Gå til innhold

Jeg er så forferdelig tjukk.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved å dikte opp nye myter som f eks at det er usunt å trene, basert på en halv bisetning i én artikkel fra én studie? 

Herregud, rull inn med jesuskomplekset.

Anonymkode: aeb83...0f0

Det er ikke (nødvendigvis) usunt å trene.

Det er bare fryktelig mye mer effektivt for kroppen - og for å gå ned i vekt - å bevege seg moderat enn det er å trene.  

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper henne (forhåpentligvis) til å se at det er ikke noe uvanlig, det hun sliter med, og at for å klare dette, så finnes det hjelp å få, slik at hun skal slippe å streve alene med det som en slags motsatt Sisyfos.

Det som ikke hjelper HI, er enkle råd om slanking, som bare vil gjøre vondt verre, når hun allerede har gått ned en gang og så gått opp igjen. 

Nemlig.

Det er viktig for meg å fremme det som er sant, og ikke det som er tull og tøys. Jeg liker mennesker, så jeg har lyst til at mennesker skal ha det bra, ikke vondt. Og da må man knuse myter. 

Anonymkode: 4f7af...156

Knuse myter? Det eneste du gjør er å fortelle at det er umulig å gå ned i vekt

Anonymkode: 500c5...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Knuse myter? Det eneste du gjør er å fortelle at det er umulig å gå ned i vekt

Anonymkode: 500c5...8d2

Det har jeg ALDRI skrevet.

Dette er vel andre eller tredje gangen at du eller noen andre kommer med denne stråmannen. Så nå innser jeg at kverulantene har inntatt tråden for fullt, og da er det ingen vits å forsøke å si noe i mot dere.

Håper bare at HI vil lese de linkene jeg har delt, lese de gode innleggene fra de som har vært i samme situasjon, og oppsøke hjelp for å ha et godt liv.

Se bort fra alt rælet!

Jeg ønsker deg lykke til, HI :) 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg ALDRI skrevet.

Dette er vel andre eller tredje gangen at du eller noen andre kommer med denne stråmannen. Så nå innser jeg at kverulantene har inntatt tråden for fullt, og da er det ingen vits å forsøke å si noe i mot dere.

Håper bare at HI vil lese de linkene jeg har delt, lese de gode innleggene fra de som har vært i samme situasjon, og oppsøke hjelp for å ha et godt liv.

Se bort fra alt rælet!

Jeg ønsker deg lykke til, HI :) 

Anonymkode: 4f7af...156

Du kommer alltid trekkende med stråmann teorien din når du blir motsagt

Anonymkode: 500c5...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du kommer alltid trekkende med stråmann teorien din når du blir motsagt

Anonymkode: 500c5...8d2

Nei, hvem som helst med normal leseforståelse, klarer å lese at jeg ikke har skrevet det.

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette stemmer ikke!

Leger som behandler overvekt er uenig i at man absolutt må ned i vekt. Jojo-slanking er usunt, og moderat overvekt er faktisk ikke mye farligere enn det å være slank. Les gjerne linkene jeg delte over her, om hva de sier at man bør gjøre ved overvekt. Er man veldig overvektig har man nytte av å gå ned, men det er altså tiden etterpå vektnedgangen, som er den viktigste her. Ikke det å gå ned i vekt, som de fleste kan klare nokså enkelt. 

Anonymkode: 4f7af...156

Om du leser behandlingen der han jobber så ser du at de skriver dette:
Redusert kaloriinntak
Å redusere kaloriinntaket er den mest effektive metoden for å gå ned i vekt. Det finnes mange ulike dietter, som for eksempel lavfett-, lavkarbo-, høyprotein-, lav glykemisk indeks. Forskning har imidlertid vist at diettene ikke gir forskjellige effekter på varig vekttap (over 2 år). God og varig vektreduksjon kan oppnås ved å redusere kaloriinntaket med 500-1000 kalorier per dag eller et totalinntak på 1200-1800 kalorier per dag.
https://www.siv.no/behandlinger/fedmebehandling-livsstilsendring

De andre artiklene du referer til er gamle og ja de mente dette før, men nå har vist ny forskning bevist det jeg sier at hurtig nedgang tydeligvis er veldig effektivt. 

Og jeg er ikke bare "Tror" jeg har selv prøvd dette nå i snart ett år og gått ned 18 kg, nå er mitt fokus snart der å holde vekten, men jeg vet nå hva jeg ikke kan gafle i meg mengder av. 
 

Anonymkode: e705d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du leser behandlingen der han jobber så ser du at de skriver dette:
Redusert kaloriinntak
Å redusere kaloriinntaket er den mest effektive metoden for å gå ned i vekt. Det finnes mange ulike dietter, som for eksempel lavfett-, lavkarbo-, høyprotein-, lav glykemisk indeks. Forskning har imidlertid vist at diettene ikke gir forskjellige effekter på varig vekttap (over 2 år). God og varig vektreduksjon kan oppnås ved å redusere kaloriinntaket med 500-1000 kalorier per dag eller et totalinntak på 1200-1800 kalorier per dag.
https://www.siv.no/behandlinger/fedmebehandling-livsstilsendring

De andre artiklene du referer til er gamle og ja de mente dette før, men nå har vist ny forskning bevist det jeg sier at hurtig nedgang tydeligvis er veldig effektivt. 

Og jeg er ikke bare "Tror" jeg har selv prøvd dette nå i snart ett år og gått ned 18 kg, nå er mitt fokus snart der å holde vekten, men jeg vet nå hva jeg ikke kan gafle i meg mengder av. 
 

Anonymkode: e705d...233

Igjen, jeg har ALDRI sagt at det er umulig å gå ned i vekt, jeg har sagt at det er NESTEN UMULIG å behandle fedme.

Slanking er enkelt. Kjempeenkelt. Utrolig lett!

Behandling av fedme krever at man ikke spretter rett opp igjen de 20-50 kiloene man har gått ned. 

Siden du nå nesten er der at du skal beholde vekten, er du altså nesten kommet til det KRITISKE punktet her. 

Først når du har levd med din nye vekt i mange år, er du altså kompetent til å uttale deg. HI har allerede gått gjennom dette en gang. 

Det er altså ingen vits å uttale seg om erfaringene før man har gått ned i vekt og holdt seg der over flere år. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, jeg har ALDRI sagt at det er umulig å gå ned i vekt, jeg har sagt at det er NESTEN UMULIG å behandle fedme.

Slanking er enkelt. Kjempeenkelt. Utrolig lett!

Behandling av fedme krever at man ikke spretter rett opp igjen de 20-50 kiloene man har gått ned. 

Siden du nå nesten er der at du skal beholde vekten, er du altså nesten kommet til det KRITISKE punktet her. 

Først når du har levd med din nye vekt i mange år, er du altså kompetent til å uttale deg. HI har allerede gått gjennom dette en gang. 

Det er altså ingen vits å uttale seg om erfaringene før man har gått ned i vekt og holdt seg der over flere år. 

Anonymkode: 4f7af...156

Hva er din personlige erfaring med overvekt og vektnedgang da?

Anonymkode: 500c5...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg er ikke bare "Tror" jeg har selv prøvd dette nå i snart ett år og gått ned 18 kg, nå er mitt fokus snart der å holde vekten, men jeg vet nå hva jeg ikke kan gafle i meg mengder av. 

Hvis du f.eks. har gått ned til 70 kilo, for å komme med et tilfeldig eksempel, så kan ikke du spise like mye som en som veier 70 og som aldri har vært overvektig. Du må regne med å spise mye mindre enn en person som veier 70 kilo, og som aldri har veid mer. Og du må regne med å fortsette med dette resten av livet. 

Som det står i den ene artikkelen så er det dette som er vanskelig. Det å ALDRI kunne gå tilbake til normalt kosthold. Å ALLTID måtte spise MYE MINDRE enn en som alltid har vært normalvektig.

Du kan ikke bruke de samme tabellene, ikke i det hele tatt. 

Det er problemet, og det er derfor mennesker som har slanket seg mye, raskt spretter tilbake til overvekt og fedme. De tror at de kan spise normalt kosthold etter slankingen. Men det kan de altså ikke.

Men dette får du teste ut selv. HI har allerede vært der, og derfor snakker jeg til henne, og ikke til de som mangler denne erfaringen. 

Dette er litt som en alkoholiker. En alkoholiker kan ikke bare kutte ut alkohol i et år eller to, og så er de kurert. De må avstå fra alkohol resten av livet. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du f.eks. har gått ned til 70 kilo, for å komme med et tilfeldig eksempel, så kan ikke du spise like mye som en som veier 70 og som aldri har vært overvektig. Du må regne med å spise mye mindre enn en person som veier 70 kilo, og som aldri har veid mer. Og du må regne med å fortsette med dette resten av livet. 

Som det står i den ene artikkelen så er det dette som er vanskelig. Det å ALDRI kunne gå tilbake til normalt kosthold. Å ALLTID måtte spise MYE MINDRE enn en som alltid har vært normalvektig.

Du kan ikke bruke de samme tabellene, ikke i det hele tatt. 

Det er problemet, og det er derfor mennesker som har slanket seg mye, raskt spretter tilbake til overvekt og fedme. De tror at de kan spise normalt kosthold etter slankingen. Men det kan de altså ikke.

Men dette får du teste ut selv. HI har allerede vært der, og derfor snakker jeg til henne, og ikke til de som mangler denne erfaringen. 

Dette er litt som en alkoholiker. En alkoholiker kan ikke bare kutte ut alkohol i et år eller to, og så er de kurert. De må avstå fra alkohol resten av livet. 

Anonymkode: 4f7af...156

Igjen, hva er din personlige erfaring med dette?

Anonymkode: 500c5...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, hva er din personlige erfaring med dette?

Anonymkode: 500c5...8d2

Tror du blander meg med noen andre, jeg forholder meg til spesialistene og de som forsker på og jobber med dette, ikke de som «synes det er sååå enkelt å gå ned i vekt altså, i alle fall den første uka, jeg har sååå stor tro på å gå på treningssenter altsååå!» og andre rosablogger-typer.

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du f.eks. har gått ned til 70 kilo, for å komme med et tilfeldig eksempel, så kan ikke du spise like mye som en som veier 70 og som aldri har vært overvektig. Du må regne med å spise mye mindre enn en person som veier 70 kilo, og som aldri har veid mer. Og du må regne med å fortsette med dette resten av livet. 

Som det står i den ene artikkelen så er det dette som er vanskelig. Det å ALDRI kunne gå tilbake til normalt kosthold. Å ALLTID måtte spise MYE MINDRE enn en som alltid har vært normalvektig.

Du kan ikke bruke de samme tabellene, ikke i det hele tatt. 

Det er problemet, og det er derfor mennesker som har slanket seg mye, raskt spretter tilbake til overvekt og fedme. De tror at de kan spise normalt kosthold etter slankingen. Men det kan de altså ikke.

Men dette får du teste ut selv. HI har allerede vært der, og derfor snakker jeg til henne, og ikke til de som mangler denne erfaringen. 

Dette er litt som en alkoholiker. En alkoholiker kan ikke bare kutte ut alkohol i et år eller to, og så er de kurert. De må avstå fra alkohol resten av livet. 

Anonymkode: 4f7af...156

Men det er jo dette det med å telle kalorier vil hjelpe til med. Jeg går ikke rundt og er sulten lenger, det plager meg ikke i det hele tatt at jeg nå spiser andre ting enn før. 

For å ta mitt eget eksempel siden jeg står midt i det, så vet jeg jo at dersom jeg nå setter i gang med å spise en halv potetgull pose hver kveld så går det galt, men jeg føler ikke lenger behov for den potetgullposen hele tiden. Det samme vil gjelde for de som er hekta på sjokolade, smågodt osv. man må lære seg å se at akkurat DET trenger man ikke hver dag. Jeg spiser forsatt potetgull, men nå spiser jeg kanskje en halv pose i måneden og vet du nyter jeg...jeg sitter ikke lenger og spiser den i skjul samtidig som jeg skammer meg. 

Det som er viktig er å kunne endre hverdagene så det å sammenligne det med alkoholiker er ikke rett. Skal jeg på fest til helgen ja da vet jeg at jeg må "spare" noen kalorier til festen. 

De lenkene du la ut er som du ser fra 2013 og 2015 og forskningen er gått videre siden den gang. 

Anonymkode: e705d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror du blander meg med noen andre, jeg forholder meg til spesialistene og de som forsker på og jobber med dette, ikke de som «synes det er sååå enkelt å gå ned i vekt altså, i alle fall den første uka, jeg har sååå stor tro på å gå på treningssenter altsååå!» og andre rosablogger-typer.

Anonymkode: 4f7af...156

Ingen erfaring med andre ord altså

Anonymkode: 500c5...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo dette det med å telle kalorier vil hjelpe til med. Jeg går ikke rundt og er sulten lenger, det plager meg ikke i det hele tatt at jeg nå spiser andre ting enn før. 

For å ta mitt eget eksempel siden jeg står midt i det, så vet jeg jo at dersom jeg nå setter i gang med å spise en halv potetgull pose hver kveld så går det galt, men jeg føler ikke lenger behov for den potetgullposen hele tiden. Det samme vil gjelde for de som er hekta på sjokolade, smågodt osv. man må lære seg å se at akkurat DET trenger man ikke hver dag. Jeg spiser forsatt potetgull, men nå spiser jeg kanskje en halv pose i måneden og vet du nyter jeg...jeg sitter ikke lenger og spiser den i skjul samtidig som jeg skammer meg. 

Det som er viktig er å kunne endre hverdagene så det å sammenligne det med alkoholiker er ikke rett. Skal jeg på fest til helgen ja da vet jeg at jeg må "spare" noen kalorier til festen. 

De lenkene du la ut er som du ser fra 2013 og 2015 og forskningen er gått videre siden den gang. 

Anonymkode: e705d...233

Det er ikke det det er snakk om, det er snakk om å aldri kunne spise potetgull igjen, uten å enten avstå fra livsviktig næring, eller gå opp igjen.

Å ja? Bevis det med nyere forskning da vel! ;) 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen erfaring med andre ord altså

Anonymkode: 500c5...8d2

Jeg forstår at du er interessert i meg og mitt. Interessen er ikke gjensidig. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du f.eks. har gått ned til 70 kilo, for å komme med et tilfeldig eksempel, så kan ikke du spise like mye som en som veier 70 og som aldri har vært overvektig. Du må regne med å spise mye mindre enn en person som veier 70 kilo, og som aldri har veid mer. Og du må regne med å fortsette med dette resten av livet. 

Som det står i den ene artikkelen så er det dette som er vanskelig. Det å ALDRI kunne gå tilbake til normalt kosthold. Å ALLTID måtte spise MYE MINDRE enn en som alltid har vært normalvektig.

Du kan ikke bruke de samme tabellene, ikke i det hele tatt. 

Det er problemet, og det er derfor mennesker som har slanket seg mye, raskt spretter tilbake til overvekt og fedme. De tror at de kan spise normalt kosthold etter slankingen. Men det kan de altså ikke.

Men dette får du teste ut selv. HI har allerede vært der, og derfor snakker jeg til henne, og ikke til de som mangler denne erfaringen. 

Dette er litt som en alkoholiker. En alkoholiker kan ikke bare kutte ut alkohol i et år eller to, og så er de kurert. De må avstå fra alkohol resten av livet. 

Anonymkode: 4f7af...156

Du har helt rett frem til alkoholikerparalellen. Det er ikke sammenlignbart, for mat kan en ikke avstå fra. Det som kan sammelignes er kanskje presset og å ta «én drink». Som en person som har hatt vektproblemer siden barndommen opplever jeg veldig mye press om å spise det «alle andre spiser». «Du kan vel ta litt pizza du som alle andre, det er jo bare i dag». Ja det er i dag, i morgen vil en venninne spise pasta, dagen etter er det kake på jobb, så er det tante Olgas 80-årsdag i helga etc. For en som ikke kan skeie ut ofte, er press i sosiale lag noe av det vanskeligste.

Anonymkode: 3a602...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har helt rett frem til alkoholikerparalellen. Det er ikke sammenlignbart, for mat kan en ikke avstå fra. Det som kan sammelignes er kanskje presset og å ta «én drink». Som en person som har hatt vektproblemer siden barndommen opplever jeg veldig mye press om å spise det «alle andre spiser». «Du kan vel ta litt pizza du som alle andre, det er jo bare i dag». Ja det er i dag, i morgen vil en venninne spise pasta, dagen etter er det kake på jobb, så er det tante Olgas 80-årsdag i helga etc. For en som ikke kan skeie ut ofte, er press i sosiale lag noe av det vanskeligste.

Anonymkode: 3a602...5f5

Ja! Ja! Ja! Du forklarer det mye bedre!

Er enig i at alkoholiker-sammenligningen er dårlig, det var kun et bilde for å si at dette dreier seg om å avstå fra enkelte ting hele resten av livet. Og mat behøver man jo. Likevel, en ting stemmer fremdeles, selv om man behøver mat; Vi behøver jo alle en viss andel av ordentlig mat, for å få i oss de mest nødvendige næringsmidlene. Og det må man alltid ha, man kan ikke bytte dette ut.

La oss anta at det er 1200 kcal man behøver for å få i oss nok mineraler, vitaminer, fiber etc. For en som forbrenner 2000 kcal, har man da 800 kcal å «rutte med», etter å ha spist den maten man behøver, som man kan bruke på iskrem og øl og snop. Mens hvis man har skrudd ned forbrenningen til 1300 kcal, så har man kun 100 kcal å «rutte med», etter å ha spist den ordentlige maten. Og da kan man ikke bare spare til neste helg eller til neste fest. 

Det er kanskje enklere å sammenligne med å betale vesentlig mer i skatt, men ha den samme lønnen. Og så maser vennene på at man skal bruke like mye penger som før, på unyttige ting. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke (nødvendigvis) usunt å trene.

Det er bare fryktelig mye mer effektivt for kroppen - og for å gå ned i vekt - å bevege seg moderat enn det er å trene.  

Anonymkode: 4f7af...156

Men ingen har definert hva «moderat» er, og hva som i sammenligning med «moderat» kan kalles «trening». F eks sto det at 10.000 skritt om dagen er moderat aktivitet - hvis jeg begynte med det, ville jeg kalle det å trene. For jeg er aldri ute og går 2 timer hver dag pr. nå, det er umulig.

Og for øvrig er det gjort tusenvis av studier på vekttap. Du kan ikke konkludere ut fra én. 

Anonymkode: aeb83...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og for øvrig er det gjort tusenvis av studier på vekttap. Du kan ikke konkludere ut fra én. 

Anonymkode: aeb83...0f0

Ja, kom bare med de!

Har du i det hele tatt lest artiklene?

Det står ikke om en studie, det står om hva som er rådende syn blant spesialistene. Hva man tar utgangspunkt i, profesjonelt. Det betyr at det er snakk om den samlede forskning på feltet. 

Forstår at det ikke er lett å vite hva som er hva i forskningens verden, men det blir for dumt når man skal stadig hevde at rosabloggere og realitystjerner vet bedre enn den samlede styrke av vestlige medisinere.  

Det at en eller annen realitystjerne går ned noen kilo, er altså ikke «en studie». 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det det er snakk om, det er snakk om å aldri kunne spise potetgull igjen, uten å enten avstå fra livsviktig næring, eller gå opp igjen.

Å ja? Bevis det med nyere forskning da vel! ;) 

Anonymkode: 4f7af...156

Jeg gav deg nyere forsking lenger oppe som er fra Sykehuset i Vestfold: 
https://www.siv.no/behandlinger/fedmebehandling-livsstilsendring 

Og jo jeg kan faktisk spise poetgull, men ikke i samme mengde som før. Det jeg var "flink" til når jeg gikk opp i vekt var å unne meg selv alt mulig i hverdagen også og DET er det slutt på. 

Du er helt på bærtur om du mener at folk dør om de ikke spiser sunt alle dager, her er det hverdagene som teller og det å gå gå på vekten en gang i uken så man ikke mister kontroll igjen. Det å kunne kose seg i et bryllup, i festlige sammenkomster er ikke problemet. Det er fult mulig å bytte ut en potet med brokkoli til middag en uke uten at man lider noen nød og dermed ha noen ekstra kalorier å gå på den lørdagen det var jentefest. 

Når man har en BMI på 35 som gjelder HI så er det snakk om fedme som kan være helseskadelig og da er ikke løsningen at man skal lære seg å elske kroppen sin. Har du prøvd å stå i et trangt prøverom og se at 46 ikke går over lårene? At det er vanskelig å bøye seg for å knyte skolisser? 

Anonymkode: e705d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gav deg nyere forsking lenger oppe som er fra Sykehuset i Vestfold: 
https://www.siv.no/behandlinger/fedmebehandling-livsstilsendring 

Her blander du vilt!

1. Dette er ikke forskning, det er hvordan de behandler fedme på et sykehus.

2. Du er veldig opphengt i selve vektnedgangen. Det er altså ikke den jeg snakker om, jeg snakker om tiden etterpå. 

3. Fra det samme skrivet du kommer med her, så står det jo også nettopp det jeg har forsøkt å si, men som du nekter å diskutere; 

«Mange har erfart at vektstabilisering etter vekttap er vanskelig. Kroppen har en rekke innebyggede forsvarsmekanismer mot vekttap, og disse har gode metoder til å bringe vekten opp igjen. De som har gått mye ned i vekt blir mer sultne, får mer lyst på usunn mat og får lavere forbrenning (spareblusseffekten). Dette gjør det mye lettere å legge på seg igjen.»

«Å opprettholde gode levevaner etter vektreduksjon er en livslang krevende prosess, og du bør forberede deg på at det kan bli vanskelig i perioder. Dersom du får tilbakefall eller nye problemer kan du henvises til sykehuset på nytt.»

I denne tråden snakker vi om HI, ikke om deg. Det ville derfor være fint om du kunne klare å rive deg ut av din egen boble av kalorireduksjon og vektnedgang og se på hva som forventes å skje ETTER den første gangen man går ned i vekt. 

For å bruke alkoholiker-bildet igjen; Det blir for teit at en som nettopp har korket flaska for første gang, skal drive og innvende mot erfaringene til de som har vært edru i mange år. Vis respekt!

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er helt på bærtur om du mener at folk dør om de ikke spiser sunt alle dager, her er det hverdagene som teller og det å gå gå på vekten en gang i uken så man ikke mister kontroll igjen. Det å kunne kose seg i et bryllup, i festlige sammenkomster er ikke problemet. Det er fult mulig å bytte ut en potet med brokkoli til middag en uke uten at man lider noen nød og dermed ha noen ekstra kalorier å gå på den lørdagen det var jentefest. 

Dessuten, selv om du mener at jeg er på bærtur, så les svaret til hun som faktisk har levd med dette i mange år. Hun sier selv at dette ikke er så enkelt, svaret hennes kan jeg repetere for deg:

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har helt rett frem til alkoholikerparalellen. Det er ikke sammenlignbart, for mat kan en ikke avstå fra. Det som kan sammelignes er kanskje presset og å ta «én drink». Som en person som har hatt vektproblemer siden barndommen opplever jeg veldig mye press om å spise det «alle andre spiser». «Du kan vel ta litt pizza du som alle andre, det er jo bare i dag». Ja det er i dag, i morgen vil en venninne spise pasta, dagen etter er det kake på jobb, så er det tante Olgas 80-årsdag i helga etc. For en som ikke kan skeie ut ofte, er press i sosiale lag noe av det vanskeligste.

Anonymkode: 3a602...5f5

Dette handler altså ikke om å bytte ut potet med brokkoli, det handler om at all verdens brokkoli ikke kan gi deg «råd til» pasta eller bløtkake eller jentefest slik andre kan. Du behøver vitaminer, du behøver mineraler, du behøver ordentlig næring. Mat er faktisk livsviktig.

Så vil du innta noe mer, på toppen av dette, så legger du faktisk på deg.

Og vil du kutte ut den ordentlige maten til fordel for junk, da får du ikke i deg det du må ha. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns du skal starte hos fastlegen

Anonymkode: cd77b...728

Helt enig!

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns du skal starte hos fastlegen

Anonymkode: cd77b...728

Fedme er den eneste sykdommen som helsevesenet primært behandler med en behandling som kun virker for 3% av pasientene.

Anonymkode: 3a602...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...