Gå til innhold

Sykemeldt og sosiale medier


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenker du litt over hva du legger ut på sosiale medier hvis du er sykemeldt?

Anonymkode: 45162...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig ikke, er jeg sykemeldt så er det en grunn til det. 

Sykemelding er ikke ensbetydende med hjemmefengsel uten kontakt med omverdnen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Burde jeg det? Nå legger jeg aldri ut ekstreme ting da. Og er jeg sykemeldt så har jeg da fortsatt et liv. 

Anonymkode: 595f9...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så ofte jeg legger ut noe uansett. Du er vel sm fra jobb? Ikke livet.

Anonymkode: 2274b...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke...sist jeg var sykmeldt var ikke FB oppfunnet, ihvertfall var det ikke utbredt i Norge.

Anonymkode: af527...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sykemeldte legger ut på SOME, kunne jeg ikke brydd meg om. Selvsagt, hvis du er sykemeld pga influensa, og legger ut bilde fra ferieturen på Gran Canaria, er du en idiot.

Men jeg kjenner til mange sykemeldte, som har plager som gjør at de kan ikke utføre jobben sin. Det betyr ikke at de er sengeliggende, og kan fint legge ut bilder fra daglige fjellturer eller hagen som har blitt totaltrenovert. 

Anonymkode: 68277...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å spørre om dette? Som langtidssykemeldt føler jeg meg kompetent til å svare. Sykemeldte har også et liv, selv om jeg ikke klarer å komme meg igjennom en vanlig dag hjemme uten grusomme smerter for tida så betyr det ikke at jeg ikke kan dele gode øyeblikk med omverden. Det er faktisk veldig viktig. Mange av oss sykemeldte er i liv som tilsvarer karantene over mye lengre tid enn korona har vart. Kan svare for meg at det er viktig og godt å dele gode ting. Hva andre mener driter jeg i for det bekrefter bare dems fordommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, endeligsøsken skrev:

Hva får deg til å spørre om dette? Som langtidssykemeldt føler jeg meg kompetent til å svare. Sykemeldte har også et liv, selv om jeg ikke klarer å komme meg igjennom en vanlig dag hjemme uten grusomme smerter for tida så betyr det ikke at jeg ikke kan dele gode øyeblikk med omverden. Det er faktisk veldig viktig. Mange av oss sykemeldte er i liv som tilsvarer karantene over mye lengre tid enn korona har vart. Kan svare for meg at det er viktig og godt å dele gode ting. Hva andre mener driter jeg i for det bekrefter bare dems fordommer. 

Ikke meg du spør, men man kan jo av og til lure litt på hva folk tenker dår de legger ut ting mens de er sykmeldte. Det er klart at man har et liv selv om man er sykmeldt, men man burde tenke litt på hva slags signaler man gir. Som f.eks når man legger ut bilder av at man bygger platting eller pusser opp hytta mens man er sykmeldt pga ryggen.

Anonymkode: d57a0...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut bilder av begge deler.

Men jeg regner med at folk forstår at det er mannen som har snekret og holdt på.

Så la ut noen skrytebolder ja.

Anonymkode: 0e8ff...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker alltid over hva jeg legger ut på sosiale medier, ikke bare hvis jeg skulle være sykmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du spør, men man kan jo av og til lure litt på hva folk tenker dår de legger ut ting mens de er sykmeldte. Det er klart at man har et liv selv om man er sykmeldt, men man burde tenke litt på hva slags signaler man gir. Som f.eks når man legger ut bilder av at man bygger platting eller pusser opp hytta mens man er sykmeldt pga ryggen.

Anonymkode: d57a0...49c

Helt enig!

Anonymkode: 4d192...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler aldri noe på SoMe. Jeg kommuniserer heller direkte til de jeg vil dele ting med. 

Anonymkode: 02173...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du spør, men man kan jo av og til lure litt på hva folk tenker dår de legger ut ting mens de er sykmeldte. Det er klart at man har et liv selv om man er sykmeldt, men man burde tenke litt på hva slags signaler man gir. Som f.eks når man legger ut bilder av at man bygger platting eller pusser opp hytta mens man er sykmeldt pga ryggen.

Anonymkode: d57a0...49c

Vet du hva, hva folk tenker er irrelevant. Dømmende folk er det verste en syk person utsettes for. Det er en utrolig ekstra belastning for den som er syk. Og derfor nettopp derfor bør sykemeldte dele mer i sosiale medier. For har jeg en god dag eller del av dagen så er det kryss i taket og verdt å dele. Men folk som aldri har vært syke skjønner ikke den delen. Desverre er det altfor lett å dømme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, endeligsøsken skrev:

Vet du hva, hva folk tenker er irrelevant. Dømmende folk er det verste en syk person utsettes for. Det er en utrolig ekstra belastning for den som er syk. Og derfor nettopp derfor bør sykemeldte dele mer i sosiale medier. For har jeg en god dag eller del av dagen så er det kryss i taket og verdt å dele. Men folk som aldri har vært syke skjønner ikke den delen. Desverre er det altfor lett å dømme. 

Neive, ikke det? Jeg har vært gjennom hele møllla, sykemelding, AAP og uføretrygd.
Selvfølgelig skal man kunne dele ting på SM, men det kan jo være lurt å bruke hodet litt før man gjør det. Jeg snakker ikke om bare en god dag innimellom alle drittdager, Men å være sykmeldt og samtidig legge ut poster som ikke er forenelig med det du er sykmeld fort/sier du er sykmeldt for er jo ikke spesielt lurt.

Anonymkode: d57a0...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg er hjemme fra jobb en dag eller kortidsykemeldt pga hodepine, bare for å ta et eksempel, legger jeg ikke ut bilder av meg selv gjøre aktiviteter som ikke er forenelig med hodepine, uansett om hodepinen plutselig hadde sluppet taket tidlig på formiddagen. Men hadde jeg vært langtidssykemeldt pga det samme, kunne jeg nok fint ha lagt ut et bilde av meg selv lese eller se på film eller et eller annet sånn med en kommentar om at "Endelig i dag klarer jeg å ...."

Anonymkode: 92577...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, endeligsøsken skrev:

Vet du hva, hva folk tenker er irrelevant. Dømmende folk er det verste en syk person utsettes for. Det er en utrolig ekstra belastning for den som er syk. Og derfor nettopp derfor bør sykemeldte dele mer i sosiale medier. For har jeg en god dag eller del av dagen så er det kryss i taket og verdt å dele. Men folk som aldri har vært syke skjønner ikke den delen. Desverre er det altfor lett å dømme. 

Jeg jobber med langtidssykemeldte, og tro meg... vi legger merke til det, hvis våre brukere er veldig aktiv på sosiale medier under sykdom. 
 

Er de sykemeldt, men skryter av at de har renovert hele huset på egenhånd, så kan man stoppe ytelsen. Og det gjør vi!

Anonymkode: 175c4...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som renholder. En av mine arbeidskollega får lettere oppgaver pga smerter i en arm. Men hun bor på gård og legger ut alt hun hjelper til med der. Det er veldig tunge oppgaver hun gjør. Det blir litt dumt 

Anonymkode: 45162...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å være sykemeldt. Men som leder har jeg hatt ansatte som har pusset opp hele huset som sykemeldt fra jobb med veldig lignende oppgaver pga. smerter i arm. Over lang tid. Det er ikke ok. Men at folk som f. eks. har ME møter andre mennesker eller følger barna sine på tur/trening de dagene de orker og lever så normalt som mulig synes jeg er bra. Alt man ikke blir verre av kan man gjøre og legge ut så mye man vil. De fleste ønsker å jobbe og de få som ikke gjør det er fryktelige mennesker, men vi kan ikke la de ødelegge for alle andre. 

Anonymkode: 5c74f...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med langtidssykemeldte, og tro meg... vi legger merke til det, hvis våre brukere er veldig aktiv på sosiale medier under sykdom. 
 

Er de sykemeldt, men skryter av at de har renovert hele huset på egenhånd, så kan man stoppe ytelsen. Og det gjør vi!

Anonymkode: 175c4...d2d

Det er veldig bra at dere følger med på slikt!

Anonymkode: 4d192...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg sykemeldt (fra kontorjobber min) på grunn av senebetennelse i armene kan jeg godt legge ut bilde av at jeg går på fjelltur.

Om jeg i samme situasjon hadde lagt ut bilde av at jeg malte huset ville jeg jo vist for verden at jeg like godt kunne vært på jobb.  

 

Anonymkode: aa15b...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig bevisst på det - fordi jeg selv opplever det som problematisk og provoserende å se kollegaer som «lever livet» på FB mens jeg må jobbe meg ihjel fordi jeg må utføre deres oppgaver i tillegg til mine egne.

Anonymkode: 29995...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med langtidssykemeldte, og tro meg... vi legger merke til det, hvis våre brukere er veldig aktiv på sosiale medier under sykdom. 
 

Er de sykemeldt, men skryter av at de har renovert hele huset på egenhånd, så kan man stoppe ytelsen. Og det gjør vi!

Anonymkode: 175c4...d2d

Du burde bytte jobb. Sosiale medier er en brøkdel av en persons liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...