Gå til innhold

Betale for poser🛍


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De fleste poser er av plast og plast forurenser. Derfor mener jeg at det er rett og rimelig å ta en enda høyere pris for poser slik at folk kanskje slutter å bruke plastposer. Vi betaler ikke for reklame, vi betaler for forurensningen vi bidrar til. Tror ikke mange tenker at de må ut og shoppe klær fordi de ser en pose fra H&M

Anonymkode: 21f84...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plast som gjenbrukes som f.eks. søppelpose er det som belaster miljøet minst. Ennå bedre er regnestykket hvis man bruker posen mer enn en gang. Plast er kun et dårlig alternativ hvis det havner i naturen. 

Gjenbruksnett, bomull er verstingen, polyester litt bedre, lønner seg først miljømessig etter ca 40-50 år med hyppig bruk. Jeg bruker ikke mine nett så lenge før de er utslitt, derfor er det størst miljøgevinst ved at jeg bruker plastposer fra butikker, som jeg deretter gjenbruker som søppelpose. 
 

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE51001118

Anonymkode: 12f9c...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Plast som gjenbrukes som f.eks. søppelpose er det som belaster miljøet minst. Ennå bedre er regnestykket hvis man bruker posen mer enn en gang. Plast er kun et dårlig alternativ hvis det havner i naturen. 

Gjenbruksnett, bomull er verstingen, polyester litt bedre, lønner seg først miljømessig etter ca 40-50 år med hyppig bruk. Jeg bruker ikke mine nett så lenge før de er utslitt, derfor er det størst miljøgevinst ved at jeg bruker plastposer fra butikker, som jeg deretter gjenbruker som søppelpose. 
 

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE51001118

Anonymkode: 12f9c...2e4

Og folk her skriver at de ikke gjenbruket posene fra klesbutikk til søppelposer. Alternativet må ikke være gjenbruksnett heller. Nille feks bruker papirposer. De kan resirkuleres

Anonymkode: 21f84...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og folk her skriver at de ikke gjenbruket posene fra klesbutikk til søppelposer. Alternativet må ikke være gjenbruksnett heller. Nille feks bruker papirposer. De kan resirkuleres

Anonymkode: 21f84...23f

Det enkøeste er å putte småting i lommene og litt større ting i sekken, og ikke minst droppe innkjøp som ikke er nødvendige. Da slipper du poseproblemet på kjøpet.

Anonymkode: 34807...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og folk her skriver at de ikke gjenbruket posene fra klesbutikk til søppelposer. Alternativet må ikke være gjenbruksnett heller. Nille feks bruker papirposer. De kan resirkuleres

Anonymkode: 21f84...23f

Å produserer papirposer er en minst like stor belastning på miljøet, det lønner seg ikke i det hele tatt. 

Jeg har nett i polyester, og kjøper poser som jeg bruker til søppel. Det er det mest miljøvennlige alternativet har vi kommet frem til. 

Anonymkode: 2560a...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og folk her skriver at de ikke gjenbruket posene fra klesbutikk til søppelposer. Alternativet må ikke være gjenbruksnett heller. Nille feks bruker papirposer. De kan resirkuleres

Anonymkode: 21f84...23f

Her i Norge er ikke plastposer et problem, de resirkuleres i plastavfallet eller gjenbrukes til søppel. Veldig få plastposer havner i naturen her. 

Men papirposer forurenser når de lages, det er umulig å unngå. 

Mange tror papirposer er mer miljøvennlig og forlanger det, derfor lager butikkene det for å tilfredstille kunden. Men det er feil.... 

https://www.nrk.no/sorlandet/_-det-er-en-myte-at-papirposene-er-bedre-enn-plast-1.14021083

Anonymkode: 2560a...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er et frekt? Selv om vannet i seg selv ikke kostr mye, har spisedtedet utgifter til servering og glass.

Anonymkode: 34807...f37

Man kan ikke nekte kundene vann til maten. Skal de ta ekstra for å sette saltbøsse på bordet også? Eller for servietter? Noen ting hører faktisk med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her i Norge er ikke plastposer et problem, de resirkuleres i plastavfallet eller gjenbrukes til søppel. Veldig få plastposer havner i naturen her. 

Men papirposer forurenser når de lages, det er umulig å unngå. 

Mange tror papirposer er mer miljøvennlig og forlanger det, derfor lager butikkene det for å tilfredstille kunden. Men det er feil.... 

https://www.nrk.no/sorlandet/_-det-er-en-myte-at-papirposene-er-bedre-enn-plast-1.14021083

Anonymkode: 2560a...8ef

Plastposer forurenser også i selve produksjonen... oljeutvinning er ikke uten miljøkostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...