Gå til innhold

Barnet mitt har en stemor


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hahaha, det gjør de virkelig ikke!

Familievernkontoret er opptatt av å få familier til å fungere, ikke av å stille seg på lag med den mest furtne av de voksne.

Voks heller opp og innse at barnet har flere voksenpersoner i livet sitt nå. 

Anonymkode: cbf7a...370

Barna mine har heldigvis ikke flere voksenpersoner i livet sitt enn oss foreldrene, øvrig familie, lærere og trenere.

Familievernkontoret er opptatt av å få familier til å fungere ja, og det krever enkelte ganger å gi stemor tydelig beskjed om å vite hva som er hennes plass og be henne roe ned konkurransen med mor litt. Slik stemoren til min venninnes barn fikk tydelig beskjed om da hun prøvde å leke mamma.

Anonymkode: 9adee...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I disse tider synes jeg man godt kan begrense antall, så forstår ikke helt at hun presser så på for å være med. Vel og merke hvis ikke barnet spesifikt ønsker å ha henne der.

Det er mye som spiller inn ellers, synes jeg. Hvor lenge hun har vært en del av barnets liv er viktig. Hvis hun var årsak til brudd mellom mor og far er det også smart å holde seg unna, i hvert fall en god stund og inntil barnet selv ev. tydelig gir uttrykk av å ville ha henne med. Så spiller det jo også inn hvordan mor og far greier å omgås hverandre. Og hvordan stemor håndterer sin rolle i familien. Hvis barnet ikke spesifikt har uttrykt at det ønsker henne med så synes jeg det er merkelig at hun er så insisterende, det gir meg litt vibber om at hun vil vise seg og ta plass og bevise noe for noen.

Hvorfor ønsker du ikke at hun skal være der, Hi? Har barnet selv sagt noe om det ønsker henne med?

Anonymkode: 3e416...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I disse tider synes jeg man godt kan begrense antall, så forstår ikke helt at hun presser så på for å være med. Vel og merke hvis ikke barnet spesifikt ønsker å ha henne der.

Det er mye som spiller inn ellers, synes jeg. Hvor lenge hun har vært en del av barnets liv er viktig. Hvis hun var årsak til brudd mellom mor og far er det også smart å holde seg unna, i hvert fall en god stund og inntil barnet selv ev. tydelig gir uttrykk av å ville ha henne med. Så spiller det jo også inn hvordan mor og far greier å omgås hverandre. Og hvordan stemor håndterer sin rolle i familien. Hvis barnet ikke spesifikt har uttrykt at det ønsker henne med så synes jeg det er merkelig at hun er så insisterende, det gir meg litt vibber om at hun vil vise seg og ta plass og bevise noe for noen.

Hvorfor ønsker du ikke at hun skal være der, Hi? Har barnet selv sagt noe om det ønsker henne med?

Anonymkode: 3e416...153

Barnet ønsker det nok, tror jeg. 

Anonymkode: c851d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, sug lut skrev:

Nei. Stemor har ingen ting der å gjøre når det er for foreldrene og vi er midt i adgangsbegrensning. Stemødre kommer og går, de er sjelden vesentlige når de er den insisterende masetypen som hi beskriver.

Jeg forstår det slik at stemor kun er interessert i å være der for barnet sin del, og så vidt jeg kan lese er det mor som er vanskelig og negativ. Det kommer ikke frem om barnet ( som tross alt er hovedpersonen) ønsker å ha henne der. I noen tilfeller er fars (eller mors) kjæreste en ressurs i barnets liv som de setter pris på som en trygg voksen. Det betyr ikke at de tar mor eller fars plass, men at de er en viktig voksen på lik linje med besteforeldre, tanter, onkler, nære venner av foreldrene. 

Situasjon med korona er spesiell, og her vil det være forskjell på Oslo med mye smitte og store klasser og bygder/kommuner uten smitte og med små klasser med 5-12 elever i hver klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet ønsker det nok, tror jeg. 

Anonymkode: c851d...f9f

Da ville jeg ha strukket meg langt for at hun kunne komme.

Men hva er årsaken til at du ikke ønsker henne der?

Anonymkode: 3e416...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da ville jeg ha strukket meg langt for at hun kunne komme.

Men hva er årsaken til at du ikke ønsker henne der?

Anonymkode: 3e416...153

Vi har ikke et godt forhold. Og jeg syns en slik dag handler om barnet og foreldrene.

Anonymkode: c851d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere bor det eneste stedet i landet hvor det faktisk arrangeres skoleavslutning. Til info. 
stemor bør holde seg borte uansett antall plasser. Det er for foreldre med barn. 

Anonymkode: 6f6ad...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet ønsker det nok, tror jeg. 

Anonymkode: c851d...f9f

Da er vel saken egentlig grei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke et godt forhold. Og jeg syns en slik dag handler om barnet og foreldrene.

Anonymkode: c851d...f9f

Har ikke så store problemer med å forstå følelsene dine. Men om hun er en fast del av ditt barns liv kan kanskje slike tilstelninger være en måte å i hvert fall inngå en slags våpenhvile, selv om dere kanskje aldri blir bestevenninner. Noen kameler kan det være greit å svelge, og så heller ta de større og viktigere kampene der det trengs.

Anonymkode: 3e416...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nå viktig for barnet. Min venninne er stemor og stebarna elsker henne. Barnas mor er også skikkelig glad i henne. Der deltar hele familien på alt. Det er jo bare positivt at stemor bryr seg

Nå som det er restriksjoner så er skolene her veldig strenge på antall sim får bli med på avslutning. Selvom man er under 50 så får ikke noen barn ha med tre gjester, det er urettferdig for de andre som kanskje har en enslig bestemor som vil bli med osv. Uansett det er vel ikke du som bestemmer dette?

Anonymkode: 441e2...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å være så bitter? Herregud, hadde min stemor giddet å gjøre det der for meg da jeg var barn hadde jeg vært overlykkelig. Hvorfor i alle dager skal du blande deg og nekte henne å gå?

Anonymkode: ae2c8...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ønsker henne der, så må du legge av deg den der tåpelige sjalusien og småligheten. Hvorfor er du slik? Du bidrar jo ikke akkurat til å bygge en god relasjon mellom barnet og stemoren. 

Anonymkode: a59b8...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som tenker som deg, og hun ødelegger barna. Hun vil ikke sammarbeide med stemor, kun far. Men det er stemor som har mest ansvar for barna når de er der. Jeg ser at de 2 guttene sliter pga at mor og stemor krangler. 

Har snakket med min venninne om det. Men hun sier bare at hun sier det og sier det og blander seg inn i ditt og datt.  Jeg sa at jeg bryr meg ikke om hva hun har sagt og gjort. Barna kommer først her. 

Anonymkode: a9669...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg tenker i grunn at du kan mene akkurat hva du vil om dama og hate henne herfra til h** men hvis ungen din vil ha henne der så er det alt som betyr noe. flere personer som bryr seg om barna enn bare mor og far er bare flott. Hun kommer aldri til å ta din plass. Du bør i grunn kun være glad for at hun involverer seg i ditt barns liv 😊

Enig i det. Hvis stemor oppriktig bryr seg om barnet. Men hvis stemor ønsker å bli med av andre grunner så nei. Du kjenner hun best. Hva sier barnet?

Anonymkode: 2a3b9...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver bl.a jeg syns en slik daghandler om barnet og foreldrene.

Avslutningen er vel mest for barnet, men det virker som du kun har fokus på deg selv i disse utsagnene.

Jeg er IKKEinteressert i at hun skal med der...

Jeg vil få en hyggeligere dag uten henne.

Barnet ønsker det nok, tror jeg. 

Så du bør fokusere på hva som er best for barnet, og ta en avgjørelse derifra.

Anonymkode: 3c7ef...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og nå vil hun med på skoleavslutningen. Jeg er IKKE interessert i at hun skal med der...


Det er blitt leid et lokale som passer for klassestørrelsen vår, og hvis hver av elevene bare har med seg to foreldre, holder vi oss innenfor koronareglene også.
Men så har hun funnet ut at de av elevene som er tvillinger, også har blitt tellet inn med to pårørende hver. Og det har de jo ikke, siden de har samme foreldre. I teorien blir det da to ledige plasser på festen, og hun vil ha en av dem!

Hva skal jeg si?

Anonymkode: c851d...f9f

Skjerp deg. Vær glad for at hun gidder det. Barnet vil, hun vil. Ta deg sammen og slutt å vær sjalu. 

Anonymkode: 61482...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nå på avslutning for barn nr 4. Og det er ALLTID noen sånne historier!

Hos oss er avslutningen for foreldre. Ikke for søsken, besteforeldre, onkler, kusiner, nye partnere osv. Vi har rett og slett ikke plass til flere enn foreldrene, derfor er grensene satt som de er. 
 

Det er alltid noen som ha med seg noen «ekstra». Og som hos dere er de de som finner ut at «Kari» kun kommer med en forelder, og derfor ber om å få den ekstra plassen. 
 

Vi sier konsekvent nei Til ekstra inviterte. Max ti foreldre pr barn. Ellers skaper det bare ugreie. Det er nok av situasjoner hvor forholdet mellom mor og far ikke er av det beste og barna har sin fulle hyre med å prøve å tilfredsstille begge parter. 

Anonymkode: 036b3...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er nå på avslutning for barn nr 4. Og det er ALLTID noen sånne historier!

Hos oss er avslutningen for foreldre. Ikke for søsken, besteforeldre, onkler, kusiner, nye partnere osv. Vi har rett og slett ikke plass til flere enn foreldrene, derfor er grensene satt som de er. 
 

Det er alltid noen som ha med seg noen «ekstra». Og som hos dere er de de som finner ut at «Kari» kun kommer med en forelder, og derfor ber om å få den ekstra plassen. 
 

Vi sier konsekvent nei Til ekstra inviterte. Max ti foreldre pr barn. Ellers skaper det bare ugreie. Det er nok av situasjoner hvor forholdet mellom mor og far ikke er av det beste og barna har sin fulle hyre med å prøve å tilfredsstille begge parter. 

Anonymkode: 036b3...812

Men når du sier «vi sier konsekvent nei», hvem mener du? Skolen, FAU, klassekontakt eller hvem? For det er jo ikke jeg som bestemmer.

Anonymkode: c851d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, legg fra deg det at det bare handler om deg. Konflikten mellom dere kan du ta en annen dag hvor det handler om dere.
Dette er barnets avslutning, ikke din.

Her er det etter hva jeg kan se, 2 faktorer:
1. Vil barnet at stemor skal være der, etter hva jeg forstår av det som er skrevet her er svaret ja.
2. Hvor lenge har hun vært stemor

Barnet er hos faren sin, når barnet er der er også stemor det og en omsorgperson rundt barnet.
Syns du skal være glad for at far har funnet seg en barnet setter pris på, legge konflikten til side og "klatre ned fra din høye hest".
Men når det er sagt, det er stor forskjell om hun har vært stemor i 2 måneder og 10 år.
Er det veldig ferskt, er jeg litt enig med deg, men ellers så syns jeg du rett og slett bare skal godta at hun vil være der. 

Anonymkode: a9661...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun prøver å spille rollen som viktig person i mitt barns liv.

Anonymkode: c851d...f9f

Helt riktig !   Dette hadde jeg aldri godtatt, stå på krava og ikke la deg tråkke på.  

Anonymkode: f3823...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt riktig !   Dette hadde jeg aldri godtatt, stå på krava og ikke la deg tråkke på.  

Anonymkode: f3823...92d

Så du mener at en steforelder aldri kan være et viktig voksenperson for et barn?? 

Min sønn har hatt stemoren i livet sitt siden han var 2 år, er nå 8. Selvfølgelig er hun en viktig person for han! Jeg er kjempeglad for at han har en stemor som er glad i han og stiller opp. Hun hadde med seg to stesøsken til han også, noe som gjør at han ikke vokser opp som enebarn. Det er jeg takknemlig for. Hun setter grenser og gir kjærlighet. Hun er varm og omtenksom, men har ingen planer om å prøve å ta min rolle som mamma. Vi er gode venner og jeg avtaler feriesamvær med henne i stedet for far, siden det er henne som har mest kontroll på kalenderen. 

Hun er absolutt viktig for sønnen min, og er hjertelig velkommen på både avslutninger og utviklingssamtaler (om sønnen min vil ha henne med) 

Anonymkode: 3e287...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere bor det eneste stedet i landet hvor det faktisk arrangeres skoleavslutning. Til info. 
stemor bør holde seg borte uansett antall plasser. Det er for foreldre med barn. 

Anonymkode: 6f6ad...57d

Så når min stedatter sa til meg at hun ville eg skulle være på hennes avslutning og div konserter med koret så skulle eg sagt nei sorry du eg e bare stemor så eg har ikke noe å gjøre der 🙄🙄

Anonymkode: 8088f...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2020 den 21.01, Anonym bruker skrev:

Hun prøver å spille rollen som viktig person i mitt barns liv.

Anonymkode: c851d...f9f

Du virker jo som barnemoren fra helvete. De som straffer barnefar og gjør ting vanskelig kun ut av sjalusi og hevn. Slutt å tenke på deg selv og sette dine følelser foran barnets. Er hun stemor så ER hun en viktig person i livet til barnet. Sånn er det bare. Du kan ikke drive å kontrollere alt bare fordi. Hvis de andre foreldrene syns det er greit, ja da gir du faen i å være trassig. Er det derimot strengt med adgang så be en kontaktforelder eller lærer om å si det da.

Anonymkode: 31dd3...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2020 den 20.50, Anonym bruker skrev:

Men så har hun funnet ut at de av elevene som er tvillinger, også har blitt tellet inn med to pårørende hver. Og det har de jo ikke, siden de har samme foreldre. I teorien blir det da to ledige plasser på festen, og hun vil ha en av dem!

Men det er jo ikke noe hun kan bestemme

Anonymkode: 38743...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2020 den 21.01, Anonym bruker skrev:

Hun prøver å spille rollen som viktig person i mitt barns liv.

Anonymkode: c851d...f9f

Hun ER en viktig person i ditt barns liv, og det burde du være glad for at hun vil være

Anonymkode: 38743...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...