Gå til innhold

Regler for bruk av konfirmasjonspenger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan pleier dette å gjøres?

Anonymkode: 66e27...b5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel an på familien. Men pengene er konfirmantens eiendom, så du kan ikke bestemme noe særlig rent juridisk sett. 

Anonymkode: e596d...efa

Skrevet

Vi har sagt at de får bruke noen tusen til å kjøpe noe de har ønsket seg lenge. Så de brukte vell rundt 7-8 tusen på pc, spillkonsoll eller noe annet.  Resten står på konto.

Anonymkode: 07a43...eee

Skrevet

Mine to eldste har brukt pengene på stasjonær pc og lett motorsykkel. 

Pengene ble satt inn på sparekonto da, ikke brukskonto, så de ble ikke brukt på potetgull og kantine, da hadde vi nok tatt en prat. 

Anonymkode: ad614...a64

Skrevet

Jeg  husker at jeg fikk 2500 til shopping, de andre pengene måtte jeg spare, jeg kunne bruke de hvis jeg fant noe jeg ønsket meg, tror jeg brukte endel på en laptop 🙂

Anonymkode: ecdba...080

Skrevet

De ble satt inn på konto som de ikke har tilgang til alene før de fyller 18 år. Begge fikk selvfølgelig kjøpe noe, og kjøpte seg gode Pc-er. Hvis de hadde fått fri tilgang, hadde i hvert fall eldste sløst det bort på tull, han har ikke verdens beste impulskontroll. Gruer meg litt til han blir 18 år og får tilgang til alle kontoene sine, også en der besteforeldrene har spart opp en ganske stor sum.

Anonymkode: 5652b...afb

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De ble satt inn på konto som de ikke har tilgang til alene før de fyller 18 år. Begge fikk selvfølgelig kjøpe noe, og kjøpte seg gode Pc-er. Hvis de hadde fått fri tilgang, hadde i hvert fall eldste sløst det bort på tull, han har ikke verdens beste impulskontroll. Gruer meg litt til han blir 18 år og får tilgang til alle kontoene sine, også en der besteforeldrene har spart opp en ganske stor sum.

Anonymkode: 5652b...afb

Ja, det skjønner jeg at du gruer deg til. For du har jo ikke latt ham øve seg, så han har null grunnlag for å kunne styre penger når han blir 18.

Hvordan syns du du takler foreldrerollen ellers...?

Anonymkode: e596d...efa

Skrevet

Vi hadde en diskusjon om hva som skulle brukes og hva som skulle spares; ble enige om hvor mye som skulle settes av til lappen og lettsykkel og hor mye som evt. kunne brukes på mindre ting han ønsket seg. 


å sette pengene inn på brukskontoen er jo helt meningsløst. De ble satt på sparekontoen som vi foreldre kontrollerer fram til han er 18. 

Anonymkode: abc0d...338

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det skjønner jeg at du gruer deg til. For du har jo ikke latt ham øve seg, så han har null grunnlag for å kunne styre penger når han blir 18.

Hvordan syns du du takler foreldrerollen ellers...?

Anonymkode: e596d...efa

I det minste lærer jeg barna mine å være tolerante og ikke forutinntatte. Du mangler ganske mye informasjon for å kunne komme med en så bastant uttalelse. Så hvem som mislykkes med hva kan vi jo diskutere. 

Anonymkode: 5652b...afb

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I det minste lærer jeg barna mine å være tolerante og ikke forutinntatte. Du mangler ganske mye informasjon for å kunne komme med en så bastant uttalelse. Så hvem som mislykkes med hva kan vi jo diskutere. 

Anonymkode: 5652b...afb

Men å forberede dem på verden utenfor hønemors vinger, hvordan syns du det har gått til nå? Hvis barnet ditt er mellom 15 og 17 år og aldri har fått prøve seg med penger, sommerjobb el lign., så gjenstår det vel en del? Man trenger ikke være «forutinntatt» for å regne ut at det mangler litt bagasje i årene før konfirmasjonen da.

Anonymkode: e596d...efa

Skrevet

(Nå er det at du skal komme opp med et sjeldent syndrom barnet ditt har. Vanlig dib-praksis.) 

Anonymkode: e596d...efa

Skrevet

De eldste barna fikk ca 50.000 hver seg til konfirmasjonen og fikk "sløse" vekk 10.000 på tv, data eller hva det måtte være den gangen. Resternede sparte de til sertifikat og innskudd på bil!

Moped og motorsykkel har de aldri brydd seg om og ble kjørt uansett hvor de skulle i den perioden fra 16 til 18 år.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men å forberede dem på verden utenfor hønemors vinger, hvordan syns du det har gått til nå? Hvis barnet ditt er mellom 15 og 17 år og aldri har fått prøve seg med penger, sommerjobb el lign., så gjenstår det vel en del? Man trenger ikke være «forutinntatt» for å regne ut at det mangler litt bagasje i årene før konfirmasjonen da.

Anonymkode: e596d...efa

Står det noe om at han aldri har fått prøve seg da? Jeg skrev kun at jeg gruet meg litt til hvordan det går når han plutselig får tilgang til en stor sum med penger. Og jo, du er forutinntatt fordi du antar:

1. At barnet mitt ikke har fått opplæring i økonomi. Han har ikke bare fått god opplæring, men har faktisk god karakter i faget (har hatt det på VGS)  i tillegg. 

2. At han aldri har øvd seg opp på pengebruk. Han har hatt en brukskonto siden han var 8-9 år og bankkort fra han var 11-12 år. Han har tjent egne penger og fått både ukelønn og penger til bursdag/jul og disponert disse fritt. Det er dog likevel snakk om "småsummer" på noen tusenlapper. Og ja, han har både spart i lang tid til ting han ønsker seg, og klart å bruke opp alle pengene på tull i andre perioder. Men det er forskjell på å disponere små beløp og veldig store beløp. 

3. Du antar at han er en helt normal tenåring, vi ikke har "gitt ham bagasje" eller på andre måter har prøvd å lære ham økonomisk kontroll og generell styring av seg selv. Dette stemmer ikke. Han har beviselig vansker med impulskontroll (adhd) og vi har jobbet hardt, målrettet og intenst med å trene opp impulskontrollen hans, på alle områder. BUP har til og med rost oss opp i skyene for nettopp å være gode foreldre som har gjort "alt" riktig. Til sammenligning ville jeg ikke hatt det minste problem med å overlate alle kontoene til 16-åringen vår, som ikke har adhd og helt normal impulskontroll. 

Anonymkode: 5652b...afb

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De ble satt inn på konto som de ikke har tilgang til alene før de fyller 18 år. Begge fikk selvfølgelig kjøpe noe, og kjøpte seg gode Pc-er. Hvis de hadde fått fri tilgang, hadde i hvert fall eldste sløst det bort på tull, han har ikke verdens beste impulskontroll. Gruer meg litt til han blir 18 år og får tilgang til alle kontoene sine, også en der besteforeldrene har spart opp en ganske stor sum.

Anonymkode: 5652b...afb

Dere trenger ikke la han få tilgang på alle kontoer når han fyller 18 altså. Endre det nå før han blir så gammel.

Dette er jo grunnen til at det frarådes å spare i barnets navn.... For uansett hvor god økonomisk oppdragelse en ungdom har, er det veldig fristende for en nyrik 18-åring å bruke pengene på russebuss og sydentur ;)

Besteforeldrene kan snakke med banken, og sette kontoene over i eget navn men ha en "klausul" på dem om at det er arv til det og det barnebarnet (om det skulle skje noe med helsa deres før pengene er overrakt) og at de f.eks skal brukes som egenkapital på bolig.

Samme med dere, har dere spart i barnas navn så få pengene over på kontoer i deres navn og gi de som en gave den dagen dere føler det er riktig, om det er til bolig, om det er et månedlig beløp under studiene, om det er til møbler eller bryllupspresang bestemmer dere.

Anonymkode: ad614...a64

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

(Nå er det at du skal komme opp med et sjeldent syndrom barnet ditt har. Vanlig dib-praksis.) 

Anonymkode: e596d...efa

Og her bekreftet du det jeg skrev om at du automatisk kom med feilkonklusjoner uten å ha noen kunnskaper om det du uttaler deg om. At noen barn har diverse diagnoser gjør jo ikke utfordringer knyttet til dem mindre reelle. 

Anonymkode: 5652b...afb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere trenger ikke la han få tilgang på alle kontoer når han fyller 18 altså. Endre det nå før han blir så gammel.

Dette er jo grunnen til at det frarådes å spare i barnets navn.... For uansett hvor god økonomisk oppdragelse en ungdom har, er det veldig fristende for en nyrik 18-åring å bruke pengene på russebuss og sydentur ;)

Besteforeldrene kan snakke med banken, og sette kontoene over i eget navn men ha en "klausul" på dem om at det er arv til det og det barnebarnet (om det skulle skje noe med helsa deres før pengene er overrakt) og at de f.eks skal brukes som egenkapital på bolig.

Samme med dere, har dere spart i barnas navn så få pengene over på kontoer i deres navn og gi de som en gave den dagen dere føler det er riktig, om det er til bolig, om det er et månedlig beløp under studiene, om det er til møbler eller bryllupspresang bestemmer dere.

Anonymkode: ad614...a64

Ja, det var faktisk en veldig god idé! Spesielt den kontoen besteforeldrene setter inn penger på. Jeg har lurt litt på å undersøke dette, men ikke kommet så langt. Det er jo greit at slike summer går til f.eks. bolig og ikke fester (ikke at han er noen partyløve akkurat, men ja).

Anonymkode: 5652b...afb

Skrevet

Mine er gsmere og har brukt mellom 20 og 30 tusen på pc og utstyr. Da får de gode PCer som varer evig. Lillesøster har overtatt den ene, nå kjøpte hun sin egen og Venninna arvet PCen. Den er 10 år og går fortsatt godt. 

Skrevet

Hvor mye er det egentlig vanlig å få til konfirmasjonen i disse dager? Skjønner at det sikkert er endel forskjeller, men det høres jo ut som enorme summer 🙈 Jeg vokste opp i en liten familie med dårlig råd, og fikk 4000 kr da jeg ble konfirmert på 90-tallet. Ser ut som om normen i dag er mye mye mer.

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Står det noe om at han aldri har fått prøve seg da? Jeg skrev kun at jeg gruet meg litt til hvordan det går når han plutselig får tilgang til en stor sum med penger. Og jo, du er forutinntatt fordi du antar:

1. At barnet mitt ikke har fått opplæring i økonomi. Han har ikke bare fått god opplæring, men har faktisk god karakter i faget (har hatt det på VGS)  i tillegg. 

2. At han aldri har øvd seg opp på pengebruk. Han har hatt en brukskonto siden han var 8-9 år og bankkort fra han var 11-12 år. Han har tjent egne penger og fått både ukelønn og penger til bursdag/jul og disponert disse fritt. Det er dog likevel snakk om "småsummer" på noen tusenlapper. Og ja, han har både spart i lang tid til ting han ønsker seg, og klart å bruke opp alle pengene på tull i andre perioder. Men det er forskjell på å disponere små beløp og veldig store beløp. 

3. Du antar at han er en helt normal tenåring, vi ikke har "gitt ham bagasje" eller på andre måter har prøvd å lære ham økonomisk kontroll og generell styring av seg selv. Dette stemmer ikke. Han har beviselig vansker med impulskontroll (adhd) og vi har jobbet hardt, målrettet og intenst med å trene opp impulskontrollen hans, på alle områder. BUP har til og med rost oss opp i skyene for nettopp å være gode foreldre som har gjort "alt" riktig. Til sammenligning ville jeg ikke hatt det minste problem med å overlate alle kontoene til 16-åringen vår, som ikke har adhd og helt normal impulskontroll. 

Anonymkode: 5652b...afb

Ikke bry deg med å forklare deg for den brukeren. Hun finner bare nye ting å legge til sine antagelser og lager en laaaang tråd basert på stråmenn og kverulering, for eksempel ref ‘rasismetråden’. 

Alle vi andre skjønner jo at det ofte er slik som du beskriver det her. 

Anonymkode: 86f3b...877

Skrevet
5 minutter siden, Kira skrev:

Hvor mye er det egentlig vanlig å få til konfirmasjonen i disse dager? Skjønner at det sikkert er endel forskjeller, men det høres jo ut som enorme summer 🙈 Jeg vokste opp i en liten familie med dårlig råd, og fikk 4000 kr da jeg ble konfirmert på 90-tallet. Ser ut som om normen i dag er mye mye mer.

Sønnene mine fikk ca 30.000, og det var ikke mye sammenlignet med mange andre. De har venner som fikk langt over 100 i liksom....

Vi har ikke så stor familie, og besteforeldre gav 3-5.000 kr, så det meste kom fra dem. Så blir det jo noe familie ellers som gav 1.000 til 1.500 og veldig mange naboer og familievenner som gav for det meste 200, men noen gav 500 kr.

Anonymkode: ad614...a64

Skrevet
10 minutter siden, Kira skrev:

Hvor mye er det egentlig vanlig å få til konfirmasjonen i disse dager? Skjønner at det sikkert er endel forskjeller, men det høres jo ut som enorme summer 🙈 Jeg vokste opp i en liten familie med dårlig råd, og fikk 4000 kr da jeg ble konfirmert på 90-tallet. Ser ut som om normen i dag er mye mye mer.

Våre har fått 45 000 kr hver.

Anonymkode: 5652b...afb

Skrevet

Det vanligste er vel at de får bruke litt for å kjøpe seg noe de ønsker seg, sånn som f.eks. ny pc. Resten blir satt inn på sparekonto.

Anonymkode: a7470...bd2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han har beviselig vansker med impulskontroll (adhd) og vi har jobbet hardt, målrettet og intenst med å trene opp impulskontrollen hans, på alle områder. BUP har til og med rost oss opp i skyene for nettopp å være gode foreldre som har gjort "alt" riktig. Til sammenligning ville jeg ikke hatt det minste problem med å overlate alle kontoene til 16-åringen vår, som ikke har adhd og helt normal impulskontroll. 

Anonymkode: 5652b...afb

Se der ja. Syndromet måtte komme.

Anonymkode: e596d...efa

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bry deg med å forklare deg for den brukeren. Hun finner bare nye ting å legge til sine antagelser og lager en laaaang tråd basert på stråmenn og kverulering, for eksempel ref ‘rasismetråden’. 

Alle vi andre skjønner jo at det ofte er slik som du beskriver det her. 

Anonymkode: 86f3b...877

Jeg skjønner det også. Når hun sier det. Men utover det hun sier har vi ikke noen info.

Anonymkode: e596d...efa

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere trenger ikke la han få tilgang på alle kontoer når han fyller 18 altså. Endre det nå før han blir så gammel.

Dette er jo grunnen til at det frarådes å spare i barnets navn.... For uansett hvor god økonomisk oppdragelse en ungdom har, er det veldig fristende for en nyrik 18-åring å bruke pengene på russebuss og sydentur ;)

Besteforeldrene kan snakke med banken, og sette kontoene over i eget navn men ha en "klausul" på dem om at det er arv til det og det barnebarnet (om det skulle skje noe med helsa deres før pengene er overrakt) og at de f.eks skal brukes som egenkapital på bolig.

Samme med dere, har dere spart i barnas navn så få pengene over på kontoer i deres navn og gi de som en gave den dagen dere føler det er riktig, om det er til bolig, om det er et månedlig beløp under studiene, om det er til møbler eller bryllupspresang bestemmer dere.

Anonymkode: ad614...a64

Ja, da utsetter man jo bare modningen i ti år til.

Anonymkode: e596d...efa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...