. Hvis min pappa var en donor. Og gjetter dette er tilfellet for utrolig mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KatrinesMammaBruker skrev:

Det er sant, men la oss si at man får 100 donorbarn. Sjansen er stor for at i alle fall halvparten kommer på døra, jeg hadde ønsket å se dette mennesket i alle fall. Hvis min pappa var en donor. Og gjetter dette er tilfellet for utrolig mange. 

Jeg tror ikke sjansen for det er så stor som du mener. Husk at mange av disse barna ikke vet noe som helst. Og helt ærlig, hadde jeg fått vite jeg hadde blitt til av donor hadde jeg ikke kommet til å oppsøke vedkommende.

 

Er ikke donorene anonyme da? Må være noe nytt dette at de ikke er anonyme? 

Anonymkode: d8d52...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke sjansen for det er så stor som du mener. Husk at mange av disse barna ikke vet noe som helst. Og helt ærlig, hadde jeg fått vite jeg hadde blitt til av donor hadde jeg ikke kommet til å oppsøke vedkommende.

 

Er ikke donorene anonyme da? Må være noe nytt dette at de ikke er anonyme? 

Anonymkode: d8d52...f4d

Det er ikke lov med anonyme donorer lenger, dette ble en regel i 2005. Jeg tenker vel det kommer an på personen, om man ønsker kontakt med donor eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde donert egg, eller var mann og donerte sæd, ville jeg slett ikke fortalt det til en fremtidig partner. Det har ikke noe med dem å gjøre. Og jeg ville - og det vil også de av mine mannlige venner som HAR donert, både her og utenlands - blankt avvist ethvert donorbarn som dukket opp på døra. De har ingen ting med oss å gjøre, de får klare seg med den familien de har.

Anonymkode: b0153...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barna som voksne, skal treffe hverandre og innlede et forhold uten å vite at de er søsken , tenker jeg er nokså hypotetisk. Man er ikke donorfar til så mange barn, og fertilitetsklinikkene betjener store distrikt og ofte mange land. Dessuten, skal man vite at man ikke dumper borti tjukke slekta, må man nesten DNA-testes. For noen år siden, så jeg et tv-program  (dansk program), om akkurat dette med donorbarn og fare for at to søsken blir et par senere uten å vite det. Der ble det sagt at forskning hadde vist at  ganske mange % av alle mennesker,(husker ikke tallet),  ikke hadde den faren de trodde. Bedre med sæddonasjon via fertilitetsklinikk, enn at postmannen har vært innom annethvert hus i samme by liksom.

Anonymkode: 7d708...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der ble det sagt at forskning hadde vist at  ganske mange % av alle mennesker,(husker ikke tallet),  ikke hadde den faren de trodde. Bedre med sæddonasjon via fertilitetsklinikk, enn at postmannen har vært innom annethvert hus i samme by liksom.

Anonymkode: 7d708...551

Et kjapt søk på google ga meg denne:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7091717/Genetic-tests-revealing-one-10-people-UK-dont-father-think-do.html

 

Anonymkode: 163ce...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg hadde donert egg, eller var mann og donerte sæd, ville jeg slett ikke fortalt det til en fremtidig partner. Det har ikke noe med dem å gjøre. Og jeg ville - og det vil også de av mine mannlige venner som HAR donert, både her og utenlands - blankt avvist ethvert donorbarn som dukket opp på døra. De har ingen ting med oss å gjøre, de får klare seg med den familien de har.

Anonymkode: b0153...382

Den som har sprutet i en kopp er jo familien som det barnet har. At staten går inn og hindrer barnet fra å ha kontakt med sin far før barnet fyller 18 år gjør jo ikke mannen som sprutet i en kopp til mindre far for det.

Anonymkode: 163ce...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den som har sprutet i en kopp er jo familien som det barnet har. At staten går inn og hindrer barnet fra å ha kontakt med sin far før barnet fyller 18 år gjør jo ikke mannen som sprutet i en kopp til mindre far for det.

Anonymkode: 163ce...7ce

En far har ikke noe med den koppen å gjøre.

Anonymkode: b0153...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En far har ikke noe med den koppen å gjøre.

Anonymkode: b0153...382

Så barnets far er ikke mannen som leverte den koppen? Hvem er det, da? Hvis det ikke er han?

Anonymkode: 6978f...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så barnets far er ikke mannen som leverte den koppen? Hvem er det, da? Hvis det ikke er han?

Anonymkode: 6978f...15e

Han er en donor og biologi skaper ikke mye til far, det er det oppvekst og omsorg og juss som gjør.

Anonymkode: b0153...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er jo ikke «utenforstående» når hun lever sammen med mannen, og har barn med ham. Jeg hadde ikke hatt problemer med at mannen var donor, men vi hadde jo snakket om muligheten for 18-åringer på døren FØR det ble en eventuell realitet. 

Anonymkode: 86b95...b04

Hun er utenforstående nok til ikke å kunne bestemme hvorvidt far og barn skal ha kontakt eller ikke, og eventuelt hvor tett denne eventuelle kontakten skal være. Det er selvsagt en sak mellom de to det gjelder.

Anonymkode: b3a11...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...