Gå til innhold

Søppelsortering på bad


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg synes ikke det er vanskelig. Hvor skrev jeg det? Det jeg synes er rart er at noen er så beklemte at de ikke klarer å gå ut og legge søpla si i ei stor kasse på et kjøkken, eller ha den med i veska hjem for den del, men å legge den i en liten dunk på et bad, det er ok. Uansett hvor man legger den (bortsett fra i egen veske eller om man er så fantastisk lite løsningsorientert at man drar det ned i do) så må vertskapet på et eller annet punkt ta opp, knyte igjen og bære dette ut. Om poenget er at ingen må skjønne at man har mensen, så er det lettere å skjule det i en stor dunk på et kjøkken enn i en liten dunk på et bad. 

Herregud nei... du aner da ikke hvem som har hatt mensen eller om noen har hatt det med søppel på badet. Med søppel kun på kjøkkenet får alle vite det. Hos oss måtte de bært det ned, gjennom stuen og inn på kjøkkenet. Så latterlig tungvint fordi noen ikke gidder tømme en søpoekdunk på badet. Du bærer alt dit du da? Hårklyser fra dusjen, neglelakkfjerner stinkende bomull, skitne q tips osv? Går du med en og en ting eller samler du opp?

Anonymkode: d2207...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, amandine skrev:

Nei, det kan jeg love deg. De får komme seg ut med én gang. Jeg går ikke ut fra at du har dem på badet, heller?

Herregud, du er så fisefin at de sporenstreks må kjøres til dynga? De kan fint ligge i en bleiebøtte el på et bad til den tømmes altså. 

Anonymkode: d2207...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne tråden er kostelig lesning. Spesielt hun som mener det er mangel på oppdragelse å kaste innpakkede bind eller tamponger i restavfallet til folk, men å tette doen deres er innafor, for det er ikke hennes problem🙃 Vi har tydeligvis litt ulik oppfatning av hva god og dårlig oppdragelse er. Jeg et oppdratt til å alltid forlate et sted i minst like god forfatning som det var da jeg ankom, og har virkelig aldri ansett dette som et problem. Hvem unnlater å besøke familie på grunn av manglende søppelbøtte på do? Er det ikke bedre å enten ha med en pose i vesken og ta avfallet rett i dunken ute (hvis man anser det som for uhygienisk til å kastes inne), eller eventuelt forklare problemet og be vertskapet skaffe en bøtte? Eller er ikke familieforholdet så mye verdt at man tar seg bryet? Det må være veldig hemmende å ha det slik, og da burde man i alle fall adressere og kommunisere problemet. 
 

Vi har tre bad; ett for oss to voksne, ett for guttene og ett for jentene (5 og 7 år). De eneste overnattingsgjestene vi har er venner av barna og besteforeldre godt opp i 70-åra. Når jentene (og venninnene) nærmer seg puberteten kan det godt hende vi ser behov for søppelbøtte på deres bad. Vi voksne genererer svært lite avfall på badet. Jeg bruker gjenbrukbare pads (vaskes i maskin) til ansiktsrens, og bruker kun menskopp. Både vårt og barnas avfall (toalettrullkjerner, brukte tannkoster, tannkremtuber, sjampoflasker etc) bæres rett ut og legges i kildesortering eller restavfall. 

Anonymkode: 204da...f2f

Det var ikke restavfall som var issue, men søppel på kjøkkenet. Du vet, der maten lages? Tipper de uten søppeldunk på badet er de samme som ikke vasker henda etter dobesøk fordi de har jo bare tisset, og de TAR jo ikke på noe der nede🤦‍♀️😂

Anonymkode: d2207...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud nei... du aner da ikke hvem som har hatt mensen eller om noen har hatt det med søppel på badet. Med søppel kun på kjøkkenet får alle vite det. Hos oss måtte de bært det ned, gjennom stuen og inn på kjøkkenet. Så latterlig tungvint fordi noen ikke gidder tømme en søpoekdunk på badet. Du bærer alt dit du da? Hårklyser fra dusjen, neglelakkfjerner stinkende bomull, skitne q tips osv? Går du med en og en ting eller samler du opp?

Anonymkode: d2207...1f4

Jeg lurer også på hvor folk som ikke har søppelbøtte på badet gjør av sånne ting??

Anonymkode: 7201c...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke restavfall som var issue, men søppel på kjøkkenet. Du vet, der maten lages? Tipper de uten søppeldunk på badet er de samme som ikke vasker henda etter dobesøk fordi de har jo bare tisset, og de TAR jo ikke på noe der nede🤦‍♀️😂

Anonymkode: d2207...1f4

Men du lager da ikke maten oppi søppelbøtta?? Den er i et skap for seg selv? I en pose i en bøtte med lokk? Som tømmes hver dag? Jeg begynner å lure på hygienen på ditt kjøkken, må jeg innrømme. Restavfall er jo så mangt og ikke noe jeg vil ha nær maten, bind eller ikke🤢

Anonymkode: 217fa...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere bare en bøtte dere putter alt i, eller har dere flere. Opplever at det er mye både papir og plast og det blir ikke til at vi tar med søppelet til kjøkkenet for å sortere.

Anonymkode: 6f7ce...659

Vi har 2 poser hengende på stellebordet, en til søppel og en til plast. Ved vasken har vi et tomt kaffeglass hvor vi kaster aluminium fra linsegreia. Sorterer plasten fra den også. Doruller kaster vi fortløpende, i pappen. 

Anonymkode: 33b49...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Jeg synes ikke det er vanskelig. Hvor skrev jeg det? Det jeg synes er rart er at noen er så beklemte at de ikke klarer å gå ut og legge søpla si i ei stor kasse på et kjøkken, eller ha den med i veska hjem for den del, men å legge den i en liten dunk på et bad, det er ok. Uansett hvor man legger den (bortsett fra i egen veske eller om man er så fantastisk lite løsningsorientert at man drar det ned i do) så må vertskapet på et eller annet punkt ta opp, knyte igjen og bære dette ut. Om poenget er at ingen må skjønne at man har mensen, så er det lettere å skjule det i en stor dunk på et kjøkken enn i en liten dunk på et bad. 

Men går folk tilbake til badet for å vaske hendene da, etter at de har vært ute på kjøkkenet og kastet bindet/tampongen?

Anonymkode: f593a...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fest rundt juletider hos en bekjent. Jeg hadde mensen, blødde ganske mye og hadde byttet tampong flere ganger under festen. Kastet dem i søppelbøtta som sto på badet, uten å tenke mer på det. Skulle nok en gang avgårde før å bytte, da vertinnen oppdaget at jeg fisket en tampong ut av vesken.  Hun roper ut: Har du MENSEN??? Hvor har du gjort av tampongenge?? Dersom du har slengt dem i søppla nede må du fjerne dem altså,  der vil jeg ikke ha dem! Du får gå UT i søppla med dem!!! 

Har sjeldent følt meg så dum. Vi er godt oppi 40 årene, så det med mens trodde jeg var grei skuring og ikke noe stor sak. 

Jeg ble ikke lenge på den festen kan du si.. 

 

Anonymkode: 7e207...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men du lager da ikke maten oppi søppelbøtta?? Den er i et skap for seg selv? I en pose i en bøtte med lokk? Som tømmes hver dag? Jeg begynner å lure på hygienen på ditt kjøkken, må jeg innrømme. Restavfall er jo så mangt og ikke noe jeg vil ha nær maten, bind eller ikke🤢

Anonymkode: 217fa...85f

Du er seriøst ikke så dum?

Anonymkode: d2207...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men går folk tilbake til badet for å vaske hendene da, etter at de har vært ute på kjøkkenet og kastet bindet/tampongen?

Anonymkode: f593a...653

Får da virkelig håpe de vasker hendene etterpå ja. 

Anonymkode: d2207...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Var på fest rundt juletider hos en bekjent. Jeg hadde mensen, blødde ganske mye og hadde byttet tampong flere ganger under festen. Kastet dem i søppelbøtta som sto på badet, uten å tenke mer på det. Skulle nok en gang avgårde før å bytte, da vertinnen oppdaget at jeg fisket en tampong ut av vesken.  Hun roper ut: Har du MENSEN??? Hvor har du gjort av tampongenge?? Dersom du har slengt dem i søppla nede må du fjerne dem altså,  der vil jeg ikke ha dem! Du får gå UT i søppla med dem!!! 

Har sjeldent følt meg så dum. Vi er godt oppi 40 årene, så det med mens trodde jeg var grei skuring og ikke noe stor sak. 

Jeg ble ikke lenge på den festen kan du si.. 

 

Anonymkode: 7e207...6e2

Du var på fest hos en av de her antisøppel damene her inne eller🤣

Anonymkode: d2207...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer også på hvor folk som ikke har søppelbøtte på badet gjør av sånne ting??

Anonymkode: 7201c...e43

Lurer du virkelig helt oppriktig på det?

Det er ikke alle som har enorme boliger med flere kilometer mellom hvert rom. Jeg tar med meg søpla fra badet, går sånn cirka  de 6-8 skrittene det tar meg å komme inn på kjøkkenet, og kaster det i restavfallet. Eventuelt de 10 skrittene det tar meg å komme dit vi har papiravfallet.

Det er ikke SÅ slitsomt altså.

Anonymkode: 26136...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurer du virkelig helt oppriktig på det?

Det er ikke alle som har enorme boliger med flere kilometer mellom hvert rom. Jeg tar med meg søpla fra badet, går sånn cirka  de 6-8 skrittene det tar meg å komme inn på kjøkkenet, og kaster det i restavfallet. Eventuelt de 10 skrittene det tar meg å komme dit vi har papiravfallet.

Det er ikke SÅ slitsomt altså.

Anonymkode: 26136...eeb

Men i løpet av et "stell" så blir det jo flere runder med søppel, så det må jo uansett legges et sted om du ikke går en tur for hver ting? Og hvorfor ikke da bare hive det i en søppeldunk inne på badet? Legger du alt i en haug på gulvet sålenge da eller?

Anonymkode: d2207...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spylte alltid ned alt sånn i do hos slike sære folk som ikke har søppel på badet!!! Alt av bind, plast og tamponger. Eller unngikk å dra til dem... Så uhygienisk å pakke alt inn i papir. Legge blodhaugen fra seg, vaske hender og så bære dette rundt i huset for å kaste det. Vaske hender igjen da etter å ha spasert rundt med blodet. Bruke en halv rull for at det ikke skal sive gjennom.... Mensblod har heller ikke noe på et kjøkken å gjøre... du har særs lite empati dersom du mener alle synes dette er helt greit. Normale folk har da søppeldunk på badet. Litt hensyn kan man faktisk ta til gjester. 

Anonymkode: d2207...1f4

Jeg også😒 Alt gikk i do. Aldri i livet om jeg ville gå på noens kjøkken med et brukt bind! 

Anonymkode: 37316...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg har opplevd at det ikke har vært søppel på do. Jeg hadde det det som meget rart hvis det ikke var. Alle mine venner, familie osv har dette. Når man er på offtenlig do, så er det jo også det. På hvert eneste toalett. Jeg hadde uansett ikke kastet det i do, men tatt det ut hvis det ikke var. Kanskje det å ikke ha søppel på badet er litt den eldre generasjonen? 

Kildesorterer papp, men plast kildesorteres ikke lengre her hvor jeg bor. Kommunen tok vekk den ordningen, og de fleste offtenlig kildesorteringsplassene ble også tatt vekk. Kun noen få med metall igjen. 

Anonymkode: 8a351...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er seriøst ikke så dum?

Anonymkode: d2207...1f4

Og der gikk du tom for argumenter. Bra. 

Anonymkode: 217fa...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, damer. Jeg anbefaler dere alle å lese gjennom denne tråden en gang nå, og også lese deres egne innlegg litt ekstra nøye. Det er på tide å se dere selv i speilet og føle på litt skam over oppførselen dere fremviser her. Makan til polarisering, latterliggjøring og generell passiv-aggressiv skittkasting er det lenge siden jeg har sett, selv her inne. Og alt dette pga SØPPEL?! Dette er pinlig damer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Soon to be mum skrev:

Herregud, damer. Jeg anbefaler dere alle å lese gjennom denne tråden en gang nå, og også lese deres egne innlegg litt ekstra nøye. Det er på tide å se dere selv i speilet og føle på litt skam over oppførselen dere fremviser her. Makan til polarisering, latterliggjøring og generell passiv-aggressiv skittkasting er det lenge siden jeg har sett, selv her inne. Og alt dette pga SØPPEL?! Dette er pinlig damer. 

Diskusjoner om søppeldunk på badet eller ikke ender alltid opp med høy temperatur her inne. Temaet har vært oppe før, flere ganger, og det blir alltid slik.

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men i løpet av et "stell" så blir det jo flere runder med søppel, så det må jo uansett legges et sted om du ikke går en tur for hver ting? Og hvorfor ikke da bare hive det i en søppeldunk inne på badet? Legger du alt i en haug på gulvet sålenge da eller?

Anonymkode: d2207...1f4

Altså, nå har jeg søppelkasse på badet, men før vi fikk oss det så la jeg bare tomme doruller, bomullspads osv på vasken før jeg tok det med og kasta det. Tamponger , q-tips osv la jeg i papir først.

Dette er veldig enkelt om man er bare bittelitt løsningsorientert 😊

Anonymkode: 26136...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Superdolly skrev:

Diskusjoner om søppeldunk på badet eller ikke ender alltid opp med høy temperatur her inne. Temaet har vært oppe før, flere ganger, og det blir alltid slik.

:popcorn:

Sant nok. Ikke bare dette temaet som hever temperaturen her inne, erfaringsmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte i England møtte jeg noen fra en annen campus som bodde med ei norsk jente. Hun hadde visst kommet ut fra badet med bind og tamponger og kastet det i søpla på kjøkkenet som ble delt med 7 andre. Engelskmennene syntes det var kjempeekkelt og historien ble fortalt sammen med historier om andre utlendinger som kastet brukt toalettpapir i søpla. Jeg har aldri hørt om at dette er vanlig, jeg er vandt til å bruke søppelbøtte på badet, og klarte å overtale de om at hun her bare var en raring og at dette ikke er vanlig i Norge. Ser jo nå at jeg tok feil 🙈 en ting er å gjøre det selv, alene i privat hjem, men å nekte gjester søppel på badet og å sprade inn på delt studentkjøkken med brukte mensprodukter er spesielt.

Anonymkode: f0a1d...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en pose på badet som tømmes daglig (har bleie barn), den er restavfall og alt går i den. Eneste er papp/doruller, de kastes for seg for ikke å ta så stor plass. 

Har ikke adskilt plast/restavfall her, kun glass/restavfall/matavfall/papir. 

Anonymkode: 6068c...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og der gikk du tom for argumenter. Bra. 

Anonymkode: 217fa...85f

Nei, mot sånne er ikke argumenter noen vits akkurat...

Anonymkode: d2207...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Altså, nå har jeg søppelkasse på badet, men før vi fikk oss det så la jeg bare tomme doruller, bomullspads osv på vasken før jeg tok det med og kasta det. Tamponger , q-tips osv la jeg i papir først.

Dette er veldig enkelt om man er bare bittelitt løsningsorientert 😊

Anonymkode: 26136...eeb

Men fullstendig unødvendig da? Det er jo DET som er å være løsningsorientert, finne en god løsning på praktiske greier. Løsningen er jo ikke å stable ulike typer søppel i en haug på vasken og så gå i skyttel for å kaste det. Løsningen er så enkel som en dunk på badet man kaster det i, det har jo du funnet løsning på nå og. Da trenger man ikke drive flytte rundt på det og mellomlagre det. Det er en etasje og et helt hus mellom mitt bad og kjøkken. Veldig ukoselig å stable alskens søppel på vasken da

Anonymkode: d2207...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Soon to be mum skrev:

Sant nok. Ikke bare dette temaet som hever temperaturen her inne, erfaringsmessig. 

Hvilke tema er det egentlig som engasjerer så mye her inne? Jeg kan komme på klutvask og parfyme fra tidligere. Men det må da være flere? 

Anonymkode: 204da...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...