Gå til innhold

Barnet mitt har en stemor


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det kommer vel an på mener jeg. I et langvarig forhold burde det vel vært ganske naturlig. Det er da virkelig mange grunner til samlivsbrudd og er det en samboer som kom inn samtidig med den ene flyttet ut, forstår jeg da virkelig bitterheten her. Dessuten skal et barn slippe å komme med sin mening om vedkommende skal være gjest eller ikke. Spør da virkelig ikke om barnets valg oppi dette. Det er å plassere en unge mellom barken og veden. Kommuniserer ikke mor og stemor på noe punkt, muligens pga sorg og bitterhet, bør stemor trekke seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men når du sier «vi sier konsekvent nei», hvem mener du? Skolen, FAU, klassekontakt eller hvem? For det er jo ikke jeg som bestemmer.

Anonymkode: c851d...f9f

Det er foreldrene som arrangerer avslutningen. Men retningslinjene er utarbeidet av FAU i samarbeid med skolen. 

Anonymkode: 036b3...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Hun vil ikke sammarbeide med stemor, kun far. Men det er stemor som har mest ansvar for barna når de er der. 

Anonymkode: a9669...b96

Hvorfor skal en mor måtte tvinges til å samarbeide med stemor, når det ikke er henne hun har valgt å få barn med? Ville en skikkelig mor ha nektet å samarbeide med barnets far, og heller henvist ham til barnets stefar? Foreldreansvaret er et FELLES FORELDREANSVAR mellom far og mor, og ikke noe som kan delegeres. Når man får barn sammen så forplikter man seg til å samarbeide. Hva hvis mor også nekter å samarbeide, skal barna bli et delt ansvar mellom stemor og stefar da?

Og hvorfor i alle dager har stemor mer ansvar for barna enn far når barna er hos dem? Er far evneveik? Du sier dette som om det er den mest naturlige sak i verden, men er det ikke mest naturlig at barnets far er den som tar mest ansvar? Det er jo hand barn?

Anonymkode: 9adee...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er foreldrene som arrangerer avslutningen. Men retningslinjene er utarbeidet av FAU i samarbeid med skolen. 

Anonymkode: 036b3...812

Her sier skolen at de ikke har noe med det å gjøre. Hvert kull har de reglene de vil.

Anonymkode: c851d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke noe hun kan bestemme

Anonymkode: 38743...08c

Hun kan overtale dem som ikke skal bruke sine plasser fullt ut.

Anonymkode: c851d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt med en sånn som presser seg på når hun ikke er ønsket. Her har det vært mye konflikter opp gjennom årene pga en stemor som skal styre hele showet. Og her var fvk helt enig med meg og stemor fikk beskjed om at det er mor og far som bestemmer, og at hun burde trekke seg flere steg tilbake.

Anonymkode: c3f57...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det kan jo tenkes at stemor oppriktig er glad i barnet og ikke bare "forsøker å spille viktig" i disse sammenhengene? Ville lagt meg i selen for å få dette til å fungere dersom samarbeidet fungerer greit ellers. Enig med dem som skriver at det har noe å si hvor lenge far og stemor har vært sammen. Synes det er rart at hun skal bli med om hun er "ny" og de ikke engang bor sammen, mens om de er gift, har vært sammen lenge og/eller har felles barn er det mer naturlig at hun deltar på slike hendelser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, prekæs skrev:

Det kommer vel an på mener jeg. I et langvarig forhold burde det vel vært ganske naturlig. Det er da virkelig mange grunner til samlivsbrudd og er det en samboer som kom inn samtidig med den ene flyttet ut, forstår jeg da virkelig bitterheten her. Dessuten skal et barn slippe å komme med sin mening om vedkommende skal være gjest eller ikke. Spør da virkelig ikke om barnets valg oppi dette. Det er å plassere en unge mellom barken og veden. Kommuniserer ikke mor og stemor på noe punkt, muligens pga sorg og bitterhet, bør stemor trekke seg unna.

Enig med deg.

Men de aller fleste mener jo at man bare skal "suck it up" om man er den som ble utsatt for utroskap osv. Alt for barna hele veien uansett. Voksene har ikke lenger lov å vise følelser, og ta vare på seg selv. 

Anonymkode: adc59...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2020 den 21.18, Anonym bruker skrev:

Sånne stemødre er så slitsomme og gjennomskubare. Skal presse seg med overalt for å leke «mamma», bare fordi de tror at de da setter mor på plass.

Blir hun for ille så ta det opp på familievernkontoret. De pleier å fortelle invaderende steforeldre hvor plassen deres er.

Anonymkode: 9adee...608

Eller fordi dei bryr seg om born dei er mykje ilag med. Det er mogleg at stemødre ikkje brukar så mange kaloriar til å gjere livet surt for mora til borna som mange mødre vil ha det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2020 den 21.27, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg tenker i grunn at du kan mene akkurat hva du vil om dama og hate henne herfra til h** men hvis ungen din vil ha henne der så er det alt som betyr noe. flere personer som bryr seg om barna enn bare mor og far er bare flott. Hun kommer aldri til å ta din plass. Du bør i grunn kun være glad for at hun involverer seg i ditt barns liv 😊

Nå vet jo ikke vi alt som har skjedd. Hva om stemor faktisk prøver å ødelegge mellom mor og barn? Vi aner ingenting

Anonymkode: adc59...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2020 den 23.18, ulenissen skrev:

Jeg forstår det slik at stemor kun er interessert i å være der for barnet sin del, og så vidt jeg kan lese er det mor som er vanskelig og negativ. Det kommer ikke frem om barnet ( som tross alt er hovedpersonen) ønsker å ha henne der. I noen tilfeller er fars (eller mors) kjæreste en ressurs i barnets liv som de setter pris på som en trygg voksen. Det betyr ikke at de tar mor eller fars plass, men at de er en viktig voksen på lik linje med besteforeldre, tanter, onkler, nære venner av foreldrene. 

Situasjon med korona er spesiell, og her vil det være forskjell på Oslo med mye smitte og store klasser og bygder/kommuner uten smitte og med små klasser med 5-12 elever i hver klasse.

Hvordan kan du lese det ut ifra hva som står i hi og kommentarene til hi?

Folk her inne "leser mellom linjene " som ikke er der. Dere antar bare ut fra det dere vil at hi skal være. Alle mødre som ber stemor om å roe seg er sjalu. Om far sier noe om mor eller nye typen til mor er det fortsatt mor som er gal. Forstår det ikke.

Om du går igjennom det vondeste du har opplevd, har du ikke lov til å verne deg da? Mot mer stress og mas og det å rippe opp det vonde? 

Handler ikke om å være voksen og moden. Men å verne om seg selv og barna sine. Om foreldre har det bra, er det større sjans at barna har det bra. 

 

Anonymkode: adc59...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du lese det ut ifra hva som står i hi og kommentarene til hi?

Folk her inne "leser mellom linjene " som ikke er der. Dere antar bare ut fra det dere vil at hi skal være. Alle mødre som ber stemor om å roe seg er sjalu. Om far sier noe om mor eller nye typen til mor er det fortsatt mor som er gal. Forstår det ikke.

Om du går igjennom det vondeste du har opplevd, har du ikke lov til å verne deg da? Mot mer stress og mas og det å rippe opp det vonde? 

Handler ikke om å være voksen og moden. Men å verne om seg selv og barna sine. Om foreldre har det bra, er det større sjans at barna har det bra. 

 

Anonymkode: adc59...6c0

Hva mener du med det vondeste? 

Anonymkode: c851d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av om far og stemor har vært sammen i årevis, er i et stabilt forhold og hun er en naturlig del av barnets liv. 
 

Hvis det er en «stemor» som har vært involvert med far i 6 mnd, så er det utelukket 

Anonymkode: e318d...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow for en holdning. Jeg er selv stemor og har snart barn med faren og her er jeg hjertelig velkommen i alle tilstelninger. En gang dro moren og jeg på skoleavslutning sammen når ikke faren(min kjære) kunne. Husk at dette handler om barnet og vi som steforeldre er en bonus for dem om foreldrene lar oss være det. Hver gang barnet er hos oss er vi en familie men jeg passer alltid på å ikke ta mor sin plass eller tråkke henne på tærne. Alle bursdager, avslutninger og oppvisninger er vi der alle mann. Mor, far, stemor og stefar. Og vi kunne ikke hatt en lykkeligere eller mer harmonisk unge. Og det er fordi vi voksne er voksne, modne og klarer å samarbeide. Mor aksepterer meg og har selv sagt at hun er glad jeg er i livet til barnet. Typen min er glad for at eksen er sammen med en bra kar som kan være med på oppdragelse og gi kjærlighet når barnet er der. Så om stemor er en god stemor med kjærlighet og omsorg så vil jeg si at du er ufattelig egoistisk i det du skriver og kommer til å sørge for at barnet ditt ikke vokser opp i ett harmonisk hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hunder12 skrev:

Wow for en holdning. Jeg er selv stemor og har snart barn med faren og her er jeg hjertelig velkommen i alle tilstelninger. En gang dro moren og jeg på skoleavslutning sammen når ikke faren(min kjære) kunne. Husk at dette handler om barnet og vi som steforeldre er en bonus for dem om foreldrene lar oss være det. Hver gang barnet er hos oss er vi en familie men jeg passer alltid på å ikke ta mor sin plass eller tråkke henne på tærne. Alle bursdager, avslutninger og oppvisninger er vi der alle mann. Mor, far, stemor og stefar. Og vi kunne ikke hatt en lykkeligere eller mer harmonisk unge. Og det er fordi vi voksne er voksne, modne og klarer å samarbeide. Mor aksepterer meg og har selv sagt at hun er glad jeg er i livet til barnet. Typen min er glad for at eksen er sammen med en bra kar som kan være med på oppdragelse og gi kjærlighet når barnet er der. Så om stemor er en god stemor med kjærlighet og omsorg så vil jeg si at du er ufattelig egoistisk i det du skriver og kommer til å sørge for at barnet ditt ikke vokser opp i ett harmonisk hjem. 

Og det er slik du beskriver det burde være.. uansett grunn så er det jo en grunn til at mor og far ikke er sammen lengre, og da burde alle parter jobbe for å i værste fall samarbeide godt og i beste fall ha det slik som dere.. jeg og er stemor, har vært i livet til barnet i snart 10 år, hun fyller snart 11, vi har et veldig godt og nært  forhold, men mor har dessverre i alle disse snart 10 årene jobbet for å bli kvitt meg, uten hell, men hun har laget ett sant helvete ved å spre løgner og laget kaos, involvert div etater osv... og bare så det er sagt, det var HUN som gikk etter selv å ha vært notorisk utro mot min Mann.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på stemor. 
Noen glir naturlig inn i rollen og finner sin plass i «hierkiet», andre tror de har vetorett på lik linje med mor og far, og da kan ting skjære seg. 

Her er vi alle gode venner, men verken stefar eller stemor trår over sine grenser. Det er vel også en stor del av årsaken til at ting fungerer så fint. De er begge fine og kloke folk! 
I bunn og grunn er det fortsatt jeg og far som tar de store beslutningene i hans liv. 
 

Om det kom valsende inn ei dame som krevde å være med på ting å leke mor og far ville jeg hogd inn bremsene selv. Det er faktisk ikke alle som ser sine egne begrensninger. 
Selv om det er flott at noen vil delta og vise kjærlighet til ens barn, behøver de ikke å oppføre seg som om de kom fra deres egg! 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2020 den 13.03, Anonym bruker skrev:

Enig med deg.

Men de aller fleste mener jo at man bare skal "suck it up" om man er den som ble utsatt for utroskap osv. Alt for barna hele veien uansett. Voksene har ikke lenger lov å vise følelser, og ta vare på seg selv. 

Anonymkode: adc59...6c0

Det var aldri snakk om utroskap, altså. 
Men jeg har heldigvis fått FAU på min side. 

 

Anonymkode: c851d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var aldri snakk om utroskap, altså. 
Men jeg har heldigvis fått FAU på min side. 

 

Anonymkode: c851d...f9f

Årets mor som driter i at barnet ønsker stemor med på sin sommerfest 👏

Men det er så klart viktigere at dine følelser får styre, så du slipper å se barnet ditt være glad i andre enn deg. 

Anonymkode: 3e287...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var aldri snakk om utroskap, altså. 
Men jeg har heldigvis fått FAU på min side. 

 

Anonymkode: c851d...f9f

Herregud, ikke si at du lager en stor sak ut av dette, du har for alltid bemerket deg i negativ retning, gratulerer med det. Neste gang håper jeg du vurderer å puste med magen og tenker på barnet ditt før du lager unødvendige konflikter.

Anonymkode: 38743...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, ikke si at du lager en stor sak ut av dette, du har for alltid bemerket deg i negativ retning, gratulerer med det. Neste gang håper jeg du vurderer å puste med magen og tenker på barnet ditt før du lager unødvendige konflikter.

Anonymkode: 38743...08c

Vel, avgjørelsen er tatt. Jeg fikk de fleste over på min side. Lærerne nektet å ta stilling til det, da. Men festkomiteen gikk med på det.

Anonymkode: c851d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Anonym bruker said:

Vel, avgjørelsen er tatt. Jeg fikk de fleste over på min side. Lærerne nektet å ta stilling til det, da. Men festkomiteen gikk med på det.

Anonymkode: c851d...f9f

for en mor du er .... stakkars barnet ditt

Anonymkode: a9f84...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, avgjørelsen er tatt. Jeg fikk de fleste over på min side. Lærerne nektet å ta stilling til det, da. Men festkomiteen gikk med på det.

Anonymkode: c851d...f9f

Garantert at de himler med øynene og snakker bak ryggen din.

Anonymkode: 38743...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2020 den 21.18, Anonym bruker skrev:

Sånne stemødre er så slitsomme og gjennomskubare. Skal presse seg med overalt for å leke «mamma», bare fordi de tror at de da setter mor på plass.

Blir hun for ille så ta det opp på familievernkontoret. De pleier å fortelle invaderende steforeldre hvor plassen deres er.

Anonymkode: 9adee...608

Støtter denne!

Anonymkode: 35364...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flott at stemor vil følge opp barnet!
 

Når det er sagt, så blir det ikke «ekstra plasser» fordi noen er tvillinger. I et formelt smittevernsperspektiv, så kanskje ja, men at avslutningen er for inntil to voksne per barn er jo en nokså grei regel. Hvordan skal det avgjøres hvilken stemor som har mest rett til å være det? Hva med mormor, eller tanten til Lise som elsker avslutninger? Det blir jo bare urettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, avgjørelsen er tatt. Jeg fikk de fleste over på min side. Lærerne nektet å ta stilling til det, da. Men festkomiteen gikk med på det.

Anonymkode: c851d...f9f

«Jeg fikk de fleste over på min side» høres ut som en fjorten år gammel jente som mobber og får alle de andre i klassen sin med på å utestenge andre på grunn av sine egne mentale problemer og usikkerhet. For all del ikke oppdra barna dine til å bli like jævlige, smålig og ekle som deg.

Anonymkode: 31dd3...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...