Gå til innhold

George Floyd - ble han drept fordi han er svart?

Anbefalte innlegg

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Media gjør medias jobb, de gjengir, ordrett, det andre sier. Media går ikke inn for, og skal ikke gå inn for, å formidle et slags politisk budskap.

Sist mannen ble dømt for noe var i 2005. Det er, hvis min matte ikke er helt på villskoger, 15 år siden.

Videre, grunnen til at folk reagerer er ikke på grunn av han alene. Det er ikke snakk om at Jesus gjenoppsto som George Floyd, og så ble korsfestet av politiet. Det er istedet snakk om en situasjon som alt for mange kjenner seg igjen i. En situasjon mange har opplevd før.

Også blant hvite. Nei, at hvite også har opplevd dette betyr ikke at det ikke finnes en systematisk rasisme i tillegg til enkeltpersoner i politiet med rene rasistiske holdninger. Men det betyr at bildet er litt mer komplisert enn bare, "ingen hvite drepes, bare sorte drepes". Var det så enkelt ville det ikke krevd menneskeliv for at folk skulle klare å se alvoret.

Det handler også om sosioøkonomisk status. Noen som husker "biljakten" på O.J. Simpson? Jeg vet det er mange år siden. Dere som ikke husker det kan søke etter det på youtube, jeg er sikker på den ligger der. Han var altså en rikskjendis i USA med milliarder på bok. Til forskjell fra Floyd, når han ble arrestert ble han ikke lagt i bakken og tatt strupetak på. Tvert i mot, han ble behandlet med de mykeste og fineste silkehansker som er mulig å få.

Dette handler vel så meget om sosioøkonomiske holdninger, forakt mot fattige mennesker.

Et eksempel på dette er saken om Tony Timpa. En fattige, hvit, mann som ble holdt nede på samme måte som George Floyd. På den lenger uredigerte politivideoen (anbefales ikke, du hører mannen trekke et siste pust, det er helt forferdelig å høre på, og det brenner seg inn i deg) kan du høre politiet drepe mannen, mens de spøker om at de håper at de ikke tok hans liv nå.

Mangelen på respekt for menneskeliv er tydelig.

Dette er noe mange har opplevd. Derfor reagerer mange. Hvite såvel som andre. Det er et kulturelt problem som vi har importert hit til Norge. Åh ja, vi har også en enorm forakt for fattige. Vi bryr oss heller ikke når politiet tar liv fra fattige mennesker som kjemper for å overleve.

Hvem bryr seg om en uteligger blir drept av politiet, i et håndtak der uteliggeren ikke kjemper mot, som politiet tar "for å være sikker"?

Vi bryr oss ikke om de fattige vi heller. Vi forakter de. Vi har ingenting mot at de drepes.

Den ukulturen, den tar liv. Det gjør også at de som er under det presset, det trykket, at de vet at de når som helst kan bli tatt av dage, ikke for noe de har makt eller kontroll over, men ganske enkelt av forakt for dem... Det gjør at hvis det en gang klikker, så kan det klikke alvorlig.

Det var uhyre mange som levde under et slikt press under tsaren i Russland i 1917. Derfor skjedde revolusjonen der borte. Det var mange som levde under et slikt press i Frankrike i 1789.

Anonymkode: 052f3...1e8

Det du skriver understreker jo at dette ikke er rasisme, det er fattigdommen son er problemet.

Anonymkode: 2e7d1...658

Videoannonse
Annonse
Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Media gjør medias jobb, de gjengir, ordrett, det andre sier. Media går ikke inn for, og skal ikke gå inn for, å formidle et slags politisk budskap.

Er du virkelig så naiv? 

Anonymkode: b2d0b...c29

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du skriver understreker jo at dette ikke er rasisme, det er fattigdommen son er problemet.

Nei, jeg har ikke skrevet ett eneste sted at "fattigdommen er problemet". Jeg skrev at en annen side av det systematiske problemet er forakten for fattige. Blant dette ligger også rasismen, at folk utgår fra at noen som er mørk i huden har en viss oppførsel, fordi vedkommende er mørk i huden. Disse fordommene bygger på fattigdomsproblemer som mange minoritetspersoner i USA har slitt med.

Rasismen er reel. I tillegg er forakten mot fattige reel.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du virkelig så naiv? 

Anonymkode: b2d0b...c29

Jeg omtaler ikke klosett som media, nei. Så naiv er jeg ikke.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg omtaler ikke klosett som media, nei. Så naiv er jeg ikke.

Det er nettavisen...

Anonymkode: 493fe...2c9

Skrevet

Det er nettavisen...

Du forstår ikke. Jeg ble spurt om jeg er så naiv at jeg tror at en journalists jobb er å dekke det vedkommende ser, hører, opplever, uten å tillegge det egne politiske synspunkt, jeg svarte med at jeg ikke regner klosett som media men et nettsted, for å tydeliggjøre at ja, medias oppgave er nettopp det, men at det finnes nettsteder som kaller seg "media", som rett og slett ikke oppfyller den journalistiske oppgaven. Derfor er de heller ikke media i journalistisk forstand. Følgelig, nei, jeg er ikke så naiv at jeg innbiller meg at alle som kaller seg media driver på ut fra journalistiske kriterier. Men jo, jeg er så naiv at jeg innbiller meg at journalister generelt tar på seg jobben sin med stolthet og til en viss grad, som en selvfølgelig plikt.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nettavisen...

Og sånn for ordens skyld, jeg vet at både du og c29 er ute etter å peke på meg og si, "ha ha", "lolz", "nei så dum hun er".

Vær så god. Pek og le.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har ikke skrevet ett eneste sted at "fattigdommen er problemet". Jeg skrev at en annen side av det systematiske problemet er forakten for fattige. Blant dette ligger også rasismen, at folk utgår fra at noen som er mørk i huden har en viss oppførsel, fordi vedkommende er mørk i huden. Disse fordommene bygger på fattigdomsproblemer som mange minoritetspersoner i USA har slitt med.

Rasismen er reel. I tillegg er forakten mot fattige reel.

Men fattigdomsproblemet er nok størst. Og det er jo slik at mørke og latinske gjenger er mye mer voldelige enn hvite. Det er jo også historiske grunner til hvorfor hvite er rike i større andel. De mørke har hatt færre år på å jobbe seg opp samme rikdom som de hvite i Amerika. De fleste hvite som kom dit var jo enten rike eller hadde nok til en jordfljekk. De svarte hadde jo ingenting. Og det virker jo ikke slik at når slaveriet opphører så får alle mørke utdelt hus og penger. De måtte jo jobbe for å skaffe seg det. De hvite har forsprang, og de er i flertall. All den tid man fortsatt roper rasisme for alt og skiller slik på hudfarge så vil jo skillet være der. De mørke er minst like rasister de også hvis en ser på holdninger mot hvite. 

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og sånn for ordens skyld, jeg vet at både du og c29 er ute etter å peke på meg og si, "ha ha", "lolz", "nei så dum hun er".

Vær så god. Pek og le.

??? 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men fattigdomsproblemet er nok størst. Og det er jo slik at mørke og latinske gjenger er mye mer voldelige enn hvite. Det er jo også historiske grunner til hvorfor hvite er rike i større andel. De mørke har hatt færre år på å jobbe seg opp samme rikdom som de hvite i Amerika. De fleste hvite som kom dit var jo enten rike eller hadde nok til en jordfljekk. De svarte hadde jo ingenting. Og det virker jo ikke slik at når slaveriet opphører så får alle mørke utdelt hus og penger. De måtte jo jobbe for å skaffe seg det. De hvite har forsprang, og de er i flertall. All den tid man fortsatt roper rasisme for alt og skiller slik på hudfarge så vil jo skillet være der. De mørke er minst like rasister de også hvis en ser på holdninger mot hvite. 

Du må lese deg opp. Svarte har blitt systematisk trakassert med loven i hånd siden slaveriets opphør. Det manglet flere millioner arbeidere da slavene ble frie, og det løste myndighetene ved å sette svarte i fengsel hvor de utførte tvangsarbeid. Svarte er mer kriminelle, sier du. Ja, det tror da faen, når du leser historien om tvangsarbeid for forseelser som ikke å flytte seg for hvite på fortauet, se for lenge på hvite kvinner eller andre forferdelige forbrytelser. 

Menn i fengsel fører til barn uten fedre og dårlig økonomi, som igjen skaper en ond sirkel av fattigdom og kriminalitet. Dette har vært en villet politikk. Se dokumentaren 13th på Netflix. Les deg opp om boligpolitikken i USA de siste hundre årene, om "red lines" på bykartene som skulle holde svarte ute av gode boligområder og vekk fra de gode skolene. Les om den korrupte, private fengselsindustrien. 

De svarte har ikke bare "kunnet jobbe for det", som du så arrogant skriver. Den amerikanske drømmen er ikke reell når barna dine ikke kan gå på de gode skolene eller du ikke får lån i banken til å starte en bedrift pga. hudfargen din. Da må man snakke om hudfarge, fordi det er hudfarge det handler om.

Hvorfor vil du ikke lytte til de stemmene som har opplevd dette på kroppen og ønsker å formidle sine opplevelser? 

Anonymkode: 1df2f...8ff

Skrevet
På 3.6.2020 den 23.58, Anonym bruker skrev:

Ja, han ble drept fordi han var svart. Det handler om ubevisste eller bevisste fordommer som påvirker handlinger. Forskning viser at svarte menn oppfattes som mer aggressive enn hvite, når de oppfører seg likt.

Anonymkode: 2cff6...f1e

Men forskning viser også at svarte menn ER mer aggressive enn hvite samt at det er mer aggresjon i bydeler hvor det bor svarte menn.  Det politiet gjorde var feil samtidig må man se på helheten. Disse fordommene har ikke vi "uten grunn". Altså: de kommer ikke ut av intet... Men av tidligere erfaring. Må også huske på at hvite også blir diskriminert.

Anonymkode: d1a07...87d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må lese deg opp. Svarte har blitt systematisk trakassert med loven i hånd siden slaveriets opphør. Det manglet flere millioner arbeidere da slavene ble frie, og det løste myndighetene ved å sette svarte i fengsel hvor de utførte tvangsarbeid. Svarte er mer kriminelle, sier du. Ja, det tror da faen, når du leser historien om tvangsarbeid for forseelser som ikke å flytte seg for hvite på fortauet, se for lenge på hvite kvinner eller andre forferdelige forbrytelser. 

Menn i fengsel fører til barn uten fedre og dårlig økonomi, som igjen skaper en ond sirkel av fattigdom og kriminalitet. Dette har vært en villet politikk. Se dokumentaren 13th på Netflix. Les deg opp om boligpolitikken i USA de siste hundre årene, om "red lines" på bykartene som skulle holde svarte ute av gode boligområder og vekk fra de gode skolene. Les om den korrupte, private fengselsindustrien. 

De svarte har ikke bare "kunnet jobbe for det", som du så arrogant skriver. Den amerikanske drømmen er ikke reell når barna dine ikke kan gå på de gode skolene eller du ikke får lån i banken til å starte en bedrift pga. hudfargen din. Da må man snakke om hudfarge, fordi det er hudfarge det handler om.

Hvorfor vil du ikke lytte til de stemmene som har opplevd dette på kroppen og ønsker å formidle sine opplevelser? 

Nemlig! Der satte du prikken over i'en!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men forskning viser også at svarte menn ER mer aggressive enn hvite samt at det er mer aggresjon i bydeler hvor det bor svarte menn.  Det politiet gjorde var feil samtidig må man se på helheten. Disse fordommene har ikke vi "uten grunn". Altså: de kommer ikke ut av intet... Men av tidligere erfaring. Må også huske på at hvite også blir diskriminert.

Leste du det jeg skrev over? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men forskning viser også at svarte menn ER mer aggressive enn hvite

Kilde?

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du misforstod alt jeg skrev.....

Skrevet

Du misforstod alt jeg skrev.....

"De mørke er minst like rasister de også". Det skrev du. Og det viser at du ikke har forstått en millimeter av hva rasisme er. Les historie, se filmer, la være å gå automatisk i forsvar, men LYTT til folk som har opplevd dette på kroppen. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke uenig med deg, men når du starter innlegget ditt med "du må lese deg opp," vitner det om en ovenfra og ned-holdning som er mer provoserende enn opplysende. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke uenig med deg, men når du starter innlegget ditt med "du må lese deg opp," vitner det om en ovenfra og ned-holdning som er mer provoserende enn opplysende. 

Det forstår jeg, og beklager formuleringen. Men når du skriver "mørke er mer kriminelle enn hvite" og "mørke er også rasister", vitner det om en så avgrunnsdyp mangel på innsikt at min første tanke automatisk ble: Du trenger mer kunnskap. 

Skrevet
På 4.6.2020 den 16.13, Anonym bruker skrev:

Du tar feil. Det er ingen rasisme sak. Det er flere hvite som blir skutt og drept av politiet enn svarte, justert som andel av befolkningen. Se statistikk tidligere i tråden.

Anonymkode: 75278...4ca

Du må huske at f.eks Floyd ikke er en del av den statistikken, for han ble ikke skutt. Protestene er mot politivold, ikke bare politimord, altså all den volden de bruker når de slår folk, når de setter seg på de og denger løs, dytter de i bakken o.s.v. Og det finnes det ingen statistikk på, for det føres ikke noe sted.

Anonymkode: f692d...22a

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

"De mørke er minst like rasister de også". Det skrev du. Og det viser at du ikke har forstått en millimeter av hva rasisme er. Les historie, se filmer, la være å gå automatisk i forsvar, men LYTT til folk som har opplevd dette på kroppen. 

Det virker vel mer som ikke du vet hva det er? Du snakker jo ensporet om rasisme fra hvite mot svarte. Rasisme er ikke bare det altså.   

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det virker vel mer som ikke du vet hva det er? Du snakker jo ensporet om rasisme fra hvite mot svarte. Rasisme er ikke bare det altså.   

Systematisk er rasisme kun og bare mot minoriteter. Nei, det er ikke alltid at hvite er majoriteten. Ta en titt på Kina, og se hvordan de behandler minoriteter der. Det er systematisk rasisme, selv om det ikke er hvite mot minoriteter. Det er etnosentrisk å bare tenke seg at hvite kan stå for systematisk rasisme, ja.

Men du blander diskriminering ut fra etnisitet med systematisk rasisme. Det er ikke samme sak.

Skrevet
På 3.6.2020 den 20.28, Anonym bruker skrev:

Jeg får sikkert tyn for dette, men hjelp meg å forstå. Drepte politiet Floyd fordi han var svart? Det er selvsagt dypt tragisk det som hendte med ham, men hva har det egentlig med farge å gjøre?

Ble Pink Floyd drept?

Nei.

Der ser du! Det HAR med farge å gjøre!

Anonymkode: 2421f...697

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...