Gå til innhold

For tidlig æ ha barn selvom jeg har det meste på plass?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 20 år og har hatt syyykt lyst på unge siden jeg var 15, og nå mer en noensinne, jeg og min forlovede har vært sammen i 4 år og har begynt å prate om å få unge, begge har bil uten gjeld, vi har kjøpt leilighet og ligger veldig bra ann økonomisk og føler oss egentlig veldig klare begge 2 for å få unge, MEN, jeg skal begynne på studie til høsten og planen er da egt å begynne på studiene før vi prøver også se om vi tror det går med tankepå vanskelighetsgraden på studiene osv. 
 

Men så har vi også bare lurt på om vi kanskje bare skal kjøre på nå. Så mitt spørsmål til dere er, 

er det noen som har lignans erfaring, og er det dumpt å ha unge imens man går på skole? (Vi vil helst ha unge tidlig i livet også, er dette dumpt?)

Anonymkode: bdb0d...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som bruker uttrykket «unge» og skriver dumpt er modne nok til å få barn. 

Anonymkode: 9a3c0...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ingen som bruker uttrykket «unge» og skriver dumpt er modne nok til å få barn. 

Anonymkode: 9a3c0...84b

Tenkte det samme.

Anonymkode: 5e6b1...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet litt. 

De sier hjernen er i utvikling til du er 25 år og jeg mener man bør gi seg selv den tiden til å bli skikkelig voksen før man får barn. 

Reis litt, spar litt. Nyt tiden dere er bare to, kos dere uten å trenge barnevakt. Vær impulsive og gjør ting dere ikke får gjort så ofte når dere får barn. 

Jeg har sagt det samme til sønnen min og kjæresten, de er 20 og hun er ganske bestemt på at hun vil være "ung mor". 

De har bestemt seg for å legge det på hylla til de blir 22 år, og gjøre opp status da. Studere, reise og være unge en stund til. 

Anonymkode: 2088f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei🙂 beklager for at jeg skriver litt dumpt😅 jeg har ikke bodd i norge så lenge så vet ikke helt hvilkne ord som er greit å bruke altid😥 

mente kanskje uansvarlig 😁 (tror det blir mer riktig😊)

Anonymkode: bdb0d...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Jeg er 20 år og har hatt syyykt lyst på unge siden jeg var 15, og nå mer en noensinne, jeg og min forlovede har vært sammen i 4 år og har begynt å prate om å få unge, begge har bil uten gjeld, vi har kjøpt leilighet og ligger veldig bra ann økonomisk og føler oss egentlig veldig klare begge 2 for å få unge, MEN, jeg skal begynne på studie til høsten og planen er da egt å begynne på studiene før vi prøver også se om vi tror det går med tankepå vanskelighetsgraden på studiene osv. 
 

Men så har vi også bare lurt på om vi kanskje bare skal kjøre på nå. Så mitt spørsmål til dere er, 

er det noen som har lignans erfaring, og er det dumpt å ha unge imens man går på skole? (Vi vil helst ha unge tidlig i livet også, er dette dumpt?)

Anonymkode: bdb0d...a70

Jeg fikk barn veldig tidlig, og jeg vil ikke råde noen til å med vilje sette seg i den situasjonen. Hvis man blir uplanlagt gravid, greit nok. Da er det en situasjon man må takle som best man kan, og abort er ikke et alternativ for alle. Det gikk bra for min del, men det er tøffere enn du nok tror. Jeg forstår at du føler deg veldig voksen nå, men en 20-åring har mye igjen å lære om voksenlivet. Det handler ikke bare om modenhet, men også om erfaring. Jeg tror veldig få unge mennesker forstår i hvor stor grad man må sette egne ønsker og behov til side når man får barn, og hva det faktisk innebærer. Sjansen er også veldig stor for at et forhold som det du beskriver ikke vil vare. Det kan selvsagt gjøre det, men det er ikke sannsynlig. Jeg kjenner kun en person som nå (35 år gammel) fremdeles er i samme forhold som da hun var 20. Mange av disse forholdene var veldig seriøse, mitt eget inkludert. Å være ung aleneforsørger er tøft. Det handler ikke kun om økonomi, men om alle begrensningene det legger på livet ditt. Du vil ikke kunne flytte dit du vil, du vil ikke kunne planlegge livet ditt slik du vil. 

Jeg kunne skrevet veldig mye, men har verken tid eller lyst. Vil bare oppsummere det med at jeg råder deg dypt og inderlig til å vente noen år. Ta utdannelsen, gi deg selv tid til å være voksen før du blir mor. Det er to tøffe roller å lære seg samtidig. 

Anonymkode: 02427...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent noen år. Sansynligheten for at du er sammen med forloveden din om 10 år er veldig liten. Du kommer til å endre deg mye i løpet av studietiden.

Anonymkode: 55873...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet, jeg ble gravid på p-pillen og fikk barn da jeg var 23 år, jeg og samboer hadde vært sammen i 4 år da. Men da vi ble 30 år, gikk vi fra hverandre. Vi endret jo oss en god del fra 20-30. Og jeg skulle ønske at barn hadde kommet senere.

Anonymkode: 68947...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal fullføre studiene først. Jeg er i 30-årene, har barn, og har begynt med studier igjen i voksen alder. Det er veldig tøft å studere samtidig som man har små barn. Skulle ønske jeg hadde tenkt på å studere og blitt ferdig med mesteparten før jeg fikk barn. Pga alder kunne jeg ikke utsette verken barn eller studier så valgte begge samtidig. Du som har valget burde vente. 

Og som noen allerede nevnte mister man veldig mye frihet. Du er bare 20. Nyt friheten og muligheten til å fordype deg i studiene. Er kun snakk om 3 år, er faktisk ikke lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ett år eldre enn deg og i mye samme situasjon, og vi valgte å få barn. Med oss har det gått veldig bra. Jeg har tatt mastergrad ved siden av å få barn og har nå fast og godt betalt jobb, og vi er fortsatt lykkelige sammen etter 23 års samliv. Men samtidig er nok vi dessverre unntaket mer enn regelen. 

Anonymkode: ea839...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du har lyst på barn, samtidig er det viktigere at du får fullført studier. Det er hardt arbeid å studere og verre om du har barn på toppen. Nyt studietiden, drikk deg full og vær oppe sent. Reis litt, kos deg og vær deg selv. Nyt forholdet og dere to. Dere har planer om å være sAmmen i mange år så ikke noe problem å vente noen år. Da har du enda bedre økonomi og en jobb innen det du liker. 

Anonymkode: d5267...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unn deg selv å bli voksen først. Unn deg selv å være student uten familieforpliktelser. Lev livet!  Gjør ferdig (første omgang) studier, skaff deg jobb. 

Er dere fremdeles et par om fire-fem år, kjør på, da kan dere stifte familie. Om fem år er du fremdeles veldig ung. 

Anonymkode: 105fd...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første uplanlagt da jeg var 21. Selv om jeg hadde passet småsøsken i årevis var det hardt. Ble alenemor da barnet fylte 1 år og har foreldreansvaret alene. Hadde så og si aldri avlastning og ble sittende med dårlig økonomi og satt hjemme hver kveld. Ikke ble det videre studier, ikke «carefree» reising og dating var ikke akkurat verdens letteste. Du er ung - ikke stress med å være ung mor! Vent til etter studiene og se hvordan du og kjæresten passer sammen da.

Anonymkode: f6d9c...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sansynligheten for at du er sammen med forloveden din om 10 år er veldig liten. Du kommer til å endre deg mye i løpet av studietiden.

Anonymkode: 55873...c57

Vurder assistert befruktning, da slipper du å dele ansvaret for barnet med han i tilfelle det blir slutt. Så fritar du kjæresten din for belastningen.

Anonymkode: 06316...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Nei.. Vent. 
 

Det er fantastisk å få barn altså. Men livet DITT blir satt på hold på ubestemt tid. Alt det morsomme du kan gjøre som 20 åring er ikke nødvendigvis like enkelt eller tilgjengelig når du er 35-40 (hvis du får flere enn ett barn). 
Lev litt, kjenn på friheten, mulighetene, reis, opplev.. Gjør noe som utfordrer deg. Du har tid til å få de barna du vil etterpå! 

Anonymkode: b9cf5...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte selv å prøve da jeg var 20, fikk første da jeg var 24 ved ivf. Var i etterkant glad jeg ikke ble gravid som 20 åring. Modnet mye på de årene og er glad jeg ikke var yngre selv om jeg følte meg veldig voksen og klar. Vi er fortsatt sammen etter 16 år og tre barn. De fleste av mine venner som fikk barn tidlig i 20 årene er fortsatt sammen med mannen sin i dag . Ville ventet noen år til, gi det iallefall 2-3 år:)

Anonymkode: 786cd...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen som bruker uttrykket «unge» og skriver dumpt er modne nok til å få barn. 

Anonymkode: 9a3c0...84b

Hva er galt med "unge"?

Anonymkode: bd6d2...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Jeg er 20 år og har hatt syyykt lyst på unge siden jeg var 15, og nå mer en noensinne, jeg og min forlovede har vært sammen i 4 år og har begynt å prate om å få unge, begge har bil uten gjeld, vi har kjøpt leilighet og ligger veldig bra ann økonomisk og føler oss egentlig veldig klare begge 2 for å få unge, MEN, jeg skal begynne på studie til høsten og planen er da egt å begynne på studiene før vi prøver også se om vi tror det går med tankepå vanskelighetsgraden på studiene osv. 
 

Men så har vi også bare lurt på om vi kanskje bare skal kjøre på nå. Så mitt spørsmål til dere er, 

er det noen som har lignans erfaring, og er det dumpt å ha unge imens man går på skole? (Vi vil helst ha unge tidlig i livet også, er dette dumpt?)

Anonymkode: bdb0d...a70

Utdannelse først.

Anonymkode: b6eab...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk første som 22-åring. Vil ikke anbefale det til noen og håper at mine barn venter til de er minst 26!

vi har klart oss bra og er fortsatt sammen etter snart 20år, men er nok unntaket. Og selv ville  jeg aldri vil ønske min eldste bort, skulle jeg ønske jeg hadde levd litt, reist litt og ikke minst fullført utdanning før barn! 
 

Når man er 20 tenker man at man er voksen, men du skal modnes mye enda. Når jeg skriver dette tenker du at jeg ikke Kjenner deg. Du er mer moden og har mer livserfaring enn de fleste 20-åringer. Vel, det var jeg også, men det er ikke det det handler om. Det handler om at hjernen din ikkje er ferdig utviklet før du er ca 25. Jeg har blitt mor som 22-åring, 28-åring og 33-åring...vil anbefale de to siste selv om jeg nok var en god mor til eldste også.

Reis, spis ute, hå på kino, vær kjærester, studer og lev livet så vurdere du barn igjen om en 3-4år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble uplanlagt gravid som 19 åring og fikk første barnet da jeg akkurat var fylt 20 og akkurat ferdig på videregående. Fikk nummer 2 da jeg var 22 og tredjemann fikk jeg da jeg var 29. Jeg har aldri angret på at jeg ble mor da jeg var 20 og har aldri tenkt tanken på at jeg har gått glipp av så mye. Alle sier du må reise, studere og leve livet først. Vel alle disse tingene kan du gjøre med barn også, du kan selvfølgelige ikke dra på flatfylla til Ibiza med barnet ditt på slep;)

 De av vennene mine som fikk barn i eldre alder, 27 år+, ingen av de har reist så veldig mye, de reisene de har hatt er flatfylla i Ibiza eller typiske partysteder slik de fleste i den alderen gjør. Er ikke mange 20åringer som reiser for å utforske verden liksom. 
Å studere når man har barn er tøft, men er du strukturert og har en samboer som stiller opp så går det fint. 
 

Du kjenner deg selv best. Er du en person som liker å reise, feste, være spontan og slike ting så må du huske på at får du barn så begrenses dette og du kan ikke være så spontan som du vil lengre. Men alt går. 
 

Jeg ville ikke ventet. Lykke til med valget ditt

Anonymkode: ad8d1...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Jeg er 20 år og har hatt syyykt lyst på unge siden jeg var 15, og nå mer en noensinne, jeg og min forlovede har vært sammen i 4 år og har begynt å prate om å få unge, begge har bil uten gjeld, vi har kjøpt leilighet og ligger veldig bra ann økonomisk og føler oss egentlig veldig klare begge 2 for å få unge, MEN, jeg skal begynne på studie til høsten og planen er da egt å begynne på studiene før vi prøver også se om vi tror det går med tankepå vanskelighetsgraden på studiene osv. 
 

Men så har vi også bare lurt på om vi kanskje bare skal kjøre på nå. Så mitt spørsmål til dere er, 

er det noen som har lignans erfaring, og er det dumpt å ha unge imens man går på skole? (Vi vil helst ha unge tidlig i livet også, er dette dumpt?)

Anonymkode: bdb0d...a70

Få ettpar tre år til på baken du. 

Anonymkode: 2953e...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De av vennene mine som fikk barn i eldre alder, 27 år+, ingen av de har reist så veldig mye, de reisene de har hatt er flatfylla i Ibiza eller typiske partysteder slik de fleste i den alderen gjør. Er ikke mange 20åringer som reiser for å utforske verden liksom. 

Du har søplevenner. Jeg har ikke det. Det jo NETTOPP for å utforske verden at alle vi i min omgangskrets har reist en helt masse, i alle verdensdeler og slett ikke på charterturer. Det hadde vi ikke kunnet gjøre på samme bekymringsfrie måte om vi hadde skaffet oss barn tidlig. Ja, man kan reise med barn - men man sover ikke bak et skur i Skottland eller er ute hele natten på ei strand i Brasil. Så jeg vil si til HI at å vente til man er 25 er det lureste hun kan gjøre.

Anonymkode: 9b866...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er galt med "unge"?

Anonymkode: bd6d2...1e2

Dyr får unger, mennesker får barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pobie skrev:

Dyr får unger, mennesker får barn. 

På min dialekt sier man unger. Ingen sier barn. 

Anonymkode: bd6d2...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å få barn i studietiden for veldig mange, og dersom du skal ha støtte fra lånekassen er det både permisjonsordninger og økonomisk støtte der for studenter med barn.
Men jeg hadde ventet litt til etter jeg hadde startet studiene for å få en oversikt over hvor tøffe de er, da har du er bedre bilde av om du tror du vil klare det samtidig som du går gravid og senere, tar deg av et lite barn.

Anonymkode: 880f2...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...