Gå til innhold

Jeg er så forferdelig tjukk.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Noen sitater er fjernet når selve innlegget ellers ikke var regelbrudd.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fole at tråden trengs  ryddet.......  

Anonymkode: 799ab...b4d

Svarene du fikk var helt forferdelige. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2020 den 0.23, Anonym bruker skrev:

Jeg har prøvd men går ikke ned. Gjør ikke nok blir så lei meg....

Anonymkode: 799ab...b4d

Du må slutte å hate deg selv. Du er bare et menneske, og mennesker gjør feil. De spiser feil, de velger feil på mange områder. Du vil ikke gå ned i vekt før du får orden på tankene dine. Akkurat nå saboterer du deg selv. 

- Jeg går ikke ned i vekt fordi jeg ikke gjør nok
- Jeg fortjener å være feit fordi jeg er så dum
- Jeg får ikke til å slanke meg, jeg er feil uansett

osv

Du vil gå ned i vekt om du forbrenner mer enn du spiser. Finn deg en diett og hold på denne. 
Du må tenke mer snilt om deg selv
Planlegg alt du skal spise, og før det inn i en app. Livesum, Roede, FitnessPal. Finn den du liker. 
Logg alt du spiser. ALT. 
Skriv en liste over hvorfor du vil ned i vekt
Det er ikke lov å stå og spise. Skal du spise må du sitte. På den måten må du ta er mer bevist valg når du spiser
Finn deg noen som kan være din motivator underveis. Denne personen kan du snakke med når du har lyst til å gå gris i isboksen, eller andre ting. I tillegg skal du rapportere vekt til denne personen. Det kan feks være på et forum om du ikke vil ha en bestemt person. 
Sult er bare en følelse. Og greier du å skille på sult og sug? Jeg er kjedespiser selv og har mer sug enn sult. 
Finn ut hva som trigger spising, følelser, sult, lukt, bilder osv. 

Om du tryner i isboksen eller sjokoladehylla så si til deg selv
- jeg valgte feil, jeg er ikke en dårlig person. Og fra nå av er det tilbake til kuren. Ikke tillat deg å spise hele dagen eller helga pga et feilskjær. 
 

Anonymkode: c2134...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, ta kontakt med ROS, nettros.no, rådgivning om spiseforstyrrelser. Du høres ut som meg, jeg overspiser. Så da trenger man kanskje hjelp. Jeg kan kosthold, jeg vet hva jeg gjør feil, likevel er det umulig nær sagt, å endre alene. Lykke til!

Anonymkode: c93c3...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med de som sier HI ikke tenker godt om seg selv og bør begynne å tenke godt om seg selv i stedet.

Det sagt, når det gjelder vektnedgang, så er det ofte et nokså umulig prosjekt om man først har gått opp. I motsetning til steinen til Sisyfos, som rullet ned igjen, så går vekten ofte opp igjen, når man først har kommet ned.

Og det å streve med å gå ned i vekt hele livet er jo ikke å være særlig god mot seg selv. Faktisk er det forferdelig usunt.

Jeg personlig tror det ofte handler om at man hater kroppen sin, derfor vil man klare dette alene, og så har man ikke god nok kunnskap.

Synes Jøran Hjelmesæth virker som en mann med peiling;

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/jd3vJq/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag?

https://forskning.no/overvekt/rader-overvektige-til-a-droppe-slanking/593224

(Flere enn meg som legger merke til det uhyrlige navnet til en av slankeforskerne?)

 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI, ta kontakt med ROS, nettros.no, rådgivning om spiseforstyrrelser. Du høres ut som meg, jeg overspiser. Så da trenger man kanskje hjelp. Jeg kan kosthold, jeg vet hva jeg gjør feil, likevel er det umulig nær sagt, å endre alene. Lykke til!

Anonymkode: c93c3...1fe

Synes det høres ut som et godt råd!

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI, dette kan du klare. Drit i trening enn så lenge og fokuser på maten. Last ned en app og begynn å registrer alt du spiser. Ligger du på 1200 - 1400 kcal om dagen vil du kunne merke at du går ned i vekt. Klarer du å gå tur så er det fint, men begynn med maten og vær ærlig. Invester i en kjøkkenvekt om du ikke har en, bytt ut brød med knekkebrød som Dark Rye eller Rugsprø. Legg inn maten før du spiser den slik at du eventuelt kan gjøre endringer før du spiser maten. 

Lykke til dette kan du klare. De 2 første ukene er verst etter det går det seg gjerne til. 

Anonymkode: e705d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei HI, dette kan du klare. Drit i trening enn så lenge og fokuser på maten. Last ned en app og begynn å registrer alt du spiser. Ligger du på 1200 - 1400 kcal om dagen vil du kunne merke at du går ned i vekt. Klarer du å gå tur så er det fint, men begynn med maten og vær ærlig. Invester i en kjøkkenvekt om du ikke har en, bytt ut brød med knekkebrød som Dark Rye eller Rugsprø. Legg inn maten før du spiser den slik at du eventuelt kan gjøre endringer før du spiser maten. 

Lykke til dette kan du klare. De 2 første ukene er verst etter det går det seg gjerne til. 

Anonymkode: e705d...233

HI har allerede gått ned i vekt, og deretter opp igjen. Det er dermed ikke selve vektnedgangen som er problematisk, det et dette med at overvektige ofte ikke klarer å holde seg der.  

Jojo-slanking er ikke sunt. Bedre å finne en livsstil som passer, og som man kan klare å leve med, samt å elske kroppen sin. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

overvektige ofte ikke klarer å holde seg der. 

Mente da at de som allerede har vært overvektige, ikke klarer å holde en lavere vekt, selv om de går ned. Det er vanskeligere for de som har vært overvektige, å holde seg på f.eks. 70 kilo, enn det er for noen som aldri har vært overvektig. Kraftig vektnedgang skrur ned forbrenningen veldig, og den blir værende der. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI har allerede gått ned i vekt, og deretter opp igjen. Det er dermed ikke selve vektnedgangen som er problematisk, det et dette med at overvektige ofte ikke klarer å holde seg der.  

Jojo-slanking er ikke sunt. Bedre å finne en livsstil som passer, og som man kan klare å leve med, samt å elske kroppen sin. 

Anonymkode: 4f7af...156

Så mange kilo er tungt å bære på, man orker mindre, får gjerne vondt i bein og rygg. Det kommer gradvis så det er ikke alltid man tenker på det som relatert til vekten. Derfor er det viktig å komme seg ned, være obs på hvilken mat og hvor mye man kan spise. Det er også letter å fortsette å gå ned når man ser at vekten minker. 

Ved å putte alt man spiser inn i en app så får man et bevist forhold til det. F.eks. så fikk jeg sjokk når jeg oppdaget at 4 falafelboller man finner i salta-disken inneholder 155 kcal, noe som er et halvt måltid. 

Her er en annen aha-opplevelse: 
https://www.kk.no/livstil/gjett-hvor-mye-mat-n-grandiosa-tilsvarer/67798110

De fleste skjønner jo at det er en sammenheng mellom det som går inn og det vi forbruker og om man bruker mindre enn det man får inn så kommer kiloene snikende så det å få et bevist forhold til hvor mye man kan spise er viktig. Etter som vekten minker kan man bruke appen (f.eks. My Fithness Pal) til å justere måltid slik at man unngår å gå opp. 

Anonymkode: e705d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så mange kilo er tungt å bære på, man orker mindre, får gjerne vondt i bein og rygg. Det kommer gradvis så det er ikke alltid man tenker på det som relatert til vekten. Derfor er det viktig å komme seg ned, være obs på hvilken mat og hvor mye man kan spise. Det er også letter å fortsette å gå ned når man ser at vekten minker. 

Ved å putte alt man spiser inn i en app så får man et bevist forhold til det. F.eks. så fikk jeg sjokk når jeg oppdaget at 4 falafelboller man finner i salta-disken inneholder 155 kcal, noe som er et halvt måltid. 

Her er en annen aha-opplevelse: 
https://www.kk.no/livstil/gjett-hvor-mye-mat-n-grandiosa-tilsvarer/67798110

De fleste skjønner jo at det er en sammenheng mellom det som går inn og det vi forbruker og om man bruker mindre enn det man får inn så kommer kiloene snikende så det å få et bevist forhold til hvor mye man kan spise er viktig. Etter som vekten minker kan man bruke appen (f.eks. My Fithness Pal) til å justere måltid slik at man unngår å gå opp. 

Anonymkode: e705d...233

Dette stemmer ikke!

Leger som behandler overvekt er uenig i at man absolutt må ned i vekt. Jojo-slanking er usunt, og moderat overvekt er faktisk ikke mye farligere enn det å være slank. Les gjerne linkene jeg delte over her, om hva de sier at man bør gjøre ved overvekt. Er man veldig overvektig har man nytte av å gå ned, men det er altså tiden etterpå vektnedgangen, som er den viktigste her. Ikke det å gå ned i vekt, som de fleste kan klare nokså enkelt. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI har allerede gått ned i vekt, og deretter opp igjen. Det er dermed ikke selve vektnedgangen som er problematisk, det et dette med at overvektige ofte ikke klarer å holde seg der.  

Jojo-slanking er ikke sunt. Bedre å finne en livsstil som passer, og som man kan klare å leve med, samt å elske kroppen sin. 

Anonymkode: 4f7af...156

At man går opp igjen er ofte fordi man er på "slankekur" og når den er over så faller man tilbake til gamle vaner. Man må jobbe med hodet like mye som vekta og maten når man går ned. Man må unngå å føle at man går glipp av ting, og glede seg til etter kuren fordi da skal man spise alt man ikke kunne underveis.. man kan aldri igjen spise alt. Det var det som gjorde at man havnet her i første omgang. 

Greit man skal elske kroppen sin, men å fornekte at fedme fører til livsstilssykdommer det er jeg ikke med på. 

Anonymkode: c2134...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At man går opp igjen er ofte fordi man er på "slankekur" og når den er over så faller man tilbake til gamle vaner. Man må jobbe med hodet like mye som vekta og maten når man går ned. Man må unngå å føle at man går glipp av ting, og glede seg til etter kuren fordi da skal man spise alt man ikke kunne underveis.. man kan aldri igjen spise alt. Det var det som gjorde at man havnet her i første omgang. 

Greit man skal elske kroppen sin, men å fornekte at fedme fører til livsstilssykdommer det er jeg ikke med på. 

Anonymkode: c2134...cdf

Nei, det stemmer ikke. Det skyldes i like stor grad at kroppen har skrudd ned forbrenningen for alltid, og dermed kan man ikke spise som normalt (før vektoppgangen) en gang.

Det er ingen som fornekter at fedme fører til sykdom, det er en stråmann.

Det man sier er at man må forebygge fedme, for å unngå slike livsstilsykdommer, fordi fedme i seg selv er nærmest umulig å behandle.

Ikke bare til deg, men til alle; Les hva fedme-ekspertene sier, i stedet for å tro på det produsentene av slankeprodukter forteller dere. Sistnevnte vil bare tjene penger på at dere er så naiv. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Det skyldes i like stor grad at kroppen har skrudd ned forbrenningen for alltid, og dermed kan man ikke spise som normalt (før vektoppgangen) en gang.

Det er ingen som fornekter at fedme fører til sykdom, det er en stråmann.

Det man sier er at man må forebygge fedme, for å unngå slike livsstilsykdommer, fordi fedme i seg selv er nærmest umulig å behandle.

Ikke bare til deg, men til alle; Les hva fedme-ekspertene sier, i stedet for å tro på det produsentene av slankeprodukter forteller dere. Sistnevnte vil bare tjene penger på at dere er så naiv. 

Anonymkode: 4f7af...156

Merkelig, siden det finnes flere steder som jobber med det

Anonymkode: 500c5...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig, siden det finnes flere steder som jobber med det

Anonymkode: 500c5...8d2

Ja, det er mulig.

Men de stedene man jobber med det, er jo innenfor spesialisthelsetjenesten, og det er spesialistene der, som sier det er vanskelig å behandle - at de satser på forebygging heller enn på behandling - så det sier seg vel selv at dette ikke er noe man kan eller bør sette i gang med helt på egenhånd. 

Det blir litt som et hjerteinfarkt og hjertesvikt, det er bedre å forebygge enn å behandle. Og selv om man kan forebygge dette selv, så kan ikke behandle det selv, når det først har inntruffet.

Man behøver hjelp og oppfølging. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er mulig.

Men de stedene man jobber med det, er jo innenfor spesialisthelsetjenesten, og det er spesialistene der, som sier det er vanskelig å behandle - at de satser på forebygging heller enn på behandling - så det sier seg vel selv at dette ikke er noe man kan eller bør sette i gang med helt på egenhånd. 

Det blir litt som et hjerteinfarkt og hjertesvikt, det er bedre å forebygge enn å behandle. Og selv om man kan forebygge dette selv, så kan ikke behandle det selv, når det først har inntruffet.

Man behøver hjelp og oppfølging. 

Anonymkode: 4f7af...156

Hvor har du det i fra, har du vært under behandling selv? Selvfølgelig behandler de det. Vet du noe som helst om hva som foregår hvis man blir henvist tilspesialisthelsetjenesten pga pvervekt? Du er på et korstog som jeg ikke helt skjønner, har du mislykkes selv, er det derfor du er så i mot at folk skal gå ned i vekt?

Anonymkode: 500c5...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du det i fra, har du vært under behandling selv? Selvfølgelig behandler de det. Vet du noe som helst om hva som foregår hvis man blir henvist tilspesialisthelsetjenesten pga pvervekt? Du er på et korstog som jeg ikke helt skjønner, har du mislykkes selv, er det derfor du er så i mot at folk skal gå ned i vekt?

Anonymkode: 500c5...8d2

Hæ?

Sliter du med å lese?

Ja, de behandler det. Men de sier det er svært vanskelig. Les linkene over, jeg har vist til disse linkene flere ganger nå. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes Jøran Hjelmesæth virker som en mann med peiling;

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/jd3vJq/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag?

https://forskning.no/overvekt/rader-overvektige-til-a-droppe-slanking/593224

(Flere enn meg som legger merke til det uhyrlige navnet til en av slankeforskerne?)

Her er linkene. De vil gi litt større innsikt i hvorfor fedme er så vanskelig å behandle.

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hæ?

Sliter du med å lese?

Ja, de behandler det. Men de sier det er svært vanskelig. Les linkene over, jeg har vist til disse linkene flere ganger nå. 

Anonymkode: 4f7af...156

Du snakker bare en hel masse svada

Anonymkode: 500c5...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her er linkene. De vil gi litt større innsikt i hvorfor fedme er så vanskelig å behandle.

Anonymkode: 4f7af...156

Men hva hjelper dette hi?

Anonymkode: 500c5...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her er linkene. De vil gi litt større innsikt i hvorfor fedme er så vanskelig å behandle.

Anonymkode: 4f7af...156

Men samtidig så er det jo vanlig at man kun behandler symptomet, fettet, men årsaken blir ikke endret. Altså tankemønster omkring mat og grunner til at man endte opp som feit i første omgang. 

Anonymkode: c2134...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er linkene. De vil gi litt større innsikt i hvorfor fedme er så vanskelig å behandle.

Anonymkode: 4f7af...156

Hvorfor er dette så viktig for deg? Hvordan er ditt kognitive mønster omkring mat? Er dette din unnskyldning for å være moderat overvektig?

Anonymkode: c2134...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva hjelper dette hi?

Anonymkode: 500c5...8d2

Det hjelper henne (forhåpentligvis) til å se at det er ikke noe uvanlig, det hun sliter med, og at for å klare dette, så finnes det hjelp å få, slik at hun skal slippe å streve alene med det som en slags motsatt Sisyfos.

Det som ikke hjelper HI, er enkle råd om slanking, som bare vil gjøre vondt verre, når hun allerede har gått ned en gang og så gått opp igjen. 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men samtidig så er det jo vanlig at man kun behandler symptomet, fettet, men årsaken blir ikke endret. Altså tankemønster omkring mat og grunner til at man endte opp som feit i første omgang. 

Anonymkode: c2134...cdf

Nemlig.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er dette så viktig for deg? Hvordan er ditt kognitive mønster omkring mat? Er dette din unnskyldning for å være moderat overvektig?

Anonymkode: c2134...cdf

Det er viktig for meg å fremme det som er sant, og ikke det som er tull og tøys. Jeg liker mennesker, så jeg har lyst til at mennesker skal ha det bra, ikke vondt. Og da må man knuse myter. 

Anonymkode: 4f7af...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper henne (forhåpentligvis) til å se at det er ikke noe uvanlig, det hun sliter med, og at for å klare dette, så finnes det hjelp å få, slik at hun skal slippe å streve alene med det som en slags motsatt Sisyfos.

Det som ikke hjelper HI, er enkle råd om slanking, som bare vil gjøre vondt verre, når hun allerede har gått ned en gang og så gått opp igjen. 

Nemlig.

Det er viktig for meg å fremme det som er sant, og ikke det som er tull og tøys. Jeg liker mennesker, så jeg har lyst til at mennesker skal ha det bra, ikke vondt. Og da må man knuse myter. 

Anonymkode: 4f7af...156

Ved å dikte opp nye myter som f eks at det er usunt å trene, basert på en halv bisetning i én artikkel fra én studie? 

Herregud, rull inn med jesuskomplekset.

Anonymkode: aeb83...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...