Gå til innhold

George Floyd - ble han drept fordi han er svart?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken hudfarge er det mest av i "ghettoer" hvor man ikke tør gå inn selv når det er lyst og ikke kan tenke på å sette fra seg en bil uten å risikere at den blir stjålet eller man blir skutt? Det ER jo en grunn til at det forskjellsbehandles, og det er jo ikke hudfargen alene som styrer det, men oppførselen til de det gjelder. 

Anonymkode: 2e7d1...658

Når f.eks astrofysikeren Neil Degrasse  Tyson forteller at helt vanlig barnelærdom for afroamerikanere hvordan du skal oppføre deg når du blir stoppet av politiet, er selvsagt hudfargen avgjørende. 

Han lærte f.eks at han ikke skulle putte hånda i lomma (selv om det var for å finne fram legitimasjon), for da risikerer du å bli skutt. 

At folk som bor i en ghetto er brune i huden gir ikke politiet blankofullmakt til å kvele og drepe folk de tror har gjort noe galt fordi de likner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke "bare" å engasjere seg politisk som Obama, hele det amerikanske samfunnet er lagt opp til å reprodusere samfunnsforskjeller og veien er lang for de som ikke kommer fra privilegerte kår. Det å ta høyere utdannelse krever at du enten har foreldre som har spart opp penger eller at du er så dyktig at du får stipend. Det er dessuten milevis forskjell på colleger, hvor de som går på Ivy Legue colleger er sikret på mange måter, mange colleger er rene vitnemålsfabrikker som ikke gir særlig gode muligheter egentlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Pashla skrev:

Eeeeh... vi kan jo starte i andre enden, siden det går litt trått her: hvorfor BOR folk i ghetto? 

Det har nok mer med fattigdom enn hudfarge å gjøre. Du vet det finnes rike svarte folk også? 

Anonymkode: 2e7d1...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Det er ikke "bare" å engasjere seg politisk som Obama, hele det amerikanske samfunnet er lagt opp til å reprodusere samfunnsforskjeller og veien er lang for de som ikke kommer fra privilegerte kår. Det å ta høyere utdannelse krever at du enten har foreldre som har spart opp penger eller at du er så dyktig at du får stipend. Det er dessuten milevis forskjell på colleger, hvor de som går på Ivy Legue colleger er sikret på mange måter, mange colleger er rene vitnemålsfabrikker som ikke gir særlig gode muligheter egentlig.

 

Akkurat det samme gjelder hvite fattige upriviligerte folk da. Finnes mange av dem også.

Anonymkode: 2e7d1...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat det samme gjelder hvite fattige upriviligerte folk da. Finnes mange av dem også.

Anonymkode: 2e7d1...658

De som kalles "white trash"? Ja, fortrykket har bare tatt en annen form når det gjelder fattige hvite, men fattige hvite har også lidd i alle de år som USA har eksistert som nasjon.

It is a mistake to get into comparative victimology about who has been exploited more. Poor white people and poor people of color have both been victimized by the 1 percent. Both compete for crumbs from the table. It is important to look at the different forms the exploitation has taken, but I find the concept of “white privilege” unhelpful to understanding.

The fact that black people experience compounded deprivations does not minimize the class oppression poor white people experience. It does not have to be one or the other, and black people and white people should not be set against each other as is the method of the alt-right and neo-Nazis.
https://www.concordmonitor.com/White-privilege-is-a-wrongheaded-construction-14761609

Anonymkode: 052f3...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pashla skrev:

Det å rope rasist til verden er vel rimelig treffende her, da. Akkurat det du fronter nå, er typisk rasisme. «Mørkhudete er mer kriminelle, de hvite har ikke skylda» osv. 

Sa aldri at hvite ikke har skylda, men at ikke hele børen skal være på våre skuldre. Det at det er flere kriminelle svarte enn hvite i USA er jo ren skjær fakta ikke noe annet. At det er pga fattigdom og dårligere vilkår endrer ikke saken selv om det er jævlig at det er sånn. Jeg er klar over historien med flere hundre års undertrykkelse, slaveri, dagens tilstand og hele eventyret. Ting er helt klart ikke likestilt, men poenget mitt er at de hjelper ikke akkurat sin egen situasjon med å drive på som de gjør. Du kan jo ikke se stygt på en person før du er rasist, du kan jo ikke en gang irettesette en svart person for da er du hva? Jo, jammen er du en rasist da også. Og det irriterer meg som hadde en indisk og en thailandsk bestevenninne fra jeg gikk i første klasse til jeg ble ferdig med videregående. Hvorfor skal jeg bli kalt rasist for å kalle en spade en spade? Hudfarge spiller ingen rolle, en drittsekk er en drittsekk uansett. Det er holdningen din som teller. Og det jeg ser nå er holdningen til svarte mennesker over hele verden der de plyndrer, stjeler, skader eiendom, ødelegger liv. Det eneste poenget de får fram nå er at de var jo akkurat det alle de faktiske rasistene trodde. Applaus, gratulerer. Den greide dere fint gitt.

Anonymkode: 8774c...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sa aldri at hvite ikke har skylda, men at ikke hele børen skal være på våre skuldre. Det at det er flere kriminelle svarte enn hvite i USA er jo ren skjær fakta ikke noe annet. At det er pga fattigdom og dårligere vilkår endrer ikke saken selv om det er jævlig at det er sånn. Jeg er klar over historien med flere hundre års undertrykkelse, slaveri, dagens tilstand og hele eventyret. Ting er helt klart ikke likestilt, men poenget mitt er at de hjelper ikke akkurat sin egen situasjon med å drive på som de gjør. Du kan jo ikke se stygt på en person før du er rasist, du kan jo ikke en gang irettesette en svart person for da er du hva? Jo, jammen er du en rasist da også. Og det irriterer meg som hadde en indisk og en thailandsk bestevenninne fra jeg gikk i første klasse til jeg ble ferdig med videregående. Hvorfor skal jeg bli kalt rasist for å kalle en spade en spade? Hudfarge spiller ingen rolle, en drittsekk er en drittsekk uansett. Det er holdningen din som teller. Og det jeg ser nå er holdningen til svarte mennesker over hele verden der de plyndrer, stjeler, skader eiendom, ødelegger liv. Det eneste poenget de får fram nå er at de var jo akkurat det alle de faktiske rasistene trodde. Applaus, gratulerer. Den greide dere fint gitt.

Anonymkode: 8774c...3fc

Jeg tror du trenger litt faktasjekking av den informasjonen du hviler på her...

1) Svarte folk er ikke en enhetlig gruppe som gjør de samme tingene og er enige om alt; like lite som hvite folk er like eller er enige. 

2) Man kan fint være rasist selv om man en gang hadde en venn med en annen hudfarge.

3) Hvis du mener du ofte blir kalt rasist når du ser stygt på en person eller irettesetter en person, så er det kanskje på tide å gå litt i seg selv og finne ut om du kommuniserer noen holdninger du ikke visste du hadde...

4) Det er ikke "svarte mennesker over hele verden" som plyndrer, stjeler, skader eiendom og ødelegger liv. Det er store demonstrasjoner over hele verden, der faktisk en del av politiets egne folk, og i tillegg en del nynazister, starter ruteknusing og hærverk, nettopp for å lokke fram skaprasister som deg. Din støtte var i beste fall tynn, men sannsynligvis ikke det engang - den var hyklersk. Og den varer visst ikke så lenge heller, for hvis din støtte tar slutt så snart du føler ubehag, så er den jo ikke reell. Den måten du snakker på er på linje med alle dem som "ikke har noe imot homofile, men MÅ de spjåke seg ut sånn, og MÅ de gå i pride-parade?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har nok mer med fattigdom enn hudfarge å gjøre. Du vet det finnes rike svarte folk også? 

Anonymkode: 2e7d1...658

For hver 100-dollar en hvit person i USA har i fast eiendom, har en svart person … vil du gjette? 5 dollar. Så jada, det finnes det. Oprah og Cosby og noen til. Men statistikk og anekdoter er to ulike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Jeg tror du trenger litt faktasjekking av den informasjonen du hviler på her...

1) Svarte folk er ikke en enhetlig gruppe som gjør de samme tingene og er enige om alt; like lite som hvite folk er like eller er enige. 

2) Man kan fint være rasist selv om man en gang hadde en venn med en annen hudfarge.

3) Hvis du mener du ofte blir kalt rasist når du ser stygt på en person eller irettesetter en person, så er det kanskje på tide å gå litt i seg selv og finne ut om du kommuniserer noen holdninger du ikke visste du hadde...

4) Det er ikke "svarte mennesker over hele verden" som plyndrer, stjeler, skader eiendom og ødelegger liv. Det er store demonstrasjoner over hele verden, der faktisk en del av politiets egne folk, og i tillegg en del nynazister, starter ruteknusing og hærverk, nettopp for å lokke fram skaprasister som deg. Din støtte var i beste fall tynn, men sannsynligvis ikke det engang - den var hyklersk. Og den varer visst ikke så lenge heller, for hvis din støtte tar slutt så snart du føler ubehag, så er den jo ikke reell. Den måten du snakker på er på linje med alle dem som "ikke har noe imot homofile, men MÅ de spjåke seg ut sånn, og MÅ de gå i pride-parade?"

Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? For meg virker det som du henger deg opp i ord. Jeg kan jo selvsagt utdype hvorfor jeg så stygt på den mørkhudede personen, men du har visst allerede bestemt deg for at jeg er rasist så da sier vi det. Da vet vi hvor du står.

Anonymkode: 8774c...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

For hver 100-dollar en hvit person i USA har i fast eiendom, har en svart person … vil du gjette? 5 dollar. Så jada, det finnes det. Oprah og Cosby og noen til. Men statistikk og anekdoter er to ulike ting.

Noen til? DU trenger en faktasjekk altså. Hørt om NFL og rap og sånn? 

 

Anonymkode: 2e7d1...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pashla skrev:

For hver 100-dollar en hvit person i USA har i fast eiendom, har en svart person … vil du gjette? 5 dollar. Så jada, det finnes det. Oprah og Cosby og noen til. Men statistikk og anekdoter er to ulike ting.

Vet du innlegget ditt er det beste eksemplet på hverdags rasisme! Tror du virkelig ikke det finnes andre rike mørkhudede personer i USA enn oprah og cosby og noen få til? 😂 oi sier jeg bare!  

Anonymkode: 34f37...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du innlegget ditt er det beste eksemplet på hverdags rasisme! Tror du virkelig ikke det finnes andre rike mørkhudede personer i USA enn oprah og cosby og noen få til? 😂 oi sier jeg bare!  

Anonymkode: 34f37...417

Litt tungt for det, kanskje? Hun sier ikke 'noen få pluss Oprah og Cosby', hun sier at statistikken viser 5 dollar kontra 100 og presenterer eksempler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du innlegget ditt er det beste eksemplet på hverdags rasisme! Tror du virkelig ikke det finnes andre rike mørkhudede personer i USA enn oprah og cosby og noen få til? 😂 oi sier jeg bare!  

Anonymkode: 34f37...417

Ja, det var jo et innlegg som virkelig viste at folk som tror de vet alt, virkelig ikke har snøring. Cosby og Oprah😳🙄🤣

Anonymkode: 2e7d1...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mange år siden en Norsk mann ble drept på legevakten i Oslo på samme måte. 
 

jeg er nok av den oppfatning at en sak alltid har to side, men alikevel  tror jeg han fikk røffere behandling enn en hvit person ville fått. 
 

 

Anonymkode: 83810...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det var jo et innlegg som virkelig viste at folk som tror de vet alt, virkelig ikke har snøring. Cosby og Oprah😳🙄🤣

Anonymkode: 2e7d1...658

Eller to idioter her inne med dårlig leseforståelse, samt intelligens til å skjønne statistikk. Jeg hadde latt være å kommentere hadde jeg vært dere. 

Anonymkode: 0f2f5...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller to idioter her inne med dårlig leseforståelse, samt intelligens til å skjønne statistikk. Jeg hadde latt være å kommentere hadde jeg vært dere. 

Anonymkode: 0f2f5...cd8

Jeg er heldigvis ikke deg.... hva er feil i det jeg skriver?

Anonymkode: 2e7d1...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, statistikk fra FBI, som det er linket til tidligere i denne tråden, viser at det ikke stemmer.

Anonymkode: 75278...4ca

Hvilken statistikk sikter du til? Denne?

 

Anonymkode: 08687...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen til? DU trenger en faktasjekk altså. Hørt om NFL og rap og sånn? 

 

Anonymkode: 2e7d1...658

Hva har det med eiendom å gjøre...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du innlegget ditt er det beste eksemplet på hverdags rasisme! Tror du virkelig ikke det finnes andre rike mørkhudede personer i USA enn oprah og cosby og noen få til? 😂 oi sier jeg bare!  

Anonymkode: 34f37...417

Jeg har ikke personlig navnene på alle, nei, og syns heller ikke eksemplene blir bedre av å ramse opp svarte rike folk for å bevise at de finnes 🙄 Jeg regner med at alle har lært å regne gjennomsnitt i 6.klasse? Den samlede akkumulerte rikdommen på HVITE hender er uansett 20 ganger så stor som den som eies av svarte amerikanere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, statistikk fra FBI, som det er linket til tidligere i denne tråden, viser at det ikke stemmer.

Anonymkode: 75278...4ca

Tror du må øve litt på forskjellen mellom absolutte tall og forholdstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg heller bensin på bålet nå, men er det noen som vet om dette stemmer: https://www.nettavisen.no/nyheter/utspill-provoserer---media-vil-ikke-skrive-om-george-floyds-voldelige-forhistorie/3423977358.html

?

Jeg stusser. Jeg syntes han portretteres som en helgen i media, men var han det?

Ikke misforstå, jeg mener IKKE dermed sagt at han fortjente å dø eller noe som helst rasistisk her. Men er dette bare tull eller er det riktig? Dette var forøvrig Ingen ting og gjøre med dødsfallet hans og gjøre..

Anonymkode: efac4...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg stusser. Jeg syntes han portretteres som en helgen i media, men var han det?

Anonymkode: efac4...864

Media gjør medias jobb, de gjengir, ordrett, det andre sier. Media går ikke inn for, og skal ikke gå inn for, å formidle et slags politisk budskap.

Sist mannen ble dømt for noe var i 2005. Det er, hvis min matte ikke er helt på villskoger, 15 år siden.

Videre, grunnen til at folk reagerer er ikke på grunn av han alene. Det er ikke snakk om at Jesus gjenoppsto som George Floyd, og så ble korsfestet av politiet. Det er istedet snakk om en situasjon som alt for mange kjenner seg igjen i. En situasjon mange har opplevd før.

Også blant hvite. Nei, at hvite også har opplevd dette betyr ikke at det ikke finnes en systematisk rasisme i tillegg til enkeltpersoner i politiet med rene rasistiske holdninger. Men det betyr at bildet er litt mer komplisert enn bare, "ingen hvite drepes, bare sorte drepes". Var det så enkelt ville det ikke krevd menneskeliv for at folk skulle klare å se alvoret.

Det handler også om sosioøkonomisk status. Noen som husker "biljakten" på O.J. Simpson? Jeg vet det er mange år siden. Dere som ikke husker det kan søke etter det på youtube, jeg er sikker på den ligger der. Han var altså en rikskjendis i USA med milliarder på bok. Til forskjell fra Floyd, når han ble arrestert ble han ikke lagt i bakken og tatt strupetak på. Tvert i mot, han ble behandlet med de mykeste og fineste silkehansker som er mulig å få.

Dette handler vel så meget om sosioøkonomiske holdninger, forakt mot fattige mennesker.

Et eksempel på dette er saken om Tony Timpa. En fattige, hvit, mann som ble holdt nede på samme måte som George Floyd. På den lenger uredigerte politivideoen (anbefales ikke, du hører mannen trekke et siste pust, det er helt forferdelig å høre på, og det brenner seg inn i deg) kan du høre politiet drepe mannen, mens de spøker om at de håper at de ikke tok hans liv nå.

Mangelen på respekt for menneskeliv er tydelig.

 

Dette er noe mange har opplevd. Derfor reagerer mange. Hvite såvel som andre. Det er et kulturelt problem som vi har importert hit til Norge. Åh ja, vi har også en enorm forakt for fattige. Vi bryr oss heller ikke når politiet tar liv fra fattige mennesker som kjemper for å overleve.

Hvem bryr seg om en uteligger blir drept av politiet, i et håndtak der uteliggeren ikke kjemper mot, som politiet tar "for å være sikker"?

Vi bryr oss ikke om de fattige vi heller. Vi forakter de. Vi har ingenting mot at de drepes.

Den ukulturen, den tar liv. Det gjør også at de som er under det presset, det trykket, at de vet at de når som helst kan bli tatt av dage, ikke for noe de har makt eller kontroll over, men ganske enkelt av forakt for dem... Det gjør at hvis det en gang klikker, så kan det klikke alvorlig.

Det var uhyre mange som levde under et slikt press under tsaren i Russland i 1917. Derfor skjedde revolusjonen der borte. Det var mange som levde under et slikt press i Frankrike i 1789.

Anonymkode: 052f3...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at den politivolden i USA er tragisk og burde taes tak i. Men du kan da ikke si at  vi har importert dette til Norge nå må du gi deg! Det er helt latterlig å sammenligne det som skjer i USA med Norge. Jeg jobber ett sted der alle mennesker ferdes på godt og vondt. Jeg kan love deg at veldig mange av de burde vert fengslet. De truer, er voldelige, oppfører seg helt uakseptabelt i følge vanlige normer og ofte direkte farlige. Det eneste vi kan gjøre er å ringe politet. Det skjer aldri noe! De er for syke til å komme i fengsel og for friske til å bli lagt inn på psykiatrisk avdeling. Senest for noen måneder siden døde en av disse. Han ble hyllet som en lokal kjendis i avisen med to siders oppslag om hans bortgang! Vi som måtte hanskes med han nærmest daglig syntes virkelig ikke noe om dette men slik ble det. Kan virkelig ikke si at det er som i USA altså! Vi trenger politi og politi må av og til ta upopulære valg. I USA må politi utdannelsen endres. Her i Norge regnes det som høyskole med lang utdanning i USA er det ett lite kurs på knappe ni uker. Det er veldig feil!

Anonymkode: 34f37...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Hva har det med eiendom å gjøre...? 

Eiendom? Hva ER det du røyker??

Anonymkode: 2e7d1...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Jeg har ikke personlig navnene på alle, nei, og syns heller ikke eksemplene blir bedre av å ramse opp svarte rike folk for å bevise at de finnes 🙄 Jeg regner med at alle har lært å regne gjennomsnitt i 6.klasse? Den samlede akkumulerte rikdommen på HVITE hender er uansett 20 ganger så stor som den som eies av svarte amerikanere. 

Og hvor mange fler er de hvite? Du må bruke hjernen litt også, ikke bare slenge med leppa.

Anonymkode: 2e7d1...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...