Gå til innhold

Vi skal på hyttetur,men


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den som er våken når den andre sover, hindrer ikke den andre i å få dekket sitt behov.

Ser at du er fri for ekte argumenter, så jeg avslutter her.

Anonymkode: 5dd9c...33d

Er nok det lureste.

Er du et barn, så skal man selvfølgelig ta større hensyn til deg enn til de voksne. Og er du en voksen, så tror jeg dessverre at toget at gått for å lære grunnleggende sosial adferd.

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnet ditt kan vel ikke klokka ? er bare å legge henne litt tidligere,  trenger jo ikke å si det til henne. 

Anonymkode: 8a0e9...20f

Hæ? Alle mine fire barn kunne selvfølgelig klokken da de var 7 år! Den lærte de i 5-årsalderen +/- (kunne hele tall da de var 4 år, men ikke type ti på halv og sånt før de var 6 år).

HI: jeg hadde ikke orket å være med når dere har så ulike rutiner. Sjansen er stor for at det er flere ting dere er uenige om. 

Anonymkode: c9d55...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

... eller lære å ta hensyn til andre.

Anonymkode: 650e7...ba8

Hensyn tar man. Er det hensynsløst å la unger være oppe til ti? Nei det er faktisk ikke det. Og når man har slike rigide rutiner som venninna til hi så tenker jeg det er best for de å feriere alene. Ungene mine løper ikke hylende rundt til ti om kvelden. De er oppe, spiller spill, ser en film, tegner eller perler. 
Å legge føringer på når andre skal legge seg er mer hensynsløst. Venninna til hi må da bare legge sine når det passer henne. 
 

Anonymkode: 56783...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Venninna til hi må da bare legge sine når det passer henne. 
 

Anonymkode: 56783...569

Der har vi det ja!

Når det passer henne. Ikke når det passer barnet. 

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker det samme. Man tar hensyn til den svakeste, sånn er det bare. Sitter noen i rullestol eller behøver medisiner, så sier man ikke at man må møtes på halvveien. Sånn er det også med barn som har behov for å legge seg tidligere.

Og kanskje egne unger liker dette godt. Ikke alle har det bra med å være oppe lenge, bare fordi foreldrene synes det er så stas. 

Anonymkode: 603b6...d51

Så hvis noen sitter i rullestol så kjøper du en egen rullestol. Tror flere her har misforstått hva å ta hensyn er. Å ta hensyn er å roe ned, trekke seg unna og ikke forstyrre barna som legger seg. Kanskje det er på tide at barna til venninna lærer at verden ikke tilpasser seg deres behov?

Anonymkode: 56783...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Nå har vi vert på hyttetur og vi ble enig før at alle barna la seg halv ni, så da gikk det fint.

min kan klokka godt han , kunne den ganske bra et år før han begynte på skolen.

 

Anonymkode: 05868...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis noen sitter i rullestol så kjøper du en egen rullestol. Tror flere her har misforstått hva å ta hensyn er. Å ta hensyn er å roe ned, trekke seg unna og ikke forstyrre barna som legger seg. Kanskje det er på tide at barna til venninna lærer at verden ikke tilpasser seg deres behov?

Anonymkode: 56783...569

Nei, det er det jeg ikke gjør. Jeg er voksen nok til å klare meg uten millimeterrettferdighet. Er noen dårligere eller har større behov enn oss, så tilpasser vi oss disse, vi dundrer ikke frem som sosiale uhyrer, som krever å få det nøyaktig på vår måte eller møtes nøyaktig på halvveien. Andre må naturligvis gjøre det som passer de best, så ser de bare hva slags sosialt liv de ender opp med til slutt 😳

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei :)

Nå har vi vert på hyttetur og vi ble enig før at alle barna la seg halv ni, så da gikk det fint.

min kan klokka godt han , kunne den ganske bra et år før han begynte på skolen.

 

Anonymkode: 05868...f26

Synes det var en god løsning :) 

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Synes det var en god løsning :) 

Anonymkode: 603b6...d51

alle var fornøyde, men jeg og 11åring snakket litt alene og han fortalte meg at han synes det var tidlig og legge seg 20.30, og da sa jeg at det forstår jeg, han sa de andre i klassen i alle fall la seg en time/en og halv time etter han, og hos faren, de er der anhver helg ,får du være opp til 22 fredag og lørdag mot at de ikke sa noe til moren.

bør jeg ta opp med mamman at han ønsker og være lengre oppe? nevner selvsagt ikke noe om hvordan det er hos faren

Anonymkode: 05868...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

alle var fornøyde, men jeg og 11åring snakket litt alene og han fortalte meg at han synes det var tidlig og legge seg 20.30, og da sa jeg at det forstår jeg, han sa de andre i klassen i alle fall la seg en time/en og halv time etter han, og hos faren, de er der anhver helg ,får du være opp til 22 fredag og lørdag mot at de ikke sa noe til moren.

bør jeg ta opp med mamman at han ønsker og være lengre oppe? nevner selvsagt ikke noe om hvordan det er hos faren

Anonymkode: 05868...f26

Ja, det synes jeg godt du kan gjøre.

Synes du kan nevne litt sånn tilfeldig at han sa dette til deg, og spørre om det er noen grunn til at han må legge seg så tidlig. Hvis han ikke er spesielt trøtt dagen eller uken etter, så er det på tide at han får lov til å være senere oppe i helgene, de gangene han ikke er på tur med «smårollingene». Han er eldre enn sitt yngre søsken, på vei mot tenårene, og navigerer etter de på samme alder. Mor bør passe på å ikke være for streng bare for å være det, da kan forholdet fort skjære seg mellom de to. Det hadde jeg sagt. 

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, det synes jeg godt du kan gjøre.

Synes du kan nevne litt sånn tilfeldig at han sa dette til deg, og spørre om det er noen grunn til at han må legge seg så tidlig. Hvis han ikke er spesielt trøtt dagen eller uken etter, så er det på tide at han får lov til å være senere oppe i helgene, de gangene han ikke er på tur med «smårollingene». Han er eldre enn sitt yngre søsken, på vei mot tenårene, og navigerer etter de på samme alder. Mor bør passe på å ikke være for streng bare for å være det, da kan forholdet fort skjære seg mellom de to. Det hadde jeg sagt. 

Anonymkode: 603b6...d51

Ja skal ta det forsiktig opp, alle barna sovnet rundt 21 og sov helt til 10 idag, og han virker aboslutt ikke trøtt eller sliten hverken i helgene og hverdagene, vi er sammen nesten daglig

Anonymkode: 05868...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja skal ta det forsiktig opp, alle barna sovnet rundt 21 og sov helt til 10 idag, og han virker aboslutt ikke trøtt eller sliten hverken i helgene og hverdagene, vi er sammen nesten daglig

Anonymkode: 05868...f26

Ja, det synes jeg du skal gjøre!

Du kan jo vinkle det litt sånn at når barn må legge seg tidligere enn de strengt tatt behøver, så kan det oppleves litt som at foreldrene vil ha barna bort. I stedet kan hun jo heller bruke de ekstra timene med eldstemann til å finne på noe koselig, bare de to. Yngstemann får alenetid med mor, senere i livet, når eldstemann er ute av redet. 

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Tenker det er helt naturlig at en 11-åring er hjemme med familien i helgene altså, men det er noe med det å komme på skolen og høre hva de andre forteller om å kunne være oppe lenge, og så må man selv legge seg tidlig.)

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Anonym bruker said:

Ja, det synes jeg du skal gjøre!

Du kan jo vinkle det litt sånn at når barn må legge seg tidligere enn de strengt tatt behøver, så kan det oppleves litt som at foreldrene vil ha barna bort. I stedet kan hun jo heller bruke de ekstra timene med eldstemann til å finne på noe koselig, bare de to. Yngstemann får alenetid med mor, senere i livet, når eldstemann er ute av redet. 

Anonymkode: 603b6...d51

det høres lurt og og legge det ut slik, tusen takk for tips :)

Anonymkode: 05868...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

det høres lurt og og legge det ut slik, tusen takk for tips :)

Anonymkode: 05868...f26

Bare hyggelig. Lykke til! :) 

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

seriøst? min 7 åring går i 1 klasse,  klokka lærer de ikke det første året , hun kan se hvor mye klokka er hvis den er hel, altså akkurat 12, 2 , 3 osv , ellers har hun ikke lært klokka enda nei. 

Anonymkode: 8a0e9...20f

Det første mine lærte seg, var «klokka leggetid», og de hadde nå i alle fall kontroll på hva som var før klokka leggetid. Så jeg ville ikke satset på å «lure» barnet, men en syvåring kan man jo gjøre en avtale med. 
 

Edit: Ser det ordnet seg fint for TS, og at venninna kanskje bør revurdere hvor streng leggetid den eldste egentlig trenger. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør det ikke. Det dreier seg om hensyn til alle ungene.

For det første har svært mange barn veldig godt av å få lov å legge seg tidligere enn de gjør, og ikke holdes oppe av foreldre som skal «ta igjen for noe de selv tror de gikk glipp av da de var små».

Og for det andre så er det gull verdt å lære ungene å ta hensyn til andre.

Så her er det altså snakk om å ta like stort hensyn til alle barna.

Det du snakker om, et at det ikke er å ta like stort hensyn til HI som til barna. Det må HI lære seg å leve med, for hun er faktisk voksen. 

Anonymkode: 603b6...d51

Nei, det dreier seg ikke om hensyn til alle barna! Hi sitt barn må ifølge flere her ta hensyn til et annet barn, som ikke må ta hensyn til noen.

Det er ikke noe poeng i å legge unger tidligere enn nødvendig. Da blir barnet liggende å vri seg og ikke få sove. På hyttetur er det ekstra kos å få være oppe litt ekstra lenge.

Hvis hensynet skal gå begge veier her (altså, hvis det ikke bare et his barn som skal ta hensyn), så et det to løsninger:

1: De møtes på midten: his barn må legge seg litt tidligere enn vanlig, det andre barnet litt senere enn vanlig.

2: Det andre barnet må LÆRE SEG Å TA HENSYN ved å akseptere at andre barn har andre leggetider enn seg selv. Å kreve at andre skal legge seg samtidig som en et jo egentlig veldig egoistisk, og noe barnet bør avlæres først som sist.

Anonymkode: 7ab42...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På hyttetur er det ekstra kos å få være oppe litt ekstra lenge.

Det er din mening. Hos oss er det mer populært å legge seg samtidig som de andre barna. 

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2: Det andre barnet må LÆRE SEG Å TA HENSYN ved å akseptere at andre barn har andre leggetider enn seg selv

Dette blir ikke mer sant av at du skriver med store bokstaver.

Ta med deg diktator-hatten din og oppsøk noen andre enn meg, er du grei. 

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er din mening. Hos oss er det mer populært å legge seg samtidig som de andre barna. 

Dette blir ikke mer sant av at du skriver med store bokstaver.

Ta med deg diktator-hatten din og oppsøk noen andre enn meg, er du grei. 

Anonymkode: 603b6...d51

Har du overhodet ingen andre hobbyer enn å lage lange aggressive tråder her?

Anonymkode: 9fec2...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 11 åring som må legge seg 20.30 i helgene? Det er litt før kjipt syntes jeg. Her har 11 åringen gamingovernattig i kveld med to kamerater. De får spille til 24, så er det leggetid. Både 11 og 12 åringen her i hus er sjeldent i seng før 22.30 i helgene. Da koser vi oss jo!

Anonymkode: b2649...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er det jeg ikke gjør. Jeg er voksen nok til å klare meg uten millimeterrettferdighet. Er noen dårligere eller har større behov enn oss, så tilpasser vi oss disse, vi dundrer ikke frem som sosiale uhyrer, som krever å få det nøyaktig på vår måte eller møtes nøyaktig på halvveien. Andre må naturligvis gjøre det som passer de best, så ser de bare hva slags sosialt liv de ender opp med til slutt 😳

Anonymkode: 603b6...d51

Til å være så opptatt av sosiale ferdigheter viser du forbausende lite av det i denne tråden. Det virker mer som du aggressivt prøver å ta de som har meninger som ikke sammenfaller med dine. Sosial smidighet handler om å se saker fra flere sider og forstå at ulike mennesker har ulike behov. Heldigvis virket det som hi og venninnen klarte dette helt fint. 

Anonymkode: e8860...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Høres bare trist ut. Tror ikke jeg hadde giddet det rett og slett. 

Ja det er gruusomt avøt barnet må legge seg en hel time tidligere enn ellers bare en eneste helg i året.

Anonymkode: 650e7...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er din mening. Hos oss er det mer populært å legge seg samtidig som de andre barna. 

Dette blir ikke mer sant av at du skriver med store bokstaver.

Ta med deg diktator-hatten din og oppsøk noen andre enn meg, er du grei. 

Anonymkode: 603b6...d51

«Det er din mening». Ja, det er helt riktig, og jeg har like mye rett til å ha min egen mening som deg, og min mening er like mye verdt som din. Min mening et bare litt mer riktig enn din.
Opplysning til deg blidfisen: Jeg oppsøker deg ikke, jeg diskuterer med deg på et... hold deg fast...debattforum. Lev med det eller finn deg en annen hobby som ikke gjør deg så sur.

Anonymkode: 7ab42...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det personer som ikke ønsker å ta hensyn til de andre som er med på turen,så blir de gjerne ikke innvitert med neste gang. Vi har en søster i familien som ikke tar hensyn til andre så det går ut over oss,så når vi planlegget ny tur nå for sommeren så ble det nedstemt å spørre om hun ville bli med. Vet hun hadde hatt veldig lyst å være med,men da må hun først lære å ta en hensyn. Men hun er 40 år så tvilsomt at hun lærer det nå :P

Anonymkode: 650e7...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...