Gå til innhold

George Floyd - ble han drept fordi han er svart?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fakta er at det blir drept dobbelt så mange svarte som hvite i USA, til tross for at de bare utgjør 13% av befolkningen. 
 

Et annet eksempel er dødsstraffen de opererer med i enkelte stater i USA. Her er ca 80% av de henrettede svarte.

Det er lov å være naive. Men ikke når det gjelder rasisme.

Anonymkode: f5400...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde han vært hvit ville han neppe ha vært død. 

Anonymkode: 37232...38e

Dere har ikke fått med dere at en hvit mann døde i Norge for noen dager siden fordi politiet kvalte han mens han lå på bakken? Bare nevner det

Anonymkode: 8774c...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikker på det?

 

Anonymkode: 75278...4ca

Er det å ha en forfalsket 20-dollars seddel en "violent crime"? Hvis ikke så kanskje det drepes flere av politiet i USA enn bare de som begår, eller er mistenkt for å ha begått, "violent crime"? Kanskje?

Anonymkode: 052f3...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig dette viser at politiet i USA ikke er så rasistiske som enkelte hevdet.

Og George Floyd er ingen engel.

Anonymkode: 75278...4ca

Det var voldsomt til desperate forsøk på avsporing. Det var ikke noe vanskelig spørsmål. Du viste til et innlegg på twitter der noen skriver om "arrested for violent crime". Mannen ble arrestert for å ha en falsk 20-dollars seddel. Hvis det er en "violent crime", så er innlegget du viser til relevant. Hvis det ikke er en "violent crime", så er innlegget du viste til irrelevant.

Du forsterker ikke saken din med å spore av.

 

Anonymkode: 052f3...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo være rimelig nedsnødd, HI, hvis du virkelig ikke har greid å få med deg at hudfarge er en vesentlig faktor her. Her har du litt å lese på:

https://www.nrk.no/urix/politiet-i-minneapolis-har-atte-ganger-sa-ofte-brukt-kvelertak-pa-svarte-1.15038198?fbclid=IwAR3YcaQN6hddKu5CKagppoOcA4ut7PKMrmyaGKa2igTcJ_gi40MXe54XU-Q

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kilde på at hvite ikke drepes av politiet i USA?

Anonymkode: 052f3...1e8

INGEN har sagt at hvite ikke drepes. Befolkningen i USA består av 13% svarte. Men blant dem som drepes av politiet, er 32% svarte. Det skulle jo egentlig vært 87% hvite i den gruppa, sant? Siden de er 87% av folket? 

Anonymkode: a6f27...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere har ikke fått med dere at en hvit mann døde i Norge for noen dager siden fordi politiet kvalte han mens han lå på bakken? Bare nevner det

Anonymkode: 8774c...3fc

Ingen har blitt drept av politi i Norge siden august i fjor, så nå vrøvler du. Og selv da var det ikke kvelning.

Anonymkode: a6f27...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og George Floyd er ingen engel.

Ifølge Daily Mail viser Floyds rulleblad at han ble dømt til fem års fengsel i 2009 for et overfall og ran som ble begått to år tidligere. Før dette hadde han vært dømt for flere forhold som væpnet ran og narkotika, skriver avisen.

Øøøøøhhhh... men da har han jo sonet for det; og må ha vært ferdig allerede i 2014 med å sone. Skal han drepes 6 år senere som «ekstrastraff», altså? En liten bonus, liksom - er det rettferdighet? 

Anonymkode: a6f27...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

INGEN har sagt at hvite ikke drepes. Befolkningen i USA består av 13% svarte. Men blant dem som drepes av politiet, er 32% svarte. Det skulle jo egentlig vært 87% hvite i den gruppa, sant? Siden de er 87% av folket? 

Anonymkode: a6f27...a36

Jeg tror du hoppet glatt over det jeg svarte på, og dermed mitt poeng. Mitt poeng er at det ikke er noen tvil om at politiet er rasistiske, I TILLEGG TIL at de har fordommer mot, og en forakt for, fattige. Så selv om ikke alle politibetjenter er rett ut KKK-folk, så er de fortsatt fordomsfulle mot fattige.

I og med at flertallet av de fattige består av minoritetspersoner så er det en medvirkende årsak til at så mange minoritetspersoner blir drept av politiet.

Det er dette som heter "systematisk rasisme". Det trenger ikke være en uttalt rasistisk holdning for at systemet skal være rasistisk.

Anonymkode: 052f3...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Øøøøøhhhh... men da har han jo sonet for det; og må ha vært ferdig allerede i 2014 med å sone. Skal han drepes 6 år senere som «ekstrastraff», altså? En liten bonus, liksom - er det rettferdighet? 

Anonymkode: a6f27...a36

Mitt poeng var at vedkommende siterte noen som henviste til "violent crime". George Floyd ble arrestert for å være i besittelse av en falsk 20-dollars-seddel. Spørsmålet som vedkommende da må besvare er om det går under, "violent crime"? Hvis ikke er den tvittringen som vedkommende henviste til helt og totalt irrelevant.

Anonymkode: 052f3...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at problematikken i USA ligger ikke kun i rasisme. Det er også ekstremt problematisk at den politi volden bare eskalerer. Dette er ingenting vi i Norge for gjort noe med. Det nytter ikke å demonstrere her i Norge. Det er grunnleggende verdier og syn som må endres

Anonymkode: 34f37...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror at problematikken i USA ligger ikke kun i rasisme. Det er også ekstremt problematisk at den politi volden bare eskalerer. Dette er ingenting vi i Norge for gjort noe med. Det nytter ikke å demonstrere her i Norge. Det er grunnleggende verdier og syn som må endres

Anonymkode: 34f37...417

De demonstrerte i Stockholm igår. Der var politiet så snille at de beroliget demonstrantene.

Med pepperspray.

 

 

Anonymkode: 052f3...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og det var det nok en grunn til.

Og genialt med store demonstrasjoner nå når Sverige på verdenstoppen i coronasmitt/døde. Virkelig genialt.

Anonymkode: 75278...4ca

Explaining the decision for giving the permit to an event that was likely to attract such large crowds, he said: "It's up to the organiser to ensure there aren't more [than 50 people]. For a long time before, they were asking people to leave Sergels Torg. But that wasn't obeyed. Then a decision was made [by police] to break up the event, due to the restrictions we currently have on public gatherings."
https://www.thelocal.se/20200603/police-break-up-anti-racism-protest-in-central-stockholm

Ja, de ville roe ned gemyttene. Så da var politiet så snille at de gjorde det. På en demonstrasjon mot politivold stilte de altså med politivold. Så snilt av dem.

Anonymkode: 052f3...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Explaining the decision for giving the permit to an event that was likely to attract such large crowds, he said: "It's up to the organiser to ensure there aren't more [than 50 people]. For a long time before, they were asking people to leave Sergels Torg. But that wasn't obeyed. Then a decision was made [by police] to break up the event, due to the restrictions we currently have on public gatherings."
https://www.thelocal.se/20200603/police-break-up-anti-racism-protest-in-central-stockholm

Ja, de ville roe ned gemyttene. Så da var politiet så snille at de gjorde det. På en demonstrasjon mot politivold stilte de altså med politivold. Så snilt av dem.

Anonymkode: 052f3...1e8

Hva foreslår du at de skulle gjort? Menneskemengden måtte brytes opp pga corona, og når demonstrantene ikke forholdt seg til reglene og ikke hørte på politiet så måtte det finnes en løsning som brøt opp folkemengden fort. Demonstrantene har kun seg selv å skylde på.

Anonymkode: 2a7b4...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva foreslår du at de skulle gjort? Menneskemengden måtte brytes opp pga corona, og når demonstrantene ikke forholdt seg til reglene og ikke hørte på politiet så måtte det finnes en løsning som brøt opp folkemengden fort. Demonstrantene har kun seg selv å skylde på.

Anonymkode: 2a7b4...dc7

Du klarer ikke å se ironien i at de stilte opp med politivold på en demonstrasjon mot politivold?

Anonymkode: 052f3...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du klarer ikke å se ironien i at de stilte opp med politivold på en demonstrasjon mot politivold?

Anonymkode: 052f3...1e8

Nei faktisk ikke ! Det er ren og skjær idioti det som foregår i mange land nå. Jeg skjønner at dette er ett viktig tema men når verden er inne i en pandemi som ønskes å bli stoppet samles man rett og slett ikke flere tusen folk for å demonstrere mot ett annet land som driter lang marsj i om det demonstreres eller ikke!!

Anonymkode: 34f37...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har gått langt langt over styr! Hvem er tjent med at i flere byer i hele verden er det nå slåsskamper, drap osv. Fordi en person ble drept? 

Jeg sier IKKE at det som skjedde er greit overhodet og det skulle aldri skjedd. Bare bra at politimennene er siktet for drap og at problematikken og rasismen blir belyst. Men vi vet jo ikke foranledningen til at pågripelsen ble voldsom. Ingen filmet da så det vet kun de som så det. Han hadde en forhistorie med både vold og narkotika så selvom han bare var mistenkt for å betale med en falsk seddel, kan det være han motsatte seg arrestasjonen og ble voldelig. Hvem vet. 

Jeg håper at rasisme, politivold osv. forsvinner, men det hjelper absolutt ikke slik som folk holder på nå! 

Anonymkode: 4ee99...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er alt for raske med å dømme. Mobbing fra mobben er et blitt et globalt problem. Hysteriske folkemengder stod også bak Nazi-Tyskland. Hysteri og store ansamlinger av mennesker er en trussel mot verdensfreden. 
Men bare så det er sagt, å behandle mennesker dårlig pga hudfarge eller rase er 100% forkastelig. Men her bør folk få all informasjon og tenke selv. En voldelig, ruset og desperat mann i baksetet av en politibil er ikke lett å håndtere, selv for politiet, men de burde vært trent til å håndtere en slik situasjon mye bedre. Hva med bedøvelse, pepperspray og elektriske støt? Synes behandlingen han fikk var primitiv og uprofesjonell. Ikke en gang dyr bør behandles på en slik måte.

Anonymkode: f5b8e...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

De protesterer mot forskjellsbehandlingen. 

Han ble ikke drept fordi han var svart, men han ble røffere behandlet enn en hvit "skurk" ville blitt. 

Det er vel det de nå protesterer mot, rasismen og forskjellsbehandlingen fra politiet. 

Anonymkode: fddee...83d

De beviser jo nå bare _hvorfor_ politiet er mer skeptiske til dem, det er jo vold og plyndring. 

Anonymkode: 2e7d1...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Denne saken har gått langt langt over styr! Hvem er tjent med at i flere byer i hele verden er det nå slåsskamper, drap osv. Fordi en person ble drept? 

Jeg sier IKKE at det som skjedde er greit overhodet og det skulle aldri skjedd. Bare bra at politimennene er siktet for drap og at problematikken og rasismen blir belyst. Men vi vet jo ikke foranledningen til at pågripelsen ble voldsom. Ingen filmet da så det vet kun de som så det. Han hadde en forhistorie med både vold og narkotika så selvom han bare var mistenkt for å betale med en falsk seddel, kan det være han motsatte seg arrestasjonen og ble voldelig. Hvem vet. 

Jeg håper at rasisme, politivold osv. forsvinner, men det hjelper absolutt ikke slik som folk holder på nå! 

Anonymkode: 4ee99...8c9

Jo man vet ganske mye utfra det dom er filmet fra ulike vinkler. Pågripelsen i seg selv var ikke voldsom. 
 

uansett fra han evt hadde gjort før; han hadde sonet den dommen. Å evt betale med en falsk 20-dollar seddel gir ikke grunn til en arrestasjon med 4-5 politifolk, bruk av våpen og vold. 
 

Pr i dag vet vi ikke engang om seddelen VAR falsk og om Floyd evt visste at den var falsk. 

Anonymkode: 863f5...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei faktisk ikke ! Det er ren og skjær idioti det som foregår i mange land nå. Jeg skjønner at dette er ett viktig tema men når verden er inne i en pandemi som ønskes å bli stoppet samles man rett og slett ikke flere tusen folk for å demonstrere mot ett annet land som driter lang marsj i om det demonstreres eller ikke!!

Anonymkode: 34f37...417

Helt enig med deg. Dessverre er dette en god unnskyldning for mange å få lage litt kvalm nå å rope rasist til verden. Dere kan godt si at politiet i USA er rasistiske, men storparten av kriminelle handlinger der borte blir altså utført av mørkhudede. Når du i tillegg blir kalt rasist for å gjøre jobben din, og da mener jeg du hadde huka inn vedkommende uansett hudfarge pga av en kriminell handling, da er det ikke vanskelig å forstå hvorfor ting er som de er. De har fader meg seg selv å takke, å se nå hvordan de holder på over hele verden. Politivold? Hva skal de gjøre da når folk ikke klarer å ta til vettet å oppføre seg? Sorry men det er ikke rart at det er ei betent stemning mellom folk av ulik hudfarge, og kom ikke å fortell meg at det kun er hvit folk som har skylda.

Anonymkode: 8774c...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellsbehandlingen er vel noe basert på erfaring? Andel sorte og hvite og andel av disse igjen som utfører kriminelle handlinger og er aggressive mot politiet tilsier jo at faren er størst for politiet når de håndterer sorte. Er man rasist pga det? Om man vet sjansen er større for å bli skutt på feks av en sort person? 

Hvis en kassebil lurker rundt i nabolaget ditt på kveldstid på sommeren, ville du vært mest bekymret om det var et eldre norsk par inni i bilen eller to østeuropeiske menn? Hvem er mest kjent for å gjøre noe kriminelt? Er man "rasist"/fordomsfull om man basert på erfaring bekymrer seg for at mennene kanskje skal stjele noe?

Rasisme blir misbrukt, og de sorte viser ofte mest rasistiske tanker. Alt er fordi de er sorte, ikke fordi de feks er fattige. Selvsagt finnes det rasisme også, men ofte er det ikke DET som ligger til grunnen. Men lett å rope opp om det. Fin mulighet til å få være voldelig, destruktiv og raide butikker "med gyldig grunn"... 😳🙄

Anonymkode: 2e7d1...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellsbehandlingen er vel noe basert på erfaring? Andel sorte og hvite og andel av disse igjen som utfører kriminelle handlinger og er aggressive mot politiet tilsier jo at faren er størst for politiet når de håndterer sorte. Er man rasist pga det? Om man vet sjansen er større for å bli skutt på feks av en sort person? 

Hvis en kassebil lurker rundt i nabolaget ditt på kveldstid på sommeren, ville du vært mest bekymret om det var et eldre norsk par inni i bilen eller to østeuropeiske menn? Hvem er mest kjent for å gjøre noe kriminelt? Er man "rasist"/fordomsfull om man basert på erfaring bekymrer seg for at mennene kanskje skal stjele noe?

Rasisme blir misbrukt, og de sorte viser ofte mest rasistiske tanker. Alt er fordi de er sorte, ikke fordi de feks er fattige. Selvsagt finnes det rasisme også, men ofte er det ikke DET som ligger til grunnen. Men lett å rope opp om det. Fin mulighet til å få være voldelig, destruktiv og raide butikker "med gyldig grunn"... 😳🙄

Anonymkode: 2e7d1...658

Jeg vet ikke engang hvor jeg skal starte... 

dette dreier seg om så mye mer enn politivold mot svarte. Det er en hendelse nylig som har brakt opp en systematisk undertrykkelse og rasisme av svarte over generasjoner og som nå blir kjempet imot. 
Rasisme kan ikke brukes mot alt ondt men når du aldri har opplevd negative ting kun pga av hudfargen din så ER du privilegert. Hvite ER privilegerte og har et forsprang i omtrent alle arenaer. 
visste du at amerikanske banker er mer villig til å godkjenne lån av lavtlønnede hvite enn å godkjenne lån av middelklasse/overklasse svarte? Ja, svarte er overrepresentert i kriminell sammenheng men nettopp fordi de henger etter i mange generasjoner bakover og får ikke de samme mulighetene som hvite. Identisk resymé men med typisk «svart navn» får halvparten så mange tilbakemeldinger enn et tilsvarende resymé med typisk «hvitt navn». 

vi må åpne opp øynene og innse at hudfarge ikke skal bety noe! Denne forskjellsbehandlingen gjør jo nettopp at skillet blir større og større mellom hvite og svarte både med tanke på kriminalitet og Mulighetene videre i livet. 
jeg blir redd når jeg leser mange av kommentarene her hvor noen omtrent rettferdiggjør denne forskjellsbehandlingen!! 

Anonymkode: 0f2f5...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei men at politiet hadde behandlet en hvis på samme måte. Så dermed kan vi ikke fastslå at han ble drept pga rasisme.

Anonymkode: cc1fe...e00

Politiet behandlar ikkje kvite på same måte.  Svarte har vorte skotne av politiet fordi dei kranglar på fartsbøter ol. Denne mannen vart mistenkt for å ha betalt med ein falsk seddel.  Dette skjer ikkje med kvite. Nyleg stilte det opp kvite menn med maskingevær i eit rådhus.  Dei fekk demonstrere mot koronarestriksjonar i fred, medan svarte som hyttar med knytteneven vert skotne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke engang hvor jeg skal starte... 

dette dreier seg om så mye mer enn politivold mot svarte. Det er en hendelse nylig som har brakt opp en systematisk undertrykkelse og rasisme av svarte over generasjoner og som nå blir kjempet imot. 
Rasisme kan ikke brukes mot alt ondt men når du aldri har opplevd negative ting kun pga av hudfargen din så ER du privilegert. Hvite ER privilegerte og har et forsprang i omtrent alle arenaer. 
visste du at amerikanske banker er mer villig til å godkjenne lån av lavtlønnede hvite enn å godkjenne lån av middelklasse/overklasse svarte? Ja, svarte er overrepresentert i kriminell sammenheng men nettopp fordi de henger etter i mange generasjoner bakover og får ikke de samme mulighetene som hvite. Identisk resymé men med typisk «svart navn» får halvparten så mange tilbakemeldinger enn et tilsvarende resymé med typisk «hvitt navn». 

vi må åpne opp øynene og innse at hudfarge ikke skal bety noe! Denne forskjellsbehandlingen gjør jo nettopp at skillet blir større og større mellom hvite og svarte både med tanke på kriminalitet og Mulighetene videre i livet. 
jeg blir redd når jeg leser mange av kommentarene her hvor noen omtrent rettferdiggjør denne forskjellsbehandlingen!! 

Anonymkode: 0f2f5...cd8

Nei, de rettferdiggjør ikke handlingen overhode. Samtlige her som har kommentert at de ikke syns noe om raidingen, volden, plyndringen, har samtidig understreket at de syns behandlingen Floyd fikk var grusom. Det var tortur og burde aldri skjedd. 
Jeg tror og de fleste forstår at det er vanskeligere å være mørk i huden enn lys, men det rettferdiggjør ikke oppførselen til mange av dem i "demonstrasjonene" for det. Når man velger å kaste stein på politiet må man ta konsekvensene uavhengig om man er hvit eller svart. 

HI

Anonymkode: 493fe...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de rettferdiggjør ikke handlingen overhode. Samtlige her som har kommentert at de ikke syns noe om raidingen, volden, plyndringen, har samtidig understreket at de syns behandlingen Floyd fikk var grusom. Det var tortur og burde aldri skjedd. 
Jeg tror og de fleste forstår at det er vanskeligere å være mørk i huden enn lys, men det rettferdiggjør ikke oppførselen til mange av dem i "demonstrasjonene" for det. Når man velger å kaste stein på politiet må man ta konsekvensene uavhengig om man er hvit eller svart. 

HI

Anonymkode: 493fe...2c9

Nemlig. 

Anonymkode: 2e7d1...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...