Gå til innhold

Vanskelig eks


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har avsluttet et forhold med en mann og vi har 2 barn...på meklingskontoret så fikk vi beskjed om at vi selv kunne gå inn på nav's bidragskalkulator å regne ut hvor mye bidrag som skulle betales. Jeg gjorde det og kom frem til 12000, men slo av noen hundre lapper fordi jeg var usikker på nøyaktig hvor mye samvær det kommer til å bli. Demed så tok jeg en mellomting. Han skulle etter planen starte å betale i juli..men etter å ha hatt samvær med barna i 3 dager hjemme hos meg desverre..lang historie men skulle han ha samvær så var han nødt til å bo hos meg denne gangen..det gikk ikke særlig bra da han begynte å rope direkte brøle til meg faktisk at jeg var grådig og det var helt borti helvette at jeg skulle suge han for penger..😮 alle han hadde snakket med hadde sagt at det ikke var normalt å betale mere enn 7000 max 8000 i mnd i barnebidrag..jeg er såklart ikke enig fordi det er individuellt og avhenger av inntekt osv. Nå skal det sies at når jeg trykket inn tallene på bidragskalkulatoren så regnet jeg at han hadde en årsinntekt på 650 000.. og da ble svaret 12000. Så sporte jeg han hvor mye han har i inntekt og da viser det seg at han har 800 000 i året. Da blir bidraget betraktelig mer enn 12000...nå har han bestemt at han skal få nav til å beregne bidraget..og er rasende på meg for jeg prøver å svindle han å er ei grådig kjerring! Jeg har ingen problemer med at han får nav til å beregne bidraget for da havner vi ifølge kalkulatoren på over 13000 i mnd. Problemet er jo at det er 4-6 mnd behandlingstid på dette..og i mellomtiden så blir jeg å slite kraftig økonomisk. Har barnehage som skal betales og allt annet man trenger til 2 barn hver mnd..jeg kan få bidragsforskudd men det er så lite at det hjelper ikke 😫 er det noen som har erfaring om hvor lang tid nav virkelig bruker på å behandle dette? Jeg synes eksen er vanskelig og egoistisk! I tillegg til sine 800 000 i lønn fra arbeidsgiver så har han skattefrie leieinntekter i tillegg på nesten 10 000 hver mnd..dekker hele boliglånet hans. Denne inntekten er ikke med i beregningen av barnebidraget siden det er skattefrie inntekter..

Anonymkode: 0b4fb...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor skal han betale så mye i bidrag? Han har rett i at det ikke er vanlig. 

Hvor mye jobber du, og hva tjener du? 

Om du jobber redusert kan du ikke legge inn din lønn, da må du skrive inn hva du ville tjent i full stilling. Det er ikke sånn at han kan "straffes" med å betale mer bidrag fordi du velger å jobbe redusert... 

Anonymkode: c3ab0...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv eksen min med 1,8 mill i året og standard samvær med 2 barn betaler ikke så mye. Så jeg skjønner godt han reagerer.

Du må huske på at ferier og alt annet samvær skal også inn når du beregnet. Ikke bare samvær i hverdagen. 

Anonymkode: 39dcd...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kommer du frem til de ville summene? Har du ingen inntekt selv i det hele tatt?

Anonymkode: c525f...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber fullt har 330000 i året...betaler barnehage for 2. Prøv selv å gå inn på bidragskalkulatoren til nav så ser dere selv hva som kommer opp! Han har som sagt 800 00å jeg har 330000 også må dere legge til utgifter til barnehage på 7000 i mnd. Så velger dere samvær på 0-1,99 netter pr mnd. Og samvær på 2-3,99 netter i mnd så ser dere selv hva kalkulatoren sier. Jeg ringte nav i går å sporte om man kan bruke kalkulatoren på siden deres og om den er riktig..ja fikk jeg til svar..det skulle ikke være noe feil med den.

Anonymkode: 0b4fb...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber fullt har 330000 i året...betaler barnehage for 2. Prøv selv å gå inn på bidragskalkulatoren til nav så ser dere selv hva som kommer opp! Han har som sagt 800 00å jeg har 330000 også må dere legge til utgifter til barnehage på 7000 i mnd. Så velger dere samvær på 0-1,99 netter pr mnd. Og samvær på 2-3,99 netter i mnd så ser dere selv hva kalkulatoren sier. Jeg ringte nav i går å sporte om man kan bruke kalkulatoren på siden deres og om den er riktig..ja fikk jeg til svar..det skulle ikke være noe feil med den.

Anonymkode: 0b4fb...163

Du betaler jo altfor mye i barnehage, du har krav på redusert betaling og gratis kjernetid

Anonymkode: c525f...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber fullt har 330000 i året...betaler barnehage for 2. Prøv selv å gå inn på bidragskalkulatoren til nav så ser dere selv hva som kommer opp! Han har som sagt 800 00å jeg har 330000 også må dere legge til utgifter til barnehage på 7000 i mnd. Så velger dere samvær på 0-1,99 netter pr mnd. Og samvær på 2-3,99 netter i mnd så ser dere selv hva kalkulatoren sier. Jeg ringte nav i går å sporte om man kan bruke kalkulatoren på siden deres og om den er riktig..ja fikk jeg til svar..det skulle ikke være noe feil med den.

Anonymkode: 0b4fb...163

Jeg kommer frem til helt andre summer enn det du gjør

Anonymkode: c525f...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer frem til helt andre summer enn det du gjør

Anonymkode: c525f...e1b

Veldig rart at du gjør det! Har du lagt inn info som ikke jeg ikke har skrevet eller?

Anonymkode: 0b4fb...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får jobbe mer, da, i en ordentlig jobb.

Anonymkode: dc758...781

Nå er du bare frekk..har en ordentlig jobb og jobber 100%

Anonymkode: 0b4fb...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå er du bare frekk..har en ordentlig jobb og jobber 100%

Anonymkode: 0b4fb...163

Vel, du kan ikke forsørge ungene dine. Det er et minimumskrav.

Anonymkode: dc758...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har lyst til å prøve bidragskalkulatoren til nav for å se hva som kommer opp? Barna er 3 og 5 år..

Anonymkode: 0b4fb...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vel, du kan ikke forsørge ungene dine. Det er et minimumskrav.

Anonymkode: dc758...781

Er vel det som er HELE poenget med barnebidraget er det ikke???

Anonymkode: 0b4fb...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er vel det som er HELE poenget med barnebidraget er det ikke???

Anonymkode: 0b4fb...163

Ditt bidrag til deres underhold er jo for lite. Det ser du selv. Men du får la far ta ungene, da, som har betalingsevne.

Dessuten får du altså ikke tolv tusen kroner bare fordi du har lyst. Det sier ikke kalkulatoren heller.

Anonymkode: dc758...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig rart at du gjør det! Har du lagt inn info som ikke jeg ikke har skrevet eller?

Anonymkode: 0b4fb...163

Jeg har ikke skrevet inn 7000 i barnehage

Anonymkode: c525f...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skal han betale så mye i bidrag? Han har rett i at det ikke er vanlig. 

Hvor mye jobber du, og hva tjener du? 

Om du jobber redusert kan du ikke legge inn din lønn, da må du skrive inn hva du ville tjent i full stilling. Det er ikke sånn at han kan "straffes" med å betale mer bidrag fordi du velger å jobbe redusert... 

Anonymkode: c3ab0...9c2

Det skal ikke være vanlig, det skal være rettferdig. Dersom barna hadde bodd hjemme hos ham, ville de nyte godt av hans inntekt og boareal. Når de bor hos mor, skal de fortsatt trekke fordel av fars inntekt og levestandard. 

Anonymkode: 0dc60...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ditt bidrag til deres underhold er jo for lite. Det ser du selv. Men du får la far ta ungene, da, som har betalingsevne.

Dessuten får du altså ikke tolv tusen kroner bare fordi du har lyst. Det sier ikke kalkulatoren heller.

Anonymkode: dc758...781

Å ha betalingsevne er ingen forutsetning for å bli bostedsforelder.

Men å skaffe seg barn innebærer å ha forsørgerplikt, uansett hvor de bor. At HI tjener mindre innebærer ikke at barna ikke kan bo der, eller at hun får noe gratis - kun at de to betaler inn ulik sum til samme formål. Samla sum som barnet skal nyte godt av, blir den samme.

Anonymkode: 0dc60...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enslig forsørger får du jo dekket minst 70% av barnehageutgiftene 

Du må søke nav om støtte til barnetilsyn med en gang 

Anonymkode: c3ab0...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottar du ikke stønad til barnetilsyn? Det har du rett på når inntekten er så lav.

Anonymkode: 381e7...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går inn på kalkulatoren og legger inn den infoen du kommer med. Unnlater å legge inn dobbel barnetrygd, enslig forsørger og støtte til barnepass (som er ting du har krav på) så ender jeg på bidrag på i underkant av 11 000kr. 

Legger jeg derimot inn disse tingene og setter barna i samværsklasse 2 (som de sannsynligvis ender på pga ferie) så ender jeg på ett bidrag tilsvarende 7500kr. 

Anonymkode: 39dcd...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv eksen min med 1,8 mill i året og standard samvær med 2 barn betaler ikke så mye. Så jeg skjønner godt han reagerer.

Du må huske på at ferier og alt annet samvær skal også inn når du beregnet. Ikke bare samvær i hverdagen. 

Anonymkode: 39dcd...c10

Da har vel du større inntekt selv. Jeg har prøvd NAVs kalkulator nå, og summen for 2 så små barn, som har to samværshelger i måneden, blir ganske riktig 12.200 kroner.

Anonymkode: 0dc60...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som enslig forsørger får du jo dekket minst 70% av barnehageutgiftene 

Du må søke nav om støtte til barnetilsyn med en gang 

Anonymkode: c3ab0...9c2

Hvorfor skal fellesskapet betale det faren har råd til å påkoste selv??

Anonymkode: 0dc60...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...