Gå til innhold

Regler for bruk av konfirmasjonspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Står det noe om at han aldri har fått prøve seg da? Jeg skrev kun at jeg gruet meg litt til hvordan det går når han plutselig får tilgang til en stor sum med penger. Og jo, du er forutinntatt fordi du antar:

1. At barnet mitt ikke har fått opplæring i økonomi. Han har ikke bare fått god opplæring, men har faktisk god karakter i faget (har hatt det på VGS)  i tillegg. 

2. At han aldri har øvd seg opp på pengebruk. Han har hatt en brukskonto siden han var 8-9 år og bankkort fra han var 11-12 år. Han har tjent egne penger og fått både ukelønn og penger til bursdag/jul og disponert disse fritt. Det er dog likevel snakk om "småsummer" på noen tusenlapper. Og ja, han har både spart i lang tid til ting han ønsker seg, og klart å bruke opp alle pengene på tull i andre perioder. Men det er forskjell på å disponere små beløp og veldig store beløp. 

3. Du antar at han er en helt normal tenåring, vi ikke har "gitt ham bagasje" eller på andre måter har prøvd å lære ham økonomisk kontroll og generell styring av seg selv. Dette stemmer ikke. Han har beviselig vansker med impulskontroll (adhd) og vi har jobbet hardt, målrettet og intenst med å trene opp impulskontrollen hans, på alle områder. BUP har til og med rost oss opp i skyene for nettopp å være gode foreldre som har gjort "alt" riktig. Til sammenligning ville jeg ikke hatt det minste problem med å overlate alle kontoene til 16-åringen vår, som ikke har adhd og helt normal impulskontroll. 

Anonymkode: 5652b...afb

Vi to er nok i samme situasjon. Jeg har en gutt med ADD, som du skriver, impulskontrollen er ikke alltid lett å styre med fornuftige argumenter. Ser du har fått en del tips, kjekt for meg også. Jeg har satt av en del penger til ungene, besteforeldrene også. Tanken er at dette skal være egenkapital ved boligkjøp. 

Har sett på muligheten å sette det på egen sparekonto og overføre til bsu hvert år slik at de får skattefordelen ved dette. Her i området er det knapt en sommerjobb å oppdrive, slik at dette blir meningsløst frem til ungdommen tjener egne penger og faktisk får en skattefordel. 

Jeg kjenner også en uro rundt dette. Til sammenligning har vi flere barn og yngste er allerede svært bevisst på hva alt koster og hva hun skal bruke pengene til. Hun er bare elleve. Skjønner det er fryktelig irriterende når noen skal anta at du ikke har fulgt opp barnet, jeg kjenner igjen følelsen, og det er fordommer jeg også har møtt hos andre. Både du og jeg vet hvor mye terping, jobb og oppfølging som ligger bak.  

Anonymkode: 20624...03a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, har møtt masse motgang, og det har lært meg å FORBEREDE barna på utfordringer. Sørge for at de f eks har prøvd å ha en sommerjobb før de konfirmerer seg og får ræva full av penger, for eksempel.

Anonymkode: e596d...efa

Akkurat. Der kan du se. Du føler jo at du må motsi meg når du karakteriseres som en elendig mor basert på et innlegg.
Og du gjør akkurat det samme med HI. Du anklager henne for å ikke gjøre en god foreldrejobb basert på et innlegg. I tillegg håner du henne når hun kommer med utfyllende informasjon. Og jammen gjør du ikke det samme selv i dette innlegget. Litt pinlig er det jo.

Anonymkode: 35a05...504

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi to er nok i samme situasjon. Jeg har en gutt med ADD, som du skriver, impulskontrollen er ikke alltid lett å styre med fornuftige argumenter. Ser du har fått en del tips, kjekt for meg også. Jeg har satt av en del penger til ungene, besteforeldrene også. Tanken er at dette skal være egenkapital ved boligkjøp. 

Har sett på muligheten å sette det på egen sparekonto og overføre til bsu hvert år slik at de får skattefordelen ved dette. Her i området er det knapt en sommerjobb å oppdrive, slik at dette blir meningsløst frem til ungdommen tjener egne penger og faktisk får en skattefordel. 

Jeg kjenner også en uro rundt dette. Til sammenligning har vi flere barn og yngste er allerede svært bevisst på hva alt koster og hva hun skal bruke pengene til. Hun er bare elleve. Skjønner det er fryktelig irriterende når noen skal anta at du ikke har fulgt opp barnet, jeg kjenner igjen følelsen, og det er fordommer jeg også har møtt hos andre. Både du og jeg vet hvor mye terping, jobb og oppfølging som ligger bak.  

Anonymkode: 20624...03a

Ja, det er sant! Stigma og fordommer hos andre er faktisk tusen ganger verre enn den ekstra jobben det er å ha et barn som er litt annerledes. For en kjempejobb, det er det. Jeg tror helt ærlig ikke at andre helt forstår hvor mye ekstra det er, ikke bare jobb, men bekymringer. Vi har også andre barn som er helt "normale" og som nok helt fint vil håndtere å få tilgang til pengene sine når de fyller 18 år. 

Anonymkode: 5652b...afb

Skrevet
On 7/8/2020 at 8:32 AM, Anonym bruker said:

Hvordan pleier dette å gjøres?

Anonymkode: 66e27...b5f

her brukte begge de 2 største som er 29 og 22 til bil lappen og bil, mens lillesøster har spart alle pengene sine ,hun vil studere i utlandet med tiden, hun skal opp i 10 klasse nå

Anonymkode: f1fc4...50a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...