Gå til innhold

Irriterende folk i trafikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom på en ting til etter en kjøretur i ettermiddag: Folk som kjører traktor (eller andre saktegående kjøretøy), som står og skal kjøre ut på en forkjørsvei med fartsgrense 80 km/t, det kommer EN bil på forkjørsveien (meg) og så må de hive seg innpå rett foran meg og bruke fem minutter på å akselerere opp til 35 km/t. ARGH!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, prekæs skrev:

De som alltid skal kjøre forbi køen i ytterste fil, for å forvente at oss i køen slipper dem inn når veien går over til et felt eller det er andre hindringer som gjør at de må legge seg inn. 

Der det er to felt er det forventet at begge skal brukes ved sterk trafikk, og at man ikke skal flette før man kommer til enden. Da blir det mye bedre flyt i trafikken enn om folk starter å legge seg inn tidligere. Både veivesen og politi har vært ute og opplyst med dette.

Anonymkode: ac9ce...e38

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Der det er to felt er det forventet at begge skal brukes ved sterk trafikk, og at man ikke skal flette før man kommer til enden. Da blir det mye bedre flyt i trafikken enn om folk starter å legge seg inn tidligere. Både veivesen og politi har vært ute og opplyst med dette.

*opplyst om. Ser nyheter mens jeg skriver :) 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er en link, men man finner masse om dette på nett hvis man googler. Det har vært utallige holdningskampanjer og opplysningssaker de siste årene, men det ser ikke ut som det hjelper nevneverdig.

https://www.dinside.no/motor/slik-kjorer-du-riktig-i-ko/71201050

Skrevet

Dere som irriterer dere Over dem som ligger under fartsgrensa for så å speede opp når rettstrekkene kommer; Det er selvsagt ikke fordi de ikke vil bli forbikjørt, det er fordi de er utrygge på svingete veier.

Anonymkode: ecd38...408

Skrevet
9 timer siden, sug lut skrev:

Der har jeg god trening på vise-fingeren-tjeneste. Granfosstunnellen ut av Oslo i rushtidshelvete og folk som skal suse forbi i ytre felt og legge seg inn i siste liten er jo en klassiker. Jeg slipper ingen inn og håper de  blir tatt av neste trailer.

Granfosstunellen er helt jævlig i rushen. 😱 Jeg er så redd for kollisjon i Fornebu-fila, sitter bare og venter på smellet.

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som irriterer dere Over dem som ligger under fartsgrensa for så å speede opp når rettstrekkene kommer; Det er selvsagt ikke fordi de ikke vil bli forbikjørt, det er fordi de er utrygge på svingete veier.

Det er fortsatt idiotisk oppførsel. 

Anonymkode: 233a3...e26

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skjønner vi jo, men da må de jo slippe bilene bak forbi! 

Tar en bil deg igjen, kjører den fortere enn deg og bør slippes forbi. Slike sjåfører skaper så mange trafikkfarlige situasjoner. 

Skrevet

I forrige uke kjørte jeg i 80-sonen i ca 80 km/t med to barn, forkjørsvei så klart. Plutselig kjører en idiot ut foran meg så jeg måtte bråbremse, jeg tutet og håper at personen tok det til seg, vedkommende hadde så klart vikeplikt og det er godt merket i det krysset med skilt og malte trekanter. To dager etterpå hadde en bil kjørt ut i samme krysset, også gitt blaffen i vikeplikten, og da kræsjet med en bil med en mor og to barn. Heldigvis hadde moren begynt å bremse så smellet ble ikke så ille og ingen mennesker ble skadet. Jeg fikk frysninger når jeg leste det siden vi nesten kræsjet selv.

Husk folkens at det er en grunn til at det er vikeplikt når du skal ut i 80-sone!!!! Vil du bli en drapsmann/kvinne?

Anonymkode: 3adb2...dcd

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de er utrygge på svingete veier, så får de holde seg unna. Minimum må være å slippe annen trafikk forbi og ikke være drittsekk. Eller levere førerkortet. 

Anonymkode: 6158b...c3d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det skjønner jo alle... Men det må da for pokker gå an å slippe forbi hvis man er så nervøs! 

Anonymkode: ded76...dd3

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er en link, men man finner masse om dette på nett hvis man googler. Det har vært utallige holdningskampanjer og opplysningssaker de siste årene, men det ser ikke ut som det hjelper nevneverdig.

https://www.dinside.no/motor/slik-kjorer-du-riktig-i-ko/71201050

Så enig i dette. Hva er ellers poenget med å lage flere hundre meter påkjøringsfil? Jeg kjører helt fram, og blir ofte tutet på. Anbefaler dere å følge med, og gjøre det samme. 

Anonymkode: 6b8de...2dd

Skrevet
8 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Det skjønner vi jo, men da må de jo slippe bilene bak forbi! 

Tar en bil deg igjen, kjører den fortere enn deg og bør slippes forbi. Slike sjåfører skaper så mange trafikkfarlige situasjoner. 

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de er utrygge på svingete veier, så får de holde seg unna. Minimum må være å slippe annen trafikk forbi og ikke være drittsekk. Eller levere førerkortet. 

Anonymkode: 6158b...c3d

De trafikkfarlige situasjonene skapes av dem som f.eks ikke forstår at en fersk sjåfør ikke er utlært og ikke kan ventes å håndtere en trafikal situasjon som en med femten års erfaring. 

De skapes også av Dem som ikke forstår at selv i en åttisone skal en tilpasse farten til forholdene. Det er ikke så mange slike veistrekker igjen nå, for ofta har de nå en fastsatt og ikke en generell fartsgrense, men det finnes likevel en del.

En må selvsagt prøve å slippe folk forbi, men det er de uansvarlige forbikjøringene som blir farlige, og ansvaret for dem ligger på dem som kjører forbi. 

Jeg vil heller snu på det og si at om en ikke takler mild irritasjon over andre trafikanter og ender opp med å ta uansvarlige valg, da må en faktisk la være å kjøre og levere inn sertifikatet. 

Skrevet
17 timer siden, sug lut skrev:

Der har jeg god trening på vise-fingeren-tjeneste. Granfosstunnellen ut av Oslo i rushtidshelvete og folk som skal suse forbi i ytre felt og legge seg inn i siste liten er jo en klassiker. Jeg slipper ingen inn og håper de  blir tatt av neste trailer.

Skjønner den, men er det flettefelt er du faktisk pliktig til å slippe dem inn/flette. Er det sivilt politi blir ikke det så hyggelig.

Anonymkode: 6622d...e49

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner den, men er det flettefelt er du faktisk pliktig til å slippe dem inn/flette. Er det sivilt politi blir ikke det så hyggelig.

Det er ikke flettfelt. Det er en tofelts der det ene går til Fornebu og det andre til Drammen. Men køddhuene sniker i Fornebu-feltet hvor det ikke er kø og smerter inn foran i det andre felter i enden av tunnelen. Dvs ikke hvis jeg er der. De fortjener å dø.

Skrevet
12 minutter siden, sug lut skrev:

Det er ikke flettfelt. Det er en tofelts der det ene går til Fornebu og det andre til Drammen. Men køddhuene sniker i Fornebu-feltet hvor det ikke er kø og smerter inn foran i det andre felter i enden av tunnelen. Dvs ikke hvis jeg er der. De fortjener å dø.

Du er så dramatisk 😁

Anonymkode: c03cc...6f7

Skrevet

1) saktegående trafikk som ikke evner å kjøre inn til siden for å slippe forbi (les sykler, traktorer, mopeder, 4-hjulinger, usikre sjåfører og duster).

2) brudd på vikeplikten på forkjørsvei som leder til farlige situasjoner. Jeg har heldigvia dashcam mtp forsikring, men det hjelper jo nada når politiet presterer å si at de ikke kan ta alle...

3) manglende blinklys- uansett hvor de skal hen

4) legger seg feil i rundkjøringene (til og med politiet...!)

5) skjønner ikke hva et påkjøringsfelt er, at sperrelinje og «sukkerbiter» ikke betyr at de kan krysse rett uti andre biler eller at de skal stå og vente til at det er klart- det betyr å FLETTE når de er utenfor «sukkerbitene».

6) de som kjører sakte i svinger eller når det kommer biler i mot slik at man ikke kan kjøre forbi, men ellers gasser opp alt det man kan.

7) de som bevisst sakker ned køa til 20-50 km/h i 80-sona

8.) de som kjører forbi i svinger eller andre steder med 0 eller altfor lite sikt slik at det blir farlig for de bak.

9) bobiler/trailere/saktegående trafikk som ikke slipper forbi etter ferga (og fergepersonell som vinker dem frem).

10) syklister, syklister, syklister som på død og liv MÅ ligge i veibanen i 80-sona uansett sakte tempo i oppoverbakker i stedet for på gangveien. De som kjører flere i bredden burde også skamme seg.

11) de som kjører for fort i boligfelt/skole det det er 30-50 sone. 

12) de som ikke respekterer fotgjengeroverganger.

13) rågjengere som kaster seg uti veien utenom fotgjengerovergangene

14) syklister som racer rett over fotgjengeroverganger uten forvarsel i stedet for å gå av sykkelen (selv om det er lov nå-grr)

15) de som på død og liv må stoppe midt i gata og slippe av passasjerer eller snakke med bekjente uten å se trafikkbildet bak

16) de som egler seg inn på andre biler på parkeringsplasser selv om det er god plass andre steder. Dette er gjerne også de med mange riper/småbulker, har barn som slår opp dørene og/eller voksne som gjør det samme. 

17) de med mangel for andres bil og gjerne kjører på dem eller skader den uten å si ifra.

18) lastebiler, traktorer og hengere som ikke er skikkelig lasta slik at det kommer ting flygende i lufta og treffer bilen.

19) de som kaster søppel fra bilen (og ikke minst om søppelet treffer bilen til andre).

20) røykere når det er kø. De forpester ikke bare sin egen bil, men alle andres også.

Irriterer meg sikkert over andre også i trafikken, men de er glemt (eller fortrengt) for øyeblikket.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da skal du få vise fingeren så mye som du vil 😂

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De trafikkfarlige situasjonene skapes av dem som f.eks ikke forstår at en fersk sjåfør ikke er utlært og ikke kan ventes å håndtere en trafikal situasjon som en med femten års erfaring. 

De skapes også av Dem som ikke forstår at selv i en åttisone skal en tilpasse farten til forholdene. Det er ikke så mange slike veistrekker igjen nå, for ofta har de nå en fastsatt og ikke en generell fartsgrense, men det finnes likevel en del.

En må selvsagt prøve å slippe folk forbi, men det er de uansvarlige forbikjøringene som blir farlige, og ansvaret for dem ligger på dem som kjører forbi. 

Jeg vil heller snu på det og si at om en ikke takler mild irritasjon over andre trafikanter og ender opp med å ta uansvarlige valg, da må en faktisk la være å kjøre og levere inn sertifikatet. 

Du har åpenbart aldri kjørt bil på Vestlandet 😂 Det kryr av slike veier der, og det er helt greit at folk er usikre eller uerfaren, men da MÅ de ha vett til å slippe folk forbi. Noen kan holde på å stenge trafikken i over en time, og det er drøyt lenge å ikke skjønne at man skaper kø, altså...

Anonymkode: f146d...437

Skrevet
14 timer siden, Himmel og hav skrev:

Kom på en til. Folk som ikke kan lese trafikken, og som bare tenker på seg selv. F.eks. når det er mye kø både inn og ut av et lyskryss, så er det alltid noen som kjører på grønt lys, selv om det ikke er plass til dem på den andre siden og blir stående midt i krysset. Når de andre retningene får grønt så kommer ikke de fram på grunn av sosemikkelen som står i midten og sperrer. Det samme med de som står bak og tuter om man ikke kjører på grønt av samme årsak. Om man ikke skjønner at det beste for alle ikke nødvendigvis er det beste for en selv i trafikken, så bør man gå. 

I nærheten av der jeg bor er det en rundkjøring fra h.. i morgenrushet. Der kommer de egoistene du beskriver til syne på to måter. Rett før rundkjøringen fra en retning ligger det en butikk på ene siden av veien og bensinstasjon på andre siden. Der er gjerne egoistene så opptatt av å holde sin plass i køen, at de ikke lager glipper som gjør at folk kommer seg inn/ut av disse avkjøringen. Noe som gjør at alt stopper opp og det blir mer kø. 

Like ut av rundkjøringen i en annen retning, er det en lysregulert fotgjengerovergang. Når de som skal i denne retningen får rødt, er det i mitt hode helt naturlig å lage en glippe i rundkjøringen, slik at de som skal i en annen retning kan få kjøre mens de andre uansett må vente. Men nei da, to av tre ganger blir en "meg meg meg" person stående midt i rundkjøringen og sperre av så ingen kommer i noen retninger. 

Slik egoisme provoserer meg og gjør meg faktisk litt trist også. Tenker det sier litt om hvordan disse menneskene er ellers også, og kjipt å tenke på at det er så mange egoister der ute. 

Anonymkode: 0b7d2...16c

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har åpenbart aldri kjørt bil på Vestlandet 😂 Det kryr av slike veier der, og det er helt greit at folk er usikre eller uerfaren, men da MÅ de ha vett til å slippe folk forbi. Noen kan holde på å stenge trafikken i over en time, og det er drøyt lenge å ikke skjønne at man skaper kø, altså...

Anonymkode: f146d...437

Bor på vestlandet, men ville sikre meg mot østlendinger som mener at den ordningen er avskaffet;)

Og jeg er ikke uenig i at dette er irriterende.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

20) røykere når det er kø. De forpester ikke bare sin egen bil, men alle andres også.

Din bil blir ikke forpestet av ar noen i bilen foran deg røyker

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Din bil blir ikke forpestet av ar noen i bilen foran deg røyker

Jo, røyklukta stanker ned bilene bak og ved siden av. Lufteanlegget tar inn luft utenfra vet du.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I nærheten av der jeg bor er det en rundkjøring fra h.. i morgenrushet. Der kommer de egoistene du beskriver til syne på to måter. Rett før rundkjøringen fra en retning ligger det en butikk på ene siden av veien og bensinstasjon på andre siden. Der er gjerne egoistene så opptatt av å holde sin plass i køen, at de ikke lager glipper som gjør at folk kommer seg inn/ut av disse avkjøringen. Noe som gjør at alt stopper opp og det blir mer kø. 

Like ut av rundkjøringen i en annen retning, er det en lysregulert fotgjengerovergang. Når de som skal i denne retningen får rødt, er det i mitt hode helt naturlig å lage en glippe i rundkjøringen, slik at de som skal i en annen retning kan få kjøre mens de andre uansett må vente. Men nei da, to av tre ganger blir en "meg meg meg" person stående midt i rundkjøringen og sperre av så ingen kommer i noen retninger. 

Slik egoisme provoserer meg og gjør meg faktisk litt trist også. Tenker det sier litt om hvordan disse menneskene er ellers også, og kjipt å tenke på at det er så mange egoister der ute. 

Anonymkode: 0b7d2...16c

Snakker du om Skjoldskiftet? For beskrivelsen passer på en prikk😂

Anonymkode: 90988...c9c

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er så dramatisk 😁

Alltid, beibi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...