Gå til innhold

Jækla bønder!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 19.6.2020 den 22.58, Anonym bruker skrev:

Det må du da ikke?

1. Jeg skriver. Du hører ingenting. 

2. Det er ingen problem for deg å la være å lese i tråden. 

Har du litt tungt for det?

hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Du har nok enda tyngre for det. Hva TROR du bønder liker å gjøre fredags kveld?

1) Se på TV og drikke hvitvin

2) Jobbe.

Jeg vil tro 1), men at han ikke hadde tid, fordi oppgavene tårner seg rundt ham, møkkakjelleren MÅ tømmes og ett eller annet er blitt sådd som behøver gjødning. Mens du er så begrenset at du tipper 2), og tillegger ham dessuten noen onde hensikter overfor dere naboene. 
 

Si høyt til deg selv mange ganger: «Alt handler ikke om MEG.»

 

Anonymkode: 66212...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jada, jeg vet at du har rett og innlegget ble skrevet i et øyeblikks frustrasjon. Resten av kommentarene er egentlig bare for å fyre opp de hissige hønene 🤗de må liksom bare fly i strupen på hi i slike innlegg som dette  

Det er fakta at mange bønder ikke er særlig flinke til å ta hensyn hverken mtp bråk eller lukt, men stort sett lever vi i fredelig sameksistens. Og noen ganger blir man litt frustrert. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Det er fordi folk ikkje betalar det det kostar med ein liter mjølk eller ein kilo kjøt, så derfor må vi gjerne jobbe meir enn ein eigentleg har tid til, og ta i bruk natt og heilagdagar for å bli ferdige. Og i tillegg er vi veldig avhengig av vêret. Om det er meldt regn dagen etter og vi har mykje igjen å slå og pakke driv vi på heile natta om så er for å få foret i hus. Må det stå 1 veke ekstra (om det regnar mykje treng jorda tid til å bli tørr nok til å køyre på utan å lage køyre skader) blir forkvaliteten redusert og ein kan risikere å måtte kjøpe ekstra kraftfôr for å holde oppe produksjonen. Møkakøyring må gjerast rett før regn eller i regn, og når møkakjellaren er full, så er han full, då må det ut! Det er som regel alltid ein grunn til at vi jobbar i natta. Og det er ikkje for å plage naboen.

Og i og med at yrkestittelen vår gjerne blir nytta som skjellsord i alt for mange kretsar blir vi ekstra provoserte av "jækla bønder". 

Anonymkode: f0c1c...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er fordi folk ikkje betalar det det kostar med ein liter mjølk eller ein kilo kjøt, så derfor må vi gjerne jobbe meir enn ein eigentleg har tid til, og ta i bruk natt og heilagdagar for å bli ferdige. Og i tillegg er vi veldig avhengig av vêret. Om det er meldt regn dagen etter og vi har mykje igjen å slå og pakke driv vi på heile natta om så er for å få foret i hus. Må det stå 1 veke ekstra (om det regnar mykje treng jorda tid til å bli tørr nok til å køyre på utan å lage køyre skader) blir forkvaliteten redusert og ein kan risikere å måtte kjøpe ekstra kraftfôr for å holde oppe produksjonen. Møkakøyring må gjerast rett før regn eller i regn, og når møkakjellaren er full, så er han full, då må det ut! Det er som regel alltid ein grunn til at vi jobbar i natta. Og det er ikkje for å plage naboen.

Og i og med at yrkestittelen vår gjerne blir nytta som skjellsord i alt for mange kretsar blir vi ekstra provoserte av "jækla bønder". 

Anonymkode: f0c1c...050

Det var ikke meldt regn på flere dager, dyrene er på beite og møkkakjelleren flyter ikke over av å vente litt. 

Å være bonde er travelt, det vet jeg, men det må faktisk gå an å ta hensyn likevel. Syns du faktisk det er uproblematisk at en person pga dårlig planlegging/dårlig tid plager et helt nabolag en fredagskveld? Han jagde inn alle som satt på terrassene sine for å spre møkk som ligger og syder i solen i to dager. Vi kan ikke engang ha dørene åpne. 

Man må gjødsle, men man kan ta et minimum av hensyn. Det gir jeg meg faktisk ikke på. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det var ikke meldt regn på flere dager, dyrene er på beite og møkkakjelleren flyter ikke over av å vente litt. 

Å være bonde er travelt, det vet jeg, men det må faktisk gå an å ta hensyn likevel. Syns du faktisk det er uproblematisk at en person pga dårlig planlegging/dårlig tid plager et helt nabolag en fredagskveld? Han jagde inn alle som satt på terrassene sine for å spre møkk som ligger og syder i solen i to dager. Vi kan ikke engang ha dørene åpne. 

Man må gjødsle, men man kan ta et minimum av hensyn. Det gir jeg meg faktisk ikke på. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Du er veldig selvsentrert

Anonymkode: 358e1...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bosetter deg  ved et jorde er det noe du må regne med. Skal du ha selskap ute varsler du bonden i god tid slik at dere kan unngå møkkasprednig eller steinplukking akkurat i konfirmasjonen eller sekstiårslaget. Ellers finnes det sikkert andre steder enn egen hage i nærområdet der derre kan nyte en sommerdag.

Anonymkode: 8549e...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke meldt regn på flere dager, dyrene er på beite og møkkakjelleren flyter ikke over av å vente litt. 

Å være bonde er travelt, det vet jeg, men det må faktisk gå an å ta hensyn likevel. Syns du faktisk det er uproblematisk at en person pga dårlig planlegging/dårlig tid plager et helt nabolag en fredagskveld? Han jagde inn alle som satt på terrassene sine for å spre møkk som ligger og syder i solen i to dager. Vi kan ikke engang ha dørene åpne. 

Man må gjødsle, men man kan ta et minimum av hensyn. Det gir jeg meg faktisk ikke på. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Har du snakka med bonden om dette? Vi kan jo kome med alle slags forløaringar, men det er berre han som veit kvifor han legg opp arbeidet sitt som han gjer. 

Anonymkode: f0c1c...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...