Gå til innhold

Sykemeldt og sosiale medier


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, faktisk. Var sykemeldt i et halvår for noen år siden. Utbrent. I starten orket jeg knapt å dusje uten å måtte hvile, men langsomt kom litt krefter tilbake. Legen oppmuntret meg til å gå turer i fjellet, trene og komme meg litt ut blant folk, og dette gjorde jeg også. Ikke alt hver dag, og noen dager orket jeg ikke annet enn å lage litt mat til ungene, andre dager klarte jeg å gå fjelltur. Det var en del av det jeg kunne delt, fra en tur eller et koselig treff fra en kafé, men det føltes ikke greit fordi jeg var redd for hva folk ville tenke. En trenger jo bare å lese her inne for å se at noen ikke forstår at man kan orke litt aktiviteter som gir en noe, men ikke orker å jobbe. Jeg kom meg heldigvis og har jobbet fullt siden, og både før og etter dette har jeg aldri hatt en eneste sykedag, så jeg føler meg ikke akkurat som en snylter heller.

Anonymkode: 5c93e...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, endeligsøsken skrev:

Vet du hva, hva folk tenker er irrelevant. Dømmende folk er det verste en syk person utsettes for. Det er en utrolig ekstra belastning for den som er syk. Og derfor nettopp derfor bør sykemeldte dele mer i sosiale medier. For har jeg en god dag eller del av dagen så er det kryss i taket og verdt å dele. Men folk som aldri har vært syke skjønner ikke den delen. Desverre er det altfor lett å dømme. 

Enig med deg. Man må visst ha vært syk selv for å forstå. Veldig irriterende at folk ikke eier mere empati og medmenneskehet. Før jeg ble syk dømte jeg ingen. Jeg skjønner ikke hvorfor andre ikke forstår. 😥

Jeg var i en alvorlig ulykke, likevel føler at jeg ikke blir trodd. Jeg er på feks kino én gang i året, blir sengeliggende i flere dager etter. Har fått høre " Ja, du orker det... ." nei, egentlig ikke. Men jeg må prøve å ha et noen lunde normalt liv. Å se venner ett par ganger i året er viktig for meg. 

Anonymkode: d0172...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tenker jeg ikke på. Når jeg er sykmeldt er jeg det med god grunn. Hvis jeg i den tida skulle velge å dele noe på sosiale medier, så er det noe jeg kan stå inne for, jeg har aldri faket sykdom for å ha fri og dra på tur eller fest. Å være sykmeldt betyr ikke nødvendigvis at man ligger alene hjemme i senga. F.eks for 2 år siden gjennomgikk jeg to operasjoner og 6 runder cellegiftbehandling. Formen varierte veldig i de månedene, både fysisk og psykisk. Noen dager lå jeg rett ut og så på en prikk på veggen, gråt, spydde eller sov, andre dager gikk jeg tur, trente eller bakte, laget ting med barna. Et bilde på instagram  kunne sikkert tolkes som at jeg var frisk, men jeg trengte både sykemeldingen og de gode dagene innimellom. 

Anonymkode: 9ff66...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble angitt for «svik» da jeg var langtidssykemeldt på grunn av ryggen. Forklarte sjefen ganske enkelt at ja, jeg ble tagget i et innlegg der jeg Var på skogstur, men det er jo bare bra! De ryggplagene jeg har ble bedret ved aktivitet og med det er derfra at jeg tar meg en skogstur slik at jeg raskere kommer tilbake til min kontorjobb.

Jeg fikk også hint fra en annen leder om sosiale medier da jeg ble tagget i et innlegg med takk for hjelpen da en venninne bygget platting. Jeg hadde vel egentlig bare sett på og drukket kaffe mens mannen min (en snekker) hjalp til, men jeg hjalp til med å hjelpe barna hennes med lekser. 
 

Hvis folk tror at all sannhet ligger på sosiale medier ler jeg bare. Folk flest legger ut om sine beste øyeblikk, ikke de verste.

Anonymkode: 48a13...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker meg om ja. Har en kollega som stadig vekk har vært sykmeldt grunnet forkjølelse og vond rygg. Samtidig har hun vært så smart at hun har lagt ut bilde av seg selv på hesteryggen sammen med ei venninne......Det ble pratet om i lunsjen, så det er ikke bare meg som reagerer. 

Nå pleier ikke jeg å legge ut så mye selv, men om jeg hadde vært sykemeldt grunnet influense, verk i rygg, bein eller hva det måtte være, så ville jeg virkelig tenkt om det var lurt å poste et bilde av meg selv ute i aktivitetsløypa liksom......

Anonymkode: 40b53...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble angitt for «svik» da jeg var langtidssykemeldt på grunn av ryggen. Forklarte sjefen ganske enkelt at ja, jeg ble tagget i et innlegg der jeg Var på skogstur, men det er jo bare bra! De ryggplagene jeg har ble bedret ved aktivitet og med det er derfra at jeg tar meg en skogstur slik at jeg raskere kommer tilbake til min kontorjobb.

Jeg fikk også hint fra en annen leder om sosiale medier da jeg ble tagget i et innlegg med takk for hjelpen da en venninne bygget platting. Jeg hadde vel egentlig bare sett på og drukket kaffe mens mannen min (en snekker) hjalp til, men jeg hjalp til med å hjelpe barna hennes med lekser. 
 

Hvis folk tror at all sannhet ligger på sosiale medier ler jeg bare. Folk flest legger ut om sine beste øyeblikk, ikke de verste.

Anonymkode: 48a13...055

Men du skjønner at det blir reagert på? Du var langtidssykemeldt grunnet ryggen, men kunne ut på tur. Da fantes det kanskje en mulighet for å jobbe redusert etter hvert? Og bygge platting...…..det finnes vel ikke noe verre du kan gjøre for en vond rygg. Jeg ville fra nå av passe på hva jeg ble tagget i. Om du bare blåser av det, er jo for så vidt din sak. Men det kan bli kleint for deg på sikt om du får en unnasluntrer-stempel på deg, om dine kolleger og sjefer stadig ser deg i aktivitet på sosiale medier. 

Anonymkode: 40b53...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ALLE problemstillingene her handler jo om falske sykemeldinger. I min verden er det jo åpenbart at er jeg sykemeldt for ryggen så kan jeg jo ikke legge heller i hagen. Jeg kan derimot gå med hunden og det kan jeg  fint dele bilde av. Synes noen det er rart så har de ikke kroniske ryggsmerter. Lange turer er det beste for ryggen min. 
Folk her peker jo på skulkerne. Jeg svarer ut fra at sykemeldingen min er reell og er jeg sykemeldt for noe så sier det seg selv at min aktivitet er tilpasset hva jeg er sykemeldt for. Derfor trenger jeg aldri tenke over om jeg får lyst å dele noe. 

Anonymkode: 595f9...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men du skjønner at det blir reagert på? Du var langtidssykemeldt grunnet ryggen, men kunne ut på tur. Da fantes det kanskje en mulighet for å jobbe redusert etter hvert? Og bygge platting...…..det finnes vel ikke noe verre du kan gjøre for en vond rygg. Jeg ville fra nå av passe på hva jeg ble tagget i. Om du bare blåser av det, er jo for så vidt din sak. Men det kan bli kleint for deg på sikt om du får en unnasluntrer-stempel på deg, om dine kolleger og sjefer stadig ser deg i aktivitet på sosiale medier. 

Anonymkode: 40b53...943

Å gå tur og bevege seg er noe man blir anbefalt hvis man har trøbbel med ryggen, det er ikke det samme som at man kunne vært på jobb. Og det er milevis langt fra å bygge platting.

Anonymkode: d57a0...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å gå tur og bevege seg er noe man blir anbefalt hvis man har trøbbel med ryggen, det er ikke det samme som at man kunne vært på jobb. Og det er milevis langt fra å bygge platting.

Anonymkode: d57a0...49c

Selvsagt er det fint å gå turer. Men om man er aktiv så finnes det muligens også en liten arbeidsevne igjen. Jeg vet jo ikke hva du jobber med selvsagt, så sånn sett skal jeg være forsiktig. Men om sjefen reagerer, så tenker jeg kanskje han deler mitt synspunkt her. 

Det å bygge platting er jo ikke forenelig med ryggplager. Og du skriver jo også at du satt og drakk kaffe. Men når du er tagget i et innlegg der det takkes for hjelpen, så skjønner jeg jo at mange tenker at du også var med og hjalp. Spesielt siden du ble regnet med som hjelper. Ingen vet jo at du satt og drakk kaffe hele tiden. Det stod det jo ikke noe om. 

 

Anonymkode: 40b53...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt er det fint å gå turer. Men om man er aktiv så finnes det muligens også en liten arbeidsevne igjen. Jeg vet jo ikke hva du jobber med selvsagt, så sånn sett skal jeg være forsiktig. Men om sjefen reagerer, så tenker jeg kanskje han deler mitt synspunkt her. 

Det å bygge platting er jo ikke forenelig med ryggplager. Og du skriver jo også at du satt og drakk kaffe. Men når du er tagget i et innlegg der det takkes for hjelpen, så skjønner jeg jo at mange tenker at du også var med og hjalp. Spesielt siden du ble regnet med som hjelper. Ingen vet jo at du satt og drakk kaffe hele tiden. Det stod det jo ikke noe om. 

 

Anonymkode: 40b53...943

Det var ikke meg som skrev innlegget, sorry jeg skulle skrevet det. Jeg bare reagerte på at du reagerte på at hun gikk tur når hun var langtidssykemeldt for ryggen.

Anonymkode: d57a0...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker meg om ja. Har en kollega som stadig vekk har vært sykmeldt grunnet forkjølelse og vond rygg. Samtidig har hun vært så smart at hun har lagt ut bilde av seg selv på hesteryggen sammen med ei venninne......Det ble pratet om i lunsjen, så det er ikke bare meg som reagerer. 

Nå pleier ikke jeg å legge ut så mye selv, men om jeg hadde vært sykemeldt grunnet influense, verk i rygg, bein eller hva det måtte være, så ville jeg virkelig tenkt om det var lurt å poste et bilde av meg selv ute i aktivitetsløypa liksom......

Anonymkode: 40b53...943

Ridning er jo bra for vond rygg. Er noe helt annet med en drøy halvtime på hesteryggen, enn 7 timer ved pulten, eller 7 timer traskende på betonggulv med tunge løft. 
Ved forkjølelse kan man ha startet dagen mer elendig enn den utviklet seg, uten at man er I form til jobb. Det å gjøre noe en kort periode, er ikke det samme som å gi fjernet gjennom en hel arbeidsdag. 

Anonymkode: 02173...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg legger ikke ut noe hvis jeg er sykemeldt. Jeg har hørt mange kollegaer opp igjen som har kommentert negativt på andre kollegaer som legger ut ting når de er sykemeldt, og jeg ønsker ikke å være en av de som de snakker negativt om. 

Anonymkode: dd90c...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ridning er jo bra for vond rygg. Er noe helt annet med en drøy halvtime på hesteryggen, enn 7 timer ved pulten, eller 7 timer traskende på betonggulv med tunge løft. 
Ved forkjølelse kan man ha startet dagen mer elendig enn den utviklet seg, uten at man er I form til jobb. Det å gjøre noe en kort periode, er ikke det samme som å gi fjernet gjennom en hel arbeidsdag. 

Anonymkode: 02173...802

Men ved å poste sånt på sosiale medier, så gir man jo også signaler om at man ikke er så fryktelig sjuk altså. Om man kan være aktiv med fritids ting, så har man kanskje muligheten til å jobbe litt iallefall. Det blir unektelig reaksjoner på sånt.

Anonymkode: 40b53...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ridning er jo bra for vond rygg. Er noe helt annet med en drøy halvtime på hesteryggen, enn 7 timer ved pulten, eller 7 timer traskende på betonggulv med tunge løft. 
Ved forkjølelse kan man ha startet dagen mer elendig enn den utviklet seg, uten at man er I form til jobb. Det å gjøre noe en kort periode, er ikke det samme som å gi fjernet gjennom en hel arbeidsdag. 

Anonymkode: 02173...802

Men blir ryggen bedre av å poste det på SoMe? Er det obligatorisk for å bli bedre? 

Anonymkode: f6dda...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det obligatorisk for å bli bedre? 

Anonymkode: f6dda...1bd

Ja, det er det faktisk. Er jeg sykemeldt for ryggen så er det min plikt å gjøre alt jeg kan for at den skal bli bedre. Jeg går i skogen, løper til og med litt så langt det går. Jeg har også malt en vegg på huset, problemet med ryggen min er at jeg ikke kan sitte rett opp og ned og dermed ikke får gjort stort foran en PC. Kiropraktoren min anbefaler ALL aktivitet, også bæring så lenge det gjøres riktig.

Anonymkode: 21179...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er det faktisk. Er jeg sykemeldt for ryggen så er det min plikt å gjøre alt jeg kan for at den skal bli bedre. Jeg går i skogen, løper til og med litt så langt det går. Jeg har også malt en vegg på huset, problemet med ryggen min er at jeg ikke kan sitte rett opp og ned og dermed ikke får gjort stort foran en PC. Kiropraktoren min anbefaler ALL aktivitet, også bæring så lenge det gjøres riktig.

Anonymkode: 21179...5ff

Ehhh, hun spurte om det var obligatorisk å poste om det på SoMe

Anonymkode: d57a0...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart. Jeg har satt på «gjennomgang av innlegg» også så jeg ser hva jeg blir tagget i. Evt går det an å sette på «kun meg» som kan se innleggene.

Å ta en kaffe med naboen kan fort bli til at «du orker å være sosial, men ikke jobbe». Men det som ikke kommer fram av innlegget er at jeg sov fram til kaffen og sov etterpå. Samtidig har jeg ikke behov for at hele verden vet at jeg drakk kaffe, så det er ikke så stort problem egentlig... 

Anonymkode: b1117...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt vært forsiktig med å legge ut eller bli tagget under sykemelding.

Jeg vet at min leder har kontaktet folk etter posting av langtur mens de er sykemeldte. 

De har sikkert sitt på det rene, men en slik telefon vil jeg slippe.

Anonymkode: f9a57...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men blir ryggen bedre av å poste det på SoMe? Er det obligatorisk for å bli bedre? 

Anonymkode: f6dda...1bd

Jeg har tidligere svart at jeg aldri poster på SoMe. Nå får jeg heller ikke opp andre kjentfolk i news feeden, da jeg ikke er interessert i å gi næring til folks behov for å vise meg glansbilder. Jeg vet bildene oftest  bare er et svært lite utsnitt av hverdagen, gjerne den mer sminkede versjonen av den. Den som får andre til å gå rett på kroken og tenke at de har det bra og er i overraskende god form, godt humør eller har det svært koselig fylt med mange misunnelsesverdig aktiviteter. Disse bildene er fri for frustrasjon, tårer, usikkerhet, selvbebreidelse, smerte og tungsinn. Jeg vet bedre enn å se på bildet som representativt for den personens dag og liv. At noen trenger å eksponere seg selv på SoMe, uansett form, er et valg de personene gjør, Enkeltes trang til å formidle positive fragmenter fra livet sitt, overgår fornuften om at alt ikke bør brettes ut på SoMe. Ikke minst fordi de ikke forstår eller bryt seg om at andre menneskers rettferdighetsfølelse blir angrepet når det kommer til at de må jobbe mens kollegaen/vennen/den bekjente angivelig koser ræva av seg. 

Uansett, poenget er som jeg skrev at det ofte bra med aktivitet ved sykdom selv om man ikke er i stand til å være på jobb. At man tok en sakte rusletur og knipset et bilde, kan ikke sidestilles med å ekspedere kunder i butikk, vaske gulv eller stå i kantine. 

Anonymkode: 02173...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ridning er jo bra for vond rygg. Er noe helt annet med en drøy halvtime på hesteryggen, enn 7 timer ved pulten, eller 7 timer traskende på betonggulv med tunge løft. 
Ved forkjølelse kan man ha startet dagen mer elendig enn den utviklet seg, uten at man er I form til jobb. Det å gjøre noe en kort periode, er ikke det samme som å gi fjernet gjennom en hel arbeidsdag. 

Anonymkode: 02173...802

Herregud.... at det går an å være så dum og blåøyd...

Det er pga sånne som deg det er så enkelt å drive med trygdesvindel i Norge. Og det er det MANGE som gjør. 

 

Anonymkode: 4d192...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud.... at det går an å være så dum og blåøyd...

Det er pga sånne som deg det er så enkelt å drive med trygdesvindel i Norge. Og det er det MANGE som gjør. 

 

Anonymkode: 4d192...af0

Dum, faktisk. Er nedlatenhet det beste du har å bidra med? Sikker på at det ikke er du som er kynisk og føler at du personlig er den som gjør et offer når andre er liksom er syke. Mange mener mye om andres sykdom. «Jeg hadde aldri vært sykmeldt hvis....» «Den personen bare later som»  osv. De som bedriver trygdesvindel, klarer sikkert å leke syke utad hvis de vil. Ofte poster de ikke ting på SoMe, men de har skjønt at en lav profil lønner seg. De fleste legene har skjerpet inn på å skrive ut sykemeldinger, og NAV har også skjerpet oppfølgingen. 
Syke mennesker kan jo bli rent paranoide, så lenge de må stå til rette for alle bedreviterne rundt om. De som virkelig vet l du egentlig er syk eller ikke. 
Jeg har vært sykemeldt for prolaps i nakken. Var mange kolleger som hadde en formening om det. De visste ikke at det var flere diagnoser i tillegg, som gjorde arbeid umulig. Men jeg var ikke lenket fast i senga, og da var jeg en unnasluntrer. Nå har det seg sånn at jeg ikke skylder mine kolleger eller bekjente en detaljert forklaring på mine sykdommer. Nå postet ikke jeg på SoMe, men jeg ble sett gående og smilende. Jeg klarte ikke sitte, ikke ligge, ikke stå. Det skøyt smerter ned i armene mine, så jeg gikk med armene bøyd oppover. Senere ble jeg nummen fra kragebeinet og til tærne. Det førte til en hasteoperasjon, heldigvis. Men jeg kunne faktisk ikke hatt så vondt siden jeg gikk og smilte. Noen mente faktisk at jeg kunne ha jobbet bare jeg inntok en mer tilpasset stilling.  
Jeg kunne fort ha vært den ubetenksomme som postet et bilde av meg selv på tur, med et smil. Regner med lynsjestemningen hadde gått i været om jeg hadde gjort det.
Jeg ble dessverre sykmeldt utover rehabiliteringstiden, da på grunn av de andre diagnosene. Det jeg lurer på er: Hvis jeg foretar meg noe hyggelig og positivt, selv om jeg er syk... Skylder jeg deg og lynsjegjengen en forklaring? Må jeg vise frem 4 spesialisterklæringer (som jeg hadde) for å få tillatelse til å smile, gå tur, sitte i en båt, ri. For kong med at jeg klarte å gjøre en smule aktiviteter utenom å være passiv hjemme, så skulle jeg brukt de 30 minuttene - timen på jobb. Uten å tenke på at bilturen til og fra jobb ville vært umulig i tillegg til den timen jeg svidde av alle mine ressurser. Heldigvis la jeg aldri ut noe bilde, det holdt at jeg ble observert utenfor døra. Kynikerne trengte ikke mer bensin på bålet enn at jeg pustet. 
Fordelen med den behandlingen jeg fikk, er at jeg klarer å gi mine kolleger litt mer godvilje enn jeg selv mottok, siden jeg vet at mye kan skjule seg bake et smil og en liten tur utenfor døra. Og at grunnen for sykemelding slett ikke behøver å være set jeg har blitt fortalt at den er, fir i bunn og grunn har jeg Ingen ting med det. 

Anonymkode: 02173...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langtidssykemeldt, nå delvis. Jeg har ukentlig oppfølging og har startet opp på antidepressiva. For meg gir det energi å feks komme meg ut i hagen og gjøre hagearbeid. Eller male et rom i mitt tempo, fremfor å gjøre hverdagslige «kjedelige» ting som husvask og klesvask hele tiden. Nå legger ikke jeg dette ut på sosiale medier. 

Skulle jeg feks tatt en tur ut med en venninne, så kunne jeg kanskje lagt ut noe. Men for den diagnosen jeg har, hjelper dette meg bare opp. Så hvis du som sier at du jobber med langtidssykmeldte virkelig gjør det, så ville jeg byttet jobb. Jeg blir som sagt fulgt opp ukentlig, og jeg får full støtte i alt jeg gjør, fremfor å sitte hjemme og aldri bli bedre. Det er ikke svart hvitt å være sykemeldt, men jeg vet også at mange tenker det.

Anonymkode: 20ff4...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du skjønner at det blir reagert på? Du var langtidssykemeldt grunnet ryggen, men kunne ut på tur. Da fantes det kanskje en mulighet for å jobbe redusert etter hvert? Og bygge platting...…..det finnes vel ikke noe verre du kan gjøre for en vond rygg. Jeg ville fra nå av passe på hva jeg ble tagget i. Om du bare blåser av det, er jo for så vidt din sak. Men det kan bli kleint for deg på sikt om du får en unnasluntrer-stempel på deg, om dine kolleger og sjefer stadig ser deg i aktivitet på sosiale medier. 

Anonymkode: 40b53...943

Jeg kunne gå tur. Jeg brukte selvsagt god tid for å slippe de verste smertene. Men jeg kom meg på tur. Hvordan og hvorfor har ikke jobben min noe med. Jeg kan ikke sitte på kontor.

At det ble bygget platting og at jeg ble tagget i det betyr ikke at jeg har bygget den. Hvilken hjelp jeg har ytet står det ikke noe om.

Jeg kan ikke ta ansvar for andres konklusjoner. Jeg fortalte også det til sjefene på jobben og det ble en ikke-sak hvor folk ble bedt om å passe sine egne saker. Hadde jeg ikke vært aktiv med ryggplagene, så hadde jeg ikke kunnet komme tilbake i 100% stilling heller. 

Anonymkode: 48a13...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skremt av folks holdninger til sykemeldinger her. 0 være sykemeldt er ikke det samme som å være i koma eller død selv om det virker som eneste gyldig grunn for noen her. Hva med helsefremmende tiltak? Ikke alle har arbeidsgiver som kan eller vil tilrettelegge. Spør du meg er IA avtalen kun til arbeidsgivers beste, vi som ønsker tilrettelagt arbeid for å kunne stå i jobb har egentlig ingenting å komme med annet enn ønske hvis arbeidsgiver sier det ikke er mulig, selv om du vet det er det med litt vilje. Det er mange nyanser. Å dømme folk ut fra at de går tur eller drikke kaffe vitner om holdninger fra 50 tallet. Vi lever i 2020 folkens. Å gå tur er ikke det samme som å svindle nav, å bygge en platting kan være godt for den psykiske helsen da det får tankene over på noe helt konkret. Det er mye man ikke vet om folk selv om man tror det. Kanskje naboen som er sykemeldt for ryggen og samtidig bygger platt egentlig har en depresjon, men ikke ønsker å si det til alle. Skjerp dere damer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, endeligsøsken skrev:

Blir skremt av folks holdninger til sykemeldinger her. 0 være sykemeldt er ikke det samme som å være i koma eller død selv om det virker som eneste gyldig grunn for noen her. Hva med helsefremmende tiltak? Ikke alle har arbeidsgiver som kan eller vil tilrettelegge. Spør du meg er IA avtalen kun til arbeidsgivers beste, vi som ønsker tilrettelagt arbeid for å kunne stå i jobb har egentlig ingenting å komme med annet enn ønske hvis arbeidsgiver sier det ikke er mulig, selv om du vet det er det med litt vilje. Det er mange nyanser. Å dømme folk ut fra at de går tur eller drikke kaffe vitner om holdninger fra 50 tallet. Vi lever i 2020 folkens. Å gå tur er ikke det samme som å svindle nav, å bygge en platting kan være godt for den psykiske helsen da det får tankene over på noe helt konkret. Det er mye man ikke vet om folk selv om man tror det. Kanskje naboen som er sykemeldt for ryggen og samtidig bygger platt egentlig har en depresjon, men ikke ønsker å si det til alle. Skjerp dere damer 

Men å legge det ut på sosiale medier,er det det folk reagerer på.

Jeg er i hvertfall veldig forsiktig med å legge ut ting, og jeg kan godt løfte litt på øyebrynet når jeg ser sykemeldte kollegaer legger ut mye rart på sosiale medier. Jeg har ei som var langtidssykemeldt pga nakkesmerter,men syklet Birken og la ut en serie med bilder. Da tenker jeg "Javel,men da hadde du vel klart en halv dag på jobb, i hvertfall..."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...