Gå til innhold

Sykemeldt og sosiale medier


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Østerdølen skrev:

Men å legge det ut på sosiale medier,er det det folk reagerer på.

Jeg er i hvertfall veldig forsiktig med å legge ut ting, og jeg kan godt løfte litt på øyebrynet når jeg ser sykemeldte kollegaer legger ut mye rart på sosiale medier. Jeg har ei som var langtidssykemeldt pga nakkesmerter,men syklet Birken og la ut en serie med bilder. Da tenker jeg "Javel,men da hadde du vel klart en halv dag på jobb, i hvertfall..."

 

Men VET du egentlig at sykemeldingen skyldes nakkesmerter? 

Anonymkode: 02173...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men VET du egentlig at sykemeldingen skyldes nakkesmerter? 

Anonymkode: 02173...802

Om kollegaen sier selv at hun er sykemeldt grunnet nakkesmerter, så går de vel ut ifra at det stemmer? Hvis ikke så lyver hun jo. Og det er virkelig ikke lurt å poste på sosiale medier at man har syklet birken dersom man er sykemeldt grunnet disse  plagene. Jeg ville også ha stusset på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Om kollegaen sier selv at hun er sykemeldt grunnet nakkesmerter, så går de vel ut ifra at det stemmer? Hvis ikke så lyver hun jo. Og det er virkelig ikke lurt å poste på sosiale medier at man har syklet birken dersom man er sykemeldt grunnet disse  plagene. Jeg ville også ha stusset på det. 

Selvfølgelig lyver folk om sykemeldingsgrunn. Kolleger spør gjerne hvorfor man er syk, eller man føler ofte at man skylder dem en forklaring for hvorfor man ikke er på jobben. Allikevel finnes det helseutfordringer man ikke har lyst til å snakke om, og kolleger har faktisk ikke noe med det. Da er ert lett å slenge ut en årsak som kanskje er er underordnet den egentlig grunnen. Da kan man unngå flere spekulasjoner for hva som egentlig feiler en. Og da er det også selvsagt greit å ikke poste selvmotsigende bilder på SoMe. Absolutt alle burde uansett slutte å brette ut livet på SoMe, men det er en annen diskusjon. 

Anonymkode: 02173...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig lyver folk om sykemeldingsgrunn. Kolleger spør gjerne hvorfor man er syk, eller man føler ofte at man skylder dem en forklaring for hvorfor man ikke er på jobben. Allikevel finnes det helseutfordringer man ikke har lyst til å snakke om, og kolleger har faktisk ikke noe med det. Da er ert lett å slenge ut en årsak som kanskje er er underordnet den egentlig grunnen. Da kan man unngå flere spekulasjoner for hva som egentlig feiler en. Og da er det også selvsagt greit å ikke poste selvmotsigende bilder på SoMe. Absolutt alle burde uansett slutte å brette ut livet på SoMe, men det er en annen diskusjon. 

Anonymkode: 02173...802

Jeg skjønner at folk kan lyve om sykemeldingsgrunn. Men når man finner opp en grunn som ikke er forenelig med de store fysiske utskeielsene som denne kollegaen har vært gjennom, så skurrer det fælt. Ingen hadde visst om det, hvisk det ikke hadde vært for at hun hadde postet det på sosiale medier da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2020 at 9:45 PM, Anonym bruker said:

Tenker du litt over hva du legger ut på sosiale medier hvis du er sykemeldt?

Anonymkode: 45162...bb0

Nei

Anonymkode: 62b82...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men VET du egentlig at sykemeldingen skyldes nakkesmerter? 

Anonymkode: 02173...802

Ja,dette er noe hun har informert arbeidskollegaer om. Og jeg må jo gå ut i fra at det er dette som er problemet.Jeg blir jo derfor veldig "stuss" når hun ikke kan jobbe (ikke tilrettelagt,noen timer en gang),men sykle Birken kan hun.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Østerdølen skrev:

Ja,dette er noe hun har informert arbeidskollegaer om. Og jeg må jo gå ut i fra at det er dette som er problemet.Jeg blir jo derfor veldig "stuss" når hun ikke kan jobbe (ikke tilrettelagt,noen timer en gang),men sykle Birken kan hun.

 

Du må anta at legen har tatt en riktig vurdering av pasienten sin. Mange vil heller si at se har vond nakke en at de har traumer etter voldtekt f.eks. Var du skeptisk nok, fikk du sende bilde fra birken til legen og NAV. Du er pliktig til å melde svindel. 

Anonymkode: 02173...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må anta at legen har tatt en riktig vurdering av pasienten sin. Mange vil heller si at se har vond nakke en at de har traumer etter voldtekt f.eks. Var du skeptisk nok, fikk du sende bilde fra birken til legen og NAV. Du er pliktig til å melde svindel. 

Anonymkode: 02173...802

Nei,sjefen min så også innlegget,så det ble litt ubehagelig for min syklende kollega....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må anta at legen har tatt en riktig vurdering av pasienten sin. Mange vil heller si at se har vond nakke en at de har traumer etter voldtekt f.eks. Var du skeptisk nok, fikk du sende bilde fra birken til legen og NAV. Du er pliktig til å melde svindel. 

Anonymkode: 02173...802

Min tanke også - at den egentlige årsaken til sykemelding er noe annet enn det hun oppgir til kolleger og andre som lurer.

Det er få nakkeproblemer (som er så problematiske at de krever full sykemelding) som samsvarer med det å sykle Birken.

Men både nakke- og ryggproblemer brukes ofte som "årsak" når noen sykemeldes av helt andre grunner. Det er forståelig, nettopp fordi det kan være vanskelig å snakke om det og fordi det fremdeles dessverre er mange fordommer og tabuer rundt ulike diagnoser. Det er også mange feilaktige meninger om hva man bør og ikke bør gjøre når man er syk.

Det blir dessverre en negativ spiral og det er vanskelig å få bukt med slike negative holdninger. Syke oppgir en feilaktig diagnose som da krasjer med det de gjør av aktiviteter - de blir dømt uansett. Kolleger og kjente tar det som bekreftelse på at personen driver trygdesnylting og blir mer negativ til syke, eller "syke" som de ofte da ser på faktisk syke som.

Enig i at opplagt svindel er noe man skal melde fra om! Ingen problemer å melde dette til Nav og legen.

Selv er jeg akkurat blitt uføretrygdet. Har siste månedene (før jeg fikk innvilget uføretrygden) blitt en del bedre. Så har gått veldig mye tur, og nå har jeg til og med såvidt begynt å prøve meg på å jogge litt. Folk flest ser på det som positivt, men jeg får fremdeles kommentarer om at da bør jeg også være i stand til å jobbe. Problemet er jo at de som sier det ikke ser meg de andre 23 timene i døgnet, de er ikke hos meg om natten hvor jeg ikke får sove pga. smerter eller at kroppen bare ikke greier å restituere seg etter aktivitet og blir urolig. De ser meg ikke når hjemmet flyter, når jeg knapt greier noe som helst annet den dagen annet enn å lage meg mat. Jeg har fremdeles fokus på at jeg vil ut i jobb igjen. Uføretrygden er bare nødvendig for at jeg skal ha noe å leve av mens jeg forhåpentligvis kan jobbe mot å komme meg ut i jobb igjen. Og skal jeg greie det, da er eneste muligheten å trene seg opp igjen. Og det er noe som tar tid. Det tar lang tid å trene opp igjen en kropp som har vært helt inaktiv i mange år pga. sykdom. Lang tid! Og formen må også komme dit at den er noenlunde stabil. Først må jeg bli langt bedre form slik at jeg tåler trening og normale daglige gjøremål i huset. Så må jeg bli så god form at jeg tåler å gjøre andre ting, være litt sosial en gang iblant. Og når jeg greier slike ting, da kan jeg forsøke meg ut i jobb igjen og bygge opp hvor mye jeg tåler der. Men viser meg i treningsklær er det en del som ser stygt på meg. Jeg bryr meg ikke. Det å gjøre det jeg kan for helsen min og for å bedre den, det er jobben min som syk og nå dessverre uføretrygdet. Jeg nekter å tilpasse meg en rolle som passer andres forventninger, for skulle jeg gjort det ville jeg aldri kommet meg tilbake i funksjon og jobb - noe jeg akter å gjøre hvis det overhodet er mulig.

Jeg hoppet av fb og sosiale medier for flere år siden. La aldri ut mye før den tid heller, men fant ut at det var for mange som ga uttrykk for meninger de egentlig ikke hadde grunnlag for å ha, og som synset vilt vekk. I tillegg ble jeg rett og slett det glansbildet mange presenterte av livene sine.

Anonymkode: c4ec8...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...