ostepop123 Skrevet 11. juni 2020 #51 Skrevet 11. juni 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Innleggene dine er jo basert på at hi ikke hadde skrevet dette hvis ikke mannen var mørkhudet Anonymkode: c95d0...959 Det er da virkelig ikke det samme som å dømme HI? Jeg må få lov til å problematisere det, eller?
ostepop123 Skrevet 11. juni 2020 #52 Skrevet 11. juni 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei virkelig ikke! Jeg hadde lett reagert på samme måte om det var en lyshudet mann. Og i dette tilfellet var det jo mannen selv som lagde oppstuss. Det er ingen som dømmer fyren fordi han er mørk. Anonymkode: 39432...619 Nei, det skjønner jeg altså. Men hadde vi problematisert en rosafarget dust som slang dritt på gata?
ostepop123 Skrevet 11. juni 2020 #53 Skrevet 11. juni 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det går ikke så bra. Nettopp fordi du lager et scenario som egentlig ikke er der. Vi er flere som ser at dette ikke er rasistisk. Det kan faktisk ikke tolkes slik i det hele tatt. Anonymkode: 39432...619 Jeg sier altså ikke at selve situasjonen er eller var rasistisk. Det tror jeg at jeg har forklart nokså mange ganger nå.
ostepop123 Skrevet 11. juni 2020 #54 Skrevet 11. juni 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må jo bare mene og gjøre det du, men slik tenker ikke jeg. Jeg tenker ikke over hudfargen på folk, hvilken relevans har den? Men å påstå andre er rasister og mene en blir dårlig behandlet bare pga hudfargen er jo ikke greit? Anonymkode: 16fd4...76a Nei, det har jeg da virkelig aldri skrevet?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #55 Skrevet 11. juni 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Poenget er. Hvis en lyshudet og en mørkhudet er akkurat like uhøflige, så vil hudfargen kun bli kommentert om den mørkhudede. Hvis en mørkhudet skal slippe oppmerksomhet om hudfarge må de være mer høflige enn den jevne nordmann. Anonymkode: 1680d...da9 Dette 👆 Anonymkode: b43d2...b96
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #56 Skrevet 11. juni 2020 12 minutter siden, ostepop123 skrev: Det er da virkelig ikke det samme som å dømme HI? Jeg må få lov til å problematisere det, eller? 11 minutter siden, ostepop123 skrev: Nei, det skjønner jeg altså. Men hadde vi problematisert en rosafarget dust som slang dritt på gata? Det du gjør er egentlig en avsporing i His tråd. I en tråd hvor man diskuterte rasisme generelt ville du nok fått mye støtte og forståelse og folk ville vært enige i det meste du skriver. Men i denne tråden blir det du skriver en avskriving, fordi du tar utgangspunkt i en helt annen situasjon enn det Hi forteller om. Og ja, man trenger ikke ha vært lenge på forumet (eller bare i livet) for å oppdage at folk stadig vekk problematiserer duster, uansett hudfarge. For all del, det du forsøker å få frem, det er gode poenger. Det er bare skivebom i denne tråden, og det skaper bare frustrasjon hos både deg og andre som svarer, fordi det er to vidt forskjellige problemstillinger som diskuteres, og bare den ene har med His innlegg å gjøre. Anonymkode: 40d9a...f66
ostepop123 Skrevet 11. juni 2020 #57 Skrevet 11. juni 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det du gjør er egentlig en avsporing i His tråd. I en tråd hvor man diskuterte rasisme generelt ville du nok fått mye støtte og forståelse og folk ville vært enige i det meste du skriver. Men i denne tråden blir det du skriver en avskriving, fordi du tar utgangspunkt i en helt annen situasjon enn det Hi forteller om. Og ja, man trenger ikke ha vært lenge på forumet (eller bare i livet) for å oppdage at folk stadig vekk problematiserer duster, uansett hudfarge. For all del, det du forsøker å få frem, det er gode poenger. Det er bare skivebom i denne tråden, og det skaper bare frustrasjon hos både deg og andre som svarer, fordi det er to vidt forskjellige problemstillinger som diskuteres, og bare den ene har med His innlegg å gjøre. Anonymkode: 40d9a...f66 Jeg er i grunnen enig med deg. Jeg forsøkte å støtte den første som svarte HI, men det utartet, kan du si.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #58 Skrevet 11. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har ikke lest hele tråden, men slik jeg tolker HI sitt innlegg så er det jo MANNEN her som selv har dratt rasismekortet. Ingen andre. Jeg har også inntrykk av at dette blir brukt mye. Hadde en dørselger på trappa for noen uker siden, som ville inn og låne toalettet vårt. Vi sa nei og henviste til bensinstasjonen rett borti gata. Da ble vi kalt rasister og så heiv han seg videre borti nabolaget. Så ikke ut som han var så dotrengt likevel da.....Uansett, hadde det vært hvilken som helst fremmede, så ville han eller hun fått nei her. Anonymkode: 39432...619 Ikke sant, rasismekortet dras for ofte. Anonymkode: 16fd4...76a
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #59 Skrevet 11. juni 2020 1 time siden, ostepop123 skrev: Ja, nettopp! Jeg er helt enig med deg. For å gjøre det helt klart: jeg forstår selvsagt at det var hans feilaktige anklage om at dette var rasistisk motivert som var kjipt i dette tilfellet, og at han var helt urimelig og ufin. Men det er samtidig ikke første gangen at noen er helt åpenbart duster i verden, og spiller på kort som er lettvinte og usaklige og usanne, i dette tilfellet minoritets-/rasismekortet. Det ekstra kjipe med å spille dette kortet, er at det er kan bære vanskelig å angripe, fordi mange av oss er redde for å trå feil. Det betyr absolutt ikke at rasismekortet er uangripelig. Men samtidig er det vanskelig for meg å forstå hvorfor det er så umulig for dere å ta det skrittet tilbake og se at dette nettopp er en usaklig ting. Som du skriver, en tosk er en tosk uansett opphav. Og jeg er usikker på om vi ville laget samme nummer av en helt annen tosk på gata, en lyshudet mann som skrek "jævla hore" og var sint, som jeg forsøkte å eksemplifisere ovenfor. Hvorfor mener du alle vi som ser ting annerledes enn deg rr rasister?? Du er jo helt opphengt. Anonymkode: 16fd4...76a
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #60 Skrevet 11. juni 2020 19 minutter siden, ostepop123 skrev: Nei, det har jeg da virkelig aldri skrevet? Joda, du skriver at det er lettere å dømme folk med annen hudfarge, det er jo ikke greit eller sant? Anonymkode: 16fd4...76a
ostepop123 Skrevet 11. juni 2020 #61 Skrevet 11. juni 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor mener du alle vi som ser ting annerledes enn deg rr rasister?? Du er jo helt opphengt. Anonymkode: 16fd4...76a Ååååååh, nå er vi vel flere om å ikke gi oss her, men jeg har aldri skrevet at alle som ser ting annerledes enn meg er rasister. Les det jeg skriver, da.
ostepop123 Skrevet 11. juni 2020 #62 Skrevet 11. juni 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, du skriver at det er lettere å dømme folk med annen hudfarge, det er jo ikke greit eller sant? Anonymkode: 16fd4...76a Nå vil jeg si at det er forskjell på å si "du er rasist" og "det er lettere for oss å dømme noen med en annen hudfarge enn vår egen".
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #63 Skrevet 11. juni 2020 2 timer siden, ostepop123 skrev: Jo, det er irrelevant, fordi du må ta et steg tilbake å bruke eksemplene du kommer med under for å finne andre paralleller. Mannen var åpenbart ufin og urimelig. Dét er ikke poenget. Jeg tror derimot ikke HI hadde laget et innlegg her om mannen hadde vært lys i huden og kalt henne "jævla hore". Er ikke du veldig fordomsfull her nå, når du antar at hi blir mer sint over en mørkhudet mann som kaller dattera for rasist, enn en lyshudet mann som kaller henne «jævla hore»? Hvorfor tror du det? Jeg hadde blitt MINST like forbanna om en voksen mann hadde kalt min datter for hore. Helt uavhengig av melanininnholdet i huden. Og det tror jeg de aller fleste andre mødre og fedre hadde blitt. (Dessverre er det ingen voldsomme demonstrasjoner og kampanjer mot den diskrimineringen kvinner og jenter blir utsatt for stort sett over hele verden. Kvinner og jenter dør på grunn av menn hver eneste dag. Tenk hva man kunne oppnådd med et like stort fokus på den problematikken, som dessverre rammer svarte kvinner hardest). Anonymkode: 42da7...332
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #64 Skrevet 11. juni 2020 1 time siden, ostepop123 skrev: Ja, nettopp! Jeg er helt enig med deg. For å gjøre det helt klart: jeg forstår selvsagt at det var hans feilaktige anklage om at dette var rasistisk motivert som var kjipt i dette tilfellet, og at han var helt urimelig og ufin. Men det er samtidig ikke første gangen at noen er helt åpenbart duster i verden, og spiller på kort som er lettvinte og usaklige og usanne, i dette tilfellet minoritets-/rasismekortet. Det ekstra kjipe med å spille dette kortet, er at det er kan bære vanskelig å angripe, fordi mange av oss er redde for å trå feil. Det betyr absolutt ikke at rasismekortet er uangripelig. Men samtidig er det vanskelig for meg å forstå hvorfor det er så umulig for dere å ta det skrittet tilbake og se at dette nettopp er en usaklig ting. Som du skriver, en tosk er en tosk uansett opphav. Og jeg er usikker på om vi ville laget samme nummer av en helt annen tosk på gata, en lyshudet mann som skrek "jævla hore" og var sint, som jeg forsøkte å eksemplifisere ovenfor. Men poenget her er at den frekke gjorde seg til offer. Han mente seg rasistisk diskriminert fordi han ikke fikk viljen sin. Det kan ikke på noen måte sammenlignes med å kalle noen for jævla hore? Anonymkode: 7294f...d00
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #65 Skrevet 11. juni 2020 22 minutter siden, ostepop123 skrev: Nå vil jeg si at det er forskjell på å si "du er rasist" og "det er lettere for oss å dømme noen med en annen hudfarge enn vår egen". Nei, det er jo det som er rasisme? Du gir bare ikke mening. Du endrer premissene for hele diskusjonen og så klager du på at folk diskuterer saken slik den er og ikke din sak. Tar du vekk det han sa så er jo saken en helt annen. Anonymkode: 16fd4...76a
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #66 Skrevet 11. juni 2020 1 time siden, ostepop123 skrev: Nei, det skjønner jeg altså. Men hadde vi problematisert en rosafarget dust som slang dritt på gata? Ja selvfølgelig! Hadde ikke du?? 🤦♀️ Anonymkode: 39432...619
Gjest Skrevet 11. juni 2020 #67 Skrevet 11. juni 2020 Vi tok poenget, HI. En svart fyr gjorde noe fælt. Og deretter prøvde han å dytte det over på noe rasisme, som ikke stemmer. Nå bruker du ham som eksempel eller som «talerør» for alle svarte folk, og da må jo vi lytterne skjønne at rasismeanklager bare er tull, for de slenges ut i øst og vest. Når opplevde DU at dine handlinger ble generalisert? Når ble du sist konfrontert med at alle som ligner deg fysisk, også oppfører seg som deg? Jeg er i alle fall sjelden i kontakt med sånt tankegods. Og jeg slipper å spille premienordmann overalt hvor jeg går. (Selv når jeg er i syden og blir flau over andre nordmenns atferd - ingen har noengang brukt dem imot meg.)
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #68 Skrevet 11. juni 2020 47 minutter siden, Pashla skrev: Vi tok poenget, HI. En svart fyr gjorde noe fælt. Og deretter prøvde han å dytte det over på noe rasisme, som ikke stemmer. Nå bruker du ham som eksempel eller som «talerør» for alle svarte folk, og da må jo vi lytterne skjønne at rasismeanklager bare er tull, for de slenges ut i øst og vest. Når opplevde DU at dine handlinger ble generalisert? Når ble du sist konfrontert med at alle som ligner deg fysisk, også oppfører seg som deg? Jeg er i alle fall sjelden i kontakt med sånt tankegods. Og jeg slipper å spille premienordmann overalt hvor jeg går. (Selv når jeg er i syden og blir flau over andre nordmenns atferd - ingen har noengang brukt dem imot meg.) Det her skjer ofte, veldig ofte. Men den veien er det alltid greit? De med mørk hud har frikort til å være bedritne til hvite fordi de som gruppe er mer utsatt? Da er det ok å generalisere? Bare det er den veien? Anonymkode: 16fd4...76a
Hengebukksvinet Skrevet 11. juni 2020 #69 Skrevet 11. juni 2020 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det her skjer ofte, veldig ofte. Men den veien er det alltid greit? De med mørk hud har frikort til å være bedritne til hvite fordi de som gruppe er mer utsatt? Da er det ok å generalisere? Bare det er den veien? Anonymkode: 16fd4...76a Prøv igjen!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #70 Skrevet 11. juni 2020 29 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Prøv igjen! Pashla spør hvor ofte våre handlinger blir generalisert, trenger ikke se lenger enn denne tråden her... og du imponerer virkelig med konstruktivt og gjennomtenkt input! Anonymkode: 16fd4...76a
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #71 Skrevet 11. juni 2020 1 hour ago, Anonym bruker said: Det her skjer ofte, veldig ofte. Men den veien er det alltid greit? De med mørk hud har frikort til å være bedritne til hvite fordi de som gruppe er mer utsatt? Da er det ok å generalisere? Bare det er den veien? Anonymkode: 16fd4...76a 3 minutes ago, Anonym bruker said: Pashla spør hvor ofte våre handlinger blir generalisert, trenger ikke se lenger enn denne tråden her... og du imponerer virkelig med konstruktivt og gjennomtenkt input! Anonymkode: 16fd4...76a Jeg er også VELDIG nysgjerrig på når vi lyshudede nordmenn blir generalisert på en negativ måte. Denne tråden er ikke et slikt eksempel. Fordi ingen sier at alle, eller engang de fleste, lyshudede nordmenn tenker negativt om mørkhudede. Det poengteres derimot at mørkhudete har mye mindre slack for kjip oppførsel. Anonymkode: 1680d...da9
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #72 Skrevet 11. juni 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er også VELDIG nysgjerrig på når vi lyshudede nordmenn blir generalisert på en negativ måte. Denne tråden er ikke et slikt eksempel. Fordi ingen sier at alle, eller engang de fleste, lyshudede nordmenn tenker negativt om mørkhudede. Det poengteres derimot at mørkhudete har mye mindre slack for kjip oppførsel. Anonymkode: 1680d...da9 Det er jo nettopp det som blir sagt her, at vi hvite ofte tenker negativt om mørkhudede og at de får mere tyn bare fordi de er mørke. Da generaliseres vi hvite til å være rasister og kun se farge. Poenget er jo at en svart som slenger drit må da stå inne for sine handlinger og tåle å bli kritisert for det på lik linje med en hvit. UTEN at hudfargen til vedkommende skal dras inn. Den er jo irrelevant. I denne saken var det relevant da han påberopte seg å bli dårlig behandlet kun fordi han var mørk. HAN tenkte kun farge. Anonymkode: 16fd4...76a
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #73 Skrevet 11. juni 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Eh, really? Folk skriver innlegg om små episoder med uhøflighet? Det har ikke jeg sett Anonymkode: 1680d...da9 Virkelig? Vi skriver jo om gjerrige folk, kjipe svigerforeldre, folk som er uhøflig i butikk osv. Innlegget til HI handler om at en mørkhuda drar rasismekortet for ingenting. Klart at det er provoserende når folk roper opp om rasisme når en ikkje er rasist. Folk synes sikkert eg er rasist også, sjølv om eg seinast i går fekk en klem av en svart mann som eg enda til liker. Men må ærlig innrømme at eg misliker en del av kulturen til folk fra Afrika og Midtøsten. Har prøvd å være vennlig og inkluderende når eg har møtt asylsøkere som er kontaktsøkende og "ensomme", men har måtte slutte med det pga oppførselen deira. Anonymkode: 0e6e3...3eb
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #74 Skrevet 11. juni 2020 1 time siden, Hengebukksvinet skrev: Prøv igjen! Jeg lurer fremdeles på hvilke innlegg du mener jeg ikke besvarer? Anonymkode: c95d0...959
Gjest Skrevet 11. juni 2020 #75 Skrevet 11. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det her skjer ofte, veldig ofte. Men den veien er det alltid greit? De med mørk hud har frikort til å være bedritne til hvite fordi de som gruppe er mer utsatt? Da er det ok å generalisere? Bare det er den veien? Anonymkode: 16fd4...76a Har noen frikort til å være bedritne, altså? Syns ikke jeg ser at HI delte ut noe frikort akkurat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå