Gå til innhold

Regler for bruk av konfirmasjonspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det også. Når hun sier det. Men utover det hun sier har vi ikke noen info.

Anonymkode: e596d...efa

Normalt intelligente mennesker vet faktisk bedre enn å trekke konklusjoner uten å ha bakgrunnsinformasjon. Er man usikker, så spør man heller enn å komme med bastante meninger. 

Anonymkode: 5652b...afb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
45 minutter siden, Kira skrev:

Hvor mye er det egentlig vanlig å få til konfirmasjonen i disse dager? Skjønner at det sikkert er endel forskjeller, men det høres jo ut som enorme summer 🙈 Jeg vokste opp i en liten familie med dårlig råd, og fikk 4000 kr da jeg ble konfirmert på 90-tallet. Ser ut som om normen i dag er mye mye mer.

Samme her. Fikk ca. 4000 Kr +sykkel av foreldrene mine. Dette var i ‘92.

Skrevet
1 minutt siden, Hengebukksvinet skrev:

Samme her. Fikk ca. 4000 Kr +sykkel av foreldrene mine. Dette var i ‘92.

Var sånn cirka samme året som meg. Jeg fikk 4000 + en Samsonite koffert av mine foreldre 😁

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det skjønner jeg at du gruer deg til. For du har jo ikke latt ham øve seg, så han har null grunnlag for å kunne styre penger når han blir 18.

Hvordan syns du du takler foreldrerollen ellers...?

Jøss. Du viste mye om denne damen ut i fra noen setninger du😳.

Anonymkode: 68d2f...3a4

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. Du viste mye om denne damen ut i fra noen setninger du😳.

Ja, det var den infoen hun valgte å komme med. Men på dib har jo bortskjemte barn traumer, kresne barn spiseforstyrrelser og sløsete barn syndromer. Det er aldri foreldrenes skyld.

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det også. Når hun sier det. Men utover det hun sier har vi ikke noen info.

Likevel tar du deg friheter i anta litt av hvert om hvordan de oppdrar barna sine. 

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Se der ja. Syndromet måtte komme.

ADHD er da ikke noe syndrom? Er du helt utafor i dag?

Anonymkode: 86f3b...877

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

ADHD er da ikke noe syndrom?

Anonymkode: 86f3b...877

Neivel? Men da er det vel heller ikke noen grunn til å nekte en 18-åring råderett over egne penger, da. 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Se der ja. Syndromet måtte komme.

Ai ai ai, det måre være slitsomt å være så utrolig dum  og kunnskapsløs

Anonymkode: 3edd4...89e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ai ai ai, det måre være slitsomt å være så utrolig dum  og kunnskapsløs

Anonymkode: 3edd4...89e

Neida. Det går bra så snart folk deler sin viten med meg. Men de hemmelige utfordringene som er så hemmelige at de ikke kan nevnes på anonymforum engang, dem blir jeg ikke klokere av.

Skrevet

Ja, det var den infoen hun valgte å komme med. Men på dib har jo bortskjemte barn traumer, kresne barn spiseforstyrrelser og sløsete barn syndromer. Det er aldri foreldrenes skyld.

Men kjære deg, hvorfor skulle hun dele mer? At hennes barn vil slite med å disponere en stor sum med penger er da virkelig ikke vår sak. Hva som ligger til grunn er da heller ikke relevant for hverken tråden eller for oss generelt. 
Og at det aldri er foreldrenes skyld? Hvilken rolle spiller det for deg om du kan eller ikke kan skylde på foreldrene?

Skrevet

Vi ga tilgang da de fylte 18, de fikk litt å bruke på noe de ønsket seg. Resten gikk til bsu og sparing. De fikk vel ca 30-40 000 hver , og det er ikke penger som skal rotes bort. Konfirmasjonsgaver er for fremtiden.

Skrevet
25 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Men kjære deg, hvorfor skulle hun dele mer? At hennes barn vil slite med å disponere en stor sum med penger er da virkelig ikke vår sak. Hva som ligger til grunn er da heller ikke relevant for hverken tråden eller for oss generelt. 
Og at det aldri er foreldrenes skyld? Hvilken rolle spiller det for deg om du kan eller ikke kan skylde på foreldrene?

Det som er foreldrenes skyld KAN faktisk rettes på... og da syns jeg det burde gjøres! Men å si at et bortskjemt barn ikke kan hjelpes videre fordi hun har (sett inn ønsket problem her) - det er jo å gi opp.

Skrevet

Gutten vår konfirmerte seg i fjor og fikk 69.000,- Alt er satt inn på egen sparekonto. Han er ikke en som bruker mye penger eller sløser på noen måte. Han sier selv at han skal spare til bil og bolig og at de pengene ikke skal brukes til andre ting. 

Skrevet

Jeg tenker konfirmanten vår er heldig om hun får kr 10.000 nå i høst. 69.000 kr leser jeg at noen får. Hvem gir slike summer?

HI

Anonymkode: 66e27...b5f

Skrevet

Jeg tenker konfirmanten vår er heldig om hun får kr 10.000 nå i høst. 69.000 kr leser jeg at noen får. Hvem gir slike summer?

HI

Jeg tipper foreldre og evt besteforeldre. Personlig fikk jeg 6000kr for 17 år siden. Jeg sparer 500-700kr/mnd til barna mine. Planen er at de skal brukes på bolig PG førerkort. Jeg planlegger å «gi» de 100 000kr til konfirmasjonen med en merknad om at de er forbeholdt boligkjøp. De skal stå på min konto frem til de kjøper noe selv. Jeg har også lyst til å si «du får 100 000kr av oss, mot at du sparer 100 000kr selv. 

Skrevet
5 timer siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Mine er gsmere og har brukt mellom 20 og 30 tusen på pc og utstyr. Da får de gode PCer som varer evig. Lillesøster har overtatt den ene, nå kjøpte hun sin egen og Venninna arvet PCen. Den er 10 år og går fortsatt godt. 

En pc arar ikke evig. Etter 5 år er jeg ganske sikker på at en gamer "trenger" å bytte den, selv om den kamskje kan brukes til lillesøsters skolearbeid et par år til.

Anonymkode: 284a5...9b7

Skrevet

HI

Det er jo ikke en person som gir så mye... 

Min søster f.eks er skilt, ble skilt når ungene gikk i barnehagen. Et par år senere fikk hun ny samboer og har vært sammen med han siden. I fjor ble eldste barnet konfirmert. Med både mamma og pappa etablert på nytt blir det mye familie, både tanter, onkler, bonustsnter og bonusonkler. I tillegg er absolutt alle besteforeldrene skilt og etablert på nytt. Det er så mange besteforeldre, stebesteforeldre og bonusbesteforeldre det, og absolutt alle gir gave til konfirmasjon.... 

I tillegg kommer venner, naboer, venner av foreldre, og familie lenger ut som ikke er bedt i selskap men likevel gir en 200-lapp. 

Anonymkode: ad614...a64

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Det er jo totalen da. Vi gå 15 000 kr, ene settet med besteforeldrene ga 10 000 kr, andre 8000 kr, så kom alle gavene fra tanter, onkler, grandtanter og grandonkler, oldeforeldre, naboer osv. Blir fort mye når de fleste gir 500-1500 kr.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det skjønner jeg at du gruer deg til. For du har jo ikke latt ham øve seg, så han har null grunnlag for å kunne styre penger når han blir 18.

Hvordan syns du du takler foreldrerollen ellers...?

Basert på denne ene kommentaren antar jeg du er en slem bezzerwisser som aldri har møtt motgang i ditt liv. Du er arrogant og med manglende empati. Så da er det skrekkelig synd i barna som lever med en mor som ikke vil evne å gi dem det de trenger på det emosjonelle planet.

Eller så burde jeg være forsiktig med å trekke bastante konklusjoner basert på et bittelite innlegg på et anonymforum. Hva tror du?

Mine barn har ikke konfirmert seg enda. Jeg synes summene her høres helt vanvittige ut. Selv fikk jeg 3.500,- til konfirmasjonen. Tror ikke vi kommer til å komme opp i slike summer som nevnes her. Mine foreldre vil ikke gi så store gaver og svigers er uføretrygdet og kan ikke gi store summer til alle barnebarna.

Anonymkode: 35a05...504

Skrevet

Basert på denne ene kommentaren antar jeg du er en slem bezzerwisser som aldri har møtt motgang i ditt liv. Du er arrogant og med manglende empati. Så da er det skrekkelig synd i barna som lever med en mor som ikke vil evne å gi dem det de trenger på det emosjonelle planet.

Eller så burde jeg være forsiktig med å trekke bastante konklusjoner basert på et bittelite innlegg på et anonymforum. Hva tror du?

Mine barn har ikke konfirmert seg enda. Jeg synes summene her høres helt vanvittige ut. Selv fikk jeg 3.500,- til konfirmasjonen. Tror ikke vi kommer til å komme opp i slike summer som nevnes her. Mine foreldre vil ikke gi så store gaver og svigers er uføretrygdet og kan ikke gi store summer til alle barnebarna.

Anonymkode: 35a05...504

Joda, har møtt masse motgang, og det har lært meg å FORBEREDE barna på utfordringer. Sørge for at de f eks har prøvd å ha en sommerjobb før de konfirmerer seg og får ræva full av penger, for eksempel.

Skrevet
7 timer siden, Kira skrev:

Hvor mye er det egentlig vanlig å få til konfirmasjonen i disse dager? Skjønner at det sikkert er endel forskjeller, men det høres jo ut som enorme summer 🙈 Jeg vokste opp i en liten familie med dårlig råd, og fikk 4000 kr da jeg ble konfirmert på 90-tallet. Ser ut som om normen i dag er mye mye mer.

Jeg fikk 4500 i 99, og var den eneste i klassen som fikk under 10 000. I de konfirmasjonene jeg har vært i de siste årene har det ligget på alt fra 30 000 til 100 000.

Anonymkode: 1eff5...305

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, har møtt masse motgang, og det har lært meg å FORBEREDE barna på utfordringer. Sørge for at de f eks har prøvd å ha en sommerjobb før de konfirmerer seg og får ræva full av penger, for eksempel.

Og det sier du først nå? Hvordan skulle vi vite det? Herlighet, du må jo INFORMERE oss! 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det sier du først nå? Hvordan skulle vi vite det? Herlighet, du må jo INFORMERE oss! 

Ja, det kom fram i et innlegg i morges.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kom fram i et innlegg i morges.

Nei

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

En pc arar ikke evig. Etter 5 år er jeg ganske sikker på at en gamer "trenger" å bytte den, selv om den kamskje kan brukes til lillesøsters skolearbeid et par år til.

Anonymkode: 284a5...9b7

De kan stort sett oppgraderes med komponenter som gjør at de fint lever 7 år. Man da er hovedkortet utdatert og drar ikke nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...