Gå til innhold

Betale for poser🛍


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke en selvfølge at du trenger poser. I dagens miljøbevisste verden har mange med egne poser. Så kan like godt være at ber ikke du om det, så trenger du det ikke. 

Anonymkode: 68c7e...968

Nei, det er det ikke, men det er en del av servicen å spørre kunden. Som regel husker jo en av oss på det, enten den ansatte eller jeg, men noen ganger er det ingen som nevner det og da må jeg jo fortsatt ha en pose til varene. Jeg kunne godt betalt for den etterpå, men det har jeg faktisk aldri blitt spurt om.

Anonymkode: 9a00d...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler med glede for poser som er brukendes, men det irriterer meg at stort sett alle butikker bortsett fra matbutikker har poser som er så ubrukelige at de knapt holder til å bære varene jeg har kjøpt hjem. De farger av (feks posene fra apotekene, Norli og Ark), de såkalte forsterkningene på håndtakene løsner etter ti minutter og håndtakene revner om du har kjøpt mer enn en bok, og de er i tillegg formet på en sånn måte at de er ubrukelige til søppelposer også, fordi de knapt kan knytes sammen på skikkelig vis. Også flere matbutikker har dårlige poser, som feks Meny og Mega. 
 

Hva er galt med å kjøpe inn ordentlige poser ala det de har på Rema og Jakobs??  

Anonymkode: 1ab81...670

Hva er forskjell på posene på Meny og på Rema? Har ikke merket at Meny sine er dårlige

Anonymkode: 2b1cc...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er forskjell på posene på Meny og på Rema? Har ikke merket at Meny sine er dårlige

Anonymkode: 2b1cc...4f8

Måten håndtakene er utformet på. Rema og Jakobs har poser med lange håndtak på sidene som egner seg utmerket til knytting. Meny og Mega har poser med hull midt på, som er vanskeligere å knytte med. Om du skjønner hva jeg mener. Det går an å knytte posene fra mega/ment også, men den typen Rema/Jakobs har er mye bedre egnet til det og man får fylt deres poser mer uten at det blir styrete å knytte dem. Fyller man posene mer, bruker man også i det lange løp færre poser til søppel, tenker jeg. 

Anonymkode: 1ab81...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Måten håndtakene er utformet på. Rema og Jakobs har poser med lange håndtak på sidene som egner seg utmerket til knytting. Meny og Mega har poser med hull midt på, som er vanskeligere å knytte med. Om du skjønner hva jeg mener. Det går an å knytte posene fra mega/ment også, men den typen Rema/Jakobs har er mye bedre egnet til det og man får fylt deres poser mer uten at det blir styrete å knytte dem. Fyller man posene mer, bruker man også i det lange løp færre poser til søppel, tenker jeg. 

Anonymkode: 1ab81...670

I så fall er posene til Coop obs den klare vinneren, selv om håndtakene ikke er av den mest praktiske sorten. Posene er svære og veldig solide. De er favoritten til restavfall her, fulgt av Coop Extra sine. Rema1000 sine er litt for små synes jeg. 

Anonymkode: 9a00d...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I så fall er posene til Coop obs den klare vinneren, selv om håndtakene ikke er av den mest praktiske sorten. Posene er svære og veldig solide. De er favoritten til restavfall her, fulgt av Coop Extra sine. Rema1000 sine er litt for små synes jeg. 

Anonymkode: 9a00d...0b4

Ja, hvis man ser på størrelsen er de nok det, men de er like knotete å knytte. 

Anonymkode: 1ab81...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til å ta betalt for posene i klesbutikker etc (og muligens i matbutikker også - i  alle fall at de sies) er jo for å reduserer posebruken og spare miljøet. Der stryker virkelig de fleste klesbutikker og andre "ikke-matvarebutikker" med glans.  De fancy posene av papir, gjerne glanset er mange ganger verre for miljøet enn plastposer. Faktisk er det grå papirposene også verre enn plastposer Uansett om posen brukes til gjenbruk eller ikke. Og i og med at bæreposer av plast i Norge blir gjenbrukt eller brukt til søppel og veldig få av dem handler i naturen, er plastposer noe av de mest miljøvennlige vi kan bruke. 

Her burde vi forbrukere stå opp og si nei takk til fancy poser og heller dra opp en plastpose fra Obs eller en plastpose fra en annen klesbutikk. 

Jeg har ingenting i mot å betale for poser, antageligvis burde vi betalt mer. Og jeg driter i om det er reklame eller ikke på dem. Men jeg vil ha poser som kan brukes igjen.  (Og ja - jeg bruker handlenett av forskjellige typer - men det hender at jeg glemmer å ta det med)  Gjennbruksnett er forresten nødvendigsvis ikke så miljøvennlige de heller, om man ikke bruker dem mange nok ganger. 

Anonymkode: 87ed8...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til å ta betalt for posene i klesbutikker etc (og muligens i matbutikker også - i  alle fall at de sies) er jo for å reduserer posebruken og spare miljøet. Der stryker virkelig de fleste klesbutikker og andre "ikke-matvarebutikker" med glans.  De fancy posene av papir, gjerne glanset er mange ganger verre for miljøet enn plastposer. Faktisk er det grå papirposene også verre enn plastposer Uansett om posen brukes til gjenbruk eller ikke. Og i og med at bæreposer av plast i Norge blir gjenbrukt eller brukt til søppel og veldig få av dem handler i naturen, er plastposer noe av de mest miljøvennlige vi kan bruke. 

Her burde vi forbrukere stå opp og si nei takk til fancy poser og heller dra opp en plastpose fra Obs eller en plastpose fra en annen klesbutikk. 

Jeg har ingenting i mot å betale for poser, antageligvis burde vi betalt mer. Og jeg driter i om det er reklame eller ikke på dem. Men jeg vil ha poser som kan brukes igjen.  (Og ja - jeg bruker handlenett av forskjellige typer - men det hender at jeg glemmer å ta det med)  Gjennbruksnett er forresten nødvendigsvis ikke så miljøvennlige de heller, om man ikke bruker dem mange nok ganger. 

Anonymkode: 87ed8...c77

Amen! 

Anonymkode: 1ab81...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt naturlig å betale for varer jeg trenger. Stort sett alle varer er på en eller annet merket slik at man ser opphavet. Jeg spretter ikke av merket på mine nye Nikesko. Har jeg like mye behov for dem, som en pose til å bære varene mine i :). Dessuten tror jeg ikke det er så mange folk med direkte reklamefunksjon for en skarve mat og klesbutikker heller. I noen tilfeller. Tvert i mot.

Endret av prekæs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man irriterer seg over å måtte betale for posene så tar man med seg handlenett.
Det meste av det man betaler for posene er et miljøgebyr som ble innført for en stund siden siden plastposer ikke er bra for miljøet. Er ikke bare butikkene som bestemmer hva posene skal koste

Anonymkode: 333a0...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superdolly skrev:

Hva var poenget med å dra fram akkurat Høyer? Jeg oppfattet deg som temmelig nedlatende når du dro fram en butikk jeg antar er veldig dyr, og jeg tolket det til at du skulle gjøre et poeng ut av forskjellen på oss som handler i kjedebutikker og dere som holder dere til de mer eksklusive stedene.

Haha det er det dummeste jeg har hørt, og kun uttrykk for din egen usikkerhet, ikke for min forfengelighet. Jeg kjøper også det meste i kjedebutikker. Høyer var et helt random eksempel, kunne like gjerne sagt days like this. Så langt har jeg kun sett at hm og en annen klesbutikk har tatt betalt for poser, dermed mener jeg det ikke er ubetenksomt dersom folk regner med poser er gratis. Det er det som er det vanligste.

Anonymkode: 514fc...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha det er det dummeste jeg har hørt, og kun uttrykk for din egen usikkerhet, ikke for min forfengelighet. Jeg kjøper også det meste i kjedebutikker. Høyer var et helt random eksempel, kunne like gjerne sagt days like this. Så langt har jeg kun sett at hm og en annen klesbutikk har tatt betalt for poser, dermed mener jeg det ikke er ubetenksomt dersom folk regner med poser er gratis. Det er det som er det vanligste.

Anonymkode: 514fc...87a

Ok, så nå er jeg dum og usikker? Du er både nedlatende og ufin, det skal du ha.

Jeg tolket innlegget ditt omtrent slik: Greit nok å dra opp egne bærenett og si fra hvis man trenger pose på Kiwi eller HM, men ville du virkelig gjort det på Høyer? 

Beklager hvis jeg misforstod, men det er noe med tonen du svarer meg i som gjør at jeg sliter med å ta tingene du skriver opp i beste mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i butikk og jeg kjenner at man nesten kvier seg for å ta betalt for posene.

Er flere som kommenterer om man virkelig må betale for «reklame», men vi, butikken selv bruker tusenvis i mnd.på å betale posene.Kundene tenker kanskje ikke over det?Gjør du?

Vi betaler eks.2 kr.posen, men tar bare 1kr til kundene,rent tap for oss.»Alle» tar vell betalt for posene nå?

Anonymkode: 3cf7c...0ca

Ja, mange tar 2 kr også. 
Selv har jeg egne poser i bilen som jeg bruker. Folk har et valg. Så du trenger ikke kvie deg for å ta penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror egentlig ikke vi snakker om matbutikker her altså. Det har ikke vært vanlig å betale for poser i klesbutikker før det siste året. På hm spør de nå «ønsker du å kjøpe en pose?». Hvis du handler en bukse på høyer, husker du altså da alltid å presisere at du trenger pose?

Anonymkode: 514fc...87a

På Cubus har de i flere år informert om at de tar betalt for posen. På polet også, og i flere parfymerier. Jeg har med handlevesker selv, også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i butikk og jeg kjenner at man nesten kvier seg for å ta betalt for posene.

Er flere som kommenterer om man virkelig må betale for «reklame», men vi, butikken selv bruker tusenvis i mnd.på å betale posene.Kundene tenker kanskje ikke over det?Gjør du?

Vi betaler eks.2 kr.posen, men tar bare 1kr til kundene,rent tap for oss.»Alle» tar vell betalt for posene nå?

Anonymkode: 3cf7c...0ca

Men hvis alle butikker kjøpte inn hvite poser uten reklame, ville det vært billigere i innkjøp og tapet ville absolutt blitt mindre. Og disse forferdelige papirposene med trykk, glitter og glanset overflate, er iallefall ikke noe mer naturvennlig enn plastpose (som som regel blir resirkulert eller brukes om att til søppel, panteflasker o.l. 

 

Anonymkode: d38f6...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problem å betale 2 kr for en plastpose, men skulle ønske at plastposer fra rema/meny/ osv osv  var helt hvite uten  noe form for reklame og fargestoff. 

men jeg reagerer kraftig på at du må herske 3 kr for et glass vann på kafe pga miljøavgift når du allerede har brukt 300 kr på andre varer.

Anonymkode: 84a7c...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ingen problem å betale 2 kr for en plastpose, men skulle ønske at plastposer fra rema/meny/ osv osv  var helt hvite uten  noe form for reklame og fargestoff. 

men jeg reagerer kraftig på at du må herske 3 kr for et glass vann på kafe pga miljøavgift når du allerede har brukt 300 kr på andre varer.

Anonymkode: 84a7c...90b

Ja, det er frekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis alle butikker kjøpte inn hvite poser uten reklame, ville det vært billigere i innkjøp og tapet ville absolutt blitt mindre. Og disse forferdelige papirposene med trykk, glitter og glanset overflate, er iallefall ikke noe mer naturvennlig enn plastpose (som som regel blir resirkulert eller brukes om att til søppel, panteflasker o.l. 

 

Anonymkode: d38f6...81f

Hvite poser er dyrere for vår butikk da kjedekontoret betaler deler av summen for poser med reklamer. Det er butikken selv som betaler for posene gjennom budsjettet vårt. Vi kan velge hvite eller poser med reklame. De hvite koster oss 3 kr stk, de med reklame koster oss 1,5.

Anonymkode: 96894...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at man betaler for poser er slik at folk bruker færre poser. En helt vanlig strategi rundtom i verden som blir mer og mer vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pobie skrev:

En av grunnene til at man betaler for poser er slik at folk bruker færre poser. En helt vanlig strategi rundtom i verden som blir mer og mer vanlig. 

Funker det faktisk? Mulig jeg har fått for god økonomi, men jeg merker jo ikke store forskjellen på om sluttsummen blir 1870 kr uten poser eller 1880 kr med poser. Jeg trenger jo posene åkke som, liksom. De blir brukt som avfallsposer hjemme etterpå.

Anonymkode: 9a00d...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis alle butikker kjøpte inn hvite poser uten reklame, ville det vært billigere i innkjøp og tapet ville absolutt blitt mindre. Og disse forferdelige papirposene med trykk, glitter og glanset overflate, er iallefall ikke noe mer naturvennlig enn plastpose (som som regel blir resirkulert eller brukes om att til søppel, panteflasker o.l. 

 

Anonymkode: d38f6...81f

Dette er det dessverre ikke vi som bestemmer, det er kjeden.Vi har ingen valg ang.poser.

Anonymkode: 3cf7c...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Funker det faktisk? Mulig jeg har fått for god økonomi, men jeg merker jo ikke store forskjellen på om sluttsummen blir 1870 kr uten poser eller 1880 kr med poser. Jeg trenger jo posene åkke som, liksom. De blir brukt som avfallsposer hjemme etterpå.

Anonymkode: 9a00d...0b4

Regner med det funker når folk klager over de få kronene det koster å kjøpe poser. Tror enkelte ikke fyller posene og heller tar flere, lette poser. Bedre å fylle dem slik at man bruker færre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Funker det faktisk? Mulig jeg har fått for god økonomi, men jeg merker jo ikke store forskjellen på om sluttsummen blir 1870 kr uten poser eller 1880 kr med poser. Jeg trenger jo posene åkke som, liksom. De blir brukt som avfallsposer hjemme etterpå.

Anonymkode: 9a00d...0b4

Jeg jobbet i matbutikk den gangen det ble innført betaling for poser, og jeg kan love deg at det gjorde noe med hvor mange poser folk rasket med seg. Det hendte jo vi opplevde at folk dro med seg en diger bunke, pakket varene i tre og stappet resten i posen, sikkert for å ha til søppel ol. Det sluttet de med da det plutselig kostet 50 øre posen og jeg spurte hvor mange poser de hadde tatt. Selv bruker jeg handlenett nå. De holder gjerne i tre - fire år, og så kjøper jeg poser bare når vi mangler til å ha søpla i. Reagerte forøvrig på en ting da vi satt innestengt under koronaen og bestilte mat levert på døra fra Meny. Da kom maten levert i 9-11 poser, og ofte bare 3-4 ting i hver pose. Tror vi betalte for 3 ganger så mange poser som jeg ville brukt om jeg pakket varene selv. Så mye for fokus på å redusere plastforbruket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pashla skrev:

Ja, det er frekt. 

Hvorfor er et frekt? Selv om vannet i seg selv ikke kostr mye, har spisedtedet utgifter til servering og glass.

Anonymkode: 34807...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker eget nett når jeg handler, jeg har null sympati med folk som klager på plastposer. Til og med land i Afrika vi anser som u-land, har fjernet plastposer for godt. Det er et tullete og unødvendig miljøsvineri. 

Anonymkode: 7fcef...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bruker eget nett når jeg handler, jeg har null sympati med folk som klager på plastposer. Til og med land i Afrika vi anser som u-land, har fjernet plastposer for godt. Det er et tullete og unødvendig miljøsvineri. 

Anonymkode: 7fcef...d41

Plastposer kan miljømessig være det bestd alternativet, mye bedre enn egne handlenett, men det forutsetter at de ikke kastes i naturen.

Anonymkode: 34807...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...