Gå til innhold

Overreagerte jeg her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At hvis det er snakk om at barn skader hverandre, eller andre, så er det faktisk greit å ta tak i barnet eller barna for å separere de. Det er greit å bruke fysisk makt mot barn i noen situasjoner.

Anonymkode: 8bb83...074

Men det barnet du brukte fysisk makt mot, gjorde ikke noe av dette. Så hvorfor drar du det inn?

Anonymkode: 30226...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt vannvittig å gi vennen skyldfølelse for dette, han trenger trøst og støtte han også. 

De er 10 år!

Anonymkode: 58be7...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det barnet du brukte fysisk makt mot, gjorde ikke noe av dette. Så hvorfor drar du det inn?

Anonymkode: 30226...3f4

Fordi hun påsto at det aldri er greit å bruke fysisk makt mot barn. Men det gir jo ikke mening? Det er faktisk riktig å gjøre det i noen situasjoner. Så hvorfor skrev hun at det aldri er greit?

Anonymkode: 8bb83...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar

ser dere mener jeg overragerte. Er hvis ikke lov til og være redd for ungen sin lengre.

Takk for meg.

Fått de svarene jeg trenger nå

Anonymkode: d1ee9...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar

ser dere mener jeg overragerte. Er hvis ikke lov til og være redd for ungen sin lengre.

Takk for meg.

Fått de svarene jeg trenger nå

Anonymkode: d1ee9...0b7

Jo, det er lov til å være redd for ungen sin. Men det er ikke lov til å ta sinnet ditt utover et annet uskyldig barn.

Anonymkode: 30226...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar

ser dere mener jeg overragerte. Er hvis ikke lov til og være redd for ungen sin lengre.

Takk for meg.

Fått de svarene jeg trenger nå

Anonymkode: d1ee9...0b7

Selvfølgelig er det lov å være redd for barnet sitt. Hvordan i alle dager klarte du å tolke svarene her som at du ikke kan det?

Du overreagerte, du lot redselen og sinnet ditt gå ut over feil person, og den lille personen fortjener en unnskyldning for det. Dette må ha vært en veldig skremmende opplevelse for han også, ikke nok med at han måtte se kameraten sin få juling, mammaen hans ble sint på han etterpå.

Men ingen sier da at du ikke kan være redd når det skjer noe med barnet ditt....

Anonymkode: 58be7...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar

ser dere mener jeg overragerte. Er hvis ikke lov til og være redd for ungen sin lengre.

Takk for meg.

Fått de svarene jeg trenger nå

Anonymkode: d1ee9...0b7

Hvem skriver at det ikke er lov å være redd for ungen sin? Det er tilogmed forståelig at du reagerte med sinne der og da. Det som IKKE er greit er at alle voksne kollektivt gir en 10 åring tyn for å ikke reagere rasjonelt. Det er ikke greit å skrike til barn, og det er ikke greit å være voldelig mot barn. 

Dere voksne burde be kompisen om unnskyldning. 

Anonymkode: e7702...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar

ser dere mener jeg overragerte. Er hvis ikke lov til og være redd for ungen sin lengre.

Takk for meg.

Fått de svarene jeg trenger nå

Anonymkode: d1ee9...0b7

Det er lov til å være redd for barnet sitt. Men det er også lov til å se behovet for å ivareta flere enn eget barn. Og ikke minst å plassere skylden der hvor den hører hjemme.

Det du BURDE gjort var å ønske vennen velkommen, og å snakke med begge barna om hvordan de opplevde dette, og hva man kan gjøre i slike situasjoner. Du BURDE ha trygget vennen hans på at det er helt normalt å fryse til i slike situasjoner. Og du BURDE trygget sønnen din på at vennen hans ikke har gjort noe galt

Du BURDE deretter ta kontakt med de barna/ungdommene som utøvet vold Og foreldrene deres. Det er der skylden skulle ha blitt plassert. 
 

Du vil sikkert ikke høre dette, og derfor kommer du sannsynligvis til å gjøre samme feil i fremtiden. 

 

Anonymkode: cd1b1...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ikke greit og kun stå og se på heller.

Ja det var de, de skjønte i alle fall hvorfor jeg reagerte , skulle jo forstått at det var dumt og skrive her. her er man perfekte hele tiden

Anonymkode: d1ee9...0b7

De var sandynlig bis smarte nok til å jatte med da de ble oppsøkt av en ustabil mor. Man er ikke perfekt hele tiden. Det gjelder også tiåringer.

Anonymkode: 27a6d...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er lov til å være redd for barnet sitt. Men det er også lov til å se behovet for å ivareta flere enn eget barn. Og ikke minst å plassere skylden der hvor den hører hjemme.

Det du BURDE gjort var å ønske vennen velkommen, og å snakke med begge barna om hvordan de opplevde dette, og hva man kan gjøre i slike situasjoner. Du BURDE ha trygget vennen hans på at det er helt normalt å fryse til i slike situasjoner. Og du BURDE trygget sønnen din på at vennen hans ikke har gjort noe galt

Du BURDE deretter ta kontakt med de barna/ungdommene som utøvet vold Og foreldrene deres. Det er der skylden skulle ha blitt plassert. 
 

Du vil sikkert ikke høre dette, og derfor kommer du sannsynligvis til å gjøre samme feil i fremtiden. 

 

Anonymkode: cd1b1...308

Vil gjerne legge til, i ditt forsvar, at det også er forståelig at du kunne handle irrasjonelt i denne situasjonen. Det kan rettes opp dersom du tar kontakt med vennen til sønnen din og foreldrene.. 

Anonymkode: cd1b1...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at disse to tiåringene i alle fall ikke har de beste rollemodellene. 

Anonymkode: 06c24...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar

ser dere mener jeg overragerte. Er hvis ikke lov til og være redd for ungen sin lengre.

Takk for meg.

Fått de svarene jeg trenger nå

Anonymkode: d1ee9...0b7

Jeg synes du overreagerer her også. 
Vær en voksen. Gå til vennen, sett det ned med ham, og forklar at du ble redd og at det kan gjøre at man handler irrasjonelt. 
Utover det bør du trene på impulskontroll og på å se kompleksiteten i ting som skjer. I tillegg er du voksen, så det forventes mer av deg enn av tiåringer. 

Anonymkode: 06c24...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke riktig klok. Og ei heller foreldrene til kameraten. Stakkars unger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan umulig være god! Hvis ikke dette er en trolletråd så blir jeg målløs. At du ikke burde skrevet her er jeg helt enig med deg i, for du burde skamme deg!

Anonymkode: 9004e...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du en livredd 10-åring skal gjøre? Hadde jeg vært foreldre til kompisen hadde det blitt månelyst. Ikke bare har han blitt vitne til noe svært traumatisk og følt seg hjelpeløs, han blir holdt ansvarlig for det av voksne. 
Jeg håper de større barna blir anmeldt. Jeg håper du klarer å ivareta ditt barn og at foreldrene til kompisen ikke lar ham være hjemme hos dere. 
Du burde skamme deg!

Anonymkode: e61ea...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett nok voksne bare stå lamslått og se på som idioter de er mens folk blir slått eller ligger syke/skadet, så å forvente bedre av en 10åring syntes jeg er urimelig. 

Nei, ikke bra å bare stå å se på. Men han ble antagelig kjempe redd og viste ikke hva han skulle gjøre. Og tenk den skyldfølelsen han sitter med, forsterket av at du skriker som en gjøk til han? 

Be om unnskyldning, og vis forståelse. Hvis du vil at han skal gjøre noe anderledes neste gang. Hvis ikke så vit at på bakgrunn av din oppførsel kommer han nok aldri til å tørre å komme til deg neste gang noe skjer for hjelp. 

De to kompisene trenger hverandre,spesielt etter en slik opplevelse. 

Joda, det er lov å bli redd for barnet sitt. Men det er din jobb å holde deg selv under kontroll. Det at du bruker energi på å skrike og jage ut den gutten, fremfor å ha fokus på din (angivelig hardt) skadde sønn viser jo at du må jobbe litt med deg selv og hvordan du oppfører deg når du får panikk. 

 

Anonymkode: 2fcc6...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min unge hadde ikke fått lov til å komme i nærheten av deg før du hadde oppført deg som voksen overfor mitt barn og ditt eget. Mitt barn skulle gjerne fått lekt med ditt barn videre, men ikke så lenge du var i nærheten. Mitt barn hadde heller ikke fått lov til å komme i nærheten av de andre foreldrene, om mitt barn hadde vært en venn av begge disse guttenei alle fall ikke uten at jeg hadde hatt en alvorlig prat med barnet mitt og fortalt at det er aldri andre barn sin skyld når sånne ting hender. Det er fint om barnet klarer å få tak i noen voksne som kan hjelpe, men det er helt forståelig at et barn blir handlingslammet i en sånn situasjon. Det er så lett å si at "Jeg hadde aldri...." om det hadde hendt en selv. Men vi vet at mange, og det kan være omtrent hvem som helst av oss, som blir handlingslammet i sånne situasjoner. Hadde det forresten hjulpet om barnet hadde løpt etter hjelp. Hva da om barnet til HI hadde bli liggende forslått å og skadet på bakken og de andre forsvant i mellomtiden. Hadde HI da bebreidet vennen for å stikke av? "Ditt uhyre, du burde vært her og hjulpet Per, ikke stukket av.." ?

Anonymkode: 50885...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du har dårlig samvittighet, for dette taklet du dårlig. De er 10 år. Han var sikkert livredd. Livredd for å bli banket til blods selv. Og han kjenner nok veldig på dette i ettertid, at han ble paralysert og ikke klarte å hjelpe kompisen sin som ble skadet. Her burde du be om unnskyldning for reaksjonen din så fort som mulig.

Anonymkode: 568c4...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg tenker på dette jo mer vondt får jeg av denne vennen. Først voldsoffer (for det er han selv om han ikke ble slått selv), deretter kastet ut fra vennens hus (når han trengte en trygg voksen for å bearbeide traumet), så skjelt ut, og deretter sviktet av foreldrene sine. Han er bare et barn, og helt alene. Nå føler han sikkert skyld for noe han absolutt ikke hadde ansvar for. Vær så snill; vær en voksen og be ham om unnskyldning. Hør om det går bra med ham, og gi ham tid og rom til å snakke. 

Anonymkode: 06c24...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke kommet lengre enn starten av juli, men jeg tror at du allerede nå kan kåres til årets verste mor. Ikke fordi du reagerte i affekt, redsel og ubetenksomhet, det kan skje den beste, men fordi du ikke, når du fikk roet deg og tenkt deg om, skjønner at du gjorde noe slemt, urettferdig, vondt og feil. Du tenkte ikke at han ville inn så han var trygg for de som akkurat hadde banket opp kameraten? At han også var redd? Neida, du skjelte han ut og slengte han ut igjen og får foreldrene med på at han har gjort noe forferdelig. Jeg regner med at du er typen som kaster deg inn i midten når voksne menn barker sammen på byen eller noen ranes med kniv, uten tanke for egen helse og sikkerhet, for det bør du være med de forventningene du har til en gutt på 10 år. Hvis ikke bør du krype på dine knær til gutten og be om unnskyldning, om han i det hele tatt tør å møte deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Du er virkelig blåst. 

Så denne gutten blir først vitne til at noen banker opp kameraten hans, uten at han kan forsvare vennen. 

Også får han skylda for at kameraten blir banket opp OG blir kastet ut slik at han får vondt.

Jeg håper så inderlig hans foreldre skjermer han for deg! Og da dessverre også din sønn.

Sønnen din blir allerede banket opp, bør du ikke prøve å beholde vennskapene hans? Ikke aktivt ødelegge dem?

Anonymkode: 4e03e...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars vennen til din sønn. Først har han en forferdelig opplevelse av å se sin venn bli banket opp. Han er sikkert traumatisert og har dårlig samvittighet for at han ikke gjorde noe. Så blir han utskjelt av et voksent kvinnfolk og møter ingen støtte av sine foreldre, men de går i mot ham de og. Og i tillegg mister han sin beste venn. 
Jeg får så utrolig vondt av ham. Han er en liten gutt!!

Endret av Moosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du gjort dette mot min sønn hadde han garantert ALDRI fått lekt med din sønn igjen! Mitt barn sikkerhet kommer først og ustabile voksne er ikke aktuelt og utsette en 10 åring for. Gratulerer din sønn er mest sannsynlig en venn fattigere i tillegg til denne fæle opplevelsen

Anonymkode: 3b1c3...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Vi har ikke kommet lengre enn starten av juli, men jeg tror at du allerede nå kan kåres til årets verste mor. Ikke fordi du reagerte i affekt, redsel og ubetenksomhet, det kan skje den beste, men fordi du ikke, når du fikk roet deg og tenkt deg om, skjønner at du gjorde noe slemt, urettferdig, vondt og feil. Du tenkte ikke at han ville inn så han var trygg for de som akkurat hadde banket opp kameraten? At han også var redd? Neida, du skjelte han ut og slengte han ut igjen og får foreldrene med på at han har gjort noe forferdelig. Jeg regner med at du er typen som kaster deg inn i midten når voksne menn barker sammen på byen eller noen ranes med kniv, uten tanke for egen helse og sikkerhet, for det bør du være med de forventningene du har til en gutt på 10 år. Hvis ikke bør du krype på dine knær til gutten og be om unnskyldning, om han i det hele tatt tør å møte deg. 

Helt enig i dette. 

(Bortsett fra at jeg ikke kan se for meg at hi går i mellom for noe som helst. Hun mener jo at det er helt greit at hun tar ut sinne og redsel med vold mot en tiåring, mens hun samtidig forventer at den samme tiåringen skal handle rasjonelt og iskaldt og stå opp mot en gjeng med eldre, voldelige barn. Det er litt forskjell på forventningene her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...