Gå til innhold

Jækla bønder!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Bonden jobber fra morra til kveld, og når førsteslåtten er over, må møkka ut så fort som mulig. Har du spist mat i dag? Trenger du bonden? Ja, en tre-fire ganger om dagen. 

Anonymkode: 3610a...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilket behov dekker de ved å spre dritt en fredagskveld?

Og hvis det du fikk ut av mitt innlegg var at det er vinglasset som er problemet så må du nesten bare tro det. Men til din opplysning kan man også drikke vin innendørs. Det er ikke det som skaper frustrasjon. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Det er vel meldt regn i morgon og graset er lydlege og møkakjellaren er full, hadde det passa betre for deg ein anna dag? Vi må faktisk berre gjere det vi må, og det er ikkje alltid ein kan ta hensyn til at naboen skal drikke vin ein fredagskveld. Hensikta er å produsere mat. 

Anonymkode: f0c1c...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel meldt regn i morgon og graset er lydlege og møkakjellaren er full, hadde det passa betre for deg ein anna dag? Vi må faktisk berre gjere det vi må, og det er ikkje alltid ein kan ta hensyn til at naboen skal drikke vin ein fredagskveld. Hensikta er å produsere mat. 

Anonymkode: f0c1c...050

Nei, poenget mitt er at det ikke er meldt regn på 2-3 dager. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her er det ikke meldt regn på flere dager. Jeg syns faktisk at man kan ta litt hensyn og vente til regnet nærmer seg når det er helg og fri for de fleste. 

Det var mange i nabolaget som koste seg med grilling og godt lag på terrassen, nå er alle gått inn selv om det fremdeles er 24 grader ute. Det syns jeg faktisk er unødvendig av en heltidsbonde. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Men grønnsaker, kjøtt og melk skal du sikkert ha? Hvordan tror du det blir til? Ved magi? 
Bøndene jobber beinhardt. Ha litt respekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilket behov dekker de ved å spre dritt en fredagskveld?

Og hvis det du fikk ut av mitt innlegg var at det er vinglasset som er problemet så må du nesten bare tro det. Men til din opplysning kan man også drikke vin innendørs. Det er ikke det som skaper frustrasjon. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Dei dekkar jordet sitt behov for gjødsel etter at graset er slått, og treng regn etter gjødsling for at det skal trekke ned i jorda. Det tek tid å gjødsle, og kanskje bonden og har lyst å gjere andre ting i helga? Skjønar ikkje at det er så mykje verre med møkalukt på fredag enn laurdag og sundag.

Endret av soleia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min spreidde skit i dag slik at han etter ein lang periode med arbeid frå tidleg morgon til seint på kveld med slått kan tilbringe tid med borna sine i helga. 

Anonymkode: 0e4bb...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke sant!? Noen ganger føler jeg at det er litt markeringsbehov ute og går. Man kan faktisk planlegge litt slik at man ikke plager naboer.

 

Når man sprer fredag kveld lukter det hele helgen, kan jeg love deg. Han kunne spredd søndag ettermiddag uten å plage noen. 

Det skal godt gjøres å bosette seg såpass langt unna dyrket innmark at man slipper unna møkkalukta her jeg bor. Jeg har generelt ikke mot bønder og deres misjon, altså, men jeg syns de kan ta litt hensyn på helligdager og sjeldent fine sommerdager. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Nope. 

Anonymkode: 3cfa3...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hannasbananas skrev:

Men grønnsaker, kjøtt og melk skal du sikkert ha? Hvordan tror du det blir til? Ved magi? 
Bøndene jobber beinhardt. Ha litt respekt. 

Jeg er sikker på hun er overbevist om at bonden ikke trenger produsere det, for en får kjøpt det på butikken.

Anonymkode: 3d819...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, poenget mitt er at det ikke er meldt regn på 2-3 dager. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Tja, då veit eg ikkje, kanskje han eller ho skal besøke si gamle sjuke mor i Bergen og måtte få det ferdig før helga? Kanskje han eller ho har tenkt å ta eitpar fridagar ilag med ungane sine i helga, kanskje dei skal på ferie og måtte få gjort det no? Bønder har av og til behov for fri i helga dei og. Eller kanskje han eller ho tenke at dei ikkje skulle spre møk laurdag og søndag for å ta hensyn til naboane.

 

Anonymkode: f0c1c...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, då veit eg ikkje, kanskje han eller ho skal besøke si gamle sjuke mor i Bergen og måtte få det ferdig før helga? Kanskje han eller ho har tenkt å ta eitpar fridagar ilag med ungane sine i helga, kanskje dei skal på ferie og måtte få gjort det no? Bønder har av og til behov for fri i helga dei og. Eller kanskje han eller ho tenke at dei ikkje skulle spre møk laurdag og søndag for å ta hensyn til naboane.

 

Anonymkode: f0c1c...050

Jeg vet heller ikke. Det jeg vet er at dette er helt normalt for denne bonden. Jeg har bodd her lenge, skjønner du. 

Jeg har stor respekt for jobben bøndene gjør. Flere i slekten er hobbybønder på si, men selv de som må gjøre alt etter vanlig arbeidstid klarer å ta et minimum av hensyn til naboene sine. Dette er en fulltidsbonde, ungkar på ca 40 år, som gjerne tar slåtten kl  02 på en ukedag og altså sprer møkk midt i beste familietid en fredagskveld. 

Det forbeholder jeg meg retten til å finne irriterende. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flytt til byen du HI. 
Frivillig å bo landlig. 
 

Anonymkode: 7a9e5...d31

Tja. Født og oppvokst her. Barn, jobb, foreldre og venner bidrar til at det er her jeg vil bo. 

Bøndene gjør en viktig jobb. Men trenger de å gjøre den en fredagskveld i juni. En av de sjeldne vi har her, hvor det både er tosifret på gradestokken, vindstille og oppholdsvær. Det er der frustrasjonen min ligger. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bøndene skal være takknemlige for folk som deg. Du er så jævla usympatisk at jeg gladelig sitter i møkkalukt for å ikke bli assosiert med deg 😆

Anonymkode: 9ac2d...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror bøndene skal være takknemlige for folk som deg. Du er så jævla usympatisk at jeg gladelig sitter i møkkalukt for å ikke bli assosiert med deg 😆

Anonymkode: 9ac2d...373

Og det kommer bonden til gode hvordan?😂

Så tåpelig 🤦🏼‍♀️Greit at du syns jeg er dum, men kjære folk 🤪😂

Anonymkode: f14bc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Og det kommer bonden til gode hvordan?😂

Så tåpelig 🤦🏼‍♀️Greit at du syns jeg er dum, men kjære folk 🤪😂

Anonymkode: f14bc...0e8

Bonden her gjødsla også i går. Kjipt med møkkalukt. Men takket være deg vil jeg ikke si et ord som kan minne om klaging. 

Så du, med ditt usjarmerende vesen, øker toleransen andre har for møkkalukt, og gjør folk mer vennlig innstilt til bønder.

Anonymkode: 9ac2d...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bonden her gjødsla også i går. Kjipt med møkkalukt. Men takket være deg vil jeg ikke si et ord som kan minne om klaging. 

Så du, med ditt usjarmerende vesen, øker toleransen andre har for møkkalukt, og gjør folk mer vennlig innstilt til bønder.

Anonymkode: 9ac2d...373

Så det du sier er at om du ikke hadde lest min rant så hadde du også klaget på møkkalukten?

Men så bra at jeg hjalp til med å gjøre deg bevisst på hva du klager på da! Bare hyggelig å bidra ;) 

hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Anonym bruker said:

Så det du sier er at om du ikke hadde lest min rant så hadde du også klaget på møkkalukten?

Men så bra at jeg hjalp til med å gjøre deg bevisst på hva du klager på da! Bare hyggelig å bidra ;) 

hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Du er den motsatte kong midas. Alt du tar i blir til møkk 😊 

Anonymkode: 9ac2d...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er den motsatte kong midas. Alt du tar i blir til møkk 😊 

Anonymkode: 9ac2d...373

Virkelig? Det var det du klarte å komme opp med? 

Skuffende. 

Anonymkode: f14bc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Virkelig? Det var det du klarte å komme opp med? 

Skuffende. 

Anonymkode: f14bc...0e8

Hehe, du er virkelig noe for deg selv. Det fryder meg litt å tenke at du vil lukte møkk hele helga.  Her regna det i natt 😄

Anonymkode: 9ac2d...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, du er virkelig noe for deg selv. Det fryder meg litt å tenke at du vil lukte møkk hele helga.  Her regna det i natt 😄

Anonymkode: 9ac2d...373

Skadefryd er den ekte fryd, sies det. Godt at jeg klarte å få litt glede inn i livet ditt🥰

Anonymkode: f14bc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. bonden må gjøre jobben sin.

2. dersom han er ferdig med 1. slotten må han få det ut i håp om å til slutt rekke en 3. slott.

3. shiten må ligge en periode før regn for at den skal synke ned. Spres den for tidlig blir den vasket bort. 

4. de gjør ikke slikt for å plage naboene sine.

5. tidspress, hele sesongen. Her er det om å gjøre å få produsert nok mat til dyrene. Innkjøp av ball er dyrt og de eneste gangene de får dekt tap er dersom forhold har ødelagt avlingen. For blødt til å slå, for tørt til å gro osv. Støtten de får dekker som oftest ikke taper.

6. du har valgt å bosette deg der du bor, du viste det var gård der. Hva med å flytte til byen istedet? 

Anonymkode: 261ca...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv om du vet hva han gikk på vgs, så betyr det ikke at du vet hvilke fag han har tatt i voksen alder. 

Anonymkode: 261ca...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og selv om du vet hva han gikk på vgs, så betyr det ikke at du vet hvilke fag han har tatt i voksen alder. 

Anonymkode: 261ca...c6b

Jo, det vet jeg. Du bor ikke på bygda, skjønner jeg ;) han er nok en flink bonde, men agronom er han ikke. Hvorfor gir du deg ikke på det 🤔

Anonymkode: f14bc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. bonden må gjøre jobben sin.

2. dersom han er ferdig med 1. slotten må han få det ut i håp om å til slutt rekke en 3. slott.

3. shiten må ligge en periode før regn for at den skal synke ned. Spres den for tidlig blir den vasket bort. 

4. de gjør ikke slikt for å plage naboene sine.

5. tidspress, hele sesongen. Her er det om å gjøre å få produsert nok mat til dyrene. Innkjøp av ball er dyrt og de eneste gangene de får dekt tap er dersom forhold har ødelagt avlingen. For blødt til å slå, for tørt til å gro osv. Støtten de får dekker som oftest ikke taper.

6. du har valgt å bosette deg der du bor, du viste det var gård der. Hva med å flytte til byen istedet? 

Anonymkode: 261ca...c6b

Jada, jeg vet at du har rett og innlegget ble skrevet i et øyeblikks frustrasjon. Resten av kommentarene er egentlig bare for å fyre opp de hissige hønene 🤗de må liksom bare fly i strupen på hi i slike innlegg som dette  

Det er fakta at mange bønder ikke er særlig flinke til å ta hensyn hverken mtp bråk eller lukt, men stort sett lever vi i fredelig sameksistens. Og noen ganger blir man litt frustrert. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet heller ikke. Det jeg vet er at dette er helt normalt for denne bonden. Jeg har bodd her lenge, skjønner du. 

Jeg har stor respekt for jobben bøndene gjør. Flere i slekten er hobbybønder på si, men selv de som må gjøre alt etter vanlig arbeidstid klarer å ta et minimum av hensyn til naboene sine. Dette er en fulltidsbonde, ungkar på ca 40 år, som gjerne tar slåtten kl  02 på en ukedag og altså sprer møkk midt i beste familietid en fredagskveld. 

Det forbeholder jeg meg retten til å finne irriterende. 

Hi

Anonymkode: f14bc...0e8

Fulmtidsbønder har gjerne meir å gjere enn deltidsbønder fordi dei er totalt avhengig av inntekta dei får frå garden. 

Når det er sagt, det høyrest ut som naboen din kunne teke meir hensyn. Men du ville nok fått meir sympati her om du hadde jækla bonde (i eintal) eller jækla nabo i overskrifta di. Sidan du i andre svar gjer utrykk for at du har stor respekt for bønder blir det litt rart å skjære alle over ein kam i overskrifta. 

Anonymkode: f0c1c...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...