Gå til innhold

Vi skal på hyttetur,men


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er helt naturlig at når to familier drar sammen så må en lære å ta hensyn til hverandre. Jeg synes også 19.45 er tidlig å legge seg for en 9 åring når det er helg,men hadde selvsagt tatt hensyn å lagt barnet mitt tidligere når det var så viktig for de andre vi reiste sammen med. 

Anonymkode: 650e7...ba8

Jeg er så enig. Kan ikke tenke meg noe mer verdifullt å lære bort til egne barn, enn evnen til å samarbeide, vise hensyn. Ser liksom bare for meg hvordan det går videre i livene til de barna som ikke lærer så grunnleggende ting som det.

Eller, jeg behøver ikke se det for meg, en gang, jeg kjenner faktisk noen som er voksne nå, som lider av dette. Foreldrene deres var typen som heller truet med advokat, enn å forsøke en kaffe over gjerdet med naboen. Og nå i dag sliter disse voksne barna med å holde seg i jobb, for de aner ikke hvordan de skal takle en konflikt hvor de må jenke seg. Den ene av disse kan bruke mange år på å komme over bitterheten etter en konflikt, og det som gjør at hun kommer over det, er stort sett at den avløses av bitterheten etter en ny konflikt. 

Helt utrolig hvordan så mange her mener at man heller skal reise alene eller kreve å få det som man vil, fremfor å faktisk prøve seg på litt diplomati. Jeg vil gå så langt som å si at man faktisk ødelegger barn, med den holdningen.

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barn på 10 år legger seg kl.21, men om vi var på hyttetur og de andre barna la seg kl.20 ville hun også ønsket å gjøre det. Man trenger ikke lage et stort nummer ut av alt og både jeg, og datteren min, er fleksible. 

Anonymkode: 774a5...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er så enig. Kan ikke tenke meg noe mer verdifullt å lære bort til egne barn, enn evnen til å samarbeide, vise hensyn. Ser liksom bare for meg hvordan det går videre i livene til de barna som ikke lærer så grunnleggende ting som det.

Eller, jeg behøver ikke se det for meg, en gang, jeg kjenner faktisk noen som er voksne nå, som lider av dette. Foreldrene deres var typen som heller truet med advokat, enn å forsøke en kaffe over gjerdet med naboen. Og nå i dag sliter disse voksne barna med å holde seg i jobb, for de aner ikke hvordan de skal takle en konflikt hvor de må jenke seg. Den ene av disse kan bruke mange år på å komme over bitterheten etter en konflikt, og det som gjør at hun kommer over det, er stort sett at den avløses av bitterheten etter en ny konflikt. 

Helt utrolig hvordan så mange her mener at man heller skal reise alene eller kreve å få det som man vil, fremfor å faktisk prøve seg på litt diplomati. Jeg vil gå så langt som å si at man faktisk ødelegger barn, med den holdningen.

Anonymkode: 603b6...d51

Ja, dette er viktig. Så his venninne kan med fordel lære seg å samarbeide og ta mer hensyn til andre.

De kan jo bare være diplomatiske begge to, møtes på midten ved å legge barna 2020 og alle hjerter gleder seg.

Anonymkode: 7ab42...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan venninnens barn har det med søvn, er vanskelig å si. Kanskje er venninnen bare kontrollfrik, eller kanskje har hun erfaring med at forskyvning av leggetid fører til for lite søvn og sure unger fordi de bruker lenger tid enn en helg på å omstille seg.

Det vi vet, derimot, er at TS sitt barn klarer å forskyve leggetiden, men også at hun vanligvis legger seg før åtte. TS sitt barn kan dermed klare å sove klokka åtte selv om det er lørdag. 

Jeg tenker at TS bør ta diskusjonen med venninna igjen. Står venninna på sitt, må TS vurdere om hytteturopplevelsen oppveier for irritasjonen TS føler ved å tilpasse rutinen for sitt barn. Barnet vil ikke lide overlast av å måtte legge seg til vanlig hverdagstid på en lørdag. Barnet vil kanskje til og med foretrekke å få dra på tur mot å legge seg åtte. Men TS må da eventuelt svelge en kamel, og vurdere om hun føler det er verdt det for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.. så store barn legge seg så tidlig? Min 2 åring legger seg 19.30!!! Min 7 åring ca 20.30 i vekene. I helgene blir kl vertfall 21.30 eller mer, om sommeren eller om hun leker med nabojenta som er yngre blir den gjerne 22.30 før hun er i seng. Dette blir en kjip hyttetur for de 3 barna om de skal måtte legge seg så tidlig. Hadde ivertfall droppet den turen. Vi bor i byggefelt og her er mange av naboene ute til langt på kveld når det er finevær, igår la vi voksne oss ca 23.15 og vi sovnet til barnelatter av nabobarna som er fra 8 og opp til 12 år som lekte ute. Det er sommer det er lang helg nyt det heller🙂

Anonymkode: b6d89...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud.. så store barn legge seg så tidlig? Min 2 åring legger seg 19.30!!! Min 7 åring ca 20.30 i vekene. I helgene blir kl vertfall 21.30 eller mer, om sommeren eller om hun leker med nabojenta som er yngre blir den gjerne 22.30 før hun er i seng. Dette blir en kjip hyttetur for de 3 barna om de skal måtte legge seg så tidlig. Hadde ivertfall droppet den turen. Vi bor i byggefelt og her er mange av naboene ute til langt på kveld når det er finevær, igår la vi voksne oss ca 23.15 og vi sovnet til barnelatter av nabobarna som er fra 8 og opp til 12 år som lekte ute. Det er sommer det er lang helg nyt det heller🙂

Anonymkode: b6d89...57d

Om de legger seg sent eller tidlig kommer gjerne an på når de står opp. Timene om morgenen er like verdifulle som timene om kvelden. Utfordringen er å få døgnrytmen til to familier til å gå sammen.

Anonymkode: e54d4...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? Alle 7- åringer kan vel klokka? Hvis ikke er det en ting å øve på!

Anonymkode: c7c1d...4df

seriøst? min 7 åring går i 1 klasse,  klokka lærer de ikke det første året , hun kan se hvor mye klokka er hvis den er hel, altså akkurat 12, 2 , 3 osv , ellers har hun ikke lært klokka enda nei. 

Anonymkode: 8a0e9...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

seriøst? min 7 åring går i 1 klasse,  klokka lærer de ikke det første året , hun kan se hvor mye klokka er hvis den er hel, altså akkurat 12, 2 , 3 osv , ellers har hun ikke lært klokka enda nei. 

Anonymkode: 8a0e9...20f

Min 6-åring kan klokken.

Anonymkode: 4edac...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere virkelig sååå nøye på leggetid på hyttetur/overnatting? Tar det litt som det passer i slike situasjoner vi, pleier å fungere bra det. 

Anonymkode: b00ae...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

seriøst? min 7 åring går i 1 klasse,  klokka lærer de ikke det første året , hun kan se hvor mye klokka er hvis den er hel, altså akkurat 12, 2 , 3 osv , ellers har hun ikke lært klokka enda nei. 

Anonymkode: 8a0e9...20f

Jeg trodde de fleste barn lærte klokken hjemme, akkurat som knyting av skolisser, sykling etc. Er klokka også blitt en skoleoppgave nå?

Anonymkode: e8860...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dere virkelig sååå nøye på leggetid på hyttetur/overnatting? Tar det litt som det passer i slike situasjoner vi, pleier å fungere bra det. 

Anonymkode: b00ae...b29

Det er ikke alle det fungerer for. Sønnen min måtte jeg legge han til ett visst klokkeslett,ellers fikk han ikke nok søvn å var ett mareritt neste dag og ødelegger dagen for alle. Derfor kunne ikke jeg ha han oppe like lenge som jevnaldre barn. 

Anonymkode: 650e7...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God grunn til å feriere alene. Mine unger får være lenge oppe i helger. De takler det fint. Slik har vi det og ferdig snakka. 

Anonymkode: 56783...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

God grunn til å feriere alene. Mine unger får være lenge oppe i helger. De takler det fint. Slik har vi det og ferdig snakka. 

Anonymkode: 56783...569

... eller lære å ta hensyn til andre.

Anonymkode: 650e7...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde fulgt hennes regler om det og ikke sagt noe om det, hun er rigid, men å droppe en hyttetur fordi barnet må legge seg en time tidligere enn det pleier i helgen? Se på det som et pluss at da blir de mer uthvilte og får mer ut av neste dag.

Anonymkode: 01cb4...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

... eller lære å ta hensyn til andre.

Anonymkode: 650e7...ba8

Du ser jo i denne tråden at folk skryter av å ikke ta hensyn, så man må bare anta at disse aldri har lært dette selv. Det å skryte av det er nærmest en slags fullbyrdelse av hensynsløshet. 

Det er en annen tråd om en voksen person som har slike hensynsløse foreldre, som aldri tok hensyn til henne. I voksen alder har hun lært seg verdien av hensyn likevel, innser nå hvor elendige foreldrene fungerte, og viser hensyn overfor sine barn. 

Så det er lov å håpe at ungene er smartere enn sine foreldre. Men noen mennesker har nok dårlig potensiale for å forbedre seg...

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde fulgt hennes regler om det og ikke sagt noe om det, hun er rigid, men å droppe en hyttetur fordi barnet må legge seg en time tidligere enn det pleier i helgen? Se på det som et pluss at da blir de mer uthvilte og får mer ut av neste dag.

Anonymkode: 01cb4...57e

Jeg tenker det samme. Man tar hensyn til den svakeste, sånn er det bare. Sitter noen i rullestol eller behøver medisiner, så sier man ikke at man må møtes på halvveien. Sånn er det også med barn som har behov for å legge seg tidligere.

Og kanskje egne unger liker dette godt. Ikke alle har det bra med å være oppe lenge, bare fordi foreldrene synes det er så stas. 

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn må legge seg til noenlunde samme tid i helger som hverdager, for han våkner klokka 6 uansett, og da blir han trøtt og sur hvis han har lagt seg for sent. Kan la ham være oppe en halvtime lenger, men ikke mer. I sommerferien blir det jo litt senere, men da har vi tid til å ta det gradvis.

Men jeg hadde aldri krevd at andre skulle følge vår døgnrytme. Han vet godt at noen får legge seg senere enn ham og at han trenger søvnen sin. Og han er oppdratt til å være stille når han står opp og ta hensyn til de som sover lenger.

I fjor sommer var vi på ferie med en annen familie, som praktiserte tidligere leggetid enn vi vanligvis gjør om sommeren. Da fulgte vi bare dem. Vårt barn fikk jo uansett mer glede av tiden hvor det andre barnet også var våkent, enten det var på morgenen eller kvelden.

Ser ikke problemet med å tilpasse seg litt til andre når man kan, uten at det blir for store problemer. Mye senere leggetid en vanlig helg går ikke, men ellers tilpasser vi oss.

Anonymkode: 746cb...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke barnet til his venninne lære  seg at folk er ulike og at milliemeterrettferdighet ikke fungerer i praksis? Barnet må da kunne legge seg uten at his barn på død og liv må legge seg samtidig.

Folk gnåler noe voldsomt om hensyn i denne tråden, men hensynet begrenser seg åpenbart kun til en av «partene».

Anonymkode: 7ab42...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2020 den 12.27, Anonym bruker skrev:

Fordi det er helt naturlig at når to familier drar sammen så må en lære å ta hensyn til hverandre. Jeg synes også 19.45 er tidlig å legge seg for en 9 åring når det er helg,men hadde selvsagt tatt hensyn å lagt barnet mitt tidligere når det var så viktig for de andre vi reiste sammen med. 

Anonymkode: 650e7...ba8

Ja, alle må lide like mye...

Hva hvis du reiste med meg. Jeg spiser ikke sukker, godteri, is eller kaker. Måtte alle spise min mat da? Eller kunne dere kose dere med sånne ting, når dere vet at jeg ikke spiser det? 

Anonymkode: 5dd9c...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk gnåler noe voldsomt om hensyn i denne tråden, men hensynet begrenser seg åpenbart kun til en av «partene».

Anonymkode: 7ab42...c7d

Nei, det gjør det ikke. Det dreier seg om hensyn til alle ungene.

For det første har svært mange barn veldig godt av å få lov å legge seg tidligere enn de gjør, og ikke holdes oppe av foreldre som skal «ta igjen for noe de selv tror de gikk glipp av da de var små».

Og for det andre så er det gull verdt å lære ungene å ta hensyn til andre.

Så her er det altså snakk om å ta like stort hensyn til alle barna.

Det du snakker om, et at det ikke er å ta like stort hensyn til HI som til barna. Det må HI lære seg å leve med, for hun er faktisk voksen. 

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, alle må lide like mye...

Hva hvis du reiste med meg. Jeg spiser ikke sukker, godteri, is eller kaker. Måtte alle spise min mat da? Eller kunne dere kose dere med sånne ting, når dere vet at jeg ikke spiser det? 

Anonymkode: 5dd9c...33d

Men du er vel voksen? Hvorfor skal man ta like mye hensyn til deg som til barna?

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Helt utrolig hvordan så mange her mener at man heller skal reise alene eller kreve å få det som man vil, fremfor å faktisk prøve seg på litt diplomati. Jeg vil gå så langt som å si at man faktisk ødelegger barn, med den holdningen.

Anonymkode: 603b6...d51

Men man ødelegger ikke barn hvis man bestemmer at den som har de mest rigide reglene skal styre de andre? 
 

Alle barn kan da tåle å se at ting er litt ulikt.

Anonymkode: 5dd9c...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For det første har svært mange barn veldig godt av å få lov å legge seg tidligere enn de gjør, og ikke holdes oppe av foreldre som skal «ta igjen for noe de selv tror de gikk glipp av da de var små».

Du tror visst at alle barn er født som A-mennesker. 

Anonymkode: 5dd9c...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men man ødelegger ikke barn hvis man bestemmer at den som har de mest rigide reglene skal styre de andre? 

Anonymkode: 5dd9c...33d

Det handler ikke om «mest rigide regler», det handler om «størst behov». Og ja, den med størst behov skal hensyntas. Og nei, det skader ikke ungene. 

Ser at du forsøker å mase videre, så avslutter her. 

Anonymkode: 603b6...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om «mest rigide regler», det handler om «størst behov». Og ja, den med størst behov skal hensyntas. Og nei, det skader ikke ungene. 

Ser at du forsøker å mase videre, så avslutter her. 

Anonymkode: 603b6...d51

Den som er våken når den andre sover, hindrer ikke den andre i å få dekket sitt behov.

Ser at du er fri for ekte argumenter, så jeg avslutter her.

Anonymkode: 5dd9c...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...